Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Må bare få ut litt her. Jeg og mannen har to barn som nå er 11 og 15 år. Vår tanke om alkohol er at man kan drikke et glass eller to foran barna, men det stopper der. Jeg har vokst opp i et hjem hvor det var likedan. Men for omtrent 10 år siden begynte min far å endre seg. Pensjonisttilværelsen gjorde at han drakk stadig mer, og nå drikker han mye hver eneste dag. Han gjør ikke unntak når han kommer på besøk her, og jeg må holde han i øl og vin for å unngå at han blir abstinent. Han begynner da å drikke gjerne kl 13 eller noe sånt. Drikker da tett helt til han legger seg. Han blir ikke høyrøstet eller noe sånt, men jeg kan jo merke at han er full. Han får vanndige øyne, ler mer og blir av og til litt vulgær. Han søker ikke så mye kontakt med den yngste gutten vår (som har autisme, og er umoden for alderen), men 15-åringen får med seg at morfar drikker som en svamp. Når morfar har dratt om noen dager, skal jeg ta en prat med eldstemann om dette. Ungene gir ikke uttrykk for å være plaget. Eldstemann skal konfirmeres til høsten. Vi skal da leie et lokale, og selvsagt ikke servere alkohol. Jeg lurer nesten på om morfar kommer til å tåle det 🙈. Jeg tenker at jeg må prate med ham om det på forhånd. Men å snakke med denne mannen er bortimot umulig. Han blir rasende, han blir fornærmet, han griner og lager drama. Han truer meg å bryte kontakten. Og det er når jeg har tatt opp andre, mye mindre ting på en rolig måte. Så det er i hvertfall ikke noe jeg vil gjøre foran ungene. Han bor også i utlandet, så vi ser ham veldig sjelden. Vil jo at han skal ha det bra når han er her hos oss, men jeg kjenner meg også litt forbanna når jeg ser hvor mye han drikker. Jeg tenker at det på ingen måte er greit, samtidig som han altså ikke raver rundt og fremstår åpenbart dritings, da han har høy toleranse. Vær så snill å ikke døm meg i svarene. Jeg trenger bare noen velmente innspill og råd. Anonymkode: 94b39...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Min mor har slitt med alkoholisme i hvertfall 10 år, men hun innså/innrømmet det ikke før for 2 år siden. Jeg måtte ta fri fra jobb for å skrape henne opp og legge henne inn på psykiatrisk. Etter det har jeg tatt avstand. Hun har ingen intensjoner om å ikke drikke. Hun lar alkoholen komme foran alt, og da tar jeg avstand. Hun får ikke drikke i mitt hus, uansett om jeg serverer eller ikke. Jeg må sette ned foten for egen helses skyld. Anonymkode: 4e20f...6a2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Min mor har slitt med alkoholisme i hvertfall 10 år, men hun innså/innrømmet det ikke før for 2 år siden. Jeg måtte ta fri fra jobb for å skrape henne opp og legge henne inn på psykiatrisk. Etter det har jeg tatt avstand. Hun har ingen intensjoner om å ikke drikke. Hun lar alkoholen komme foran alt, og da tar jeg avstand. Hun får ikke drikke i mitt hus, uansett om jeg serverer eller ikke. Jeg må sette ned foten for egen helses skyld. Anonymkode: 4e20f...6a2 Så vondt 😥 Det høres ut som veldig riktig avgjørelse. Jeg har ikke kommet til det punktet selv. Håper jo at han kanskje kan ta til seg noen ord fra meg, men han er ufattelig egen. Anonymkode: 94b39...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 Hadde ikke tolerert det. Han hadde heller fått bryte kontakten. Anonymkode: 33ffe...65d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 Dette ville jeg skånet barna mine for. De går foran en verbalt aggressiv, egoistisk voksen mann. Anonymkode: 2ba7a...0f2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min mor har slitt med alkoholisme i hvertfall 10 år, men hun innså/innrømmet det ikke før for 2 år siden. Jeg måtte ta fri fra jobb for å skrape henne opp og legge henne inn på psykiatrisk. Etter det har jeg tatt avstand. Hun har ingen intensjoner om å ikke drikke. Hun lar alkoholen komme foran alt, og da tar jeg avstand. Hun får ikke drikke i mitt hus, uansett om jeg serverer eller ikke. Jeg må sette ned foten for egen helses skyld. Anonymkode: 4e20f...6a2 Høres sikkert hardt ut for de som ikke har stått i det. Men er dessverre sånn man må gjøre for å beskytte seg selv, og det eneste riktige. Gjorde dette selv med min egen far i mange år. Men i dag er han edru, og vi har god kontakt. Anonymkode: d522b...767
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Høres sikkert hardt ut for de som ikke har stått i det. Men er dessverre sånn man må gjøre for å beskytte seg selv, og det eneste riktige. Gjorde dette selv med min egen far i mange år. Men i dag er han edru, og vi har god kontakt. Anonymkode: d522b...767 Jada, det høres hardt ut. Men hun er ett ubrukelig menneske som kun tenker på seg selv. Det er jeg vant med. Men når hun valgte å ødelegge jula for ungene mine fordi alkoholen var viktigere, da slutta jeg å bry meg. Alkoholen kommer bare på toppen av et allerede ubrukelig, egoistisk menneske. Hun spurte meg på 17.mai om hun kunne få ett glass champagne (nå var endelig mine barn store nok til at jeg kunne ta ett glass for syns skyld) og jeg sa "nei, jeg gir ikke alkoholikere alkohol". Hun har ødelagt så mye for meg. Jeg henger meg ikke på og gjør meg medavhengig Anonymkode: 4e20f...6a2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jada, det høres hardt ut. Men hun er ett ubrukelig menneske som kun tenker på seg selv. Det er jeg vant med. Men når hun valgte å ødelegge jula for ungene mine fordi alkoholen var viktigere, da slutta jeg å bry meg. Alkoholen kommer bare på toppen av et allerede ubrukelig, egoistisk menneske. Hun spurte meg på 17.mai om hun kunne få ett glass champagne (nå var endelig mine barn store nok til at jeg kunne ta ett glass for syns skyld) og jeg sa "nei, jeg gir ikke alkoholikere alkohol". Hun har ødelagt så mye for meg. Jeg henger meg ikke på og gjør meg medavhengig Anonymkode: 4e20f...6a2 Skjønner deg veldig godt. Tøft og riktig gjort av deg. Og man kan ikke hjelpe de som ikke vil hjelpes. Anonymkode: d522b...767
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så vondt 😥 Det høres ut som veldig riktig avgjørelse. Jeg har ikke kommet til det punktet selv. Håper jo at han kanskje kan ta til seg noen ord fra meg, men han er ufattelig egen. Anonymkode: 94b39...fc0 Det er lov å håpe. Men han må nok innse det selv. Ingen alkoholikere slutter fordi andre vil det. Det er oppskriften på å mislykkes. Håper dere kan omgås på en ålreit måte likevel Anonymkode: 4e20f...6a2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #10 Skrevet 10. mars 2023 Du må se helt realistisk på dette. Etter som hva du forteller så blir ikke barna deres negativt påvirket av dette. De kommer heller ikke til å ende opp som alkoholikere på grunn av ham. Han lager ikke støy eller oppfører seg dårlig, og han er ikke engang hos dere ofte- tvert i mot veldig sjelden. Du vet at det ikke nytter å gjøre ham frisk hvis han ikke klarer eller vil, så du må enten fortsette å ha besøk av ham eller velge å la være. Anonymkode: 36054...f7e
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du må se helt realistisk på dette. Etter som hva du forteller så blir ikke barna deres negativt påvirket av dette. De kommer heller ikke til å ende opp som alkoholikere på grunn av ham. Han lager ikke støy eller oppfører seg dårlig, og han er ikke engang hos dere ofte- tvert i mot veldig sjelden. Du vet at det ikke nytter å gjøre ham frisk hvis han ikke klarer eller vil, så du må enten fortsette å ha besøk av ham eller velge å la være. Anonymkode: 36054...f7e Ja, tror du har rett i det du sier her. Anonymkode: 94b39...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 Jeg synes du bør snakke med begge barna og si rett ut at morfar har et alkoholproblem, og at det ikke er bra. Men at dere ikke kan tvinge han til å slutte å drikke. Konfirmasjon.. Han må vel bare drikke i skjul? Du kan ikke ta ansvaret for hans problemer Anonymkode: c8653...e38
the amazing spidermamma Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 Hvis du kun informerer om at det ikke blir alkohol og lar det bli med det, hvordan tenker du at han vil håndtere det? Smugdrikker han da i konfirmasjonen, og gjør det egentlig noe hvis han klarer å oppføre seg (klarer han det?)?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 the amazing spidermamma skrev (3 minutter siden): Hvis du kun informerer om at det ikke blir alkohol og lar det bli med det, hvordan tenker du at han vil håndtere det? Smugdrikker han da i konfirmasjonen, og gjør det egentlig noe hvis han klarer å oppføre seg (klarer han det?)? Jeg tror han da kommer til å bli abstinent, men ikke smugdrikke. Dessverre ikke sikkert han klarer helt å oppføre seg uansett. Anonymkode: 94b39...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes du bør snakke med begge barna og si rett ut at morfar har et alkoholproblem, og at det ikke er bra. Men at dere ikke kan tvinge han til å slutte å drikke. Konfirmasjon.. Han må vel bare drikke i skjul? Du kan ikke ta ansvaret for hans problemer Anonymkode: c8653...e38 Det er ikke lett for minsten å forstå uansett grunnet autismen. Men skal snakke med eldstemann. Anonymkode: 94b39...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 Ta en prat med ham ang konfirmasjonen,men jeg tenker at praten bør gå i retningen der du ber ham om å holde seg lengst mulig før første drinken den dagen og fortelle at han får drikke i "smug" egenbrakt alkohol.men om han begynner å bli tydlig skeiv så vil du be ham om å gå. Her sier du altså til ham at du tolererer sykdommen hans , men du ber om litt forståelse til gjengjeld på denne dagen. Selskapet varer ikke til langt utpå kvelden heller, så det er kun snakk om noen timer midt på dagen med inntak før folk forsvinner hver til sitt. Anonymkode: 4fdbf...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå