Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Skal begynne å jobbe en dag i uka på ett gamlehjem, frivillig. Kan jeg kalle meg miljøarbeider? Eller er det en beskyttet tittel? Har ingen utdannelse Anonymkode: 74328...e28
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Du er vel bare frivillig. Anonymkode: b0352...c84
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Nei, det må man ha en utdanning for. Du er en frivillig., og det er det du kan kalle deg. Flott at det finnes sånne som deg hi 😊 Anonymkode: 03e15...146
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Alle kan kalle seg miljøarbeider hvis man vil. Jeg tror jeg ville sagt at jeg jobbet som frivillig eller bare på aldershjem rett og slett. Anonymkode: add72...b0f
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Alle kan kalle seg miljøarbeider hvis man vil. Jeg tror jeg ville sagt at jeg jobbet som frivillig eller bare på aldershjem rett og slett. Anonymkode: add72...b0f Man kan kalle seg det, men det er ikke dermed sagt man lønnes som en. Miljøarbeider er man hvis man har 3 år høyskole i ett annet relevant fag. Miljøterapeut kan man være om man har 5 år Anonymkode: d1a5b...a28
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Man kan kalle seg det, men det er ikke dermed sagt man lønnes som en. Miljøarbeider er man hvis man har 3 år høyskole i ett annet relevant fag. Miljøterapeut kan man være om man har 5 år Anonymkode: d1a5b...a28 Feil. Alle som jobber i miljøet er miljøarbeidere. Miljøterapeut er 3-årig. Man er også helsepersonell når man jobber med helse, og derfor gjelder helsepersonelloven bl.a., men man er ikke helsefagarbeider av den grunn osv. Anonymkode: b5111...395
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Man kan kalle seg det, men det er ikke dermed sagt man lønnes som en. Miljøarbeider er man hvis man har 3 år høyskole i ett annet relevant fag. Miljøterapeut kan man være om man har 5 år Anonymkode: d1a5b...a28 Nei. Man kan både jobbe som og lønnes som en uten noen utdanning! Det kreves gjerne fagbrev, og det får man uten tre år på høyskole. Anonymkode: add72...b0f
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Hva slags utdannelse du har spiller ingen rolle. Du er ikke ansatt og dermed ikke en arbeidstaker. Du er frivillig. Anonymkode: 52a20...d81
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Man kan både jobbe som og lønnes som en uten noen utdanning! Det kreves gjerne fagbrev, og det får man uten tre år på høyskole. Anonymkode: add72...b0f Har man fagbrev så er man ikke uten utdanning. Er man uten utdanning, så er man assistent, ikke miljøarbeider. Anonymkode: 03e15...146
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #10 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Man kan kalle seg det, men det er ikke dermed sagt man lønnes som en. Miljøarbeider er man hvis man har 3 år høyskole i ett annet relevant fag. Miljøterapeut kan man være om man har 5 år Anonymkode: d1a5b...a28 Hvorfor bedriver du feilinformasjon? En fagarbeider har fagbrev fra vgs, eventuelt fagskole, og kan jobbe som miljøarbeider. Andre kan også få jobb som miljøarbeider om man f.eks. har relevant erfaring, men som oftest er ufaglærte ansatt som assistenter. Det er ingen med relevant bachelor som jobber som miljøarbeider, der tar du helt feil. Sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger mm jobber som miljøterapeuter. Har de videreutdanning eller master på toppen er man fortsatt miljøterapeut, men da for eksempel med tilleggstittel spesialutdannet. Anonymkode: 39085...6d5
Tekla123 Skrevet 9. mars 2023 #11 Skrevet 9. mars 2023 Du er der som frivillig, altså du omtaler deg som en frivillig. Jeg jobber på et sted vi har mange frivillige. Ca 30 stk. Ingen av dem kaller seg miljøarbeider, for de er ikke det. Det er vi ansatte med relevant utdanning og/eller erfaring som har "tittel" miljøarbeider eller miljøterapeut. Selv er jeg sistnevnte. Vi har også erfaringskonsulenter.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #12 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Skal begynne å jobbe en dag i uka på ett gamlehjem, frivillig. Kan jeg kalle meg miljøarbeider? Eller er det en beskyttet tittel? Har ingen utdannelse Anonymkode: 74328...e28 Du kan kalle deg frivillig miljøarbeider. Anonymkode: 23c31...dbc
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #13 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Man kan kalle seg det, men det er ikke dermed sagt man lønnes som en. Miljøarbeider er man hvis man har 3 år høyskole i ett annet relevant fag. Miljøterapeut kan man være om man har 5 år Anonymkode: d1a5b...a28 Det er heil feil. Miljøarbeider er ingen benyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg det (eller coach). Miljøterapeut er derimot en beskyttet tittel med krav til utdannelse. Hun er frivillig, dermed ikke lønnet. Men skal hun jobbe med dette på sykehjemmet, så kan hun kalle seg frivillig miljøarbeider ved sykehjemmet. Anonymkode: 23c31...dbc
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #14 Skrevet 9. mars 2023 Jeg var i alle fall ansatt i stilling som miljøarbeider da jeg jobbet i bolig uten relevant utdanning. Anonymkode: ead67...5af
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 Du er frivillig. Jeg er frivillig på aldershjemmet. Ene hunden min er godkjent terapihund. Er på besøk to ettermiddager i måneden. En veldig givende «jobb». Selv den mest demente og urolige sitter rolig ned og stryker. Anonymkode: 732b2...ba0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Man kan kalle seg det, men det er ikke dermed sagt man lønnes som en. Miljøarbeider er man hvis man har 3 år høyskole i ett annet relevant fag. Miljøterapeut kan man være om man har 5 år Anonymkode: d1a5b...a28 Feil. Det er ingen utdannelse som gir denne tittelen men de som ansettes med denne tittelen har ofte en utdannelse. Fagskole. Erfaring kan selvsagt veie opp for å ansettes som miljøarbeider. Miljøterapeut er noe annet, det er treårig høyere utdannelse. En miljøarbeider kan jobbe med mennesker i ulike livssituasjoner i alle aldre. En miljøarbeider har ikke egen formell utdanning som gir tittelen, men rekrutteres gjerne fra barne- og ungdomsarbeiderfaget, aktivitørfaget, eller helsearbeiderfaget. Anonymkode: 732b2...ba0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 Hva med "frivillighetsarbeider"? 😊 Jeg er veldig stolt av dette, da jeg har vært ufør i 8 år og endelig skal "gjøre noe" ❤️ så vil jeg legge det inn som jobb på facebook 😊 HI Anonymkode: 74328...e28
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #18 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva med "frivillighetsarbeider"? 😊 Jeg er veldig stolt av dette, da jeg har vært ufør i 8 år og endelig skal "gjøre noe" ❤️ så vil jeg legge det inn som jobb på facebook 😊 HI Anonymkode: 74328...e28 Det er kjempebra, men legg det inn som frivillig arbeid, det er det det er. Anonymkode: 03e15...146
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Hva med "frivillighetsarbeider"? 😊 Jeg er veldig stolt av dette, da jeg har vært ufør i 8 år og endelig skal "gjøre noe" ❤️ så vil jeg legge det inn som jobb på facebook 😊 HI Anonymkode: 74328...e28 Frivillighetsarbeider er jo ikke et ord som eksisterer, så det virker useriøst å dikte seg en tittel. Hvis du vil legge det ut så skriv heller «Røde kors, frivillig» eller «xxx helsesenter, frivillig». ☺️ Anonymkode: 39085...6d5
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 Frivillighetskontakt da? 😁 Anonymkode: 74328...e28
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #21 Skrevet 10. mars 2023 Googlet meg frem til at det er både noe som heter frivillighetsarbeider og frivillighetskontakt Anonymkode: 74328...e28
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #22 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Du er frivillig. Jeg er frivillig på aldershjemmet. Ene hunden min er godkjent terapihund. Er på besøk to ettermiddager i måneden. En veldig givende «jobb». Selv den mest demente og urolige sitter rolig ned og stryker. Anonymkode: 732b2...ba0 Man kan være frivillig innenfor hva som helst, det forteller ingenting om hva slags område hun benytter sin frivillighet innen. Hun jobber frivillig i en organisasjon i en miljøarbeider-rolle. Hun kan dermed skrive både Frivillig medarbeider, Frivillig miljøarbeider eller annet. Det hun i Anonymkode: 23c31...dbc
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #23 Skrevet 10. mars 2023 Mange frivillige utfører viktig og omfattende arbeids som lønnes andre steder, men tilbyr sin arbeidskraft frivillig fordi organisasjonene har behov for det, og fordi de selv kjenner et engasjement for det organisasjonen driver med. En leder som ble intervjuet i Dagens næringsliv uttalte at det mest krevende i hennes karriere hadde vært å være leder for en større gruppe frivillige. For hun hadde ingen formelle incentiver eller sanksjonsmuligheter, men var helt avhengig av å vedlikeholde motivasjonen hos de frivillige, og skape tillit, mestring og bygge relasjoner for å nå organisasjonens mål. Anonymkode: 23c31...dbc
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #24 Skrevet 10. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Frivillighetsarbeider er jo ikke et ord som eksisterer, så det virker useriøst å dikte seg en tittel. Hvis du vil legge det ut så skriv heller «Røde kors, frivillig» eller «xxx helsesenter, frivillig». ☺️ Anonymkode: 39085...6d5 Røde kors driver alt fra Leksehjelp og redningsaksjoner, til Fengselsbesøk, så det vil ikke si noe som helst. Da burde hun skrive Frivillig besøksvenn for innsatte, Røde Kors». Hadde f.eks. aldri anbefalt noen å skrive «Medarbeider, Bergen kommune» på CV’ en, det blir for lite info. Klarer hun ikke å fange arbeidsgivernes oppmerksomhet og vise relevans allerede i tittelfeltet, så leser de ikke beskrivelsen av arbeidsoppgaver under. Anonymkode: 23c31...dbc
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2023 #25 Skrevet 10. mars 2023 frivillig medarbeider, den går jeg for! Takk for svar alle 😊 Hilsen HI Anonymkode: 74328...e28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå