Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #1 Skrevet 9. mars 2023 Hvilken dokumentasjon trenger NAV for de forskjellige stønadene? Skal søke om alle 3, men vil ha all dokumentasjon på plass før jeg starter Anonymkode: 27699...e2b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #2 Skrevet 9. mars 2023 Her trengte jeg bare å levere inn legeerklæring fra bup, samt inntektsmuligheter fra arbeids Anonymkode: 2680d...f24
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #3 Skrevet 9. mars 2023 Åj, trykte litt fort der. Inntektsmelding fra arbeidsgiver, skulle der stå Noe annet var ikke nødvendig Anonymkode: 2680d...f24
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #4 Skrevet 9. mars 2023 Det kommer vel an på hva man søker om? Ved grunnstønad for sønnen min med cøliaki holdt det med legeerklæring fra spesialist på sykehuset. For datteren min med ADHD og TS måtte vi legge ved erklæring fra BUP om ar hun har hyperaktivitet som medfører ekstra slitasje på på klær for å få grunnstønad, og skrive inn ekstra tid vi bruker på oppfølging rundt henne for å få hjelpestønad. Anonymkode: 65c85...ca7
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #5 Skrevet 9. mars 2023 Ved forhøyet hjelpestønad så må du opplyse om hvilke lege eller leger som behandler barnet og adresse til legen i tillegg til selve søknadsskjemaet som du fyller ut. Grunnstønad: Hvis du søker om grunnstønad på grunn av slitasje på klær og sengetøy, må du dokumentere ekstrautgiftene med kvitteringer, eventuelt oversikt over sannsynlige, løpende ekstrautgifter. Du må som regel dokumentere ekstrautgiftene med kvitteringer for en periode på minimum 3 måneder. Du må spesifisere hva som er kjøpt og årsaken til at det er kjøpt nytt. Hvis klesslitasjen kommer av at barnet ditt har hyperkinetiske forstyrrelser, inkludert ADHD med hyperaktivitet, trenger du ikke dokumentere ekstrautgifter. De medisinske opplysningene må vise at du eller barnet ditt har en hyperaktiv adferd som forklarer klesslitasjen. Det er ikke tilstrekkelig å bare oppgi diagnosekode eller diagnose. Ved søknad om pleiepenger så er det lege i spesialisthelsetjenesten som fyller ut skjemaet om pleiepenger hvis de mener dette er noe du burde ha. Fastlege kan ikke søke om pleiepenger. Du vil da få tilsendt skjemaet legen har fylt ut også legger ved dette skjemaet når du søker hos nav. Anonymkode: b9c51...904
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #6 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Åj, trykte litt fort der. Inntektsmelding fra arbeidsgiver, skulle der stå Noe annet var ikke nødvendig Anonymkode: 2680d...f24 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kommer vel an på hva man søker om? Ved grunnstønad for sønnen min med cøliaki holdt det med legeerklæring fra spesialist på sykehuset. For datteren min med ADHD og TS måtte vi legge ved erklæring fra BUP om ar hun har hyperaktivitet som medfører ekstra slitasje på på klær for å få grunnstønad, og skrive inn ekstra tid vi bruker på oppfølging rundt henne for å få hjelpestønad. Anonymkode: 65c85...ca7 Hvor utfyllende fra BUP? Har en sønn med autisme og dess eldre han blir dess vanskeligere er det for han å følte opp og mer klønete blir han også. Har vært så mange skader at vi begge er slitne nå. Jeg kunne tenke leg å ha en dag i uken der jeg er hjemme for å kunne følge opp, og klær er forbruksvare. Har ikke et eneste helt plagg til han snart, og ikke råd til å kjøpe nytt Anonymkode: 27699...e2b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #7 Skrevet 9. mars 2023 Søkte om forhøyet hjelpestønad tidligere i år. La ved vedlegg som i detalj beskriver våre dager (døgnklokke), inkludert tidsbruk utover normalen for barn på tilsvarende alder; en generell beskrivelse av barnet og barnets funksjonsnivå; samt en beskrivelse av hvordan funksjonsnivået påvirker familien som helhet. Tok utgangspunkt i rundskrivene. Legeerklæringen fra BUP var på tre linjer: Diagnose, varighet og noe ala "mors beskrivelse stemmer". Anonymkode: cd1ee...c11
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #8 Skrevet 9. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvor utfyllende fra BUP? Har en sønn med autisme og dess eldre han blir dess vanskeligere er det for han å følte opp og mer klønete blir han også. Har vært så mange skader at vi begge er slitne nå. Jeg kunne tenke leg å ha en dag i uken der jeg er hjemme for å kunne følge opp, og klær er forbruksvare. Har ikke et eneste helt plagg til han snart, og ikke råd til å kjøpe nytt Anonymkode: 27699...e2b Det bør følge med spesifisert erklæring for hver av søknadene. pleiepenger får du ikke for å være hjemme en dag i uka med mindre barnet trenger tilsyn av deg på dagtid. Anonymkode: 0e955...061
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2023 #9 Skrevet 9. mars 2023 Pleiepenger tror jeg ikke du får, da må barnet trenge pleie og omsorg hele tiden og ikke være på skole o.l. Kjenner ei som fikk det når barnet hennes var på sykehus i 3 mnd (epilepsisykehuset), men hun fikk det ikke lenger da barnet kom hjem. Grunnstønad får du når barnet er hyperaktivt, da trenger du ikke legge ved kvitteringer for innkjøp. Om barnet pga andre diagnoser trenger mye mer utstyr enn friske barn må det dokumenteres, både fra lege/spesialist og ved at du legger ved kvitteringer. Med en autsismediagnose regner jeg med du kommer til å få utvidet hjelpestønad. Søsteren min har det pga sin sønn som har tourettes (mot autisme). Hun måtte legge ved attest fra lege, fikk det både av fastlege og fra bup, og brukte litt tid på å detaljert skrive inn hva hennes barn trenger i forhold til friske barn. Hun har 5-6.000 kr i måneden tror jeg. Hun sparer litt til barnet selv, for han kommer nok aldri til å ha noen sommerjobb o.l. siden han har mer enn nok med å takle skolegang, så han trenger litt ekstra penger gjennom ungdomstiden. Resten går til henne, også jobber hun litt redusert for å kunne følge opp. Anonymkode: ec6c7...e31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå