Gå til innhold

Kvinne, krev din lønn - og kom deg i fulltids arbeid!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man velger selv hvilke utdanning og jobb man skal ta. Personlig valgte jeg å bli siviløkonom med videreutvikling innen ledelse, og nå jobber jeg som CFO og har en lønn på 2,5 millioner i året. Jeg kunne valgt ett typisk kvinneyrke, men det valgte jeg bevisst bort akkurat med tanke på arbeidspress, tungt arbeid og problematikken rundt deltid. 

Anonymkode: 3bb0e...355

Så de som velger typiske kvinneyrker fortjener ikke en anstendig lønn fordi de valgte det yrket selv, da kan de bare ha det så godt likssom?

Anonymkode: 15ec1...81d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så de som velger typiske kvinneyrker fortjener ikke en anstendig lønn fordi de valgte det yrket selv, da kan de bare ha det så godt likssom?

Jepp. For hun som tjener godt tenker vi skulle valgt høy lønn alle sammen. Hun tenker at hun aldri trenger fastlegen( hvem vil vel velge å jobbe nærmere 100 timer i uken?) eller sykepleieren eller renholdspersonalet. Vi kunne jo vært siv ing alle sammen. Med høy lønn og stygg ring fra NTNU på fingeren. 

Anonymkode: f6a91...ca4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kvinnefrigjøringen har gjort det vanskelig å være hjemme med barna til skolealder. Vi presses ut i jobb så vi må levere barna i barnehage og la andre se dem mer enn oss de første leveårene.

Ja til å kunne være hjemme med barna hvis man vil

Det bør være neste kampsak 

Anonymkode: 8c567...d0f

Du må gjerne være hjemme til magene begynner på skolen, men jeg mener du må ta det på egen kappe. Det er forventet at alle som kan bidrar med både arbeidskraft og skatt. Husk på at du sm frivillig hjemmeværende både stiller deg utenfor feks sykelønnsordningen og pensjonssparing (det synes jeg faktisk er ok) Samfunnet ønsker at kvinner skal arbeide derfor er barnehagesektoren byd ut og stort sett betalt av staten. Så må vi fokusere på å lage bedre rettigheter for småbarnsforeldre slik at lønnet arbeid lar seg kombinere med fulltidsstilling.

ulenissen skrev (15 minutter siden):

Du må gjerne være hjemme til magene begynner på skolen, men jeg mener du må ta det på egen kappe. Det er forventet at alle som kan bidrar med både arbeidskraft og skatt. Husk på at du sm frivillig hjemmeværende både stiller deg utenfor feks sykelønnsordningen og pensjonssparing (det synes jeg faktisk er ok) Samfunnet ønsker at kvinner skal arbeide derfor er barnehagesektoren byd ut og stort sett betalt av staten. Så må vi fokusere på å lage bedre rettigheter for småbarnsforeldre slik at lønnet arbeid lar seg kombinere med fulltidsstilling.

Man kan ikke velge det bestandig. Det man får for å være hjemme er ikke en halv månedslønn en gang

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke velge det bestandig. Det man får for å være hjemme er ikke en halv månedslønn en gang

Hvorfor skal du få noe for å være hjemme?

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tenker du helt oppriktig at det er staten som skal betale for at du ønsker å være hjemme med eget barn? 

Anonymkode: 6cbc9...682

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skal du få noe for å være hjemme?

Trenger egentlig ikke det, men før var det fullt mulig fordi prisene på alt var lagt til rette for at familien hadde en inntekt. Nå må man ha to for å kunne klare seg, og er man alene, så er det fryktelig vanskelig å både eie og spare og klare seg like bra som de som er to.

Men hvorfor skal ikke kvinner, eller menn også for den saks skyld, kunne være hjemme og ta ansvar for barna i stedet for at barnehagen skal gjøre det om de ønsker det

Vi har selv valgt at jeg skal gå i deltid når ungene er små. De trenger trygge rammer. Når det er diagnoser er det også en ekstra trygt at jeg er hjemme når hen kommer hjem fra skolen. Jeg har 100% kontrakt og kan gå opp i stilling når jeg vil. «Kvinneyrker» blr også bli bedre i forhold til turnus osv.. mange kvelder er ikke levelig når man har familie og små barn!

Anonymkode: 40ea0...ad3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Trenger egentlig ikke det, men før var det fullt mulig fordi prisene på alt var lagt til rette for at familien hadde en inntekt. Nå må man ha to for å kunne klare seg, og er man alene, så er det fryktelig vanskelig å både eie og spare og klare seg like bra som de som er to.

Men hvorfor skal ikke kvinner, eller menn også for den saks skyld, kunne være hjemme og ta ansvar for barna i stedet for at barnehagen skal gjøre det om de ønsker det

Fordi vi alle har et ansvar for å få ting til å gå rundt. I såkalt gamle dager hvor det ikke var barnehage, tror du du kunne gå hjemme og dulle eller egne tiden din til barnepass? Eller tror du du jobbet knallhardt for å skaffe mat og husly. Du mangler realitetsorientering. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ingen hindrer deg eller mannen din i å gjøre det. Men dere får ikke lønn for det. 

Er du klar over hvor mye vi får gratis her til lands? Vi klager og klager, men sannheten er at flesteparten av oss har brukt opp det vi kommer til å bidra med, og vi fortsetter å få! 

Pengene du får i permisjon, det er penger du FÅR. Hvorfor holder ikke det? Skattepengene du har betalt har du antageligvis brukt opp for lengst...

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Fordi vi alle har et ansvar for å få ting til å gå rundt. I såkalt gamle dager hvor det ikke var barnehage, tror du du kunne gå hjemme og dulle eller egne tiden din til barnepass? Eller tror du du jobbet knallhardt for å skaffe mat og husly. Du mangler realitetsorientering. 

Min mor var hjemme med oss. Jeg er ikke født i gamledager. Hvis du tror at kvinner sluttet å være hjemme med barna i 1850, så kan du jo tenke på at Norge på den tiden var blant de fattigste i Europa.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ingen hindrer deg eller mannen din i å gjøre det. Men dere får ikke lønn for det. 

Er du klar over hvor mye vi får gratis her til lands? Vi klager og klager, men sannheten er at flesteparten av oss har brukt opp det vi kommer til å bidra med, og vi fortsetter å få! 

Pengene du får i permisjon, det er penger du FÅR. Hvorfor holder ikke det? Skattepengene du har betalt har du antageligvis brukt opp for lengst...

Inntekten hindrer meg i å gjøre det. Hvis man ikke er ti, så er det i alle fall umulig. Det vil si at landet er lagt opp til at vi skal få barn, men vi skal la noen andre ta hovedansvaret for dem.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke mindre tilrettelagt for å leve på en inntekt i dag enn det var på 70- og 80-tallet. Den gangen var matprisene høyere, strømmen var dyr, boligrenta var op 15-18%, telefon var luksus. 

Men man reiste ikke på 2-ukers sydenferie, man hadde max en bil i husholdningen, man hadde kjøkkenhage, høstet frukt og bær, laget hjemmelaget syltetøy og saft osv i mye større grad enn i dag. Man spiste mindre kjøtt og generelt mindre porsjoner. Man drakk ikke brus eller spiste godteri annet enn på lørdag eller når det var festivitas. Mange gikk i hjemmesydd og/eller arvede klær. Det fantes ikke maccer’n eller kaffebarer, man spiste ytterst sjeldent på restaurant, mange fisket eller jaktet egen mat. 

Man bodde i mindre boliger, hadde mindre utstyr, ungene gikk ikke på dyre fritidsaktiviteter, man hadde ikke abonnement på TV, man betalte ikke dyre dommer for internett, Spotify osv. 

men….. dersom dere velger å leve som på 70-tallet, så er der fullt mulig p klare seg på en inntekt!!

Anonymkode: 4ee9c...27a

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mindre tilrettelagt for å leve på en inntekt i dag enn det var på 70- og 80-tallet. Den gangen var matprisene høyere, strømmen var dyr, boligrenta var op 15-18%, telefon var luksus. 

Men man reiste ikke på 2-ukers sydenferie, man hadde max en bil i husholdningen, man hadde kjøkkenhage, høstet frukt og bær, laget hjemmelaget syltetøy og saft osv i mye større grad enn i dag. Man spiste mindre kjøtt og generelt mindre porsjoner. Man drakk ikke brus eller spiste godteri annet enn på lørdag eller når det var festivitas. Mange gikk i hjemmesydd og/eller arvede klær. Det fantes ikke maccer’n eller kaffebarer, man spiste ytterst sjeldent på restaurant, mange fisket eller jaktet egen mat. 

Man bodde i mindre boliger, hadde mindre utstyr, ungene gikk ikke på dyre fritidsaktiviteter, man hadde ikke abonnement på TV, man betalte ikke dyre dommer for internett, Spotify osv. 

men….. dersom dere velger å leve som på 70-tallet, så er der fullt mulig p klare seg på en inntekt!!

Du trenger ikke engang være ekstrem for å få det til, altså. Aleneforeldre gjør det hele tiden.

Anonymkode: f8b67...d80

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Man velger selv hvilke utdanning og jobb man skal ta. Personlig valgte jeg å bli siviløkonom med videreutvikling innen ledelse, og nå jobber jeg som CFO og har en lønn på 2,5 millioner i året. Jeg kunne valgt ett typisk kvinneyrke, men det valgte jeg bevisst bort akkurat med tanke på arbeidspress, tungt arbeid og problematikken rundt deltid. 

Hadde alle gjort som deg, hadde ikke landet gått rundt, gjerne noe å tenke på!

Anonymkode: 92d10...493

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hadde alle gjort som deg, hadde ikke landet gått rundt, gjerne noe å tenke på!

Anonymkode: 92d10...493

Og hadde ingen gjort som meg hadde Norge ikke tjent penger, og da ville ikke samfunnet fungert i det hele tatt. Privat næringsliv er ekstremt viktig skal vi ha noe å leve av og det funker ikke med en haug med offentlige ansatte som sykepleiere hvis vi ikke har midler til å lønne de. Sykepleiere er viktig, men de er en ren utgiftspost, og da må deler av samfunnet jobbe med verdiskapning.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Og hadde ingen gjort som meg hadde Norge ikke tjent penger, og da ville ikke samfunnet fungert i det hele tatt. Privat næringsliv er ekstremt viktig skal vi ha noe å leve av og det funker ikke med en haug med offentlige ansatte som sykepleiere hvis vi ikke har midler til å lønne de. Sykepleiere er viktig, men de er en ren utgiftspost, og da må deler av samfunnet jobbe med verdiskapning.

Wow... Du kunne ikke ha gjort jobben din, hvis det ikke var for at folk jobbet i mange av de typiske kvinneyrkene.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

My av utfordringen er at deltiden ikke nødvendigvis er ufrivillig. 

Der du har svært små stillinger er det riktignok mange som ønsker større stilling. Men få ønsker 100%.

Jeg jobber i kommunehelsetjenesten. Vi har kartlagt deltiden utallige ganger og tilbudt 100% stillinger. Dessverre er det vanskelig å rekruttere noen til 100%. Og takker de ja til slike stillinger, søker de seg ofte ned til 70-80% innen kort tid….

Da tenker jeg dere må gå i dere selv, og se på hvorfor folk ikke orker 100%. Om turnus er lagt opp på en måte som er tilrettelagt for folk, og ikke oppleves for tøft å stå i, så ønsker de aller fleste full jobb.

Jeg jobber i en kommunal helse-enhet. Vi har, etter flere års arbeid med heltidskultur, bare fulle stillinger. Med unntak av noen få helgestillinger som er besatt av studenter, eller helsepersonell med annen hovedjobb. 

Helgestillingene er nødvendig for at alle i fulle, faste turnusstillinger jobber hver fjerde helg. Uten helgestillingene måtte man jobbet helg oftere. 

Anonymkode: fd990...fb5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oi da... Har du tatt litt for mye Møllers tran? 

Anonymkode: 5e9e9...729

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke mulig. Husene har priser etter to inntekter. Er man en voksen, så har man en bil. Er man alene med barna, er det faktisk helt umulig å klare seg om man vil være hjemme mens barna er små.

Jeg har aldri vært i «syden». Boligen min er fra 60-tallet, vi plukker bær og lager syltetøy, har ikke tv-abonnement, har ikke Spotify. Har Viaplay, barna går på samme idrett som jeg gikk på. Foreldrene mine brukte sparepengene sine og kjøpte tomt og bygget hus selv på slutten av 80-tallet. Morfaren min kjøpte tomt for feriepengene sine. Og brukte skogen han ryddet tomten for til å lage plank og bygge hus selv på 60-tallet. Dette er helt umulig i dag om du ikke har spart 2 mill til tomt og 4 mill til å bygge hus. For du har ikke lov å gjøre noe selv, og alle priser er lagt opp etter to inntekter. Det er faktisk ikke mulig med en gjennomsnittsinntekt å kunne ha det samme som man hadde på «70-tallet»

Oi da... Har du tatt litt for mye Møllers tran? 

Ikke i det hele tatt, men det virker som en del her inne ikke forstår at vi må ha privat næringsvirksomhet som driver med verdiskapning også. Hadde vi bare hatt offentlig ansatte hadde Norge gått konkurs veldig kjapt. Det sagt har jeg aldri påstått at vi ikke trenger offentlig sektor og omsorgsyrker, men vi trenger et sterkt privat næringsliv som bedriver verdiskapning også. Det har ingenting med å ta for mye Møllers tran, det er å ta innover seg realiteten av hvordan ett land klarer seg økonomisk.

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ikke i det hele tatt, men det virker som en del her inne ikke forstår at vi må ha privat næringsvirksomhet som driver med verdiskapning også. Hadde vi bare hatt offentlig ansatte hadde Norge gått konkurs veldig kjapt. Det sagt har jeg aldri påstått at vi ikke trenger offentlig sektor og omsorgsyrker, men vi trenger et sterkt privat næringsliv som bedriver verdiskapning også. Det har ingenting med å ta for mye Møllers tran, det er å ta innover seg realiteten av hvordan ett land klarer seg økonomisk.

Men hva i all verden har dette med trådens tema å gjøre…?

Anonymkode: 0b374...e01

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Var det å innta en ovenfra-og-ned-holdning egen modul i studiet?  Det er som sagt flott at du har tatt høyere utdanning og skaffet deg en god og viktig jobb. Norge trenger verdiskaping, det har du helt rett i.  Det gir deg uansett ikke rett til å innta en slik holdning som du viser her. 

Ett land og et land gir forøvrig ulik mening. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Uten alle de som jobber i kvinneyrkene så kunne ikke dere opphøyede guder drevet med verdiskaping, det ville ikke vært noe sterkt privat næringsliv uten de menneskene som gjør de jobbene du ser så ned på.

Nei, det er ikke mulig. Husene har priser etter to inntekter. Er man en voksen, så har man en bil. Er man alene med barna, er det faktisk helt umulig å klare seg om man vil være hjemme mens barna er små.

Jeg har aldri vært i «syden». Boligen min er fra 60-tallet, vi plukker bær og lager syltetøy, har ikke tv-abonnement, har ikke Spotify. Har Viaplay, barna går på samme idrett som jeg gikk på. Foreldrene mine brukte sparepengene sine og kjøpte tomt og bygget hus selv på slutten av 80-tallet. Morfaren min kjøpte tomt for feriepengene sine. Og brukte skogen han ryddet tomten for til å lage plank og bygge hus selv på 60-tallet. Dette er helt umulig i dag om du ikke har spart 2 mill til tomt og 4 mill til å bygge hus. For du har ikke lov å gjøre noe selv, og alle priser er lagt opp etter to inntekter. Det er faktisk ikke mulig med en gjennomsnittsinntekt å kunne ha det samme som man hadde på «70-tallet»

Du finner absolutt hus med tomt uten å ha 6 mill altså😊 Hvordan tror du egentlig aleneforeldre klarer seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...