Gå til innhold

Gratisskoleprinsippet. Yeah right.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ikke forlanges juridisk, men det kan forlanges sosialt.

Anonymkode: 369db...fd3

Tull. De kan ikke forlange noe. Har null problemer med å droppe 17. mai til evig tid. 
Spør meg skikkelig så bidrar jeg, tre noe ned over hodet mitt så gidder jeg ikke. 
Noen tar sine verv litt for seriøst. 
Jeg bidrar på alle arenaer, aldri har jeg fått det servert på denne måten med antall og prisnivå. 

Anonymkode: 232a4...131

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tull. De kan ikke forlange noe. Har null problemer med å droppe 17. mai til evig tid. 
Spør meg skikkelig så bidrar jeg, tre noe ned over hodet mitt så gidder jeg ikke. 
Noen tar sine verv litt for seriøst. 
Jeg bidrar på alle arenaer, aldri har jeg fått det servert på denne måten med antall og prisnivå. 

De kan ikke tvinge deg, men de kan redusere din sosiale status og være ekle med deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De kan ikke tvinge deg, men de kan redusere din sosiale status og være ekle med deg.

Ooooh. Skumle greier. Hvor gammel er du? Og i hvilke kretser beveger du deg? Sosiale status? Jeg bryr meg ikke om hvilken status jeg har i foreldregruppa og særlig ikke i en gruppe som oppfører seg som pubertale drittunger, om så er at de skulle prøve å påvirke angivelig sosial status. Og ekle mot meg? Jeg omgås de jeg omgås og øvrige bryr jeg meg fint lite om. 
På tide å få litt ryggrad om sanksjoner fra FAU er noe som skremmer det. 
#NårBarnFårBarn

Skrevet

Jeg må si at jeg har stor sympati med de som har tatt på seg ansvaret for å organisere 17.mai. Det er et opplegg mange vil delta på og det er ting som skal gjøres. Så hagler det inn med folk som ikke kan, ikke vil, ikke skal være tilstede og nå også de som ikke ble spurt på riktig måte. På toppen kommer de som bare uteblir på selve dagen. Jeg har selv stått trippel kioskvakt den 17.maien vi arrangerte og steppet inn for et annet klassetrinn et annet år fordi folk ikke kom til vaktene sine. Etter å ha vært på forumet her en del år så kommer klaging på 17.mai nå, og om noen måneder kommer klaging på at leirskole/ klassetur er dyrt og at det burde ha vært samlet inn mer penger på 17, mai. Det er som eventyret om den lille, røde høna. Alle vil smake brødet, men ingen vil gjøre en innsats på forhånd. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (20 minutter siden):

Jeg må si at jeg har stor sympati med de som har tatt på seg ansvaret for å organisere 17.mai. Det er et opplegg mange vil delta på og det er ting som skal gjøres. Så hagler det inn med folk som ikke kan, ikke vil, ikke skal være tilstede og nå også de som ikke ble spurt på riktig måte. På toppen kommer de som bare uteblir på selve dagen. Jeg har selv stått trippel kioskvakt den 17.maien vi arrangerte og steppet inn for et annet klassetrinn et annet år fordi folk ikke kom til vaktene sine. Etter å ha vært på forumet her en del år så kommer klaging på 17.mai nå, og om noen måneder kommer klaging på at leirskole/ klassetur er dyrt og at det burde ha vært samlet inn mer penger på 17, mai. Det er som eventyret om den lille, røde høna. Alle vil smake brødet, men ingen vil gjøre en innsats på forhånd. 

Jeg har stått doble vakter selv. Og mamma har stått ved aktiviteter fordi jeg ikke har kunnet forlate kiosken. Likevel så må jeg få si at jeg misliker sterkt føringer om prisnivå på donasjoner og påbud om å møte opp. Selvsagt irriterende med folk som ikke dukker opp. Men jeg mener helt oppriktig at FAU er ikke i posisjon til å kreve det hi skriver om. Det er frivillig. Noen snylter alltid på felleskapet, jeg krever kun å bli snakka skikkelig til. 

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Det er obligatorisk oppmøte for barna og begge foreldrene. Obligatorisk. Vi får faktisk ikke reise vekk denne dagen, men er nødt til å bidra både med gaver og dugnad for arrangementet. Sistnevnte syns jeg er helt ok, men å beordre folk til å kjøpe/skaffe fire gaver a 200,- syns jeg er drøyt. Jeg var innom den lokale svømmehallen i dag og spurte om gavekort, men de var blitt spurt 10 ganger, og sa nei. Det samme med den lokale matbutikken, nei der og.

HI

Anonymkode: d6413...bdd

Det at det er obligatorisk er dessverre en nødvendighet for at et slikt arrangement skal la seg gjennomføre. Det er alt for mange som lurer seg unna og som dermed «lemper» jobben over på andre. Jeg er sikker på at du også i mange år har nytt godt av at andre har vært på obligatorisk dugnad på 17.mai - i år er det din tur. Jeg opplever deg som negativ til det, men ser du bedyrer at det er «helt ok». Jeg har mine tvil.. 

Nok om det: Selv skaffet jeg premie til loddtrekning ved å sende en haug med mail. Jeg fikk inn gavekort til lekeland og slalåmbakke, hotellopphold og danskebåten. Tenk STORT, det er de store firmaene som har sånt de kan strø om seg med. Evnt gå til venner og familie som har bedrifter, der finnes det nok noe å hente. Handlenett med firmalogo kan også være en premie. Tenk på bedriftene de andre ikke tenker på: Gavekort på bilvask? Gavekort på hotellfrokost? T-skjorte med reklame på?  Lykke til! 

Anonymkode: a24f5...3e9

Skrevet

FAU kan selvsagt ikke kreve at det er obligatorisk oppmøte. Det er bare tull. Å kreve gaver for flere hundre kroner kan de heller ikke gjøre. 

Anonymkode: 468a3...a8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Trinnet til datteren min skal arrangere 17. mai i år, og vi skal ordne. En del av det er å fixe gaver til lotteriet, verdi 200,-, og minst to gaver pr foresatt. Det vil for vår del si gaver for minst 800 kroner. Hæ? Kan de fau kreve det? 

200 kr gaven? Her er det maks 100.

Anonymkode: 34cf1...0ef

Skrevet
Himmel og hav skrev (10 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig 👏🏻👏🏻👏🏻 Må si jeg gleder meg til å løpe beina av meg på 17. mai, fordi halvparten av de på det trinnet som arrangerer skal reise bort. Det er jo tross alt langhelg, drit i at de har visst om dette siden første klasse 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ooooh. Skumle greier. Hvor gammel er du? Og i hvilke kretser beveger du deg? Sosiale status? Jeg bryr meg ikke om hvilken status jeg har i foreldregruppa og særlig ikke i en gruppe som oppfører seg som pubertale drittunger, om så er at de skulle prøve å påvirke angivelig sosial status. Og ekle mot meg? Jeg omgås de jeg omgås og øvrige bryr jeg meg fint lite om. 
På tide å få litt ryggrad om sanksjoner fra FAU er noe som skremmer det. 
#NårBarnFårBarn

De aller fleste mennesker ønsker å bli likt og akseptert i gruppene de tilhører. Om det ikke gjelder deg er det jo ikke noe problem. 

Skrevet

Jeg synes vi bør avskaffe alle 17. mai-arrangementer. Det er jo meningen at det skal være gøy, ikke noe folk gruer seg og må tvinges til. Kanskje 17. mai-arrangementer har gått litt ut av tiden. I gamle dager var det jo ikke så stort tilbud av aktiviteter som det er i dag, og 17. mai var et virkelig høydepunkt. 

Anonymkode: 9455e...068

Skrevet

Jeg synes vi bør avskaffe alle 17. mai-arrangementer. Det er jo meningen at det skal være gøy, ikke noe folk gruer seg og må tvinges til. Kanskje 17. mai-arrangementer har gått litt ut av tiden. I gamle dager var det jo ikke så stort tilbud av aktiviteter som det er i dag, og 17. mai var et virkelig høydepunkt. 

Anonymkode: 9455e...068

Greia er jo at de aller fleste barna i alderen 2 til kanskje 10 år elsker disse arrangementene, og å gå på skolen og være med er en viktig del av 17.mai feiringen deres 

Da må noen arrangere.

Det rare er at noen av de som er mest misfornøyd over å måtte gjøre en innsats selv har deltatt i alle år...

Men jeg er enig i at noen steder har de tatt helt av i planleggingen av dette. Man hører om steder hvor gavene/gevinstene skal være dyre, det skal serveres smørbrød og snitter, det er i stor grad lagt opp til å gjøre de voksne fornøyd.

Det skjønner jeg ikke, de voksne kan lage sin egen flotte feiring. 

Ungene er strålende fornøyd med sekkeløp og å kaste erteposer på blikkbokser, servere kokepølser og pinup, og avslutte med å lodde ut noen plater med melkesjokolade. En skolefeiring trenger ikke være veldig avansert

Anonymkode: 49076...b7d

Skrevet

Nei, skolen er ikke gratis.

Det ene barnet mitt skal nå på tur med skolen og sove i lavo.

Det er meldt ned til -20 på natten. Der men kan låne soveposer i kommunen hadde de bare ned til -10. Måtte ut og kjøpe en som tåler ned til -25 grader. Den kostet 1900 på halv pris. I tillegg kom termoliggeunderlag og noen andre ting hun trengte.

Prislapp rett over 3000...

Anonymkode: 67c37...186

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De aller fleste mennesker ønsker å bli likt og akseptert i gruppene de tilhører. Om det ikke gjelder deg er det jo ikke noe problem. 

De fleste voksne mennesker jeg kjenner, er ikke "ekle mot andre". Det er fjortiser som holder på slik, ikke voksne kvinner med barn. For min del prøver jeg å oppføre meg greit mot alle, og bidrar etter evne. Men jeg driter samtidig i hvilken "status" jeg måtte ha i samfunnet. Jeg lever ikke for å please andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, skolen er ikke gratis.

Det ene barnet mitt skal nå på tur med skolen og sove i lavo.

Det er meldt ned til -20 på natten. Der men kan låne soveposer i kommunen hadde de bare ned til -10. Måtte ut og kjøpe en som tåler ned til -25 grader. Den kostet 1900 på halv pris. I tillegg kom termoliggeunderlag og noen andre ting hun trengte.

Prislapp rett over 3000...

Dette hadde jeg rett og slett nektet. Skolen skal faktisk være gratis - det er lovfestet. Å arrangere slik lavvotur i 20 minus er for øvrig helt hull i hodet. De kunne ha valgt en annen dag, med temperaturer mellom -5 og -10, for eksempel. Da kunne alle ha lånt soveposer som holder, og barna hadde hatt mer hyggelig tur generelt.

Skrevet
Luksusdyret skrev (57 minutter siden):

De fleste voksne mennesker jeg kjenner, er ikke "ekle mot andre". Det er fjortiser som holder på slik, ikke voksne kvinner med barn. For min del prøver jeg å oppføre meg greit mot alle, og bidrar etter evne. Men jeg driter samtidig i hvilken "status" jeg måtte ha i samfunnet. Jeg lever ikke for å please andre. 

Veldig mange er det, bare på litt andre måter. Hvis du faktisk driter i egen status og hva andre tenker om deg, tilhører du en bitte liten minoritet. De aller fleste bryr seg om hva andre synes om dem, både når det gjelder utseende, meninger, eiendeler og hvem ee omgås.

Skrevet

Veldig mange er det, bare på litt andre måter. Hvis du faktisk driter i egen status og hva andre tenker om deg, tilhører du en bitte liten minoritet. De aller fleste bryr seg om hva andre synes om dem, både når det gjelder utseende, meninger, eiendeler og hvem ee omgås.

Men da får de fortsette med det. Er de så overfladiske at de bryr seg om hva andre mener om deres utseende, eiendeler og omgangskrets, gjerne "status" på omgangskretsen, så får de bare fortsette å bekymre seg for alt mulig. Flere burde gi mer faen og ikke bry seg om hva alle måtte mene om det ene og det andre. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (2 minutter siden):

Men da får de fortsette med det. Er de så overfladiske at de bryr seg om hva andre mener om deres utseende, eiendeler og omgangskrets, gjerne "status" på omgangskretsen, så får de bare fortsette å bekymre seg for alt mulig. Flere burde gi mer faen og ikke bry seg om hva alle måtte mene om det ene og det andre. 

Hvis vi sluttet å bry oss om det hadde nok samfunnet kollapset, men det er en annen diskusjon enn det tråden handler om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis vi sluttet å bry oss om det hadde nok samfunnet kollapset, men det er en annen diskusjon enn det tråden handler om.

Det spørs HVA man bryr seg om. Hvis man bryr seg om at andre er ekle mot deg fordi du ikke gidder å bruke 800 kroner på gavegevinster til 17. mai, er det ingenting som kollapser. Resultatet blir at akkurat denne 17. mai-feiringen blir mindre kapitalistisk. I en tid der folk oppfordres til gjenbruk, å gi brukte ting i gave, spise opp middagsrester og mat som er gått ut på dato, er slik sløseri og pengegalopp som skisseres her, upassende. Samfunnet kollapser heller ikke hvis du kler deg slik du vil i din fritid.

Skrevet
Luksusdyret skrev (1 time siden):

Dette hadde jeg rett og slett nektet. Skolen skal faktisk være gratis - det er lovfestet. Å arrangere slik lavvotur i 20 minus er for øvrig helt hull i hodet. De kunne ha valgt en annen dag, med temperaturer mellom -5 og -10, for eksempel. Da kunne alle ha lånt soveposer som holder, og barna hadde hatt mer hyggelig tur generelt.

Turen har vært planlagt i et halvt år.

Buss er bestilt og togbilletter kjøpt for lenge siden. Er ikke bare å flytte på dagene.

Ble lagt til nå siden det er mars og da blir det jo ikke så kaldt, trodde dem...

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Trinnet til datteren min skal arrangere 17. mai i år, og vi skal ordne. En del av det er å fixe gaver til lotteriet, verdi 200,-, og minst to gaver pr foresatt. Det vil for vår del si gaver for minst 800 kroner. Hæ? Kan de fau kreve det? 

17. mai er faktisk ikke skole så det har ikke noe med gratisskoleprinsippet å gjøre engang. 

Anonymkode: 95524...7f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

17. mai er faktisk ikke skole så det har ikke noe med gratisskoleprinsippet å gjøre engang. 

Så lenge det er obligatorisk oppmøte, går det vel under skole. Hos oss avspaserer elevene denne tiden en annen dag. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (14 minutter siden):

Så lenge det er obligatorisk oppmøte, går det vel under skole. Hos oss avspaserer elevene denne tiden en annen dag. 

Om du stilte skolen litt til veggs på deres mulighet til å dra elevene inn på skolen på en helligdag tror jeg du ville oppdage at det ikke holdt vann. Men ettersom de fleste likevel deltar er det jo en grei ordning. Tit for tat. Regner med de sier de anser 17. mai som en del av opplæringen i medborgerskap eller noe annet vas. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Om du stilte skolen litt til veggs på deres mulighet til å dra elevene inn på skolen på en helligdag tror jeg du ville oppdage at det ikke holdt vann. Men ettersom de fleste likevel deltar er det jo en grei ordning. Tit for tat. Regner med de sier de anser 17. mai som en del av opplæringen i medborgerskap eller noe annet vas. 

Det er selvfølgelig ikke noe problem med obligatorisk møte på 17. mai, og avspasering etterpå. Men da anses det som skoletid, og man kan ikke presses for penger fordi noen har bestemt at man skal kjøpe masse svindyre gaver til lotteriet.

Skrevet
Luksusdyret skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig ikke noe problem med obligatorisk møte på 17. mai, og avspasering etterpå. Men da anses det som skoletid, og man kan ikke presses for penger fordi noen har bestemt at man skal kjøpe masse svindyre gaver til lotteriet.

Helt sikker på at skolen ikke har noe med lotteri å gjøre, men udyret FAU. Om det ikke temmes kommer sånne urimelige krav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...