Gå til innhold

Gratisskoleprinsippet. Yeah right.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trinnet til datteren min skal arrangere 17. mai i år, og vi skal ordne. En del av det er å fixe gaver til lotteriet, verdi 200,-, og minst to gaver pr foresatt. Det vil for vår del si gaver for minst 800 kroner. Hæ? Kan de fau kreve det? 

Anonymkode: d6413...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan kontakte bedrifter og be om sponsede gaver. Det gjøres i hvert fall her. 

Lage tovede sitteunderlag, spiselige gaver som hjemmebakte cookies osv. Kan fint bidra med fine gaver som ikke koster dere mange kroner. 

Og ja, siden å arrangere 17.maifeiringen ikke foregår i skoletiden så kan det koste penger. Og for de fleste går det fint. Hvis det er vanskelig for dere så gi beskjed om det, og be om alternative oppgaver i stedet for å kjøpe premier. 

Anonymkode: 9bb2a...554

Skrevet

Spør bedrifter 

Anonymkode: 9e653...07f

Skrevet

Det ser mye ut, men hvis dere sparer blir det ikke mange kronene pr dag. Ca 10 kroner. 

Anonymkode: 9b304...140

Skrevet

Som AB over sier, så er det vanlig å ordne sponsede premier. Det har vi gjort her, når vi har vært med å arrangert 17.mai. Ofte får man tak i masse fint. 

Skrevet

Å lotteri vil jo gi en del inntekt, det brukes til leirskole her

Skrevet

Ikke greit. 

Anonymkode: 3a817...a64

Skrevet

Det kan faktisk ikke være greit. Sponsede premier er vel det vanligste, og jeg ville nok hørt om ikke det var et alternativ.

Anonymkode: 970fe...ba3

Skrevet

Skolen er gratis. Fau er noe helt annet. Jeg ville ha fulgt med på f. eks. Kid og Princess og snappet opp når det er halv pris på håndklær og kjøpt fine badehåndklær eller annet. Da slipper dere unna med halve utgiften. 

Anonymkode: 03de3...8ba

Skrevet

Nei det kan de ikke. Jeg hadde svart at vi skal forsøke å få inn sponsede gaver, uaktuelt å kjøpe inn noe. Jeg kan bake kake og bruke litt penger. Så mye er uaktuelt. Og disse pengene går vel til FAU og ikke klassen?

Si fra. 

Anonymkode: 232a4...131

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei det kan de ikke. Jeg hadde svart at vi skal forsøke å få inn sponsede gaver, uaktuelt å kjøpe inn noe. Jeg kan bake kake og bruke litt penger. Så mye er uaktuelt. Og disse pengene går vel til FAU og ikke klassen?

Si fra. 

Hos oss går de til klassev

Skrevet

Men har FAU sagt at dere må KJØPE gevinst til 200,-, eller at dere skal SKAFFE gevinst? Det er to ulike situasjoner!

Og det er heller ikke skolen som arrangerer! Det er skolen som er gratis, ikke å ha barn!

Anonymkode: 3ac02...305

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men har FAU sagt at dere må KJØPE gevinst til 200,-, eller at dere skal SKAFFE gevinst? Det er to ulike situasjoner!

Og det er heller ikke skolen som arrangerer! Det er skolen som er gratis, ikke å ha barn!

Det er obligatorisk oppmøte for barna og begge foreldrene. Obligatorisk. Vi får faktisk ikke reise vekk denne dagen, men er nødt til å bidra både med gaver og dugnad for arrangementet. Sistnevnte syns jeg er helt ok, men å beordre folk til å kjøpe/skaffe fire gaver a 200,- syns jeg er drøyt. Jeg var innom den lokale svømmehallen i dag og spurte om gavekort, men de var blitt spurt 10 ganger, og sa nei. Det samme med den lokale matbutikken, nei der og.

HI

Skrevet

Nei, det kan de ikke forlange. Jeg hadde gitt beskjed om at det var uaktuelt, og en bedre løsning er at et par stk samarbeider om å tigge gevinster. Det blir mye mas og negativt for mange om foreldre enkeltvis skal tigge. Jeg kan godt tigge på vegne av klassen, men ikke meg selv.

Om FAU står på sitt så blir det likevel uten mitt bidrag. Jeg hadde også flagget mitt synspunkt høyt, fordi de som trenger det mest ofte ikke tør å si det.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig å nekte det

Skrevet

Mange får ting fra der de selv eller eventuelt besteforeldre jobber.

Anonymkode: 369db...fd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange får ting fra der de selv eller eventuelt besteforeldre jobber.

Det er blitt spesifisert at de ikke ønsker reflekser, klistremerker, drikkeflasker, og annet plastræl fra ulike bedrifter. Det skal være ordentlige gaver.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er blitt spesifisert at de ikke ønsker reflekser, klistremerker, drikkeflasker, og annet plastræl fra ulike bedrifter. Det skal være ordentlige gaver.

HI

Du kan kjøpe ting på salg som opprinnelig kostee 200

Skrevet

Å bidra på 17. mai er en del av det å ha barn. Sånn er det bare! Måten gevinstinnsamlingen er organisert, virker rotete. Komiteen burde laget en liste over lokale bedrifter, og fordelt blant foreldrene hvem som skal spør om gevinst. Deretter kan de be hver familie bidra med 1-2 gevinster til 200-300kr. Foreslå det til neste år!

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er obligatorisk oppmøte for barna og begge foreldrene. Obligatorisk. Vi får faktisk ikke reise vekk denne dagen, men er nødt til å bidra både med gaver og dugnad for arrangementet. Sistnevnte syns jeg er helt ok, men å beordre folk til å kjøpe/skaffe fire gaver a 200,- syns jeg er drøyt. Jeg var innom den lokale svømmehallen i dag og spurte om gavekort, men de var blitt spurt 10 ganger, og sa nei. Det samme med den lokale matbutikken, nei der og.

HI

Haha. Obligatorisk oppmøte. 
Jeg er helt for at alle må bidra og stille opp. Jeg baker, er med som ekstra hjelp når det trengs, jeg stiller opp for å ordne til fest osv. Den dagen en annen forelder sier jeg har obligatorisk oppmøte så gir jeg meg. 17. mai feiring er frivillig. 
Søren meg mye sjuke folk som tar på seg verv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å bidra på 17. mai er en del av det å ha barn. Sånn er det bare! Måten gevinstinnsamlingen er organisert, virker rotete. Komiteen burde laget en liste over lokale bedrifter, og fordelt blant foreldrene hvem som skal spør om gevinst. Deretter kan de be hver familie bidra med 1-2 gevinster til 200-300kr. Foreslå det til neste år!

Nei, vet du hva! Å bidra økonomisk uavhengig av forutsetning eller ikke på 17. mai, er ikke, og skal ikke, være en del av å ha barn. Å forlange det av noen, under påskudd av at det alltid har vært slik, er bare organisert ran!

Skrevet

Rart at de ikke skjønner at måten de gjør det på får foreldre til å nekte av prinsipp...

På skolen her har vi også ansvaret et år, vi kan delta om vi vil alle årene, men et år er det vi som arrangerer. De fleste synes det er helt greit, at man en gang i løpet av grunnskolen har ansvaret.

Men her ber de om premier, setter opp et par tre dager hvor det sitter noen og tar imot premier og spør pent om at man leverer premier disse dagene. Det blir stor variasjon, de som har fått gaver, de som kjøper ting som 5 plater sjokolade til 100 kroner og de som kjøper dyrere ting. Noen leverer en premie, andre leverer 10, det blir mer enn nok premier. Festkomiteen sitter en kveld og organiserer premiene, de sponsede og rimelige premiene blir gjerne satt sammen til større gaver/premier.

Vi hadde ansvaret i fjor, og det kom inn kjempemasse premier. En mamma jobber på apoteket og leverte masse prøver og noen gaver fra leverandører, en onkel jobber på kinoen og gav flere gavekort, flere hadde kjøpt sjokoladeplater, det var så mye forskjellig. Tror vi leverte 6-7 premier, noe fra arbeidsgiver til mannen, en kjøpt gave (gavekort på bowlingen) og flere gaver fra gaveskapet vårt som ungene egentlig hadde vokst ifra (ting jeg har kjøpt på salg og lagt der, som lego og puslespill).

Jeg ville gitt beskjed om at de spør på helt feil måte, at så dyre gaver er for mye for noen, så de må spørre på en måte som gjør at alle bidrar etter evne.

Anonymkode: 49076...b7d

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (11 minutter siden):

Nei, vet du hva! Å bidra økonomisk uavhengig av forutsetning eller ikke på 17. mai, er ikke, og skal ikke, være en del av å ha barn. Å forlange det av noen, under påskudd av at det alltid har vært slik, er bare organisert ran!

Å bidra kan løsest på flere måter, uten å bruke penger. Dette er noe komiteen bør se på. Jeg kom med ett forslag, men det er ikke den eneste måten. Men jeg mener likevel at å bidra på 17. mai (gjerne, og helst, på rundgang) er en del av det å ha barn!

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Å bidra kan løsest på flere måter, uten å bruke penger. Dette er noe komiteen bør se på. Jeg kom med ett forslag, men det er ikke den eneste måten. Men jeg mener likevel at å bidra på 17. mai (gjerne, og helst, på rundgang) er en del av det å ha barn!

Selvsagt er det viktig å delta og bidra. Å få føringer på prisklasse, ikke ditt og ikke datt samt oppmøteplikt er lang over hva FAU kan kreve og jeg hadde laget et helvetes lurveleven. For det er ikke slik det skal gjøres. 
Maktsjuke folk driver slik. Man kommer lengte med vennlig forespørsel. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Det kan ikke forlanges juridisk, men det kan forlanges sosialt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...