Gå til innhold

Uenigheter i heimen.. Hadde dere tillatt dette?

Anbefalte innlegg

Sønnen er 17 år, fylte i januar. Kompisene hans er 18,19 og 20 år de fleste av de. 
De skal på guttetur til Kypros til sommeren, og sønnen vil veldig gjerne være med.

Jeg sier at jeg forstår at han vil være med, og det kan han, -til neste år. Da er han 18. 

Far sier han ikke har brutt vår tillit og mener han kan dra, og jeg er nå den store stygge ulven! 
Han drakk på nyttårsaften, og var lett brisen da han kom hjem.

Jeg er steil, så det kommer ikke til å bli tur, da jeg mener det er altfor ungt! Det kommer til å bli fest og fyll, garantert. 
Når han er 18 kan jeg jo strengt talt ikke si noe, men i år skjer ikke.

Faren mener jeg er altfor streng. 
Deres mening?

Anonymkode: 90d48...f24

Fortsetter under...

Jeg er enig, og jeg bruker ikke å være spesielt streng. Det har mest med hvordan partykulturen på Kypros kan være, hvordan unge menn(esker) i gruppe ofte girer hverandre opp, og at 3 år aldersforskjell er mye når yngste er 17. Datteren min er 17 år nå, hun hadde ikke fått reise i sommer. Hun blir 18 i april neste år, da kan jeg ikke stoppe henne (men hadde ikke sponset).

Anonymkode: 7688c...efd

Jeg er født sent på året, så jeg fikk lov til å reise med mine venner det året vi alle fylte 18. Det ville jeg latt mitt eget barn gjøre også. Sønnen din fyller derimot ikke 18 i år. Derfor synes jeg han får vente et år. 

Anonymkode: 607d8...9b4

Mine fikk vite i god tid at slike turer ikke var aktuelt, uansett hvor mange andre venner som fikk lov til slikt. Så jeg fikk aldri spm fra ungene mine, men jeg fikk høre om hvor mange dumme og litt kjipe ting vennene deres hadde opplevd på slike turer. 

Nå er mine unger 18 og 20 år og de begge mener jeg gjorde det riktige og de vil gjøre det samme med sine fremtige barn. De fikk vite det så tidlig at de aldri fikk planlegge og glede seg før de fikk ett nei av meg. De viste svaret når vennene begynte å snakke om slike turer. 

Anonymkode: ec001...205

Godt å høre. Takk for at dere svarer meg.

Heldigvis er sønnen en fin gutt, så han protesterer ikke på min avgjørelse. Helt til faren kommer hjem og sier: Bare å reise, dere er så morsomme gutter! 
Da øyner han et håp, selvsagt. 

Vi har hytte på fjellet, som er et par timer unna hjemme. Så jeg sa at gjengen kunne få dra dit en helg i sommer alene. Synes det er på kanten til og med. Men, nei, far og jeg er ikke på samme side når det gjelder grensesetting.

Annonse

Så sønnen forandrer seg mye på 10 mnd? Jeg skjønner ikke.. 

Om han er 17 eller 18 driter jeg litt i. Hvordan er vennene? 

Mannen min dro da han var akkuart fylt 18. Han og 3 kompiser satt på verandaen og spilte kort der. De var ute noen kvelder og drakk også. 

Men disse fire guttene er ikke av den utagerende typen så skjønner at mødrene deres sa ja. 

Hopper sønnen din fra hotellrommet og ned i bassenget fra 4. etg? Sånne ting jeg er redd for. Drikker de så mye at de havner i trøbbel? 

Søstra mi dro alene da hun var 18. Møtte en fyr der nede. Likte det ikke, var veldig redd. Men hun overlevde. 

Jeg var akkurat 18 da jeg dro med 3 gutter til Hellas. Lite fyll. Vi var mest på sightseeing. Forlova meg der nede, dumt men ikke farlig. 😂

Hvordan er sønnen din og vennene? Det har mye å si.  Mamma lot meg dra uten å blunke. Dro ikke til Hellas for å drikke. 

Anonymkode: 078fb...8ca

Jeg skjønner deg, men jeg tenker jo også at faren har stemmerett her. Det blir helt feil å si at han er sist som ei skriver her, for er det vi mødre som skal bestemme hele tiden? Jeg tror faktisk at jeg ville vurdert om ikke faren bør bli hørt her. Det eneste jeg ville forsikret meg om er om gutten deres helt sikkert vil bli med, siden han tar din avgjørelse så lett? Normalt ville han vel blitt litt irritert og sur hvis han virkelig ville reist? Ellers ville jeg hørt mer på faren. Han er tross alt mann og skjønner kanskje bedre hvordan gutter er og tenker, og ham har et godt poeng når han sier at gutten deres ikke har brutt tilliten deres. 

Anonymkode: 8acb6...851

Jeg har sagt siden ungene var små at de ikke får reise til utlandet alene før de er myndig 

Er noe med at de skal passe på seg selv i alle situasjoner, om noe skjer også. Om de blir ranet, frastjålet pass, blir syke eller havner i en ulykke og må på sykehus, om flyet hjem blir innstilt, det er så mye som kan skje, og de må håndtere det alene. Da er det greit at de er myndige så underskriften deres faktisk er verdt noe.

Mine eldste er nå 19 og 22 år, eldste har vært flere steder i utlandet allerede og yngste bare i Sverige, men skal lenger ut i Europa til sommeren 

Jeg oppfordrer de til å reise, det er nå de er unge og uten forpliktelser hjemme så de kan reise og oppleve uten å måtte tenke på tilrettelegging for barn, pass av bikkja og allverdens, men de har måttet vente til de er myndig og det har det aldri vært noen protester på.

Anonymkode: 73e17...cb3

Jeg er enig med deg. Her er eldste 18 og bestilte seg sydentur med kjærsten nå til sommeren. Det følte jeg var greit. Så ble det slutt og nå leter hun etter tur med ei venninne. DET syns jeg ikke er greit. Jeg kan ikke bestemme noe, for hun er nesten 19 når hun skal reise, men jeg sier hva jeg mener og hun lytter tildels. Hun sier selv at Tyrkia er kjempebillig, men hun har jo hørt på hva jeg har sagt. Hun spør også om hun bør/kan dra dit og dit, og jeg svarer. Jeg sier jeg ikke er superfan av at hun skal reise med ei venninne. Hun er litta og nett, har store pupper og blondt hår. Hun er det mange kvalifiserer som smellvakker, og hun er ikke nødvendigvis redd for å vise det når hun drikker. Sååå jeg har sagt jeg ikke er superfan, og hun hører etter. Så som 17åring? Over mitt lik

Anonymkode: 844e8...964

Jeg støtter deg, og det har med ansvar for en umyndig person å gjøre også. Selv om han neppe forandrer seg veldig mye på et år, har dere som foreldre fortsatt ansvar for ham så lenge han ikke er myndig. Skulle det skje noe, kan dere også havne i trøbbel. Vi hadde en som ville ut alene i fjor sommer, bare et par måneder før han fylte 18 år, men han fikk ikke lov. I år skal han derimot reise, og det er helt i orden. 

Anonymkode: 948a3...830

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Sønnen er 17 år, fylte i januar. Kompisene hans er 18,19 og 20 år de fleste av de. 
De skal på guttetur til Kypros til sommeren, og sønnen vil veldig gjerne være med.

Jeg sier at jeg forstår at han vil være med, og det kan han, -til neste år. Da er han 18. 

Far sier han ikke har brutt vår tillit og mener han kan dra, og jeg er nå den store stygge ulven! 
Han drakk på nyttårsaften, og var lett brisen da han kom hjem.

Jeg er steil, så det kommer ikke til å bli tur, da jeg mener det er altfor ungt! Det kommer til å bli fest og fyll, garantert. 
Når han er 18 kan jeg jo strengt talt ikke si noe, men i år skjer ikke.

Faren mener jeg er altfor streng. 
Deres mening?

Så far har ikke noe han skulle sagt altså? Du bestemmer, ferdig med det?

Anonymkode: 4b212...942

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Så far har ikke noe han skulle sagt altså? Du bestemmer, ferdig med det?

Han er ikke myndig. Da tenker jeg det er det som bestemmer. Ikke verken mor eller far 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Eh hæ? 

Han er ikke myndig. Ergo kan han ikke bestemme det selv. Da spiller det ingen trille om det er mor eller far som setter seg på bakbeina

For meg hadde ikke om han var 17 eller 18 hatt så mye å si. Om gutten og kameratene er fornuftige, greie gutter som passer på hverandre og som ikke har som mål å bli dritings og sloss hver helg så kunne jeg fort ha sagt ja til å dra. Om det derimot er bare festing som står i hodet på dem, så hadde jeg nok sagt nei. Jeg kjenner guttegjenger som har reist på sydentur og som har hatt som mål å oppleve mest mulig. Idrettsgutter som har vært oppe og løpt før det ble for varmt og som har holdt festinga på et greit nivå og hatt som mål å oppleve mest mulig. Jeg vet også om guttegjenger som har vært for fulle til å få bli med flyet hjem. Så for meg er det gutten og vennene det kommer an på. Ikke alderen. 

Enig med taleren over her. Hva jeg tillater avhenger av ungen og evt de han omgås. Noen er jo til fare for seg selv og andre på sydentur selv når de er 25, mens andre igjen er superfornuftige som 17-åring. Hva tenker du om ditt barn, HI, og hva er det som gjør at far synes det er ok, for eksempel?

Tenker at det viktigste er hvordan denne guttegjengen er? Er de typer til å drikke seg overstadig hver dag? Pule rundt på alt de ser? Ta narkotiske stoffer? Gjøre farlige ting? Hvis de er rolige fornuftige typer tenker jeg ikke at alder har mye å si. Men, han er jo ikke myndig.

Hvis alle guttene hadde vært født samme år, og han bare ikke fylt år enda så hadde ikke alder betydd så mye. Jeg ser også den at han ikke går deltatt på det de andre gjør, som oppleves kjipt. Samtidig er de eldre og har lov til mer. 

Jeg hadde ikke turt slippe mine før de ble 30😅 Kjærestetur er snillere enn guttetur feks. 

Anonymkode: eaf6b...15c

Hva som er forskjell på 10 mnd? Jo, han er myndig. Frem til da er det vi som er ansvarlige for han, og skal etter beste evne veilede han i å ta gode valg.

De er flotte gutter som er veldig seriøse med idretten, men de er hockegytter, og de kommer garantert ikke til å sitte og spille kort på verandaen. Ingen av de er «vant» til å drikke, selv om de er over 20 år. De har drikkeforbud under sesong, foruten et par lagfester. 
Så nei, de utrolig festlige og flotte gutter, men guttastemnig står høyt i kurs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...