Gå til innhold

Hvis vi legger hevn og ønsket om straff tilside

Anbefalte innlegg

Og tenker kun rettferdighet. 

Hvor er rettferdigheten i at noen slipper unna drap uansett omstendighet, så lenge det er straffbare forhold, med under to års fengsel? 

Ofre etter drepte vil i mange tilfeller slite livet ut med hendelsen.

Hvorfor sitter ikke gjerningsmenn like lenge i fengsel? Det er ikke til å forstå. 

Anonymkode: 3e75d...ac5

Fortsetter under...

Det du snakker om er jo nettopp hevn og ønske om straff.

Hvis vi ser bort fra det har straff flere funksjoner til. Det skal virke almentprevantivt slik at andre unngår å gjøre det samme fordi de er redde for straff , det kan gi den dømte følelse av å ha gjort opp fir seg slik at han/hun kan gå videre, og fengsel holder forbryteren borte fea samfunnet for en periode som hindrer lovbrudd under fengsling.

Anonymkode: 3a5a2...326

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det du snakker om er jo nettopp hevn og ønske om straff.

Hvis vi ser bort fra det har straff flere funksjoner til. Det skal virke almentprevantivt slik at andre unngår å gjøre det samme fordi de er redde for straff , det kan gi den dømte følelse av å ha gjort opp fir seg slik at han/hun kan gå videre, og fengsel holder forbryteren borte fea samfunnet for en periode som hindrer lovbrudd under fengsling.

Hvis et barn dør på grunn av at en mann var ruset og kjørte over fartsgrensen. Jeg kan ha sympati med ham på grunn av omstendigheter. Det sitter to foreldre tilbake som aldri får barnet tilbake og mannen er ute etter ett år og noen måneder. Min tanke er ikke hevn og ønske om straff. Det er rettferdighet. Mannen vil leve et liv som tilnærmet normalt. Det vil aldri foreldrene og barnet på 10 år fikk ingen framtid. Er det rettferdig? 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis et barn dør på grunn av at en mann var ruset og kjørte over fartsgrensen. Jeg kan ha sympati med ham på grunn av omstendigheter. Det sitter to foreldre tilbake som aldri får barnet tilbake og mannen er ute etter ett år og noen måneder. Min tanke er ikke hevn og ønske om straff. Det er rettferdighet. Mannen vil leve et liv som tilnærmet normalt. Det vil aldri foreldrene og barnet på 10 år fikk ingen framtid. Er det rettferdig? 

Så det du vil ha er altså hevn, slik at det blir rettferdig? 

Anonymkode: 1e628...74a

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Retferdig kan det ikke sies å være, men det å påføre noen noe vondt, for at det skal være vondt, for å oppnå rettferdighet, er hevn. Hva skulle ellers hevn være?

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Og tenker kun rettferdighet. 

Hvor er rettferdigheten i at noen slipper unna drap uansett omstendighet, så lenge det er straffbare forhold, med under to års fengsel? 

Ofre etter drepte vil i mange tilfeller slite livet ut med hendelsen.

Hvorfor sitter ikke gjerningsmenn like lenge i fengsel? Det er ikke til å forstå. 

Hva mener du med rettferdighet, HI?

Anonymkode: b6f07...a08

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At den påfører andre skade må føle noe bortimot tilsvarende. Som konsekvens. 

Hva skulle til for at du ville kaldt det hevn?

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har du lest novellen «att døda et barn»?

Jeg velger å tro at den som har drept er barn ikke lever tilnærmet normalt etterpå. De må alltid leve med vissheten om hva de har gjort. Uansett vil jo foreldrene aldri få tilbake barnet sitt.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Altså selve definisjonen av hevn? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hevn

Det blir jo litt vanskelig å snakke om rettferdighet uten hevn når du definerer rettferdighet som nettopp hevn.

Det heter straffbare handlinger for en grunn. 
Du kan aldri eliminere bort straff fra et samfunn. 
Det finnes jo formildende elementer, hvorav kjøring i ruspåvirket tilstand er det stikk motsatte. Får du solen i øynene, kommer rundt en sving og mennesker går mot kjøreretningen, og andre ting som tydelig er ulykker, det er formildende. 
Tapet er like stort, noen har mistet det kjæreste de eier uansett.

Men, å sette seg bak rattet i ruset tilstand og drepe andre med kjøretøyet, det burde straffes med lovens strengeste straff. 
Det er preventivt, og tydelige signalement på hva som er lov og ikke.

Anonymkode: 7cc5c...e10

Mamsemums skrev (5 timer siden):

Har du lest novellen «att døda et barn»?

Jeg velger å tro at den som har drept er barn ikke lever tilnærmet normalt etterpå. De må alltid leve med vissheten om hva de har gjort. Uansett vil jo foreldrene aldri få tilbake barnet sitt.

Jo, jeg har lest den historien, men det er jo fiksjon og en god forfatter bak. Tror ikke akkurat at alle som gjør slike ting opplever det sånn, seiv om noen sikkert gjør. Syns ikke at det holder uansett. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Altså selve definisjonen av hevn? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hevn

Det blir jo litt vanskelig å snakke om rettferdighet uten hevn når du definerer rettferdighet som nettopp hevn.

Javel, men tanken er mer på at foreldrene skal føle litt oppreisning istedenfor at mannen skal lide. Når han sitter i fengsel så blir også han fratatt noe. Om du vil kalle det henne eller straff, så gjør det. Jeg tror det går an å ønske rettferdighet uten at hevn og straff er motivet. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Javel, men tanken er mer på at foreldrene skal føle litt oppreisning istedenfor at mannen skal lide. Når han sitter i fengsel så blir også han fratatt noe. Om du vil kalle det henne eller straff, så gjør det. Jeg tror det går an å ønske rettferdighet uten at hevn og straff er motivet. 

Tja. Jeg synes det  blir søkt, men det kan jo tenkes en situasjon der du har et barn som trenger en  hjertetransplantasjon for å  leve og et annet barn som blir påkjørt. Rettferdighet for foreldrene kan du da si at ville være at hjertet til det døde barnet redder det syke. Da sitter de igjenn med like mange barn som om påkjørsler ikke hadde skjedd. Det kan jo sies å være retferdig.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja. Jeg synes det  blir søkt, men det kan jo tenkes en situasjon der du har et barn som trenger en  hjertetransplantasjon for å  leve og et annet barn som blir påkjørt. Rettferdighet for foreldrene kan du da si at ville være at hjertet til det døde barnet redder det syke. Da sitter de igjenn med like mange barn som om påkjørsler ikke hadde skjedd. Det kan jo sies å være retferdig.

Ja.. det er jo en tanke. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Fordi vi i Norge tror på rehabilitering. 

Anonymkode: 6f64b...ca4

Ja, men jeg blir litt ambivalent i noen tilfeller. Det er bare at noe går mer innpå meg, og spesielt når små barn er involvert. Ikke at det ikke er vondt og tragisk å miste familiemeflemmer uansett, men små barn går ekstra innpå meg. Og unge mennesker. Det er noe med det å bli frarøvet så mange år av livet da, og foreldrene oppe i alt. 

Ja, men jeg blir litt ambivalent i noen tilfeller. Det er bare at noe går mer innpå meg, og spesielt når små barn er involvert. Ikke at det ikke er vondt og tragisk å miste familiemeflemmer uansett, men små barn går ekstra innpå meg. Og unge mennesker. Det er noe med det å bli frarøvet så mange år av livet da, og foreldrene oppe i alt. 

De fleste er nok krigen i det. Derfor har bi et behov for hevn og straff.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt kan man det, men det du ønsker er jo ikke rettferdighet, det er hevn.

Rettferdighet ville være om foreldrene får barnet tilbake, og det lar seg ikke gjøre. Uansett hvor mye gjerningspersonen også blir fratatt. Sett at gjerningspersonen også har barn, som i såfall mister faren sin. Hvor er rettferdigheten i at det uskyldige barnet skal miste noen? 
Hva med helsepersonell som gjør feil? Skal de også straffes? Eller vil det kunne vektes opp mot hvor mange de har reddet helt uavhengig av intensjoner og tilfeldigheter?

Livet i seg selv er ikke rettferdig. Å likebehandle to unike individ med ulike forutsetninger vil være rettferdig på ett vis, men veldig urettferdig på andre måter. Å gi bare de barna som klatrer opp på en gren sjokolade er urettferdig for barnet som ikke har forutsetninger for å klatre men har like lyst på sjokoladen. Er det rettferdig?

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men hva er rettferdig? Ingen vet jo om det barnet på 10 hadde kommet til å dø i en alder av 14 eller 98 år.

Her i området risiker en mann på over 80 år 6 år i fengsel for uaktsomhet med døden til følge. Hva skal vi gjøre med han?

Det er mange ting som føles urettferdig, men hvordan skal man vite hva som er rettferdig? Og for hvem? For samfunnet? For familien til offeret? Familien til den straffede? 

Anonymkode: 7163c...a8e

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men hva er rettferdig? Ingen vet jo om det barnet på 10 hadde kommet til å dø i en alder av 14 eller 98 år.

Her i området risiker en mann på over 80 år 6 år i fengsel for uaktsomhet med døden til følge. Hva skal vi gjøre med han?

Det er mange ting som føles urettferdig, men hvordan skal man vite hva som er rettferdig? Og for hvem? For samfunnet? For familien til offeret? Familien til den straffede? 

Anonymkode: 7163c...a8e

At han er 80 år bør jo ikke være noen grunn til ikke å gi fengsel. Hvorfor skulle deg ga noe å si (med mindre han var dement og ikke kunne ta ansvar for egne handlinger)?

Uaktsomt drap kan straffes med opptil 6 år fengsel. I denne saken syns jeg straffen var fryktelig lav med tanke på de omstendighetene som førte til at det gikk galt. 1 år og 7 mnd (med noe tid rabattert pga lang tid mellom hendelsen og rettssaken) er for lavt. 

Anonymkode: 960b6...fa1

At han er 80 år bør jo ikke være noen grunn til ikke å gi fengsel. Hvorfor skulle deg ga noe å si (med mindre han var dement og ikke kunne ta ansvar for egne handlinger)?

Hvorfor blir det mer eller mindre rettferdig om han er dement? Man får ikke barnet tilbake uansett?

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvordan blir det ikke hevn? Du snakker jo mot deg selv i hver innlegg du skriver. 

Anonymkode: 1e628...74a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...