Gå til innhold

Sikring i bil, barn 7 og 8 år

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Eldste på 9 sitter på billige,

Yngste på 6 sitter i bilstol

Anonymkode: 59e66...401

Eller bilstol på han på 9😅

Anonymkode: 59e66...401

Fortsetter under...

Skrevet

Siden jeg har høye barn (begge var over 140 cm da de begynte på skolen), har jeg nå bare bilpute med i bagasjen til bruk for barnas venner.

Anonymkode: 6b8bf...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

På Trygg trafikk sine sider står det:

Det er krevende for et barn å sitte riktig på en pute og ha beltet riktig plassert under hele kjøreturen. 

Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm.

Anonymkode: 2cee1...94f

Ja, men det er noe annet enn å hevde at pute alltid er farlig. 

Anonymkode: c9a7a...640

Skrevet

Jeg har bilputer til venner av sønnen som skal sitte på. 

Selv sitter han i beltestol av eget ønske (han er 9 år). 

I tillegg har jeg en ekstra beltestol og en bakovervendt hjemme, til bruk når nieser og nevøer skal sitte på. 

Kødder ikke med bilsikring! 

Anonymkode: e1a59...448

Skrevet

Min 7-åring sitter på en BeSafe beltestol. Og det skal hun til hun er høy/tung nok til å kunne sitte uten noe. 

Skrevet

Beltestoler til både 7- og 8-åringen her. Sender med pute om de skal sitte på med andre som ikke har beltestol/pute. Begge er under 135 cm. Har ekstra beltestol og pute til andre som sitter på. 

Anonymkode: bc30a...c11

Annonse

Skrevet

Beltestol, blir 7 år til høsten, er ca 122 høy. Kommer til å bruke den en god stund til. 

Anonymkode: 0a3a9...45a

Skrevet

Lurer på hvor alle dere med 8-9 åringer i beltestol bor. Her vi bor, i Asker kommune, bruker ingen av dem beltestol. Det er pute eller ingenting. 

Anonymkode: fe5a9...6db

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Lurer på hvor alle dere med 8-9 åringer i beltestol bor. Her vi bor, i Asker kommune, bruker ingen av dem beltestol. Det er pute eller ingenting. 

Ikke så langt unna Asker, faktisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke langt unna Asker så da er vel foreldre mer fornuftig her da

Anonymkode: 984cb...1b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke så langt unna Asker, faktisk. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke langt unna Asker så da er vel foreldre mer fornuftig her da

Si hvor da. Dere er anonyme på et anonymforum. 
Jeg vet ikke, jeg, hvor ‘fornuftig’ det er så stappe en gutt på 9 år og 142 cm inn i et sete han ikke får plass i. Setet rekker han til midt på baksiden av lårene. Og min er desidert ikke blant de største heller. I 2. klasse er det et par jenter som er høyere enn meg på 165 cm. Skal de trykkes inn i beltestoler og?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg, hvor ‘fornuftig’ det er så stappe en gutt på 9 år og 142 cm inn i et sete han ikke får plass i. Setet rekker han til midt på baksiden av lårene. Og min er desidert ikke blant de største heller. I 2. klasse er det et par jenter som er høyere enn meg på 165 cm. Skal de trykkes inn i beltestoler og?

Jeg bor i en liten by på Vestlandet og de eneste som ikke har beltestol til sitt barn og bilputer til gjester er en familie hvor foreldrene er henholdsvis politi og sykepleier. 

Bilsikring av store barn er selvsagt mer tuftet på høyde og vekt enn alder, det trodde jeg var klart for de fleste. Min sønn satt i beltestol så lenge den passet og så fikk han pute. Nå er han 11 år og fyller godt ut bilbeltet og sitter da uten noe. 

Anonymkode: c9a7a...640

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Min snart 9-åring bruker beltestol. Hun er ikke 135 cm enda. Vi bor i Bergen.

Anonymkode: 16b28...f1d

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Drammen. 

Min er 9,5 år og ca 135 cm. Han liker å sitte i beltestol, føler det er tryggere. Han er en smal gutt, så sitter godt i Britaxsetet. Det finnes jo et hav av bilstoler, noen smalere/bredere enn andre. 

Han får absolutt lov å sitte på pute, men vil ikke. 

Beltestoler brukes til anbefalt høyde/vekt, lenger hvis man ønsker. 

Skrevet

Stappe? Det finnes seter som et store nok for en  på 142 cm! At du sier ingen bruker det stemmer heller ikke, ettersom jeg har slektninger i Asker . 

Skrevet

Snart 10-åringen har beltestol og 11-åringen har bilpute.

Anonymkode: 101f7...6f7

Skrevet

Stappe? Det finnes seter som et store nok for en  på 142 cm! At du sier ingen bruker det stemmer heller ikke, ettersom jeg har slektninger i Asker . 

Jeg har faktisk ikke sett NOEN i 3./4. klasse her som bruker beltestoler fremdeles. Ingen. Og vi har mye samkjøringer til treninger, tramplineparken etc. De fleste sitter på pute, noen sitter uten. 
Merkelig at det er så stor forskjell fra sted til sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...