Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har visst en cyste på 5 cm på høyre eggstokk.Jeg har vært plaget med vondt i magen i 3 mnd.nå.

Noen med erfaringer rundt dette?I mitt hode tenker jeg kreft selv om jeg ikke burde gjøre det🙈

Jeg har vondt i venstre side av magen også selv om de ikke kunne se noe der…

Venter på Gynekologisk undersøkelse også…

Anonymkode: 3ff2f...a53

Fortsetter under...

Jeg hadde en slik cyste på omtrent samme størrelse. Vanncyste. Den gikk tilbake av seg selv. Vær likevel oppmerksom på at det å få slike cyster er mer vanlig ved endometriose enn ellers, så om du ofte er plaget med mye smerter, spesielt ved eggløsning og/eller mensen, bør du ha i bakhodet at du kan ha dette også. Det går sannsynligvis helt fint skal du se.

Anonymkode: 440a7...74e

Jeg har hatt det.

Gynekologen tok blodprøver som visstnok ofte er positive ved ondartede svulster, og der var det ikke noe utslag.

Ble sjekket med innvendig ul og ct, og de trodde det var en dermonoid cyste eller noe sånt 

Den ble fjernet kirurgisk og sendt inn til analyse, og den var negativ. 

Anonymkode: 7d816...6d4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt det.

Gynekologen tok blodprøver som visstnok ofte er positive ved ondartede svulster, og der var det ikke noe utslag.

Ble sjekket med innvendig ul og ct, og de trodde det var en dermonoid cyste eller noe sånt 

Den ble fjernet kirurgisk og sendt inn til analyse, og den var negativ. 

Dermoid cyste het det visst

https://ocomes.obolen.com/artikkel/dermoid-cyste-1

Jeg hadde en 7 cm cyste på den ene eggstokken 😅gynekologen sa det var nesten som en appelsin. Den var ubehagelig og jeg klarte ikke ligge på magen.hadde hatt det i noen måneder…De tippet det var vanncyste? Uansett de henviste meg til sykehuset for å ta prøver av den. Ventetiden var vel 3 uker..

kom inn og gruet meg noe verre… men da var den borte 😂😅Så slapp prøver og de kunne konstatere at det hadde vært en vanlig vanncyste som hadde sprukket av seg selv? Rare greier😅

Fikk beskjed om at det antagelig kom av hormonspiralen jeg brukte på set tidpunktet så måtte ta den ut:)

Anonymkode: b79c9...f4f

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar🙏Hvordan fant de ut at det var vanncyste?

Legen sa at det så ut som en Corpus luteum cyste, som jeg glemte å spørre hva akkurat det betyr🤦🏼‍♀️

Fordi den forsvant av seg selv etter noen måneder? Jeg er faktisk ikke sikker. Gynekologen så den bare med innvendig UL.

Anonymkode: 440a7...74e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har visst en cyste på 5 cm på høyre eggstokk.Jeg har vært plaget med vondt i magen i 3 mnd.nå.

Noen med erfaringer rundt dette?I mitt hode tenker jeg kreft selv om jeg ikke burde gjøre det🙈

Jeg har vondt i venstre side av magen også selv om de ikke kunne se noe der…

Venter på Gynekologisk undersøkelse også…

Corpus luteum-cyster kan vel i utgangspunktet forsvinne av seg selv. 

Jeg har ingen erfaring med den type cyste. Jeg har fjerna cyster tre ganger så store som din. Det har gått fint. Det er sjelden kreft. Det var det ikke i mitt tilfelle heller. 

Anonymkode: f011b...f5e

Fikk påvist cyste på eggstokken for 19 år siden. Den er der fremdeles. Sist jeg sjekket den for ca. 4 år siden var den på str. Med en stor drue. Merker den og den gjør vondt innimellom, men har blitt så vant til den. Håper den forsvinner etterhvert, men tviler

Anonymkode: b5695...437

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar🙏Hvordan fant de ut at det var vanncyste?

Legen sa at det så ut som en Corpus luteum cyste, som jeg glemte å spørre hva akkurat det betyr🤦🏼‍♀️

Corpus luteum er en eggløsningscyste og altså et normalt funn.

Anonymkode: 70a03...e2a

Hvordan vet du at den er fem cm? Da må fu jo ha fått undersøkelse?

Har du tatt blodprøve? Kreftindikator prøve?

Jeg hadde en cyste i fem år. Vokste sakte og ble stor, husker ikke cm helt. Mener den var 5-7 cm da gynekolog besluttet den måtte fjernes. Det pga familiehistorie rundt kvinnekreft. Samt at en cyste som ikke blir borte i løpet av ett år blir aldri borte og kan utvikle seg til kreft. Den må da undersøkes en gang i året samt ta blodprøver osv. Mye styr med å reise til gynekolog for meg. Siden jeg var i overgangsalder var ikke eggstokk noe å spare på lengre. Fjernet begge eggstokker. 
En ufarlig cyste kan også gi smerter da. 
Min var ufarlig viste tester. Men jeg var ikke bekymret siden gynekolog hadde sagt at fasongen viste at den var ufarlig samt fine blodprøver. 
Godt du skal til undersøkelse. 

Anonymkode: ca869...aea

Tusen tusen takk alle dere snille damer🙏🙏

Cysten ble oppdaget på CT også ble jeg henvist videre til gynekolog.Har time om en mnd.

Har mye vondt i magen og får blodspor innimellom på papiret..

Setter veldig pris på at dere deler erfaringer, det fikk meg roet mye her så tusen takk igjen💖

Fint å lese at det har gått bra med dere alle som har/har hatt cyste på eggstokkene🙏

Jeg er i gang med utredning om det samme. Altså de mistenker Cyste, men ikke bekreftet enda. Kan jeg spørre om du har vondt jevnt fordelt selv om cycten er på en side? Jeg har hatt pcos i mange år så alltid hatt cyster, men ikke vondt som nå. Og vondte er jevnt fordelt på høyre og venstre side. 

Anonymkode: 6f2f8...0a3

Annonse

Cyster er veeeldig vanlig. Plutselig sprekker de uten at du merker det nevneverdig. Hatt det selv , på neste time var den borde. Hatt flere venninnner også . Vi gikk ofte til gynekologen en periode pga ufrivillig barneløshet både jeg og to venninner. Her var mennene problemet. To av oss hadde cyster. Min forsvant fort, hun andre hadde også pcos. Som oftest rimelig ufarlig.

Anonymkode: a7110...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...