mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mars 2023 #201 Skrevet 5. mars 2023 Danida skrev (3 minutter siden): Men poenget til Sanna var vel å holde seg unna forpliktelser man ikke kunne eller ville overholde. Poenget var å unngå visse idretter og hvis man måtte delta der var det lov å ikke stille opp på kamper osv hvis man ikke ville. Hun oppfordret til idrett hvor man kunne betale seg ut av dugnad. Hvis barna gjerne vil spille fotball eller håndball så er det dumt at foreldrene enten sier nei eller at de sier ja, men ikke gidder å bidra.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #202 Skrevet 5. mars 2023 Merkelig det her. I denne tråden blir samtlige foreldre som ikke deltar på dugnad fremstilt som djevelskapen selv. Men i andre tråder blir folk som ikke stiller på dugnad forstått i hjel med «stakkars, hun er alenemor og har nok med sitt», «ikke døm den stakkars pappaen, for alt vi vet sliter han mentalt» eller «stakkars innvandrere, de føler seg sikkert ikke inkludert og bør slippe byrden det er med dugnad» Så kommer en finne og sier: HEY, blir det for mye for deg så går det HELT fint å droppe idretter der det forventes at foreldrene bidrar gjennom dugnad», og mødrene på dib bare: BREEEENN, du er en forferdelig mor! Anonymkode: aae77...f15
sug lut Skrevet 5. mars 2023 #203 Skrevet 5. mars 2023 (endret) Danida skrev (5 timer siden): Hvis du nå er helt, helt ærlig, så tror jeg du nok må innrømme at alle vi over 40 ble oppdratt på eksakt samme måte. Det er ellers veldig sunt å vite at ens egne foreldre ikke kun lever for barnets skyld. Faktisk. Det er jo bare tull. Mine foreldre var involvert og tilstede. Og de var ikke alene. Endret 5. mars 2023 av sug lut
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mars 2023 #204 Skrevet 5. mars 2023 sug lut skrev (56 minutter siden): Det er jo bare tull. Mine foreldre var involvert og tilstede. Og de var ikke alene. Samme her
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #205 Skrevet 5. mars 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Samme her Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mars 2023 #206 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15 I min idrett stilte foreldre opp. Min stefar var trener for min stebror sitt lag feks. Det er nok mer på foreldre nå, men det blir feil å si at foreldre ikke stilte da.
sug lut Skrevet 5. mars 2023 #207 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15 Godt mulig du hadde ræva foreldre, men det var ikke sånn for alle.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #208 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ok. Du må jo gjøre som du vil. Men ikke klag og syr bare. Det er poenget 🙂 Anonymkode: 49749...e3f Hvorfor har du så mye mot at noen klager? Anonymkode: 49616...5a6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #209 Skrevet 5. mars 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden): I min idrett stilte foreldre opp. Min stefar var trener for min stebror sitt lag feks. Det er nok mer på foreldre nå, men det blir feil å si at foreldre ikke stilte da. Det var ikke deg og dine foreldre jeg spurte om. Jeg spurte om du mener vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper om vi er? Anonymkode: aae77...f15
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #210 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15 Mine foreldre var på de fleste kamper. I tillegg brukte min far masse tid på å skaffe penger til idrettslaget. Han satt mange lange kvelder og jobbet. Sier som suglut, mulig du hadde ræva foreldre, men det gjelder ikke alle over 40. Anonymkode: cec70...8a2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #211 Skrevet 5. mars 2023 sug lut skrev (6 minutter siden): Godt mulig du hadde ræva foreldre, men det var ikke sånn for alle. Klart ikke alle hadde ræva foreldre, det ville jo vært veldig rart. Var vel cirka like mange ræva foreldre den gang som det er i dag tipper jeg. Kan trøste deg med at mine foreldre var og er helt prima ♥️ Anonymkode: aae77...f15
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #212 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15 Jeg er født på 60-tallet. Mine foreldre var ikke ofte til stede på trening, men faren min satt i styret i idrettslaget, de stilte opp og vasket hallen 2 ganger i året, de var på hyttedugnad med speideren 2 fanger i året, de stilte opp med bil og kjørte utstyr når det var stevner, de pyntet skolen til 17.mai. De gikk på foreldremøter og utviklingssamtaler (det het noe annet da) osv. Da idrettslaget trengte nytt klubbhus bygget de det på dugnad. Anonymkode: 49616...5a6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #213 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mine foreldre var på de fleste kamper. I tillegg brukte min far masse tid på å skaffe penger til idrettslaget. Han satt mange lange kvelder og jobbet. Sier som suglut, mulig du hadde ræva foreldre, men det gjelder ikke alle over 40. Anonymkode: cec70...8a2 Ja jeg sier jo heller ikke at det ikke fantes foreldre som engasjerte seg i idretten til barna sine før. Det bare overrasker meg at flere mener det ikke har skjedd endringer i hvor hyppig foreldre er med barna sine på trening og kamper, for jeg synes jeg har hørt til det kjedsommelige at dagens foreldre følger opp barna sine tettere hva treninger og kamper angår enn hva vår foreldregenerasjon gjorde. Men da registrerer jeg at det kanskje ikke et tilfelle likevel da. Men da kan jeg også trøste deg med at foreldrene mine overhode ikke er ræva. Og det totalt uavhengig av hvor ofte eller sjeldent se så meg trene 😀 Anonymkode: aae77...f15
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #214 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15 Mine foreldre var hvertfall det Anonymkode: 4ecad...d33
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #215 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det var ikke deg og dine foreldre jeg spurte om. Jeg spurte om du mener vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper om vi er? Anonymkode: aae77...f15 Der jeg bodde så ja! Men du er tydeligvis ikke fornøyd med de svarene Anonymkode: 4ecad...d33
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #216 Skrevet 5. mars 2023 sug lut skrev (15 minutter siden): Godt mulig du hadde ræva foreldre, men det var ikke sånn for alle. Dette handler ikke om ræva foreldre. Det handler om hva som var vanlig i ulike epoker av historien, og hva som la føringer for hvordan folk oppdro barna sine. Jeg vet ikke om noen her hadde så revolusjonerende foreldre som brøt vanlige normer, men i så fall kommer det ikke så alt for godt til uttrykk her. Og de ga ihvertfall ikke de holdningene i arv såvidt jeg kan bedømme da alle helst skal være enige her, og de som går mot flertallet og har andre ideer lett blir ekskludert. Så hvem som er rava eller ikke og hvem som har blitt oppdratt på ene eller den andre måten er ikke så mye å diskutere. Vi som er foreldre nå derimot kan velge å bli påvirket og av hvem vi velger å bli det av. Vi kan reflektere over hvordan vi velger å gjøre ting. Å sitte og konkurrere om hvem som hadde best foreldre i voksen alder er kanskje et litt lavt nivå? Sånn litt som at pappan min er jaffal sterkere enn din. Anonymkode: 49749...e3f
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #217 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Der jeg bodde så ja! Men du er tydeligvis ikke fornøyd med de svarene Anonymkode: 4ecad...d33 Fornøyd med svarten? Jeg stiller et spørsmål som går på generasjonsforskjeller, og får bare «mine foreldre var alltid med» til svar. Det er jo ikke folks personlige erfaringer jeg er ute etter når jeg spør etter en generell tendens. Det har jo null relevans for meg personlig om vår generasjons foreldre deltok like ofte på treninger og kamper som oss eller ikke, det bare overrasket meg, da jeg alltid har hørt det motsatte. Det kan nesten virke som om jeg provoserer enkelte ved å lure på dette, er det en sårhet ved dette temaet jeg har gått glipp av…? Anonymkode: aae77...f15
*Miss Marple* Skrevet 5. mars 2023 #218 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Så du mener at vår generasjons foreldre var like ofte med på treninger og kamper som det vi er? Anonymkode: aae77...f15 Jeg vet ikke om du og jeg hører til samme generasjon, men det var jo svært vanlig at foreldre stilte som trenere, oppmenn og satt i styrer, de møtte på foreldremøter- og samtaler og satt av tid til å lese og hjelpe med lekser. Det de ikke gjorde så mye av, var å leke med oss. Og de gikk ikke glipp av en eneste kamp som jeg kan huske, minst en av dem sto på sidelinjen sammen med de andre foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #219 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja jeg sier jo heller ikke at det ikke fantes foreldre som engasjerte seg i idretten til barna sine før. Det bare overrasker meg at flere mener det ikke har skjedd endringer i hvor hyppig foreldre er med barna sine på trening og kamper, for jeg synes jeg har hørt til det kjedsommelige at dagens foreldre følger opp barna sine tettere hva treninger og kamper angår enn hva vår foreldregenerasjon gjorde. Men da registrerer jeg at det kanskje ikke et tilfelle likevel da. Men da kan jeg også trøste deg med at foreldrene mine overhode ikke er ræva. Og det totalt uavhengig av hvor ofte eller sjeldent se så meg trene 😀 Anonymkode: aae77...f15 Enig med deg, tror endel her har litt selektiv hukommelse. Det var ikke vanlig at foreldre var med på fotball- eller håndballkamper der jeg vokste opp, med mindre de var satt opp til kjøring .Og det var aldri foreldre i nærheten av treninger. men endel her går fort i forsvar når det antydes t det har endret seg, bare det at de kaller det for ræva foreldre sier sitt synes jeg. Anonymkode: 6f88c...464
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #220 Skrevet 5. mars 2023 *Miss Marple* skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke om du og jeg hører til samme generasjon, men det var jo svært vanlig at foreldre stilte som trenere, oppmenn og satt i styrer, de møtte på foreldremøter- og samtaler og satt av tid til å lese og hjelpe med lekser. Det de ikke gjorde så mye av, var å leke med oss. Og de gikk ikke glipp av en eneste kamp som jeg kan huske, minst en av dem sto på sidelinjen sammen med de andre foreldrene. Ja, alt dette er vel og bra, at foreldre stilte som trenere, deltok i foreldremøter, hjalp med lekser og stilte på kamper. Det jeg lurer på er om de i like stor grad var til stede på helt ordinære treninger? Selv har jeg ingen erfaring med dette, da jeg har drevet med ridning, og pappa alltid var med meg ettersom han var treneren min (og eier av hestene…). Men jeg har da alltid hørt at vår generasjon deltar mye tettere og hyppigere på helt ordinære treninger enn hva våre foreldre gjorde. Det var vanligere at barna kom seg på trening selv, og ved kamper var det vanlig at noen foreldre kjørte og tok med seg resten av laget i bilen. Men for all del, jeg kan godt være feilinformert. Anonymkode: aae77...f15
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #221 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enig med deg, tror endel her har litt selektiv hukommelse. Det var ikke vanlig at foreldre var med på fotball- eller håndballkamper der jeg vokste opp, med mindre de var satt opp til kjøring .Og det var aldri foreldre i nærheten av treninger. men endel her går fort i forsvar når det antydes t det har endret seg, bare det at de kaller det for ræva foreldre sier sitt synes jeg. Anonymkode: 6f88c...464 Selektiv eller falske minner. Når noen skriver at de ikke kan huske at foreldrene ikke gikk glipp av en eneste kamp eller trening så har de ingen forutsetning for å huske det. Det er rett og slett ikke mulig 30 år etter. Anonymkode: 49749...e3f
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #222 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Enig med deg, tror endel her har litt selektiv hukommelse. Det var ikke vanlig at foreldre var med på fotball- eller håndballkamper der jeg vokste opp, med mindre de var satt opp til kjøring .Og det var aldri foreldre i nærheten av treninger. men endel her går fort i forsvar når det antydes t det har endret seg, bare det at de kaller det for ræva foreldre sier sitt synes jeg. Anonymkode: 6f88c...464 Ja dette er mitt inntrykk også. Jeg husker at de i klassen min som gikk på håndball og fotball alltid syklet dit selv, og at kjøring til kamper gikk på rundgang. Merkelig at det plutselig er slik at det overhode ikke har vært noen endringer i generasjonsskiftene i det hele tatt. Snodig. Anonymkode: aae77...f15
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #223 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Enig med deg, tror endel her har litt selektiv hukommelse. Det var ikke vanlig at foreldre var med på fotball- eller håndballkamper der jeg vokste opp, med mindre de var satt opp til kjøring .Og det var aldri foreldre i nærheten av treninger. men endel her går fort i forsvar når det antydes t det har endret seg, bare det at de kaller det for ræva foreldre sier sitt synes jeg. Anonymkode: 6f88c...464 Men det var hekt vanlig her , å nei jeg har ikke selektiv hukommelse fordi om jeg Jar annen opplevelse enn deg🙄 Anonymkode: 4ecad...d33
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #224 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Selektiv eller falske minner. Når noen skriver at de ikke kan huske at foreldrene ikke gikk glipp av en eneste kamp eller trening så har de ingen forutsetning for å huske det. Det er rett og slett ikke mulig 30 år etter. Anonymkode: 49749...e3f Rull inn! Selvsagt husker man det, hva slags hukommelse har du Anonymkode: 4ecad...d33
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #225 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men det var hekt vanlig her , å nei jeg har ikke selektiv hukommelse fordi om jeg Jar annen opplevelse enn deg🙄 Anonymkode: 4ecad...d33 Men igjen: det er ikke interessant med den enkeltes personlige erfaringer, det er de generelle tendensene som er det eneste som er relevant om man skal si noe om hvordan ting var før. Anonymkode: aae77...f15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå