Gå til innhold

Sannas gode råd til foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er uenig i det aller meste. Her i landet ser vi på barn, barneidrett og dugnad på en helt spesiell måte, noe som en finlender, og mange andre nasjonaliteter,  vil finne vanskelig å forstå. I Finland har de et helt annet syn på barn, f eks skole. Finland gjør det f eks veldig bra på tester i skolesammenheng, men ligger samtidig på verdenstoppen når det gjelder selvmord blant unge. Det sier noe om hvilke verdier de prioriterer.

SS er i mine øyne så forskrudd i tankegangen når det gjelder det meste, at jeg orker aldri lese noe av all svadaen hun gulper opp. Jeg mener dama bør ties ihjel og helst sendes hjem til Finland!

Anonymkode: b6953...f1b

Så du tror at fordi et land ligger høyt på selvnordstatisikk så har det med befolkningens verdier å gjøre? 

Jeg jobber med ungdom som kommer fra hjem med ulik problematikk. Vi prøver å få dem til å se andre verdier og få andre holdninger enn minst femti prosent av brukere på div forum. Voksne er desidert de verste trolla på slike plattformer og ungdom jevnt over har skyhøye verdier i forhold. Det er mange spesielle ytringer her noen ganger. 

Anonymkode: 49749...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så du tror at fordi et land ligger høyt på selvnordstatisikk så har det med befolkningens verdier å gjøre? 

Jeg jobber med ungdom som kommer fra hjem med ulik problematikk. Vi prøver å få dem til å se andre verdier og få andre holdninger enn minst femti prosent av brukere på div forum. Voksne er desidert de verste trolla på slike plattformer og ungdom jevnt over har skyhøye verdier i forhold. Det er mange spesielle ytringer her noen ganger. 

Denne tråden viser en overvekt av foreldre som ønsker å stille opp for barna sine. Ser verdi i dugnad for fellesskapet og setter barna før seg selv. Når ble det galt? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Denne tråden viser en overvekt av foreldre som ønsker å stille opp for barna sine. Ser verdi i dugnad for fellesskapet og setter barna før seg selv. Når ble det galt? 

Et veldig dårlig argument da de fleste her inne har veldig mange problemer som er nettopp familierelaterte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Et veldig dårlig argument da de fleste her inne har veldig mange problemer som er nettopp familierelaterte. 

Og, for å legge til det faktum at det er ekstremt mye klaging på dugnad her, som ellers i samfunnet 🙂

Skrevet

Hvor kom dette fra? Diskuterer vi ikke Sanna sine utspill? Vi må da forholde oss til det folk faktisk skriver i denne tråden ?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Hvor kom dette fra? Diskuterer vi ikke Sanna sine utspill? Vi må da forholde oss til det folk faktisk skriver i denne tråden ?

At de ikke liker Sanna og derfor ikke syns noe hun skriver er bra? 🙂 Det går igjen fra de som "ser verdien av å tilbringe tid med barna og dugnad" 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Eh? Det er vel ikke akkurat riktig 

Anonymkode: 4ecad...d33

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Men nå er det vel helt greit å stille på dugnad og trening hvis en finner det givende. Poenget til Sanna er at det på ingen måte må være en selvfølge, det er ingen grunn til å slite seg ut. 

Tråden her skiller ikke mellom foreldre som bryr seg eller ikke, den brukes for å hevde seg selv, klassisk jeg er bedre mamma enn deg, fordi jeg elsker å være en del av dette hamsterhjulet som egentlig er en skapt forventning for å tilfredsstille andre voksne. Du er lat som ikke gjør det. Det står ingenting om at man ikke skal lese med ungene sine, men at lydbok er en fin løsning om kvelden. Da er det fritt frem å anta at en ikke skal lese for ungene, i det hele tatt, i selvfølgelig litt stil man gjenkjenner fra kule jentegjengen på ungdomsskolen. Slenge på litt nedlatende beskrivelse av personen, få nok likes, så er det greit. Jeg forventet mer fra den kanten, for å være ærlig. 

Noe en bør ta innover seg er at overlege, fysioterapeuter blant annet, roper varsku om belastningsskader hos unge helt ned i tiårsalderen. Så det kan være noe i at vi overorganiserer fritiden til ungene våre….

Så til argumentet som var hele årsaken til den du svarer reagerte. Skal vi rangere ett samfunns verdi og holdinger etter selvmord, da kommer ikke Norge spesielt godt ut i grunn. 

Anonymkode: 3ff6e...c01

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

At de ikke liker Sanna og derfor ikke syns noe hun skriver er bra? 🙂 Det går igjen fra de som "ser verdien av å tilbringe tid med barna og dugnad" 

Personlig kjenner jeg ikke Sarroma allet enn ut fra hva hun skriver. Det har ingenting med hvordan hun er ellers å gjøre. Det er meningene hun kommer med jeg ikke er enige i. 

Anonymkode: 49616...5a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Eh? Det er vel ikke akkurat riktig 

Jo det er det. Når noen tar opp akkurat dette, så er begrunnelsen at man jo helst deler problemer på forum.

Det er slitne foreldre, frustrerte foreldre, at alt blir overlatt til mødre, hvor mye skolen krever og hvor lite skolen gjør. Det er problemer med grensesetting og leggetider og hvordan makte alt. 

Og det er nettopp dette Sanna skriver om i denne kronikken. Men fordi det er akkurat henne så blir mange her som småbarn selv som ikke er enig fordi de misliker Sanna 🙂 men i det siste har jeg heldigvis sett flere mer reflekterte brukere her, bare for å understreke det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

På hvilket grunnlag kan du påstå dette?

Anonymkode: 33c03...d27

Skrevet
Danida skrev (1 time siden):

Det er da virkelig ikke noe "sosialdemokratisk" i å lære opp unger til å tro at de trenger særbehandling. Veldig mye av det som blir nevnt i hovedinnlegget er tvert om mye mer sosialdemokratisk: det er både sosialt og demokratisk å lære unger selvstendighet og å la dem føle på mestring uten å bli fotfulgt overalt.

Høytlesning kan skje både fra et fang og fra en lydbok, forskjellen er jo i hvilken situasjon man trenger hva. Er det nødvendig med litt kos på kvelden, så les gjerne høyt på senga. Men er det bare fordi det tar litt tid å sovne, så sett gjerne på en lydbok. 

Aleinetid har også sin verdi for barn og ungdom. Ikke alt de gjør skal overvåkes av oss voksne. Det er mye god omsorg i å slakke på tøylene og la unger oppdage sine ferdigheter selv. 

Å gå eller sykle fram og tilbake på aktiviteter er også bare sunt. Da jeg gikk på trening, møtte jeg de andre ungdommene borti veien, og gikk sammen med dem. Det er fint å prate og fjase litt uten at voksne hele tida ser og hører det. Og det er heller ikke nødvendig å gå på mange tilbud. Er man medlem av en eller maks to ting og klarer å sjonglere det med skole, venner og nødvendige plikter hjemme, så er det mer enn bra nok, og de tinga trenger ikke være idrett. 

At mamma eller pappa skal sitte og SE på at de trener, er jo bare klamrende og invaderende hvis de er kommet over 1. klasse. (Men jeg vet at mange trenere ønsker det, da, siden barna de skal trene er lært opp til å tro at de fortjener særbehandling og hands-on oppfølging i alt, og dermed blir umulige å hanskes med i gruppe....)

Hvilken særbehandling snakker du om?

Jeg er helt enig i at barn har godt av å lære å ordne ting selv og at en del foreldre går for langt i oppfølgingen, men Sarroma argumenterer ikke ut fea hva barna har godt av. Hennes fokus er at foreldre like godt kan sette seg selv først. Hun er ikke det minste opptatt av barnas beste. Hun vil bare droppe alt som er kjedelig eller slitsomt for henne selv. 

Skrevet
Danida skrev (2 timer siden):

Hvis du nå er helt, helt ærlig, så tror jeg du nok må innrømme at alle vi over 40 ble oppdratt på eksakt samme måte. 

Det er ellers veldig sunt å vite at ens egne foreldre ikke kun lever for barnets skyld. Faktisk.

Mine foreldre gikk på foreldremøter, stilte opp på dugnader, kjørte oss på treninger, så på konserter og skoleavslutninger og stilte opp som frivillig på skoleturer. Jeg må være langt under 40 jeg, da 😅 

De leste til og med for oss om kvelden, og det gjorde utrolig nok også min bestemor som hadde vært 110 nå om hun passet oss, akkurat slik hun hadde gjort for sine egne barn. 

Skrevet

Jeg tror også mange barn får for mye eller for tett oppfølging nå og for lite erfaring i å klare seg selv. Løsningen på det er ikke å droppe all støtte, da havner man bare i den andre grøfta.

Skrevet
Spurvugla skrev (Akkurat nå):

Jeg tror også mange barn får for mye eller for tett oppfølging nå og for lite erfaring i å klare seg selv. Løsningen på det er ikke å droppe all støtte, da havner man bare i den andre grøfta.

Jeg tror ikke noen mener at man skal droppe all støtte. 

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken særbehandling snakker du om?

Jeg er helt enig i at barn har godt av å lære å ordne ting selv og at en del foreldre går for langt i oppfølgingen, men Sarroma argumenterer ikke ut fea hva barna har godt av. Hennes fokus er at foreldre like godt kan sette seg selv først. Hun er ikke det minste opptatt av barnas beste. Hun vil bare droppe alt som er kjedelig eller slitsomt for henne selv. 

Den særbehandlingen som ligger i å være sine foreldres eneste fokus.
Det fins ikke noe annet sted eller noen situasjon i livet der barnet seinere vil oppleve å gå foran alt annet. Man vil måtte stille i kø. De som har mange søsken vet det, og det er jo dem Sanna bruker som eksempel. At det fint går an å kutte noen hjørner, bare se på dem med flere barn: de behandler ikke hvert enkelt barn som om det hadde rett til å gå foran alt. 

Når man i tråden her ser at mange mener at mødre ikke engang skal fylle sine basalbehov fordi barnas treninger går foran, da har man mista gangsynet.

Gjest Danida
Skrevet
*Miss Marple* skrev (2 timer siden):

Det kan jeg ikke innrømme på noen måte. Veldig spesielt at du tar på deg å snakke for alle på 40+

Det er også et dårlig argument, om det skulle stemme. At man ikke fulgte opp barna i gamle dager gjør det fremdeles ikke greit nå tildags.

Det meste som kommer fra hennes kant er ytterst kjedelig og ofte direkte feil. 

Å avstå fra å se på treninger eller fra irrelevante foreldremøter er ikke "å ikke følge opp". Heller ikke å bruke lydbøker på en sykedag, eller å styre ungenes fritidsaktiviteter inn på en idrett/hobby man faktisk har tid til å ha dem på. Dersom det er umulig å stille 12 helger i året på dugnad, vil det jo være idioti å påta seg et sånt ansvar. Og ikke nok med det: Dersom det er ubehagelig og uønsket å stille 12 helger i året, er det akkurat like dumt å påta seg det ansvaret. Hvorfor skal man ha mer ubehag enn nødvendig? Å ha barn er krevende fra før, det trenger ikke bli et helt martyrium.

Jeg snakker "på vegne av" de over 40 fordi jeg husker hva som var standarden da vi var unge. At pappa skulle starte opp motoren for at jeg skulle riste litt på rumpa på trening, det hadde han ledd godt av. Og jeg kan faktisk ikke huske at noen andre ble kjørt til ting som lå nærmere enn ca 8 kilometer hjemmefra. Både jeg og de andre sykla, men det er faktisk noe ganske annet enn å "ikke følge opp."

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Dugnad er tip for foreldre som ikke har egne fritidsaktiviteter 

Anonymkode: 1c1ba...e13

Skrevet
Danida skrev (1 minutt siden):

Å avstå fra å se på treninger eller fra irrelevante foreldremøter er ikke "å ikke følge opp". Heller ikke å bruke lydbøker på en sykedag, eller å styre ungenes fritidsaktiviteter inn på en idrett/hobby man faktisk har tid til å ha dem på. Dersom det er umulig å stille 12 helger i året på dugnad, vil det jo være idioti å påta seg et sånt ansvar. Og ikke nok med det: Dersom det er ubehagelig og uønsket å stille 12 helger i året, er det akkurat like dumt å påta seg det ansvaret. Hvorfor skal man ha mer ubehag enn nødvendig? Å ha barn er krevende fra før, det trenger ikke bli et helt martyrium.

Jeg snakker "på vegne av" de over 40 fordi jeg husker hva som var standarden da vi var unge. At pappa skulle starte opp motoren for at jeg skulle riste litt på rumpa på trening, det hadde han ledd godt av. Og jeg kan faktisk ikke huske at noen andre ble kjørt til ting som lå nærmere enn ca 8 kilometer hjemmefra. Både jeg og de andre sykla, men det er faktisk noe ganske annet enn å "ikke følge opp."

Du kan likevel ikke snakke for alle andre , for mine forekdre og mange andre var det utenkelig å ikke stille opp

Skrevet

Dummeste jeg har hørt

Gjest Danida
Skrevet

Du kan likevel ikke snakke for alle andre , for mine forekdre og mange andre var det utenkelig å ikke stille opp

Å kjøre barn korte distanser er det motsatte av "å stille opp" i min bok.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt

Jasså? Fordi? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dugnad er noe man stiller på for felleskapet. For at alle barn kan delta i idrett og for at prisen skal være så lav som mulig. Det har selvsagt ingenting med hvorvidt man som voksen har fritidsaktiviteter eller ikke. Synes jeg det er gøy å stå løypevakt i pissregn ? Nei, men jeg gjør det fordi det er viktig å stille opp. Det kan godt hende at jeg må si nei til hyttetur med venninner hvis det kommer samme helg som dugnaden. Hvis alle hadde valgt hyttetur foran dugnad så hadde det ikke blitt noen barneidrett. 

Skrevet
Danida skrev (9 minutter siden):

Å kjøre barn korte distanser er det motsatte av "å stille opp" i min bok.

Selvsagt siden du ikkr hadde det sånn selv 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jasså? Fordi? 

Hva tror du? De som stiller pp dugnad er de ressurssterke med fler barn, mange aktiviteter og travelt lov. De sol ikke stiller er de som går hjemme eller har mye fritid 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...