Gå til innhold

Sannas gode råd til foreldre.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke du som misliker klaging?

Anonymkode: 49616...5a6

Jeg bryr meg ikke så mye om kalking. Poenget er at foreldre som stadig gjør det lar barna merke misfornøyd foreldre, men poenget til Sanna var at ved at foreldre klager så mye, så kan de demotivere andre til å få barn. 

Det er mye større gleder enn sorger ved å ha barn, så det bør jo heller fokuseres på det og ikke gi feil inntrykk fordi foreldre prioriterer feil. 

Anonymkode: 49749...e3f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen skrev at hun ikke leser for dem. Det var snakk om ved soving.

Hun både oppdrar egne barn og er pedagog som driver med opplæring også. 

Hun hadde barn som drev med tennis hvor hun kjøpte seg ut av dugnader. Hun bidrar altså. Hvilke sosiale settinger?? 

Påstanden var at lydbok var like bra som at mor eller far tok seg tid til å lese høyt. Mener du det er det?

Mener du idrett og kulturutøvelse er en god ting for barn og unge eller ikke? Hvis du mener det er det. Hvordan bør det organiseres?

Er det positive eller ikke at barn og ungdom kan treffe skolekamerater i andre settinger enn til undervisning? Hvordan bør det eventuelt organiseres?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke så mye om kalking. Poenget er at foreldre som stadig gjør det lar barna merke misfornøyd foreldre, men poenget til Sanna var at ved at foreldre klager så mye, så kan de demotivere andre til å få barn. 

Det er mye større gleder enn sorger ved å ha barn, så det bør jo heller fokuseres på det og ikke gi feil inntrykk fordi foreldre prioriterer feil. 

Mennesker blir ikke lykligere av å få barn.

https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/ikke-lykkeligere-med-barn

Annonse

sug lut skrev (35 minutter siden):

Sanna er like kjedelig som alle andre late foreldre.

Hun er enda litt kjedeligere fordi hun prøver å skjule latskapen bak en forestilling om at hun er så klok og skjønner ting ingen andre har kommet på. 

*Miss Marple* skrev (27 minutter siden):

Hun er enda litt kjedeligere fordi hun prøver å skjule latskapen bak en forestilling om at hun er så klok og skjønner ting ingen andre har kommet på. 

Sanna er bare så ufattelig uinteressant. Det finnes jo faktisk ikke grenser for hvor mye dumt hun klarer å gulpe opp. 

Dere som tror hun setter ting på spissen og/eller overdriver for å provosere: Definitivt ikke. Hun gjør akkurat som hun skriver. 

Anonymkode: e150b...500

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det står jeg faktisk helt støtt i. Hva du mener om meg bryr meg faktisk ingenting, tro det eller ei. 

Anonymkode: 33c03...d27

Selvsagt bryr det deg ikke. Så hvorfor tror du det bryr Sanna, eller noen som helst andre, at du på syltynt grunnlag forbeholder deg retten til å tro at hun ikke er en god mor eller pedagog?

Nettopp. Du kunne bare holdt nebbet igjen, for ingen bryr seg uansett.

Anonymkode: aae77...f15

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt bryr det deg ikke. Så hvorfor tror du det bryr Sanna, eller noen som helst andre, at du på syltynt grunnlag forbeholder deg retten til å tro at hun ikke er en god mor eller pedagog?

Nettopp. Du kunne bare holdt nebbet igjen, for ingen bryr seg uansett.

Fordi hun stikker hodet frem for å få oppmerksomhet? Da må man tåle å høre hvordan andre oppfatter en.

Hvorfor er du så sår på hennes vegne? 

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Uenig med Sanna i mye jeg, men den reaksjonen her er jo på nivå med ungdomsskolen når noen stikker seg ut. Så fæl, kjedelig og teit hun er, vi liker ikke Sanna. 

Anonymkode: 3ff6e...c01

Annonse

Jeg kan være enig i noe. Skjønner at det er satt på spissen og skrevet for å provosere.

Er alene med fire barn. Barna går ikke på aktiviteter etter eget ønske. Jeg går ikke på foreldremøter. Går på utviklingssamtalene da og jeg går ikke fra en gråtende baby ved leggetid.  

Anonymkode: 1dae6...5f2

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis det er skrevet seriøst forfekter hun en egoisme og ansvarsfraskrivelse som ikke er forenlig med norsk sosialdemokrati. Vi har et samfunn som bygger på frivillighet. Her trenger vi ikke folk som ikke gidder bidra.

Jeg er enig med henne i at små barn ikke trenger "fritidsaktiviteter", men de trenger oppfølging og foreldre som engasjerer seg på deres vegne. De trenger et fang å sitte på mens mor leser høyt, ikke å bli avspist med en historiemaskin og de trenger at deres viktigste omsorgspersoner snakker sammen og samarbeider.

Det er da virkelig ikke noe "sosialdemokratisk" i å lære opp unger til å tro at de trenger særbehandling. Veldig mye av det som blir nevnt i hovedinnlegget er tvert om mye mer sosialdemokratisk: det er både sosialt og demokratisk å lære unger selvstendighet og å la dem føle på mestring uten å bli fotfulgt overalt.

Høytlesning kan skje både fra et fang og fra en lydbok, forskjellen er jo i hvilken situasjon man trenger hva. Er det nødvendig med litt kos på kvelden, så les gjerne høyt på senga. Men er det bare fordi det tar litt tid å sovne, så sett gjerne på en lydbok. 

Aleinetid har også sin verdi for barn og ungdom. Ikke alt de gjør skal overvåkes av oss voksne. Det er mye god omsorg i å slakke på tøylene og la unger oppdage sine ferdigheter selv. 

Å gå eller sykle fram og tilbake på aktiviteter er også bare sunt. Da jeg gikk på trening, møtte jeg de andre ungdommene borti veien, og gikk sammen med dem. Det er fint å prate og fjase litt uten at voksne hele tida ser og hører det. Og det er heller ikke nødvendig å gå på mange tilbud. Er man medlem av en eller maks to ting og klarer å sjonglere det med skole, venner og nødvendige plikter hjemme, så er det mer enn bra nok, og de tinga trenger ikke være idrett. 

At mamma eller pappa skal sitte og SE på at de trener, er jo bare klamrende og invaderende hvis de er kommet over 1. klasse. (Men jeg vet at mange trenere ønsker det, da, siden barna de skal trene er lært opp til å tro at de fortjener særbehandling og hands-on oppfølging i alt, og dermed blir umulige å hanskes med i gruppe....)

Gjest Danida
*Miss Marple* skrev (3 timer siden):

Hvis du nå er helt, helt ærlig, så tror jeg du nok må innrømme at alle vi over 40 ble oppdratt på eksakt samme måte. 

Det er ellers veldig sunt å vite at ens egne foreldre ikke kun lever for barnets skyld. Faktisk.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

– Dette er en debatt som er vanskelig å ta for du kommer gjerne ut sånn som du (red.anm. journalisten) prøver å framstille meg som et monster. Men jeg prøver egentlig å stille relevante spørsmål om pedagogisk innhold, og det er dette man får på seg når man stiller disse spørsmålene. Og da er det ikke rart at mange tier stille, sier Sarromaa.

Den reformen som skulle gjøre slutt på alle spesialskolene i Norge, kom med en bismak. Både for de elevene som åpenbart trenger noe annet enn vanlig skole, og for skolene som får får minimale ressurser til  ekstra tid og tilrettelegging. 

Anonymkode: 7e5ec...06c

Gjest Danida
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Der er vi sterkt uenige. Jeg tror ingen 10 åring vil føle at det er greit å ikke få delta hvis alle kompisene får lov. 

Det var vel ikke helt det som var konflikten her. Å få lov er noe annet enn å ha en voksen i salen som heier. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi hun stikker hodet frem for å få oppmerksomhet? Da må man tåle å høre hvordan andre oppfatter en.

Hvorfor er du så sår på hennes vegne? 

Du stikker jo også hodet frem for å få oppmerksomhet, så da må jo du også tåle å høre hvordan du oppfattes når du slenger «du er en dårlig mamma»-kortet. (Jaddah, jeg vet du ikke bryr deg, og verken Sanna eller noen andre bryr seg om dine meninger heller.)

Hvor tar du det fra at jeg er sår på Sannas vegne? Enda en tolkning på syltynt grunnlag fra deg? Er overhode ikke sår på Sannas vegne, jeg er uenig med henne i det meste og overhode ikke begeistret for henne, men jeg er enda mindre begeistret for usikre dib-mammaer som sår tvil ved andre mødres evner som mor og om de er gode i jobben sin bare fordi man blir provosert. Det er noe av det mest patetiske jeg vet om. Så nå vet du det - selv om du selvsagt ikke bryr deg.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Påstanden var at lydbok var like bra som at mor eller far tok seg tid til å lese høyt. Mener du det er det?

Mener du idrett og kulturutøvelse er en god ting for barn og unge eller ikke? Hvis du mener det er det. Hvordan bør det organiseres?

Er det positive eller ikke at barn og ungdom kan treffe skolekamerater i andre settinger enn til undervisning? Hvordan bør det eventuelt organiseres?

Jeg hater lydbøker, som jeg skrev i hi. Jeg har aldri hørt på da det ble med forsøket, og jeg anbefaler ingen det. Der handler ikke om hva som er viktigst for barn ved leggetid da, det handler om andre ting. Jeg er ikke særlig  glad i hverken idrett nei, og ingen av barna her drev med det. Der drev med andre ting og det var fullt mulig å kjøpe seg ut av dugnad, men her steppet besteforeldre inn noen ganger fordi de syns det var gøy når de hadde tid.

Unger bør da klare og møtes på egenhånd? De gjorde det her, og kan ikke huske å ha kjørt et par av dem ved kun to anledninger da der var bursdag litt over en mil unna, og buss ikke gikk. Det er heller ikke noe i veien å kjøre dem hvis du må. 

*Miss Marple* skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke den tendensen til å alltid føle seg dårlig her hvis andre gjør og mener noe annet. Sanna skrev ikke dette for å få deg eller andre til å føle seg dårlige. Hun skrev tvert i mot en kronikk om at foreldre kan slappe litt mer av. At der er mange som klager og er slitne fordi de er overambisiøse. Jeg syns diskusjonen blir veldig umoden når man lar være å forholde seg til tema fordi man misliker forfatteren. Voksne mennesker må da klare å se sak uavhengig hvem som skriver og ytrer seg. Der blir veldig ensporet tankegang ellers, som jeg syns voksne bør være for kloke og intelligente nok til å kunne skille sak og person. Dette handler ikke om at Sanna syns at du ikke duger. 

Jeg er uenig i det aller meste. Her i landet ser vi på barn, barneidrett og dugnad på en helt spesiell måte, noe som en finlender, og mange andre nasjonaliteter,  vil finne vanskelig å forstå. I Finland har de et helt annet syn på barn, f eks skole. Finland gjør det f eks veldig bra på tester i skolesammenheng, men ligger samtidig på verdenstoppen når det gjelder selvmord blant unge. Det sier noe om hvilke verdier de prioriterer.

SS er i mine øyne så forskrudd i tankegangen når det gjelder det meste, at jeg orker aldri lese noe av all svadaen hun gulper opp. Jeg mener dama bør ties ihjel og helst sendes hjem til Finland!

Anonymkode: b6953...f1b

Danida skrev (1 time siden):

Hvis du nå er helt, helt ærlig, så tror jeg du nok må innrømme at alle vi over 40 ble oppdratt på eksakt samme måte. 

Det er ellers veldig sunt å vite at ens egne foreldre ikke kun lever for barnets skyld. Faktisk.

Jeg er over 40 og nei jeg hadde heldigvis ikke spnn oppdragelse 

Anonymkode: 4ecad...d33

Danida skrev (1 time siden):

Det kan jeg ikke innrømme på noen måte. Veldig spesielt at du tar på deg å snakke for alle på 40+

Det er også et dårlig argument, om det skulle stemme. At man ikke fulgte opp barna i gamle dager gjør det fremdeles ikke greit nå tildags.

Det meste som kommer fra hennes kant er ytterst kjedelig og ofte direkte feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...