Gå til innhold

Sannas gode råd til foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Høytlesing

Oppdragelse på skolen og i barnehage

Opplæring i skole og barnehage 

Organisering av aktivitetstilbud og sosiale settinger

Anonymkode: 49616...5a6

Ingen skrev at hun ikke leser for dem. Det var snakk om ved soving.

Hun både oppdrar egne barn og er pedagog som driver med opplæring også. 

Hun hadde barn som drev med tennis hvor hun kjøpte seg ut av dugnader. Hun bidrar altså. Hvilke sosiale settinger?? 

Anonymkode: 49749...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen skrev at hun ikke leser for dem. Det var snakk om ved soving.

Hun både oppdrar egne barn og er pedagog som driver med opplæring også. 

Hun hadde barn som drev med tennis hvor hun kjøpte seg ut av dugnader. Hun bidrar altså. Hvilke sosiale settinger?? 

https://www.nrk.no/innlandet/vil-ha-elev-med-downs-syndrom-ut-av-klasserommet-1.12403699 Hun er opptatt av læring ja. Særlig av at alle skal med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er ikke verdt det? Å stille opp eller å klage?

Å klage. Det er det som er saken her, at foreldre klager alt for mye, så hun anbefaler andre prioriteringer. 

Skrevet

Jeg er enig i noe av det, selvfølgelig kan man velge idrett og andre fritidsaktiviteter som ikke krever dugnad, og barnehagebarn trenger ikke fritidsaktiviteter. (Kanskje stemmer det at de må begynne så tidlig hvis de skal bli verdensmester i turn eller noe sånt, men det er ikke noe de har behov for.)

Men å la være å lese for barna og sette på en app i stedet? Ok for bilturer og sånt, men ikke for kosestund på sengekanten.

Alt i alt virker det som hun legger opp til man kan få så mange barn man kan takle om man dropper absolutt alt ekstra og kutter til beinet. Det kan fungere og gjør det sikkert for noen familier, men hele korthuset ramler så fort noen blir syke eller får ekstra behov av en eller annen type. Man må rett og slett legge inn litt slack i planleggingen for å ta høyde for at sånt kan skje.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hva overlater hun til andre? 

Du skjønte ikke det utfra hva du har lest?

Anonymkode: 4ecad...d33

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

https://www.nrk.no/innlandet/vil-ha-elev-med-downs-syndrom-ut-av-klasserommet-1.12403699 Hun er opptatt av læring ja. Særlig av at alle skal med. 

Begrunnelsen hennes for at denne gutten trengte noe annet er jo nettopp pedagogisk begrunnet.

– Ingen pedagogisk hensikt

Sanna Sarromaa innrømmer at hun bare var inni klassa i drøyt ti minutter, men at hun står for det hun har skrevet.

– Gutten er fysisk til stede, men han deltar på ingen måte på det fellesskapet driver med. Da har integrering ingen pedagogisk hensikt. Da blir gutten en måte narren i historien som brukes for at de vanlige skal se at oi, verden er annerledes.

Sarromaa skriver i referatet at hun vet at temaet er: «som å banne i kirken i dette landet hvor alle skal lære alt og alle skal være venner».

– Dette er en debatt som er vanskelig å ta for du kommer gjerne ut sånn som du (red.anm. journalisten) prøver å framstille meg som et monster. Men jeg prøver egentlig å stille relevante spørsmål om pedagogisk innhold, og det er dette man får på seg når man stiller disse spørsmålene. Og da er det ikke rart at mange tier stille, sier Sarromaa.

Anonymkode: aae77...f15

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Det handler tvert om at man kan prioritere annerledes. 

Det handler om å prioritere bort barnas behov så mor ikke blir sliten. Altså har man flere barn enn man takler. 

Anonymkode: 33c03...d27

Skrevet
Spurvugla skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i noe av det, selvfølgelig kan man velge idrett og andre fritidsaktiviteter som ikke krever dugnad, og barnehagebarn trenger ikke fritidsaktiviteter. (Kanskje stemmer det at de må begynne så tidlig hvis de skal bli verdensmester i turn eller noe sånt, men det er ikke noe de har behov for.)

Men å la være å lese for barna og sette på en app i stedet? Ok for bilturer og sånt, men ikke for kosestund på sengekanten.

Alt i alt virker det som hun legger opp til man kan få så mange barn man kan takle om man dropper absolutt alt ekstra og kutter til beinet. Det kan fungere og gjør det sikkert for noen familier, men hele korthuset ramler så fort noen blir syke eller får ekstra behov av en eller annen type. Man må rett og slett legge inn litt slack i planleggingen for å ta høyde for at sånt kan skje.

Det er sant. Hun tar ikke med barn med funksjonshemning og spesielle utfordringer. Hun tenker nok på den mest alminnelige familien. 

Skrevet

Det handler om å prioritere bort barnas behov så mor ikke blir sliten. Altså har man flere barn enn man takler. 

Riktig!

Anonymkode: 4ecad...d33

Skrevet

Barn har flere behov enn å drive med spesifikke idretter, å kunne sove uten at leggetid tar tre timer og å bli kjørt til trening og aktiviteter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å klage. Det er det som er saken her, at foreldre klager alt for mye, så hun anbefaler andre prioriteringer. 

Klaging har sin funksjon. Det sjal bi ikke være så redde for. Nie av det beste er at det kan gi andre dårlig samvittighet og at de derfor stiller opp mer som kar byrdene fordeles jevnere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barn har flere behov enn å drive med spesifikke idretter, å kunne sove uten at leggetid tar tre timer og å bli kjørt til trening og aktiviteter. 

Ja? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er sant. Hun tar ikke med barn med funksjonshemning og spesielle utfordringer. Hun tenker nok på den mest alminnelige familien. 

Nå er det slik at det er svært få som planlegger å få barn med spesielle behov, så å råde folk til å få så mange barn at man ikke rekker å følge dem om er, for å si det svært forsiktig, dumt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Høytlesing

Oppdragelse på skolen og i barnehage

Opplæring i skole og barnehage 

Organisering av aktivitetstilbud og sosiale settinger

«Er man trøtt og sliten, så kan godnatthistorien like gjerne komme fra mobilen»

Klarer man ikke å «ta» Sanne ut i fra det hun skriver, så bør man kanskje la være å prøve? Hun har da aldri skrever at hun ikke leser for barna sine. Det er fullt mulig å BÅDE lese for barna sine selv, OG å innimellom la dem høre lydbok.

Videre skriver hun at dersom foreldre oppdrar barna sine skikkelig, slik at skolen kan konsentrere seg om opplæring, så er ikke behovet for endeløse foreldremøtet nødvendig. Så hva mener du med at hun «overlater» oppdragelse og opplæring til andre? Tvert imot er hun jo tydelig på at oppdragelsen er hennes ansvar, mens opplæringen er skolens ansvar. Hva er feil ved det?

Skrevet

🍿

Anonymkode: 20c76...5be

Skrevet

«Er man trøtt og sliten, så kan godnatthistorien like gjerne komme fra mobilen»

Klarer man ikke å «ta» Sanne ut i fra det hun skriver, så bør man kanskje la være å prøve? Hun har da aldri skrever at hun ikke leser for barna sine. Det er fullt mulig å BÅDE lese for barna sine selv, OG å innimellom la dem høre lydbok.

Videre skriver hun at dersom foreldre oppdrar barna sine skikkelig, slik at skolen kan konsentrere seg om opplæring, så er ikke behovet for endeløse foreldremøtet nødvendig. Så hva mener du med at hun «overlater» oppdragelse og opplæring til andre? Tvert imot er hun jo tydelig på at oppdragelsen er hennes ansvar, mens opplæringen er skolens ansvar. Hva er feil ved det?

Endeløse foreldremøter? Jeg har hatt barn i 30 år og det er max ett foreldremøte pr barn pr halvår. Igjen er vi tilbake til å ikke få flere barn enn man evner å følge opp. 

Skrevet

Nå er det slik at det er svært få som planlegger å få barn med spesielle behov, så å råde folk til å få så mange barn at man ikke rekker å følge dem om er, for å si det svært forsiktig, dumt. 

Nå er det alltid en risiko. Men vi lar ikke være å få barn for det. Og litt av poenget hennes er jo at vi ikke skal gi færre grenser mot få barn enn med mange. Står du på pinne for 3-årungen du har, og er sliten av den så gjør du noe feil. Da bør du ta andre valg, og bør sikkert ikke få så mange flere 🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Endeløse foreldremøter? Jeg har hatt barn i 30 år og det er max ett foreldremøte pr barn pr halvår. Igjen er vi tilbake til å ikke få flere barn enn man evner å følge opp. 

Men da er kanskje ikke du blant de som klager over hvor travelt det er med barn og hvor mange møter det er på skolen heller da?

Jeg har aldri gått glipp av et foreldremøte i mitt liv, men jeg syter heller ikke over hvor stress det er med barn. Jeg har heller aldri fått noe som helst av verdi ut av disse foreldremøtene, men man møter da likevel, om ikke annet for å vise skolen at man verdsetter at de tar seg tiden.

Skrevet

Nå er det alltid en risiko. Men vi lar ikke være å få barn for det. Og litt av poenget hennes er jo at vi ikke skal gi færre grenser mot få barn enn med mange. Står du på pinne for 3-årungen du har, og er sliten av den så gjør du noe feil. Da bør du ta andre valg, og bør sikkert ikke få så mange flere 🙂

Men man lar være å få flere barn enn man med vilje ikke følger opp. Det er ingen som diskuterer på at barn ikke skal ha grenser enten de er del av en stor søskenflokk eller ikke, men hun bommer som vanlig på målet med sine bastante utsagn. Jeg tror rett og slett at hun verken er en særlig god pedagog eller mor, basert på hennes egne utsagn gjennom flere år. 

Skrevet

Hvor leser du det? Å kunne klage og lufte frustrasjon kan bære hidt for mange og  det påvirker andres samvittighet. Som med alt annet bør det ikke overdrives, men et samfunn der ingen klager over at de selv må ta for stor del av byrdene er utopisk.

Skrevet

Men da er kanskje ikke du blant de som klager over hvor travelt det er med barn og hvor mange møter det er på skolen heller da?

Jeg har aldri gått glipp av et foreldremøte i mitt liv, men jeg syter heller ikke over hvor stress det er med barn. Jeg har heller aldri fått noe som helst av verdi ut av disse foreldremøtene, men man møter da likevel, om ikke annet for å vise skolen at man verdsetter at de tar seg tiden.

Likevel beskriver du endeløse foreldremøter? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mange barn burde heller ikke være noe man oppmuntrer til i en verden preget av overbefolkning.

Skrevet

Likevel beskriver du endeløse foreldremøter? 

Å ja, de føles i aller høyeste grad som endeløse, når du sitter på overtid og må høre på moren til Pål gnage videre om ting vi ble ferdige å prate om for en time siden, og moren til Silje tar opp enda et hjernedødt tema som ikke engang står på agendaen og som ikke er relevante for andre enn Silje og hennes mor.

Skrevet

Jeg har sluttet å lese hennes kronikker. Er aldri enig og blir bare irritert. Hennes liv og lære henger sjelden sammen.

Er vel stort sett uenig med det som skrives i HI her også.

Vårt ene barn ble alvorlig syk. Det krevde enormt med oppfølging. Ikke bare av den som var syk, men også av friske søsken. Det var IKKE riktig å la de fikse alt selv. De trengte masse tid med oss foreldre de også i en helt sinnsvakt kaotisk tid. Dette fikk vi også bekreftet var viktig av de som behandlet den syke. Hvis vi hadde hatt flere barn hadde vi ikke klart det - så få de barna du har kapasitet til å følge opp.

Engasjer deg - hvis alle skulker unna og aldri tar på seg ekstra er det mange funksjoner som ikke blir dekket. F.eks her har FAU sørget for at SFO er blitt mye bedre, skoleveien tryggere og at mobbing er blitt et mindre problem. Men sånt no er vel ikke så viktig for Sanna og ts.

Lydbok er bra det, men ikke like bra som å lese sammen med mamma eller pappa. Men det er min prioritering - jeg elsker bøker og lesing og vil at mine barn skal bli riktig gode å lese OG like det. Har lest for mine barn gjennom hele barneskolen til og med. De har OGSÅ hørt lydbok, men da sitter man ikke og leser ord sammen.

Alle kan ikke bo rett ved fritidsaktiviteten. Jeg har flere barn - og de liker ikke det samme. Eller tror ts og Sanna at alle barn kan tvinges til å like det samme? Min erfaring er at fritidsaktiviteter (man liker - ikke påtvunget av nærhet til hjemmet) gir glede, mestring og sosial tilhørighet. Kan være gull verdt når livet butter i mot på andre arenaer (som da vi fikk sykt barn og fritidsaktivitetene til de friske barna passet ekstra godt på dem og gav dem et pusterom i en ellers veldig alvorlig hverdag).

Her vi bor er også svømmeopplæring på skolen en vits. Hvis barn skal lære å svømme må man sørge for det selv. Vi bor ikke ved siden av et svømmebasseng så den aktiviteten må man kjøre til. Men det er vel ikke så farlig for Sanna og ts om barn ikke kan svømme (har du fått flere barn enn du kan følge opp har du vel en eller to å avse til drukning).

Håndball og fotball har gitt oss masse. Vi har fått et stort nettverk av venner. Dugnad tre-fire ganger i halvåret har virkelig aldri vært et stort problem. Det kan til og med være ganske hyggelig. I tillegg har barnet/ungdommen fått en flott gjeng som holder sammen og gir trygghet i en tidvis tøff ungdomstid. Det er også en av de billigste aktivitetene - så i denne dyrtiden kanskje en god ting? Men da med minimal innsats fra noen foreldre og masse innsats fra trenere og lagledere.

Det eneste jeg kan si meg enig i er at barnehagebarn ikke trenger masse aktiviteter etter barnehagen.

I starten lot jeg meg provosere av denne finske damen, men nå gidder jeg aldri lese alt det idiotiske hun skriver. Kan dog konstatere at jeg er rivende uenig i det som presenteres i HI. Jeg er også glad for at jeg har vokst opp med foreldre som fikk et antall barn som de maktet å følge opp.

Anonymkode: cec70...8a2

Skrevet
ReneRene skrev (13 minutter siden):

Det er jo ikke sant. Det er ihvertfall noe vi ofte leser. Å klage går utover sinnstilstand og energi det også. Så enten velger du idrett hvor du kan kjøpe deg ut av dugnad eller man tar jobben uten å sutre og være misfornøyd. 

Det er faktisk ikke lov å skrive med nick og anonym i samme tråd. Nå har du brutt en regel på forumet. Skam deg! 

Anonymkode: 1c1ba...e13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...