Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Skrevet 3. mars 2023 Barnet har hatt besøk av to i klassen som har fått spille på mobilen til barnet. Disse to har skrevet seksualiserte meldinger rundt til personer i barnets telefonliste. Hva hadde du gjort med dette? Barnet er selvsagt lei seg. Mellomtrinnet. Anonymkode: 6ef02...ca3
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 Skjermdump av meldingene og sendt til foreldrene til de som gjorde det. I tillegg fått sønnen til å ta kontakt med de som fikk tilsendt meldingene utenom og forklart at det ikke var han som har sendt meldingene. Så hadde jeg konfiskert telefonen til sønnen en periode, for han er tydeligvis for ung til å ha telefon enda. Første lærdom: telefonen er like privat som bankkonto. Neste skritt er å sjekke opp «Nettpatruljen» og råd til foreldre for sin egen del.. Anonymkode: fe34a...4fa
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Samme som hun over sier, men jeg tror i tillegg jeg hadde besøkt de som hadde gjort det. Og både snakka med foreldrene og barna. Med en ganske streng tone! Anonymkode: 95a91...973
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Og dette har de to sammen gjort uten at din sønn på noen som helst måte var involvert? De to andre guttene brukte hans telefon til å skrive meldinger uten at han oppdaget noe som helst? Anonymkode: 9b670...a97
Gjest Danida Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Og dette har de to sammen gjort uten at din sønn på noen som helst måte var involvert? De to andre guttene brukte hans telefon til å skrive meldinger uten at han oppdaget noe som helst? Anonymkode: 9b670...a97 Det rekker de jo bare han er ute og tisser i 5 minutter, da.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Barnet så det ikke før kvelden når det kom et stygt svar tilbake. Barnet lånte bort mobilen for å være snill. Anonymkode: 6ef02...ca3
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Barnet så det ikke før kvelden når det kom et stygt svar tilbake. Barnet lånte bort mobilen for å være snill. Anonymkode: 6ef02...ca3 Du må forsikre deg om at sønnen din var uvitende om dette. Hvis meldingen han fikk tilbake kom med fks trusler om at du skulle få beskjed, så er det naturlig at han vil skylde på de andre. Det er også noe uvanlig å låne bort telefonen til to andre uten å få med seg at de ikke spiller. Hvis det viser seg at sønnen din er uskyldig i dette, så må du snakke med foreldrene til de to andre, for det de har gjort er ikke greit. Deretter må du få sønnen din til å gi klar beskjed om at det ikke var han, men om han vil bli trodd er jo ikke sikkert med mindre de to andre tilstår. Anonymkode: c3006...611
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Barnet ville aldri skrevet sånne meldinger til noen, syntes sånt er tullete. Ser på språket at det ikke er mitt barn som har skrevet. Skal ta en prat i dag om at mobilen er privat. De aktuelle barna er ikke velkommen hit lengre, så stygge var de meldingene skrevet til blant annet barnets beste venn. Anonymkode: 6ef02...ca3
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 Med såpass unge barn mener jeg du må ta det med foreldrene til de du mener sendte meldingene. Det kan hende historien fra deres side er en helt annen. Hør skikkelig på dem og husk at barn ofte har flere sider enn den de viser til foreldrene. I tillegg bør du kontakte foreldrene til ofrene. La gutten din forklare hva som har skjedd og at han ikke mener det. Til slutt tror jeg dere bør tenke over om gutten bør ha smarttelefon tilgjengelig. Selv om han ikke skulle vist om dette er det hans ansvar å passe på at ikke mobilen misbrukes. En ukes inndragning eller noe sånt tenker jeg kan være en god reaksjon for å lære ham om hva som er hans ansvar. Anonymkode: 593d9...bf0
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 Vi hadde en lignende episode. Klok av skade, visste jeg at det var nytteløst å snakke med foreldrene til barnet. Jeg ringte til mottaker av meldingen og forklarte hva som hadde skjedd, og jeg sørget for at barnet som hadde brukt min datter sin telefon aldri mer fikk tilgang til den telefonen. Anonymkode: 4a562...57a
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 I tillegg til det andre nevner ville jeg snakket med skolen, om at de bør sette fokus på nettsikkerhet, mobilsikkerhet. Og også vurdert å tipse politiet om at forebyggende team trolig bør ta en runde ang. det samme på mellomtrinnet på skolen. Anonymkode: b330c...653
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Vi hadde en lignende episode. Klok av skade, visste jeg at det var nytteløst å snakke med foreldrene til barnet. Jeg ringte til mottaker av meldingen og forklarte hva som hadde skjedd, og jeg sørget for at barnet som hadde brukt min datter sin telefon aldri mer fikk tilgang til den telefonen. Anonymkode: 4a562...57a Løste seg veldig fint her. Barnet er veldig lei seg og ønsker ikke å være med barna som gjorde dette. Så de er ikke velkommen her av noen av oss. Barnet har selv kontaktet de som har fått melding og forklart. Greit å luke ut dårlige venner tidlig. Anonymkode: 6ef02...ca3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Løste seg veldig fint her. Barnet er veldig lei seg og ønsker ikke å være med barna som gjorde dette. Så de er ikke velkommen her av noen av oss. Barnet har selv kontaktet de som har fått melding og forklart. Greit å luke ut dårlige venner tidlig. Anonymkode: 6ef02...ca3 Vare husk at de rrer barn som regel i ferd med å lære om vennskap, moral og normer. Det er normalt at de gjør feil, men det lærer og selv om de har tabbet seg ut en gang er de ikke dårlige mennesker. Anonymkode: 593d9...bf0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Løste seg veldig fint her. Barnet er veldig lei seg og ønsker ikke å være med barna som gjorde dette. Så de er ikke velkommen her av noen av oss. Barnet har selv kontaktet de som har fått melding og forklart. Greit å luke ut dårlige venner tidlig. Anonymkode: 6ef02...ca3 Beklager at jeg sier det, men var ikke dette å ta litt av? Anonymkode: 4c321...5da
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Beklager at jeg sier det, men var ikke dette å ta litt av? Anonymkode: 4c321...5da Det er jo ikke det. Sextrakkasering er alvorlig da, og det er et stort problem at barn utsetter andre barn for det. Anonymkode: c3006...611
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 Ta kontakt med foreldrene. Ta skjermdump av det barna skrev. Hadde et av mine barn gjort noe slikt ville jeg sørget for at de sa unnskyld til ditt barn og barna de hadde sendt til. Hvis barna går i samme klasse eller kjenner hverandre gjennom skolen ville jeg også tatt kontakt med lærer/rektor. Dette er en fin anledning for å lære. Anonymkode: 8f9c8...7a2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #17 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke det. Sextrakkasering er alvorlig da, og det er et stort problem at barn utsetter andre barn for det. Anonymkode: c3006...611 Ja, men du løser ikke det problemet ved å demonstrere barn på mellomtrinnet som har gjort en feil. Barn skal gjøre feil og lære av feilene uten at det får for store konsekvenser. Hadde det vært din kollega på 30 år som sendte tilsvarende melding i fylla kunne muligens reaksjonen være åå sin plass, men du bør ikke utestenge barn selv om de gjør tabber. Anonymkode: 593d9...bf0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #18 Skrevet 5. mars 2023 Det kan være mer til historien enn det som kommer frem her. Vi hadde en lignende episode. Barnet som skrev meldingen var en mobber gjennom mange år. Inkluderende som vi er, prøvde vi lenge å bygge vennskap. Det endte etter noen år med at enkelte barn fikk forbud mot å være venn med barnet som sendte meldingen. Andre barn byttet skole pga. mobbing. Mitt barn endte til slutt opp som en skygge av seg selv. I noen tilfeller er det dessverre riktig å utestenge et barn, for å redde sitt eget barn. Anonymkode: 4a562...57a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2023 #19 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det kan være mer til historien enn det som kommer frem her. Vi hadde en lignende episode. Barnet som skrev meldingen var en mobber gjennom mange år. Inkluderende som vi er, prøvde vi lenge å bygge vennskap. Det endte etter noen år med at enkelte barn fikk forbud mot å være venn med barnet som sendte meldingen. Andre barn byttet skole pga. mobbing. Mitt barn endte til slutt opp som en skygge av seg selv. I noen tilfeller er det dessverre riktig å utestenge et barn, for å redde sitt eget barn. Anonymkode: 4a562...57a Det kan det være, men ikke på grunn av en, eller 5, hendelser. Anonymkode: 593d9...bf0
Gjest Danida Skrevet 5. mars 2023 #20 Skrevet 5. mars 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Vare husk at de rrer barn som regel i ferd med å lære om vennskap, moral og normer. Det er normalt at de gjør feil, men det lærer og selv om de har tabbet seg ut en gang er de ikke dårlige mennesker. Anonymkode: 593d9...bf0 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, men du løser ikke det problemet ved å demonstrere barn på mellomtrinnet som har gjort en feil. Barn skal gjøre feil og lære av feilene uten at det får for store konsekvenser. Hadde det vært din kollega på 30 år som sendte tilsvarende melding i fylla kunne muligens reaksjonen være åå sin plass, men du bør ikke utestenge barn selv om de gjør tabber. Anonymkode: 593d9...bf0 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det kan det være, men ikke på grunn av en, eller 5, hendelser. Anonymkode: 593d9...bf0 Å herregud. Vi kan vel trygt slå fast at de barna som begikk overtrampet i alle fall lærte noe nå...? Var ikke det nyttig for dem? "Er du drittsekk mot andre, vil de slutte å omgås deg, og du er ikke garantert 4 nye sjanser!" God lærdom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå