Gå til innhold

Når legger deres 14 åringer seg i helger og ferier?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men nå kjenner jeg vel mitt barn best og hva som er best for oss. Hvis du leser hva jeg skriver så legger hun seg selv og det er heller ikke mas om å ha mobilen om natta, hun har da styrt selv at det ikke er lurt å ha. Vi hadde ikke mobil når vi var unge, klarte oss helt fint uten det, ser uansett ikke behovet med å ha mobilen om natta da de har mye mobiltid ellers i løpet av dagen. Og hva gjør de på mobilen om natten som de ikke allerede har snakket med vennene sine om på dagtid? Man MÅ ikke glo på tik tok 24/7. 

Du skriver at de styrer hverdagene selv og, og kommer seg opp, men hvor uthvilte er de? Og klarer de å følge med på skolen hvis de har glodd på mobil hele natten? På første foreldremøte på ungdomsskolen så tok lærer og helsesykepleier nettopp opp dette med søvn og mobil, fordi de opplevde mange trøtte ungdom. Tilfeldig?

Anonymkode: 416a3...053

Mine har fått styre dette selv og ja; de har opplevd at det ikke er noe særlig å stille uopplagt på skolen. Da lærte de. Nå vet de at selv om de har mulighet til å snappe hele natten så er det et dumt valg å ta. Hadde de ikke lært så måtte jeg selvsagt tatt tak. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så bra at vi er flere, vi er tydligvis slemme foreldre som ikke lar de ha mobilen om natten. Hun hadde den før, trodde vi kunne stole på henne, men da var det snap og tiktok kl 4 og 5 om morgenen. Det er ikke aktuelt, de trenger faktisk søvn. 

De trenger grenser. Iallefall på dette området 

Anonymkode: 0776e...342

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Herregud for en tragisk tråd. Man bestemmer da selv når man vil legge seg! 

Anonymkode: 23036...896

Ok, så da mener du at en 14 åring kan være oppe til 4-5 om morran for så å komme seg på skolen for å lære noe. Jaja, deg om det.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ok, så da mener du at en 14 åring kan være oppe til 4-5 om morran for så å komme seg på skolen for å lære noe. Jaja, deg om det.

Ja det mener jeg! Herregud så tåpelig med «leggetider» ! 

Han er jo selvsagt ikke oppe til så sent en skolekveld. Sønnen min har ingen leggetider i ferier og helger, men får likevel femmer i snitt.

Anonymkode: 3ceb9...c3f

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden):

Mine har fått styre dette selv og ja; de har opplevd at det ikke er noe særlig å stille uopplagt på skolen. Da lærte de. Nå vet de at selv om de har mulighet til å snappe hele natten så er det et dumt valg å ta. Hadde de ikke lært så måtte jeg selvsagt tatt tak. 

Og hva hvis jeg har en ungdom som ikke har lært da? Da skal vel vi som foreldre hjelpe til eller? Igjen, de trenger fortsatt ikke den fordømte mobilen på natta, de sitter jo på den så og si hele dagen, da er det greit med noen timer pause, eller?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det mener jeg! Herregud så tåpelig med «leggetider» ! 

Ok, det mener ikke jeg. Kanskje jeg skal la 6 åringen være oppe hele natten og da så hun lærer selv at det er dumt....

Og hva hvis jeg har en ungdom som ikke har lært da? Da skal vel vi som foreldre hjelpe til eller? Igjen, de trenger fortsatt ikke den fordømte mobilen på natta, de sitter jo på den så og si hele dagen, da er det greit med noen timer pause, eller?

Som jeg skriver; hadde de ikke lært så hadde jeg tatt grep.

Han er jo selvsagt ikke oppe til så sent en skolekveld. Sønnen min har ingen leggetider i ferier og helger, men får likevel femmer i snitt.

Anonymkode: 3ceb9...c3f

Så bra for sønnen din da, min har ikke femmer i snitt, og trenger søvn. Og for 100 gang, hun går selv å legger seg, så da har hun lært det da. Regelen her er ingen mobil om natten.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ok, det mener ikke jeg. Kanskje jeg skal la 6 åringen være oppe hele natten og da så hun lærer selv at det er dumt....

Fordi man sovner når Man er trøtt nok.

du lever jo i 1943 tydeligvis 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, men nå kjenner jeg vel mitt barn best og hva som er best for oss. Hvis du leser hva jeg skriver så legger hun seg selv og det er heller ikke mas om å ha mobilen om natta, hun har da styrt selv at det ikke er lurt å ha. Vi hadde ikke mobil når vi var unge, klarte oss helt fint uten det, ser uansett ikke behovet med å ha mobilen om natta da de har mye mobiltid ellers i løpet av dagen. Og hva gjør de på mobilen om natten som de ikke allerede har snakket med vennene sine om på dagtid? Man MÅ ikke glo på tik tok 24/7. 

Du skriver at de styrer hverdagene selv og, og kommer seg opp, men hvor uthvilte er de? Og klarer de å følge med på skolen hvis de har glodd på mobil hele natten? På første foreldremøte på ungdomsskolen så tok lærer og helsesykepleier nettopp opp dette med søvn og mobil, fordi de opplevde mange trøtte ungdom. Tilfeldig?

Jeg skrev vel ikke noe annet en at folk er forskjellige. Joa de greier å følge med og er uthvilt. De er ikke veldig mye på mobilen på dagtid heller. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Og jeg kjenner mine barn best og hva som er best for oss da.

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Fordi man sovner når Man er trøtt nok.

du lever jo i 1943 tydeligvis 

Kjære vene, snakk om å kverluere da. Et barn kan fint sitte oppe så lenge de vil/får lov, selv om de er overtrøtte som fy, men man må faktisk ha noen grenser og søvn er så utrolig viktig for de. Men barn er forskjellige, noen trenger lite søvn mens andre trenger mye. 

Gemini77/ skrev (3 timer siden):

Det styrer begge barna selv i den alderen. Viktig læring å skjønne når man skal legge seg i forhold til når man skal opp. 

Naivitet lenge leve! Greit at mye skal læres og erfares, men i den alderen er ikke hjernen ferdig utviklet og søvn er en av de tingene som er særdeles viktig … 

Anonymkode: 9c854...f99

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kjære vene, snakk om å kverluere da. Et barn kan fint sitte oppe så lenge de vil/får lov, selv om de er overtrøtte som fy, men man må faktisk ha noen grenser og søvn er så utrolig viktig for de. Men barn er forskjellige, noen trenger lite søvn mens andre trenger mye. 

Snakk om og kverulerer selv hilsen 1940 tallet 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Naivitet lenge leve! Greit at mye skal læres og erfares, men i den alderen er ikke hjernen ferdig utviklet og søvn er en av de tingene som er særdeles viktig … 

Anonymkode: 9c854...f99

Ja og det prater vi om. Jeg krever ikke at en 14-åring og en 16-åring skal sove når jeg legger meg på en fredag men jeg ber de ha stelt seg og skru av lyset innen rimelig tid. Har de planer dagen etter legger de seg til å sove før. De må klare å regulere dette selv. Noen ganger går de på en smell og blir trøtte dagen etter men det lærer de også av. Jeg lager ikke problemer ut av et ikke-problem. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så hvorfor diskuterer du da med meg om våre leggetider? 

Jeg mente jo ikke det. Jeg bare fortalte hvordan jeg gjør det. Men du ville jo tydeligvis diskutere det mer da. Ville bare frem til at folk er forskjellige. Men du ville vel sendt barnevernet på meg om du kunne…
krenkesamfunnet lenge leve. Makan 😒

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Mine på 7 og 8 er oppe til midnatt i helger, inkludert søndager når det er skole dagen etter. 

Hverdager oppe til 22. 

(Hos far)

Ser nå at det er helt ok av meg å ikke være fornøyd med det.

Anonymkode: af30d...bd9

Det er faktisk hårreisende! At du har latt det være sånn er ikke bra.

Anonymkode: ed62b...3f3

Yngste blir 14 nå, det er først nå jeg har mistet oversikten over når yngste legger seg, eldste er myndig og har styrt dette selv en god stund. 

Jeg er våken før fuglene fiser, har ikke sjans til å sitte oppe til de er trøtte. 

Anonymkode: 83fca...256

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

De la seg når de la seg. Aldri hatt noen fast rutine på det i helger og ferier. Vi voksne har jobbet turnus, så når en av oss skulle tidlig opp måtte de ordne seg til seng før vi la oss men hva de gjorde på rommet etter det som var stille brydde jeg meg lite om. Men de har aldri ødelagt dagen etter som de har vært oppe lenge. Mye eller lite søvn en natt eller to har ikke gjort at de er umulige mandags morgen. 

Jeg er slik som kan sitte opp halve natta om det er noe som er gøy også og jeg er den som glemmer å sende unger i søvn. Vi har lagt pusslespill, holdt på i hobbyrommet og kommet på at vi bør legge oss når sola står opp. Tiden glemmes når vi har det gøy og det ikke er noe spessielt vi må stå opp til. Slik var det når ungene var små og nå som de er store. Ikke så lenge siden svigersønn nr2 ristet oppgitt på hodet når han var på en dotur en natt. Der satt meg og begge ungene midt på stuegulvet og la pusslespill sammen. Slikt skjedde aldri hjemme hos han, fast sengetid i ukedager og helger året rundt og ingen unntak. Nå er vel saken at dette skjer innimellom og ikke hver helg. 

Anonymkode: ab447...9c8

Høres ut som en utrolig festlig oppvekst. Tipper de kommer til å huske det godt, pusle på gulvet midt på natta. Digger det! 

Anonymkode: 83fca...256

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er faktisk hårreisende! At du har latt det være sånn er ikke bra.

Anonymkode: ed62b...3f3

At jeg har latt det være sånn 🤦‍♀️ 

Anonymkode: af30d...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...