Gå til innhold

Når legger deres 14 åringer seg i helger og ferier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ca kl 22 i helger, blir 15 i år. I ferier kommer det litt an på hva vi gjør, men samme tid da og ca. Får uansett ikke lov å ha mobil på soverommet, så da er det ikke så mye mer å finne på.

Anonymkode: 416a3...053

Annonse

De får være oppe så lenge de vil, og siden de vet det så legger de seg gjerne i 22-tiden fordi det ikke skjer stort i huset da uansett. De ligger nok våkne lengre og er på skjerm, men det er helt greit. De må ikke opp til noe spesielt tidspunkt i helgene heller.

Anonymkode: 2c104...66d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ca kl 22 i helger, blir 15 i år. I ferier kommer det litt an på hva vi gjør, men samme tid da og ca. Får uansett ikke lov å ha mobil på soverommet, så da er det ikke så mye mer å finne på.

Såpass. Høres i overkant spesielt ut ☠️

Anonymkode: 1a014...1a7

Det kommer litt an på, men hun legger seg som regel innen midnatt om det ikke er noe spesielt. Hun har noen diagnoser som gjør at hun trenger regelmessighet i søvn, mat og medisininntak og vi pleier derfor ikke å la henne snu døgnet.

Anonymkode: 844ae...972

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

22 i ferier også på en 15 åring? 🤔

Anonymkode: 876b2...ad6

Sønnen på 15 styrer det selv, fordi han skjønner han må legge seg i tide for ikke å snu døgnet. I ferier er han lenger oppe, men legger seg tidligere og tidligere på slutten av ferien så han er klar til skolen igjen. 

Anonymkode: aba71...d3f

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Såpass. Høres i overkant spesielt ut ☠️

Anonymkode: 1a014...1a7

Visste det her kom til å komme. Men hun legger seg frivillig, om hun sovner med en gang vet jeg ikke. Hvis det er spesielt å ikke ha mobil på rommet om natten får du mene det. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

22 i ferier også på en 15 åring? 🤔

Anonymkode: 876b2...ad6

Nå har hun ikke blitt 15 enda og vi har heller ikke hatt så mye ferie i år så vet ikke helt hvordan det blir. Skrevet til en annen at hun velger det selv, skrev ingenting om at det er vi som har satt grensa. Eneste vi bestemmer er at mobilen legges nede i stua. 

De la seg når de la seg. Aldri hatt noen fast rutine på det i helger og ferier. Vi voksne har jobbet turnus, så når en av oss skulle tidlig opp måtte de ordne seg til seng før vi la oss men hva de gjorde på rommet etter det som var stille brydde jeg meg lite om. Men de har aldri ødelagt dagen etter som de har vært oppe lenge. Mye eller lite søvn en natt eller to har ikke gjort at de er umulige mandags morgen. 

Jeg er slik som kan sitte opp halve natta om det er noe som er gøy også og jeg er den som glemmer å sende unger i søvn. Vi har lagt pusslespill, holdt på i hobbyrommet og kommet på at vi bør legge oss når sola står opp. Tiden glemmes når vi har det gøy og det ikke er noe spessielt vi må stå opp til. Slik var det når ungene var små og nå som de er store. Ikke så lenge siden svigersønn nr2 ristet oppgitt på hodet når han var på en dotur en natt. Der satt meg og begge ungene midt på stuegulvet og la pusslespill sammen. Slikt skjedde aldri hjemme hos han, fast sengetid i ukedager og helger året rundt og ingen unntak. Nå er vel saken at dette skjer innimellom og ikke hver helg. 

Anonymkode: ab447...9c8

Mine på 7 og 8 er oppe til midnatt i helger, inkludert søndager når det er skole dagen etter. 

Hverdager oppe til 22. 

(Hos far)

Ser nå at det er helt ok av meg å ikke være fornøyd med det.

Anonymkode: af30d...bd9

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Mine på 7 og 8 er oppe til midnatt i helger, inkludert søndager når det er skole dagen etter. 

Hverdager oppe til 22. 

(Hos far)

Ser nå at det er helt ok av meg å ikke være fornøyd med det.

Anonymkode: af30d...bd9

Det høres ekstremt ut. Hvordan fungerer de dagen etter da? 

Anonymkode: e34d8...bef

Helger og ferier styrer han selv.    Har ikke noen regler der.      Sovner som oftest før midnatt.     Har han trening/kamp legger han seg tidligere.     
I ukedagene sovner han som regel ikke lenge etter 22.       

Anonymkode: 452f8...c28

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Stakkars tenåring som ikke får ha mobil på rommet etter kl 22 i helger. Snakk om å avskjære henne fra det sosiale livet hun burde ha nattestid med vennene sine. Fikk vondt av henne. 

Anonymkode: 3ceb9...c3f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars tenåring som ikke får ha mobil på rommet etter kl 22 i helger. Snakk om å avskjære henne fra det sosiale livet hun burde ha nattestid med vennene sine. Fikk vondt av henne. 

Anonymkode: 3ceb9...c3f

Ikke alle tenåringer har gode sosiale nettverk. Både på Snap og på TikTok, og noe på Istagram, florerer det med både grupper og gruppechatter som oppfordrer til uønsker adferd, kriminalitet, som gir oppskrifter på anorexia og på rus(mis)bruk, som forteller deg hvordan du kan komme seg på institusjon (#inskukids er en populær hashtag) osv.

Så det er ikke alle som kan eller bør ha telefon på natterstid. 

Anonymkode: ee6d4...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...