Gå til innhold

Unge som spiller VR i stua timevis om dagen, jeg blir gal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor med kjæresten og hans 12 år gamle datter. Til jul kjøpte han VR headset til oss alle, og det er jo koselig siden vi alle synes det er gøy. Problemet er at datteren hans okkuperer nå stua storparten av dagen hun er hos oss. Det er den eneste plassen i huset som er stor nok å bruke da hun spiller spill som krever mye armplass, og hun står rett mellom oss og tven. Det er et trådløst headset så det kan i teorien brukes hvor som helst. 

Når jeg tar opp med samboer at det er litt drøyt ettersom at vi kun har en stue og vi og bruker det som oppholdsrom, så blir han nesten litt snurt for ungen må jo få bruke julegaven? Ok, men jeg syns faktisk ikke det er noe særlig å måtte sitte i stua å ikke kunne se tv og samtidig måtte høre henne hyle og skrive og peive rundt hver bidige dag over lengre og flere perioder.

Jeg tenker jeg kommer til å si at etter klokka 7 om kvelden så er det stopp på VR, for da har jeg lyst å være i fred rett og slett. Hun må gjerne være i stua med oss, men ingen VR. Er jeg urimelig da?

Anonymkode: c53a1...c52

Fortsetter under...

Skrevet

VR tar stor plass, men ikke sååå stor plass. Gang, bad, kjøkken, deres soverom.....må da være et sted med nok plass.

Anonymkode: 94d36...1c4

Skrevet

Hva slags gal blir du? Paranoia? Angst? Megalomani? Mytoman?

Anonymkode: b6f2f...796

Skrevet

Hvor mye er hun hos dere?

Anonymkode: 2722b...9a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva slags gal blir du? Paranoia? Angst? Megalomani? Mytoman?

Anonymkode: b6f2f...796

Husj, vekk.

Hun er hos oss 50 % av tiden. Vi har prøvd å foreslå en gang, et bad som er stort, men hun liker det ikke og vil tilbake til stuen for hun sier hun slår borti ting. Så samboer lar henne være i stua for han sider med henne og sier det ikke er nok plass. Om man legger godviljen til er det nok plass, hun bare liker seg best i stua. Og det er greit, men jeg liker og stua siden det er enten stua eller soverommet jeg kan oppholde meg. Så da tenker jeg at etter et visst tidspunkt på kvelden er det vel ok å ha VR stopp i stua?

HI

Skrevet

Bor dere virkelig så trangt at det kun er gulvplass til å hoppe og sprette og bevege seg litt et sted i boligen?

Har hun så lite (eller rotete) rom at det ikke er gulvplass hos henne? Kjøkkenet? Gjesterom? Loft- eller kjellerstue?

Vær litt kreativ, legg til rette for at hun kan holde på med VR et annet sted, eller flytt dere inn i dobbeltsenga og se tv på en laptop (eller på en tv), og la jenta kose seg når hun er hos pappa...

Anonymkode: b459d...a5c

Annonse

Skrevet

Stebarn eller ei. Når min sønn har holdt på det jeg syns er lenge nok med VR i stua så ber jeg han gå på rommet. Det er irriterende lyder, det er kaving og roping og jeg hører kompisen han spiller med snakke. Og han står ikke engang foran tv, men lenger bort i stua 

Anonymkode: d8d1a...26b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bor dere virkelig så trangt at det kun er gulvplass til å hoppe og sprette og bevege seg litt et sted i boligen?

Har hun så lite (eller rotete) rom at det ikke er gulvplass hos henne? Kjøkkenet? Gjesterom? Loft- eller kjellerstue?

Vær litt kreativ, legg til rette for at hun kan holde på med VR et annet sted, eller flytt dere inn i dobbeltsenga og se tv på en laptop (eller på en tv), og la jenta kose seg når hun er hos pappa...

Jo det er plass, men hun vil kun være i stua. Vi prøvde å la henne være på kjøkkenet men da sto hun og slo til kjøleskap, mikroen, osv. Ja hun kan godt få kose seg, men jeg har ingen intensjoner om å ligge timevis i senga mi hver dag når hun er her for at hun ikke vil gå en annen plass å spille. Jeg skvetter veldig av høye lyder, så jeg klarer ikke å sitte i samme rom som henne når hun driver på for hun hyler annen hvert minutt.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Stebarn eller ei. Når min sønn har holdt på det jeg syns er lenge nok med VR i stua så ber jeg han gå på rommet. Det er irriterende lyder, det er kaving og roping og jeg hører kompisen han spiller med snakke. Og han står ikke engang foran tv, men lenger bort i stua 

Anonymkode: d8d1a...26b

JA det er forferdelig mye uro og bråk med de greien der. Det er jo ikke fordi hun er stebarnet mitt, hadde vært det samme om det var min egen unge.

HI

Skrevet

Men da kan du jo flytte ut. Det er hennes hjem, ikke ditt, og hun er hans barn, ikke ditt.

Anonymkode: 11831...171

Skrevet

Men da kan du jo flytte ut. Det er hennes hjem, ikke ditt, og hun er hans barn, ikke ditt.

De bor hos meg. Så da bør jeg kaste dem ut?

HI

Skrevet

Jo det er plass, men hun vil kun være i stua. Vi prøvde å la henne være på kjøkkenet men da sto hun og slo til kjøleskap, mikroen, osv. Ja hun kan godt få kose seg, men jeg har ingen intensjoner om å ligge timevis i senga mi hver dag når hun er her for at hun ikke vil gå en annen plass å spille. Jeg skvetter veldig av høye lyder, så jeg klarer ikke å sitte i samme rom som henne når hun driver på for hun hyler annen hvert minutt.

HI

Men når hun slår til mikro og kjøleskap så er det jo ikke god nok plass der?

Dere kan god sette noen regler for ulike soner i huset. F. eks. stua er et sted hvor det skal være ok for alle å være sammen, derfor driver vi ikke med vr og lignende bråkete aktivitet når flere er i samme rom.

Men jeg synes ikke man kan lage slike regler uten å samtidig legge til rette for henne andre steder i boligen.

Vi har samme opplevelse som dere, at det kan bli litt folksomt og mye kaos i stuene, derfor har vi gjort et gjesterom om til gaming-rom. Der står ungene midt på gulvet og vifter med armer og ben med vr-briller på, eller drar hele vennegjengen i hus og har fifa-turnuering mm. på playstation. Rommet er utstyrt med stor tv, diverse spillkonsoller, vr mm. En sofa, og ellers puffer og fatboys og små bord som er lette å flytte på, slik at barna kan få åpen gulvplass ved behov, og ha sitteplass til mange ved behov.

Ikke sikkert dere har noen rom til overs, men det går an å bruke f.eks. soverom til flere ting enn bare å sove også, om man møblerer litt lurt🙂

Skrevet

Selvfølgelig kan du si at det er stopp eter et visst klokkeslett på stua! Det er et fellesrom hvor skriv og kaving er forstyrrende for andre som bruker stua som et sted og slappe av og roe ned. Så etter 19 er helt i orden, og da kan hun forflytte seg til et annet rom. Barn skal bli tatt hensyn til og få utfolde seg, men de styrer ikke skuta alene. 

Anonymkode: 34c24...69c

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men når hun slår til mikro og kjøleskap så er det jo ikke god nok plass der?

Dere kan god sette noen regler for ulike soner i huset. F. eks. stua er et sted hvor det skal være ok for alle å være sammen, derfor driver vi ikke med vr og lignende bråkete aktivitet når flere er i samme rom.

Men jeg synes ikke man kan lage slike regler uten å samtidig legge til rette for henne andre steder i boligen.

Vi har samme opplevelse som dere, at det kan bli litt folksomt og mye kaos i stuene, derfor har vi gjort et gjesterom om til gaming-rom. Der står ungene midt på gulvet og vifter med armer og ben med vr-briller på, eller drar hele vennegjengen i hus og har fifa-turnuering mm. på playstation. Rommet er utstyrt med stor tv, diverse spillkonsoller, vr mm. En sofa, og ellers puffer og fatboys og små bord som er lette å flytte på, slik at barna kan få åpen gulvplass ved behov, og ha sitteplass til mange ved behov.

Ikke sikkert dere har noen rom til overs, men det går an å bruke f.eks. soverom til flere ting enn bare å sove også, om man møblerer litt lurt🙂

Ja vi får prøve å gjøre det, for jeg synes jo hun skal få lov å spille. Det bare blir litt krasj når det er ett rom som er stort nok. Jeg skulle ønske vi hadde et ekstra rom akkurat nå, vi får kanskje etterhvert når eldste flytter ut. Fram til da får vi prøve å være litt kreative evt. sette regler for når det er stopp på VR om kvelden. :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

HI

Ja, det kan du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det kan du. 

Ja, kast de heller ut enn å sette grenser for ungen🙄

Anonymkode: 2bed2...6a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bor med kjæresten og hans 12 år gamle datter. Til jul kjøpte han VR headset til oss alle, og det er jo koselig siden vi alle synes det er gøy. Problemet er at datteren hans okkuperer nå stua storparten av dagen hun er hos oss. Det er den eneste plassen i huset som er stor nok å bruke da hun spiller spill som krever mye armplass, og hun står rett mellom oss og tven. Det er et trådløst headset så det kan i teorien brukes hvor som helst. 

Når jeg tar opp med samboer at det er litt drøyt ettersom at vi kun har en stue og vi og bruker det som oppholdsrom, så blir han nesten litt snurt for ungen må jo få bruke julegaven? Ok, men jeg syns faktisk ikke det er noe særlig å måtte sitte i stua å ikke kunne se tv og samtidig måtte høre henne hyle og skrive og peive rundt hver bidige dag over lengre og flere perioder.

Jeg tenker jeg kommer til å si at etter klokka 7 om kvelden så er det stopp på VR, for da har jeg lyst å være i fred rett og slett. Hun må gjerne være i stua med oss, men ingen VR. Er jeg urimelig da?

Betaler du for å bo der? Altså at du har ditt å si når denne datteren bor under ditt tak også? Det hadde ikke jeg giddet. Hadde aldri flyttet inn før jeg hadde fått mine krav. Aldri! Be henne gå inn på rommet for å spille. Drit i hva faren sier. 

Anonymkode: eab7e...507

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Så det er ditt hus, ja. Da bestemmer du, ikke de to andre. Her må du bare gro litt baller. 

Anonymkode: eab7e...507

Gjest Danida
Skrevet

Jeg syns klokkeslettbegrensing er greit. Mine vil spille Smash i stua for der er skjermen størst, men vi skal jo sameksistere. Når jeg blir lei, begynner jeg med volumbegrensing først, og så er det å stenge ned når jeg har fått helt nok. 

Skrevet

Hos oss er dette en greie med hva som skal ses på TV. Minstemann på 11 år har autisme, og liker kun å se på veldig barnslige Tv-programmer. Og det får han lov til i stua litt- men ikke hele kvelden.  Etter hvert får han beskjed om det er de voksnes tur til å velge, og det respekterer han. Har også Tv på rommet, men liker jo best å sitte i stua.

Det er lov og viktig å sette grenser!! Unger må lære å ta hensyn til andre mennesker.

Anonymkode: 714c4...fa3

Skrevet

Å si at man ikke kan bruke VR etter et visst klokkeslett er helt innafor. Da kan hun enten flytte seg til rommet sitt eller finne på noe annet. Er ikke synd på henne når hun får holde på hver dag til kl 19 f eks. 

Skrevet

Flere VR brille produsenter anbefaler at barn IKKE skal bruke de, og i hvert fall begrense bruken. Grunnen er at vi enda ikke vet om synet til barn kan bli påvirket negativt. Samsyn og synsutviklingen er ferdig i slutten av tenårene og begynnelsen av 20 årene. VR briller er tilpasset voksne sitt syn. Her i huset får barn over 10 år bruke de Max 30 min før de må legges bort på pause noen timer for å hvile øynene. Barn under 10 år får ikke lov å bruke de her.
Så bare en obs der og. 

Anonymkode: 05b6b...fa6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Flere VR brille produsenter anbefaler at barn IKKE skal bruke de, og i hvert fall begrense bruken. Grunnen er at vi enda ikke vet om synet til barn kan bli påvirket negativt. Samsyn og synsutviklingen er ferdig i slutten av tenårene og begynnelsen av 20 årene. VR briller er tilpasset voksne sitt syn. Her i huset får barn over 10 år bruke de Max 30 min før de må legges bort på pause noen timer for å hvile øynene. Barn under 10 år får ikke lov å bruke de her.
Så bare en obs der og. 

Anonymkode: 05b6b...fa6

Hvis du hadde lest hi så hadde du visst at dette ikke var snakk om his datter, og at det er jentas far som nekter å gi noen begrensninger i spillingen.

Anonymkode: 47a88...e52

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hos oss er dette en greie med hva som skal ses på TV. Minstemann på 11 år har autisme, og liker kun å se på veldig barnslige Tv-programmer. Og det får han lov til i stua litt- men ikke hele kvelden.  Etter hvert får han beskjed om det er de voksnes tur til å velge, og det respekterer han. Har også Tv på rommet, men liker jo best å sitte i stua.

Det er lov og viktig å sette grenser!! Unger må lære å ta hensyn til andre mennesker.

Reagerer mest på at en 11 åring har tv på rommet sitt! Barn skal ikke ha tv på rommet sitt!

Anonymkode: 6d209...1ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Reagerer mest på at en 11 åring har tv på rommet sitt! Barn skal ikke ha tv på rommet sitt!

Anonymkode: 6d209...1ed

Haha, javel. For alle barn og alle familier er helt like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...