Gå til innhold

Har dere noen refleksjoner på at tråder om konfirmasjon og kaker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sannsynligvis fordi tradisjoner er så viktig for så mange. Jeg er oppdratt til at det skal bugne og være bredt utvalg. Rester får man alltids spist opp, delt ut eller fryst uansett. Andre er ikke glad i kaker og synes én eller to er nok fordi de ikke vil ha rester eller har fokus på utvalg når ingen uansett liker kaker så godt. Det viktigste er vel uansett å gjøre det som føles riktig for en selv.

Anonymkode: 28911...eea

Det er rart med dette forumet for skriver du om noe viktig eller noe om metafysikk, så gjesper folk bare. Men skriver du om kake i bryllup så går det hardt for seg!

Anonymkode: 457b5...ad6

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Sannsynligvis fordi tradisjoner er så viktig for så mange. Jeg er oppdratt til at det skal bugne og være bredt utvalg. Rester får man alltids spist opp, delt ut eller fryst uansett. Andre er ikke glad i kaker og synes én eller to er nok fordi de ikke vil ha rester eller har fokus på utvalg når ingen uansett liker kaker så godt. Det viktigste er vel uansett å gjøre det som føles riktig for en selv.

Anonymkode: 28911...eea

Så man går løs på hverandre på grunn av tradisjoner om kaker? 

Anonymkode: 8733a...111

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er rart med dette forumet for skriver du om noe viktig eller noe om metafysikk, så gjesper folk bare. Men skriver du om kake i bryllup så går det hardt for seg!

Ja det er det engasjementet jeg undres over. Og hva man ser på som så viktig at de starter nærmest en konkurranse i hvem som har best og viktigst tradisjoner om kaker?? Kaker!

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja det er det engasjementet jeg undres over. Og hva man ser på som så viktig at de starter nærmest en konkurranse i hvem som har best og viktigst tradisjoner om kaker?? Kaker!

Det engasjerer da deg?

Anonymkode: d289e...c8a

Tja.Det ser ut til å være en overvekt av eldre brukere som har tradisjonelle, huslige interesser som frekventerer forumet så at kaker opptar dem er vel ikke kjempeoverraskende.

Anonymkode: acf3f...25e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det engasjerer da deg?

Anonymkode: d289e...c8a

Nei. Jeg deltok ikke i tråden. Jeg leste den etterhvert med fascinasjon, og ble mer og mer nysgjerrig på kommunikasjonen i tråden, og hvorfor dette er så viktig at det gjør folk så opprørte.

Når en skriver at nei, kaker er ikke så viktig men maten er det, så får jo personen beskjed om at selvfølgelig er kaker viktig og de som ikke serverer nok har det på et lavt plan som en vanlig bursdag. 

Hva med å si - ja, mat er også viktig, og vi har bare forskjellige tradisjoner på dette. Det er jo ikke det an noe er verre enn noe annet. 

Men nei. Her driver voksne kvinner og konkurrerer vilt og hakker på hverandre mens de fremstiller seg som den som vet best 

For guds skyld. Det er et tema om noe som virkelig ikke har noen viktighet i den grad at tråden må modereres. Jeg syns det er helt merkelig. 

Du fikk ikke med deg juleservise-tråden for et par år siden?

Jeg tror slike tråder skaper engasjement fordi det blir så personlig. De som vil ha få kaker føler seg angrepet som gjerrige eller dårlig vertskap, mens de som vil ha mye kaker føler at de andre ser ned på dem fordi de liker kaker og at kaker ikke er fint nok. Så blir det klinsj.

Anonymkode: ac1c7...225

Det var jeg som startet tråden, har aldri fått så mange kommentarer på en tråd😅facinerende at det engasjerte så mye pga noen kaker og at det blir kramgling ut av det, er jo bare kaker.

Anonymkode: f350f...a33

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du fikk ikke med deg juleservise-tråden for et par år siden?

Jeg tror slike tråder skaper engasjement fordi det blir så personlig. De som vil ha få kaker føler seg angrepet som gjerrige eller dårlig vertskap, mens de som vil ha mye kaker føler at de andre ser ned på dem fordi de liker kaker og at kaker ikke er fint nok. Så blir det klinsj.

Nei, hvis det er meg du sikter til så var jeg ikke her heller for et par år siden. Jeg blir bare meget forundret ikke bare over at tema er så betent, men at brukerne blir så sinte for det. Det er fascinerende. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel ingen som går på dette forumet, et foreldreforum for å diskutere metafysikk? Hit går man jovfor å diskutere dagligdagse greier og kake😊

Anonymkode: e7536...f47

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det var jeg som startet tråden, har aldri fått så mange kommentarer på en tråd😅facinerende at det engasjerte så mye pga noen kaker og at det blir kramgling ut av det, er jo bare kaker.

Anonymkode: f350f...a33

Du tente visst en dynamittkube der 🙂

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen som går på dette forumet, et foreldreforum for å diskutere metafysikk? Hit går man jovfor å diskutere dagligdagse greier og kake😊

Å krangle om dagligdagse ting mener du vel? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, noen er tydeligvis bare ute etter å krangle.

Det er alt for mye av det. Dette tidsfordrivet for alle som ellers vanligvis er opptatt av og engasjert i mer seriøse ting virker å være en ventil for å få ut mye damp 🙂

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, hvis det er meg du sikter til så var jeg ikke her heller for et par år siden. Jeg blir bare meget forundret ikke bare over at tema er så betent, men at brukerne blir så sinte for det. Det er fascinerende. 

Ja, den var ennå verre, og ble moderert flere ganger, tror jeg. Samme greia, "ingen skal komme her å si at min måte å gjøre ting på ikke er bra nok" også kommer det til folk som bare liker å krangle og kaster bensin på bålet.

Mitt inntrykk er at spesielt kvinner takler særdeles dårlig at noen kvinner velger annerledes enn dem selv - når det gjelder mer banale ting som «skikk og bruk», mer overfladisk barneomsorg som type bekledning og antall fritidssysler, antall dusj i uka osv. Det er som om de tror at enhver ulik praksis er er angrep på dem selv som mor/kone/sosial deltaker, selv om tingene man er uenig om er av særdeles uviktig karakter i den store sammenhengen.

Hvor mange menn har man sett bli rabiate i diskusjoner om man antall ukentlige hårvask, eller antall (og type!) kaker man må servere i et selskap…?

Anonymkode: f1d8b...e0a

Utrolig fascinerende å se hvordan ordene kaker og konfirmasjon, og ikke minst ordet hjemmebakt skaper engasjement. I mine øyne finnes det ingen fasit på dette, og alle løsninger er like gode, men det er tydelig at noen (ev. ganske mange) har svært sterke meninger om dette. Hvorfor? Kanskje fordi det egentlig er et tema det er helt ufarlig å ha en mening om? Kanskje fordi noen faktisk mener de sitter på fasiten? Kanskje fordi det rører ved mange følelser og bindinger til tradisjoner? Og hva er best? Hjemmebakt eller bakt av utdannede fagfolk? 

Ikke vet jeg! Men fascinerende lesning. 🤣😂🤣

Anonymkode: 8839a...dee

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mitt inntrykk er at spesielt kvinner takler særdeles dårlig at noen kvinner velger annerledes enn dem selv - når det gjelder mer banale ting som «skikk og bruk», mer overfladisk barneomsorg som type bekledning og antall fritidssysler, antall dusj i uka osv. Det er som om de tror at enhver ulik praksis er er angrep på dem selv som mor/kone/sosial deltaker, selv om tingene man er uenig om er av særdeles uviktig karakter i den store sammenhengen.

Hvor mange menn har man sett bli rabiate i diskusjoner om man antall ukentlige hårvask, eller antall (og type!) kaker man må servere i et selskap…?

Det er manglende respekt for andres synspunkt og å gjøre ting på. De mest skråsikre er nok det som ren beskyttelse for å tenke at de kanskje har tatt litt feil, eller i det minste har et forbedringspotensiale og noe å lære av andre. Det ser ut til å være et gjennomgående problem her, p mangle respekt for de som mener og tror noe annet 

Hvis det skulle være en sak som er mer alvorlige og som kan ha en krevende og større effekt, så er det mer forståelig at man kjemper litt mer for det man har opparbeidet seg av erfaring og kunnskap. Da kan jeg forstå at temperaturen kan bli høy. Men et tema om kaker og slike banale ting får mennesker til å hisse seg opp og mer enn det, er helt absurd i mine øyne. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er manglende respekt for andres synspunkt og å gjøre ting på. De mest skråsikre er nok det som ren beskyttelse for å tenke at de kanskje har tatt litt feil, eller i det minste har et forbedringspotensiale og noe å lære av andre. Det ser ut til å være et gjennomgående problem her, p mangle respekt for de som mener og tror noe annet 

Hvis det skulle være en sak som er mer alvorlige og som kan ha en krevende og større effekt, så er det mer forståelig at man kjemper litt mer for det man har opparbeidet seg av erfaring og kunnskap. Da kan jeg forstå at temperaturen kan bli høy. Men et tema om kaker og slike banale ting får mennesker til å hisse seg opp og mer enn det, er helt absurd i mine øyne. 

Jeg er enig med deg. 
Også er det denne evinnelige påleggingen av egenskaper/holdninger osv av den man er uenig med. «Å, du mener man ikke trenger 30 kaker i en konfirmasjon? Jeg kan love deg at alle gjestene synes du er gjerrig og teit, de sulter faktisk nesten i hjel, og de kommer til å baksnakke deg!», eller «Herregud, 30 kaker?!? Dere er sikker feite og usunne hele gjengen!».

At et så banalt tema som kaker kan få frem det verste i folk og provosere så til se grader ER fascinerende.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med deg. 
Også er det denne evinnelige påleggingen av egenskaper/holdninger osv av den man er uenig med. «Å, du mener man ikke trenger 30 kaker i en konfirmasjon? Jeg kan love deg at alle gjestene synes du er gjerrig og teit, de sulter faktisk nesten i hjel, og de kommer til å baksnakke deg!», eller «Herregud, 30 kaker?!? Dere er sikker feite og usunne hele gjengen!».

At et så banalt tema som kaker kan få frem det verste i folk og provosere så til se grader ER fascinerende.

😃 Ja, ikke sant. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

ender med moderering på grunn av brukerdebatt ( og avsporinger )?

Jeg har problemer med å forstå at et slikt tema kan få så stort engasjement og høy temperatur. 

Nei, har ingen refleksjon omkring det, ettersom jeg ikke var inne på tråden et sekund.

Her inne kan alle tema krangles om. Alt fra juletrær til kaker. Problemet oppstår gjerne hvis det man kommenterer i en tråd blir dratt med inn i en annen. Dette fører da gjerne til avsporing og angrep. Feks kan du ikke i juletre tråden si at det ikke spiller noen rolle om man har et billig tre eller et dyrt tre. Julen blir like bra uansett. I en annen tråd har du sagt at du feks alltid kjøper dyre sko til barnet ditt. De skoene har selvsagt ikke noe i tråden om juletrær å gjøre , men når de blir dratt inn så må det modereres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...