Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #26 Skrevet 3. mars 2023 Nei, har brukt en del på vinterferien i år, så blir bare hytta i sommer Anonymkode: 516ad...c17
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #27 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fulgte godt med jo - og det var ikke anbefalt å reise utenlands. At noen var ego og tenkte kun på seg selv er en annen ting. Anonymkode: 3268d...7cc Myndighetene anbefaler aldri noen å dra utenlands, de anbefaler bare mot å reise utenlands når det er farlig, og det var grønne perioder begge sommerens til flere land. Anonymkode: 523aa...151
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #28 Skrevet 3. mars 2023 Nei, det har jeg aldri gjort Anonymkode: 6ec63...25f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #29 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er selvsagt dyrt! Anonymkode: b6368...c9c Men dyrt i forhold til hva? Normalen? Det du ville brukt? Vi bruker vel 100.000,- i år men siste ferien før korona og vi ferierte bare i Norge brukte vi 250.000,- så for oss er dette ikke dyrt. Anonymkode: 3268d...7cc
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #30 Skrevet 3. mars 2023 Poenget var ikke hvor mye man bruker , men om man skal bruke MER enn vanlig. Forøvrig er «dyrt» individuelt. Anonymkode: 13cb1...eab
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #31 Skrevet 3. mars 2023 Ja! Endelig ordnede forhold på jobb og solgt huset. Nå skal det nytes 🥳 Anonymkode: d71b6...e6f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #32 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Rett i underkant av 300 000,-, ferien varer i fem uker. Vi var i utlandet begge årene det var corona også, når det var grønt Anonymkode: 523aa...151 Her får fantasien fritt utløp ser jeg 😆 Anonymkode: 8ecaf...3b6
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #33 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men dyrt i forhold til hva? Normalen? Det du ville brukt? Vi bruker vel 100.000,- i år men siste ferien før korona og vi ferierte bare i Norge brukte vi 250.000,- så for oss er dette ikke dyrt. Anonymkode: 3268d...7cc Normalen ! Ikke lat som du tenker noe annet Anonymkode: b6368...c9c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #34 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Normalen ! Ikke lat som du tenker noe annet Anonymkode: b6368...c9c Saken er « dyrt i forhold til EGEN normal» Anonymkode: 13cb1...eab
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #35 Skrevet 3. mars 2023 Nei, skal ikke det Anonymkode: b6bd1...431
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #36 Skrevet 3. mars 2023 80 000,- for 2 uker i Hellas, all inklusiv for 5 stk. Ja, syns det er dyrt, men ikke noe problem å betale. Anonymkode: 1b4cc...905
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #37 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Her får fantasien fritt utløp ser jeg 😆 Anonymkode: 8ecaf...3b6 Hva mener du? Vi skal reise langt og lenge, selv om du ikke har råd, betyr det jo ikke at alle er fattige Anonymkode: 523aa...151
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #38 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du? Vi skal reise langt og lenge, selv om du ikke har råd, betyr det jo ikke at alle er fattige Anonymkode: 523aa...151 Bare for å ha sagt det. Man er IKKE fattig selv om man ikke har råd til 300.000,- på en ferie så nå må du rulle inn. Anonymkode: 3268d...7cc
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #39 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Her får fantasien fritt utløp ser jeg 😆 Anonymkode: 8ecaf...3b6 Det er lov å ha et høyt budsjett også. Det er også greit å dele uten å måtte bli latterliggjort. Anonymkode: 13cb1...eab
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #40 Skrevet 4. mars 2023 Vi har hus og bil i Spania som koster det samme året rundt uansett hvor mye vi er der, derfor blir selve ferien kun flybilletter på ca 15.000 kr for fire stykker. Anonymkode: 28fc3...4b8
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #41 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Det er lov å ha et høyt budsjett også. Det er også greit å dele uten å måtte bli latterliggjort. Anonymkode: 13cb1...eab Det er lov, men jeg mener det er umoralsk å feriere på en måte som gir store klimautslipp. Klimautslipp er ofte sterkt korrelert med hvor mye man bruker. Anonymkode: 4aebf...86f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #42 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er lov, men jeg mener det er umoralsk å feriere på en måte som gir store klimautslipp. Klimautslipp er ofte sterkt korrelert med hvor mye man bruker. Anonymkode: 4aebf...86f Fly er feks fly uansett. Du kan fly til Kreta å bruke 20 tusen på ferie og du kan bruke 300 tusen. Det du bidrar med her er kun avsporing. Dette er ikke en klimadebatt. Og forøvrig er ditt bidrag akkurat hva som fører til moderering. Anonymkode: 13cb1...eab
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #43 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fly er feks fly uansett. Du kan fly til Kreta å bruke 20 tusen på ferie og du kan bruke 300 tusen. Det du bidrar med her er kun avsporing. Dette er ikke en klimadebatt. Og forøvrig er ditt bidrag akkurat hva som fører til moderering. Anonymkode: 13cb1...eab Nå var det ikke jeg som startet diskusjonen om hvorvidt man bør få bruke så mye man vil. Den avsporingen startet du selv og miljøsiden er en vesentlig faktor ved ferier. Det stemmer ikke helt at fly er fly. Hvis du flyer langt gir det større utslipp enn om du flyr kort. I tillegg gir dyre biletter med ekstra plass vesentlig høyere utslipp per person enn biletter til trangere seter. Det er vesentlig hvor mange det blir plass til i flyet. Med et budsjett på 300.000 vil de aller fleste ha et mye høyere klimautslipp enn dem med 20.000 i budsjett. Noe skal tross alt pengene brukes til. Anonymkode: 4aebf...86f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #44 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er lov, men jeg mener det er umoralsk å feriere på en måte som gir store klimautslipp. Klimautslipp er ofte sterkt korrelert med hvor mye man bruker. Anonymkode: 4aebf...86f Nei nå tøyser du fælt. Mange reiser med fly ja - men det man bruker der man kommer frem er jo det som skiller. Det koster feks like mye å fly tur / retur Spania men det stor forskjell om man bor i leilighet eller stort hus med basseng. Vi kjører elbil nedover Europa. Koster ikke mange kronene, og er i det minste ikke utslipp på den. Men vi greier likevel å bruke 100.000-250.000 på ferien alt etter hva boligen koster og hvilke hotell vi velger. Anonymkode: 3268d...7cc
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #46 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå var det ikke jeg som startet diskusjonen om hvorvidt man bør få bruke så mye man vil. Den avsporingen startet du selv og miljøsiden er en vesentlig faktor ved ferier. Det stemmer ikke helt at fly er fly. Hvis du flyer langt gir det større utslipp enn om du flyr kort. I tillegg gir dyre biletter med ekstra plass vesentlig høyere utslipp per person enn biletter til trangere seter. Det er vesentlig hvor mange det blir plass til i flyet. Med et budsjett på 300.000 vil de aller fleste ha et mye høyere klimautslipp enn dem med 20.000 i budsjett. Noe skal tross alt pengene brukes til. Anonymkode: 4aebf...86f Det kan feks være dyr feriebolig. Hvilket er helt greit hvis man har penger til det. Poenget mitt er at hvis du kun får vite summen så trenger du ikke dra klimaskortet. Du vet nemlig ikke mer enn summen. Anonymkode: 13cb1...eab
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #47 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei nå tøyser du fælt. Mange reiser med fly ja - men det man bruker der man kommer frem er jo det som skiller. Det koster feks like mye å fly tur / retur Spania men det stor forskjell om man bor i leilighet eller stort hus med basseng. Vi kjører elbil nedover Europa. Koster ikke mange kronene, og er i det minste ikke utslipp på den. Men vi greier likevel å bruke 100.000-250.000 på ferien alt etter hva boligen koster og hvilke hotell vi velger. Anonymkode: 3268d...7cc Budsjett er ikke direkte korrelert med utslipp, men stort sett henger det sammen. Om du velfer et stort hus med eget basseng har det vært mye større utslipp i forbindelse med det enn om for en seng på et ungdomsherberge, for åvsette det på spissen. Anonymkode: 4aebf...86f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #48 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Budsjett er ikke direkte korrelert med utslipp, men stort sett henger det sammen. Om du velfer et stort hus med eget basseng har det vært mye større utslipp i forbindelse med det enn om for en seng på et ungdomsherberge, for åvsette det på spissen. Anonymkode: 4aebf...86f Dette blir en helt urealistisk diskusjon. For ingen her er så miljøbevisst at du sitter i skogen med en pose havregryn hele sommeren. Med mindre du er Greta Thunberg. De fleste som skriker om miljøhensyn og at man ikke skal fly på grunn av miljøet er bare misunnelige for de ikke kan bruke samme mengde penger på ferie selv. Anonymkode: 3268d...7cc
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #49 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette blir en helt urealistisk diskusjon. For ingen her er så miljøbevisst at du sitter i skogen med en pose havregryn hele sommeren. Med mindre du er Greta Thunberg. De fleste som skriker om miljøhensyn og at man ikke skal fly på grunn av miljøet er bare misunnelige for de ikke kan bruke samme mengde penger på ferie selv. Anonymkode: 3268d...7cc Nå trenger man ikke være perfekt på alle måter for å ønske regulering av det største overforbruket. I noen tilfeller kan nok misunnelse være et element, men som regel tror jeg ikke det er der det ligger. Det er oftere en irritasjon over at andre bruker store fellesresurser som gir resten av befolkningen store utfordringer fremover. Anonymkode: 4aebf...86f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #50 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå trenger man ikke være perfekt på alle måter for å ønske regulering av det største overforbruket. I noen tilfeller kan nok misunnelse være et element, men som regel tror jeg ikke det er der det ligger. Det er oftere en irritasjon over at andre bruker store fellesresurser som gir resten av befolkningen store utfordringer fremover. Anonymkode: 4aebf...86f Men da må det faktisk reguleres! Jeg er innforstått med at fly ikke er miljøvennlig, men så lenge det er ett alternativ som alle benytter, hjelper det lite at jeg surner i kulda her alene. Hvis vi skal gjøre nok til at det monner for klimaet, må alle ta del, ikke bare noen få ideologer. For vi passerer grensa uansett, i hvert fall nå som vi kan slenge på ei energikrise grunnet en maktsyk mann. Så kan du ha det kjipt eller digg frem til det uansett går dritt. Frem til det er politisk ryggrad nok til å ta valg som monner, skal jeg nyte livet fullt ut mens det er mulig. Anonymkode: d71b6...e6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå