Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Jeg håper jeg har misforstått, men i følge Skatteetaten har særfradraget til nå vært 4373,- pr mnd. I følge Nav øker barnetrygd for enslige forsørgere med kr. 1435,-. Det er nesten 3000,- mindre per måned! Kan noen være så snill å si at jeg leser dette feil? 🙈 Anonymkode: 9ef2a...adf
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Særfradraget var vel ikke så mange tusen? Det var en sum du kunne trekke fra lønnen din før skatten ble beregnet så du fikk litt mindre skatt? Anonymkode: e43fd...e17
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Det er kanskje beløpet som trekkes fra inntekt før skatt det 🙈 Gikk litt i krisemodus 🙈 Anonymkode: 9ef2a...adf
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det er kanskje beløpet som trekkes fra inntekt før skatt det 🙈 Gikk litt i krisemodus 🙈 Anonymkode: 9ef2a...adf Særfradraget fjernes fra 1.mars, og erstattes av at barnetrygden økes i forhold til hva effekten av særfradraget var på skatten. Du fikk aldri trukket 4373 kr fra skatten hver måned, det er det som ble trukket fra på din skattbare inntekt. Som enslig forsørger kommer du bedre ut nå ettersom det i budsjettforliket ble bestemt at enslige forsørgere får 5500 kr mer året. Jeg er enslig forsørger (dtt barn) og til vanlig har jeg fått ca 2100 kr i måneden (1 ekstra barnetrygd), og nå blir min månedlige utbetaling ca 3500 kr. Anonymkode: dfa3f...991
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Regnet på det på nytt ut i fra tabelltrekket jeg har. Etter ny ordning kommer jeg likt ut som før. Mulig jeg sitter igjen med 200 kr ekstra. Håper det stemmer i disse tider. Hi Anonymkode: 9ef2a...adf
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Men er det ikke slik med fullt fradrag? 4.373,- pr mnd minus 30 % skatt er ca 3.000,- pr mnd. Pluss 2.000,- ca for en ekstra barnetrygd. Altså ca 5.000,- tilsammen. Med ny ordning er det kun barnetrygd,med den nye ordninga. Er det 3.000,- eller noe sånt? Isåfall taper jeg 2 laken pr mnd. Om jeg har forstått det rett. Anonymkode: 7a6a5...6c3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men er det ikke slik med fullt fradrag? 4.373,- pr mnd minus 30 % skatt er ca 3.000,- pr mnd. Pluss 2.000,- ca for en ekstra barnetrygd. Altså ca 5.000,- tilsammen. Med ny ordning er det kun barnetrygd,med den nye ordninga. Er det 3.000,- eller noe sånt? Isåfall taper jeg 2 laken pr mnd. Om jeg har forstått det rett. Anonymkode: 7a6a5...6c3 Nei, det er ikke sånn. Om du tjener 30.000 brutto i måneden, trekkes det fra 4.373 kr fra inntekten din før de trekker skatt. Så du skatter bare av 25.627 kroner. Det utgjør ikke så mye som 3.000 i måneden altså. Anonymkode: e43fd...e17
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Regnet på det på nytt ut i fra tabelltrekket jeg har. Etter ny ordning kommer jeg likt ut som før. Mulig jeg sitter igjen med 200 kr ekstra. Håper det stemmer i disse tider. Hi Anonymkode: 9ef2a...adf Samme her. De som tjener lite vil kanskje merke en økning. Utover det er det lite og ingen økning for oss med grei og god inntekt Anonymkode: 66978...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Samme her. De som tjener lite vil kanskje merke en økning. Utover det er det lite og ingen økning for oss med grei og god inntekt Anonymkode: 66978...7ba Er ikke det greit nok da? Endringen gjør at de med så lav inntekt at de ikke får full uttelling av særfradraget nå får det samme som aleneforsørgere med normal inntekt. Da tenker jeg endringen treffer bra, selv om de godt kunne fått enda mer. Selvfølgelig skulle jeg også gjerne fått noen tusenlapper mer i årer, men jeg har tross alt en grei lønn å klare meg på. Anonymkode: c82c4...c0d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er ikke det greit nok da? Endringen gjør at de med så lav inntekt at de ikke får full uttelling av særfradraget nå får det samme som aleneforsørgere med normal inntekt. Da tenker jeg endringen treffer bra, selv om de godt kunne fått enda mer. Selvfølgelig skulle jeg også gjerne fått noen tusenlapper mer i årer, men jeg har tross alt en grei lønn å klare meg på. Anonymkode: c82c4...c0d Fordi enkelte av oss som er alene mottar ikke barnebidrag og har ungene 100%. Men det gir ikke utslag noen steder. Skattbar inntekt sier ofte ikke alt om den økonomiske situasjonen Anonymkode: 66978...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fordi enkelte av oss som er alene mottar ikke barnebidrag og har ungene 100%. Men det gir ikke utslag noen steder. Skattbar inntekt sier ofte ikke alt om den økonomiske situasjonen Anonymkode: 66978...7ba Dette. Fader så lei jeg er av å måtte forsvare meg hele tiden. Jeg vil merke denne endringen godt, og det er negativt for mine barn. Heldigvis er vi ferdig med sfo nå, så da er det bare barnehage igjen. 2-3 år til nå, så bør det bli bedre. Men det er ikke fett å være alenemor med inntekt rett over grensene for stønader. Hadde faktisk lønt seg for meg å tjene noen tusen mindre i året slik at jeg kom under grensa. Anonymkode: cca29...142
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette. Fader så lei jeg er av å måtte forsvare meg hele tiden. Jeg vil merke denne endringen godt, og det er negativt for mine barn. Heldigvis er vi ferdig med sfo nå, så da er det bare barnehage igjen. 2-3 år til nå, så bør det bli bedre. Men det er ikke fett å være alenemor med inntekt rett over grensene for stønader. Hadde faktisk lønt seg for meg å tjene noen tusen mindre i året slik at jeg kom under grensa. Anonymkode: cca29...142 Kan du ikke gå ned i stilling? Anonymkode: cf3e3...bb1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette. Fader så lei jeg er av å måtte forsvare meg hele tiden. Jeg vil merke denne endringen godt, og det er negativt for mine barn. Heldigvis er vi ferdig med sfo nå, så da er det bare barnehage igjen. 2-3 år til nå, så bør det bli bedre. Men det er ikke fett å være alenemor med inntekt rett over grensene for stønader. Hadde faktisk lønt seg for meg å tjene noen tusen mindre i året slik at jeg kom under grensa. Anonymkode: cca29...142 Enig med deg. Jeg tjener 470.000 i året, så får ingenting. Hadde vært bedre å kunne tjent mindre og fått mer... Anonymkode: 1cdee...cf0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette. Fader så lei jeg er av å måtte forsvare meg hele tiden. Jeg vil merke denne endringen godt, og det er negativt for mine barn. Heldigvis er vi ferdig med sfo nå, så da er det bare barnehage igjen. 2-3 år til nå, så bør det bli bedre. Men det er ikke fett å være alenemor med inntekt rett over grensene for stønader. Hadde faktisk lønt seg for meg å tjene noen tusen mindre i året slik at jeg kom under grensa. Anonymkode: cca29...142 Hvilke endring er det du vil merke godt? Du betaler mer skatt, men får også mer i barnetrygd hver måned og du får ikke mindre enn du får før endringen. Jeg som er alene med ett barn som er i gruppen 6 - 18 år fikk før kr 2108 i måneden. Med de nye reglene får jeg kr 3572 i måneden. Dette er en økning på kr 1464. Skattefordelen ved å være enslig forsørger var før på ca 12000 kr hvis du tjente nok til å nyttiggjøre deg hele fradraget, og du kommer derfor til å sitte med i underkant av 500 kr mer i måneden som tilsvarer økningen på 5500 i året til enslige forsørgere som kom inn ved budsjettforliket. Barnetrygd barn 6-18 år 1 083 1 054 29 Utvidet barnetrygd 2 489 1 054 1 435 Anonymkode: dfa3f...991
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Kan du ikke gå ned i stilling? Anonymkode: cf3e3...bb1 Ikke så lett i praksis, og det vil være umoralsk og det syns jeg er vanskelig. Samtidig rammer det pensjonen min i neste ledd. Anonymkode: cca29...142
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Fordi enkelte av oss som er alene mottar ikke barnebidrag og har ungene 100%. Men det gir ikke utslag noen steder. Skattbar inntekt sier ofte ikke alt om den økonomiske situasjonen Anonymkode: 66978...7ba Hvis du verken mottar bidrag eller bidragsforskudd, kan du jo takke deg selv. Dette er en ytelse du kan søke om, du kan til og med søke om hjelp til å inndrive bidraget. Hvorfor skal samfunnet sponse summen sånn at eksen din slipper? Anonymkode: 38ae4...0fe
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Hvis du verken mottar bidrag eller bidragsforskudd, kan du jo takke deg selv. Dette er en ytelse du kan søke om, du kan til og med søke om hjelp til å inndrive bidraget. Hvorfor skal samfunnet sponse summen sånn at eksen din slipper? Anonymkode: 38ae4...0fe Far til barna er død. Barna mottar barnepensjon, men de står selvsagt på barnas kontoer og er til de blir voksen. Jeg kan ikke røre de pengene Anonymkode: 66978...7ba
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Far til barna er død. Barna mottar barnepensjon, men de står selvsagt på barnas kontoer og er til de blir voksen. Jeg kan ikke røre de pengene Anonymkode: 66978...7ba Jeg er så freidig at jeg lar barnepensjonen gå til min konto og til utstyr og aktiviteter for barnet. Anonymkode: 7a6a5...6c3
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Far til barna er død. Barna mottar barnepensjon, men de står selvsagt på barnas kontoer og er til de blir voksen. Jeg kan ikke røre de pengene Anonymkode: 66978...7ba Barnepensjonen utbetales da til deg? Det er meningen de pengene skal hjelpe deg å økonomisk følge opp barna i oppveksten altså, ikke at de skal ha en "fet" konto når de blir 18 år. Anonymkode: e43fd...e17
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #20 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Barnepensjonen utbetales da til deg? Det er meningen de pengene skal hjelpe deg å økonomisk følge opp barna i oppveksten altså, ikke at de skal ha en "fet" konto når de blir 18 år. Anonymkode: e43fd...e17 Nei. Jeg måtte opprette egne konti til barna og de utbetales til deres konto Anonymkode: 66978...7ba
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #21 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Nei. Jeg måtte opprette egne konti til barna og de utbetales til deres konto Anonymkode: 66978...7ba Det er bare å endre tilbake til din. Anonymkode: 7a6a5...6c3
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #22 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Nei. Jeg måtte opprette egne konti til barna og de utbetales til deres konto Anonymkode: 66978...7ba Sår rart, står jo på nettsiden til nav at de utbetales til forelder.... https://www.nav.no/barnepensjon#utbetaling Hvis du er under 18 år, blir barnepensjonen utbetalt til den gjenlevende forelderen din. Har du mistet begge foreldrene dine, blir pengene utbetalt til vergen din. Anonymkode: e43fd...e17
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #23 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sår rart, står jo på nettsiden til nav at de utbetales til forelder.... https://www.nav.no/barnepensjon#utbetaling Hvis du er under 18 år, blir barnepensjonen utbetalt til den gjenlevende forelderen din. Har du mistet begge foreldrene dine, blir pengene utbetalt til vergen din. Anonymkode: e43fd...e17 Jeg har en kollega som er enke, hun får barnepensjonen utbetalt til seg også får barna overført noe av den som lommepenger, noen hundrelapper blir satt på sparing og resten går "i sluket". Det er jo meningen disse pengene skal dekke en frafalt inntekt i oppveksten, så at de skal rett på en sparekonto i barnets navn høres helt feil ut... Anonymkode: e43fd...e17
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #24 Skrevet 4. mars 2023 Anonym bruker skrev (På 3.3.2023 den 7.22): Fordi enkelte av oss som er alene mottar ikke barnebidrag og har ungene 100%. Men det gir ikke utslag noen steder. Skattbar inntekt sier ofte ikke alt om den økonomiske situasjonen Anonymkode: 66978...7ba Meg du svarte. Jeg er i samme situasjon, men skjønte ikke helt hvordan du kommer dårligere ut enn før? Selvfølgelig hadde det vært fint å få mer, som jeg skrev, men mitt inntrykk var at denne endringen primært var for at alle aleneforeldre skulle sitte igjen med like mye, altså en økning for de som har minst fra før. Anonymkode: c82c4...c0d
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2023 #25 Skrevet 4. mars 2023 Ingen justering ift inflasjon og prisstigning, så alle som tidligere hadde full uttelling med særfradrag kommer dårligere ut Anonymkode: 14539...2f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå