Gå til innhold

Jobbe redusert i småbernstiden - menn

Anbefalte innlegg

Vet dere om noen menn som jobber redusert i småbarnsperioden?

Jeg vet bare om kvinner som gjør det, og det samme gjør mannen.

Vi snakket om det, at det ville vært greit om en av oss gikk ned til 80% stilling for lettere å få kabalen til å gå opp.
Siden jeg tjener nesten det dobbelte av hva mannen gjør vil det være naturlig at det er han som jobber redusert, men det føles litt "feil" ut fra hvordan samfunnet fungerer

Anonymkode: b33ee...e4c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Feil i forhold til hvordan samfunnet fungerer? Seriøst?

Anonymkode: b2c61...b13

Feil i form av at menn som velger barn fremfor jobb lett blir kalt tøfler, og kvinner som velger jobb fremfor å ta seg mer av barna blir beskylt for å være dårlige mødre.

Det der har jeg flere eksempler på.

Vi gikk ned til 90% begge to, det fungerte veldig bra. Men jeg kjenner ikke om andre menn som jobbet redusert i småbarnstiden. Om det er mest riktig for dere at han går ned til 80% mens du jobber 100%, så kjør på! Vi trenger at noen bryter med det mest vanlige mønsteret. 

Anonymkode: 290f2...b20

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Feil i form av at menn som velger barn fremfor jobb lett blir kalt tøfler, og kvinner som velger jobb fremfor å ta seg mer av barna blir beskylt for å være dårlige mødre.

Ok, det høres svært gammeldags ut. Det hadde jeg faktisk ikke brydd meg om. 

Men for å svare på spørsmålet, så kjenner jeg til flere menn som jobber redusert i perioder med småbarn. Ene venneparet vårt var det mannen med sjefsjobb og millionlønn som gikk ned i stillingsprosent fordi han følte at han fikk altfor lite tid med barna. Et par mannnlige kollegaer av meg har også jobbet redusert, jeg jobber på skole. Velg det som passer deres familie best og blås i hva andre sier (jeg tror seriøst at det er ca null personer som kommer til å ha en mening om det). 

Anonymkode: b2c61...b13

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Vet dere om noen menn som jobber redusert i småbarnsperioden?

Jeg vet bare om kvinner som gjør det, og det samme gjør mannen.

Vi snakket om det, at det ville vært greit om en av oss gikk ned til 80% stilling for lettere å få kabalen til å gå opp.
Siden jeg tjener nesten det dobbelte av hva mannen gjør vil det være naturlig at det er han som jobber redusert, men det føles litt "feil" ut fra hvordan samfunnet fungerer

Hos oss jobbet mannen 80% i et år, og han tjener best hos oss. Så det er et valg mannen må være med på, ingenting sier at det er kvinnen som må jobbe redusert, er og ofte lurest der det er lettest å gå tilbake stillingen sin etterpå

Anonymkode: b5026...b06

Mannen min var mye hjemme da barna var små. Han jobbet som vikar og kunne velge hvor mye han ville jobbe. Fint med den fleksibiliteten, men ikke så fint for lommeboka, da. 

Men jeg er glad for at det ble sånn likevel, han har nok hatt mye mer tid med dem enn mange andre pappaer. 

Jeg tror ingen hadde kommet på å kalle mannen min tøffel på grunn av dette, men vi er ikke så opptatt av status, og det er ganske lave skuldre i vår omgangskrets. 

Mannen jobbet 80 % mens  de 2 siste årene før minstemann begynte på skolen, han ønsket at han hadde begynt før men det var bedre enn ikke noe. kompis jobber vel redusert men tar det som avspasering, og i min helsejobb er det jo flere menn med lavere enn 100% stilling.

Anonymkode: fa573...a63

Annonse

Hvordan fungerer samfunnet mener du? Ingen jeg kjenner reagerer på om mann eller dame jobber noe redusert pga livets kabal med små barn. Tvert imot. Men økonomien må jo i dagens samfunn passe. Kjenner familier hvor både mann og kvinne jobber fra 0-150% alt etter arbeidsevne og økonomiske utfordringer. Dersom du opplever dette - og du er garantert ikke alene. Gjør det motsatte av normalen da?

Anonymkode: 1ada2...d2c

Kjenner flere som har byttet jobb. Er lege, så de bytter gjerne fra spesialiteter/jobber med lange arbeidsuker med mye ekstra og lite fleksibilitet, eller sier opp noe av den ekstra avtalte overtiden (UTA) som sykehusleger har. Så de reduserer fra 110-120% stilling til 100 da.

Anonymkode: a227d...333

Her jobbet ingen redusert, men da det ble behov for ulønnet permisjon etter den vanlige med eldste, var det mannen min som tok den. Totalt hadde han nærmere 7 mnd permisjon med eldste. I tillegg justerte han på arbeidstiden sin slik at han var hjemme til kl 13 hver dag og kunne hente tidligere i barnehagen. Det har han forsåvidt fortsatt med selv om ungene nå er så store at de for det meste greier seg selv.

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Sånn på siden av hva som er vanlig, kan det også være verdt å allerede nå bli bevisst på hva slags verdier dere vil modellere for egne barn. Skal fokus være på hva andre kanskje skulle kunne komme til å tenke og si om valgene man tar, eller skal man ha styrke til å stå i egne valg selv om de kanskje ikke følger flertallets prioriteringer? Det er trygt og godt å plassere seg sentralt i folkeopinionen, men man får det langt mer fleksibelt om man kan tillate seg å ha egne overbevisninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...