Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Jeg måtte etterspørre møte med sjefen selv, siden prøvetiden er over i dag, og jeg ikke har hørt noe fra sjefen. Da jeg endelig fikk tak i han sier han at han ikke ønsker å gi meg fast jobb. Jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger på noen ting disse mnd jeg har jobbet her. Dette kan da ikke være den riktige måten å gjøre det på? Sjefen burde vell innkalt meg til møte, slik at jeg kunne få muligheten til å gjøre ting anderledes? Jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger på at jeg ikke har gjort en bra jobb. Anonymkode: 97cbb...790
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Da må du be om en begrunnelse. Dersom stillingen ble utlyst som fast stilling med prøvetid, kan de ikke bare la være å gi deg fast stilling så lenge de ikke har en grunn til det. Selv i prøvetiden har du rettigheter etter arbeidsmiljøloven Anonymkode: 2c484...0f6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Du har signert en kontrakt for ansettelse der det står at prøvetid er 3 måneder? Da må arbeidsgiver si deg opp. Du skal få tilbakemeldinger på jobben og ha mulighet til å gjøre ting bedre. En slik oppsigelse skal ikke komme helt ut av det blå for den ansatte. I prøvetiden påhviler det arbeidsgiveren en streng oppfølgingsplikt overfor den nyansatte. Det skal gis veiledning, tilstrekkelig opplæring og instruksjon. Arbeidsgiveren må påse at det settes av tilstrekkelig med ressurser og tid for at den nyansatte skal få anledning til å stille spørsmål underveis i arbeidet. Det er også viktig at arbeidsgiveren gir tilstrekkelig med tilbakemeldinger. Dersom arbeidstakeren overlates til seg selv og ikke får tilbakemeldinger og rettledninger underveis, vil arbeidsgiveren vanskelig kunne forsvare en oppsigelse begrunnet i arbeidstakerens tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. Dersom arbeidstakeren opplever samarbeidsproblemer – både med kolleger eller arbeidsgiver – er dette forhold arbeidsgiveren plikter å forsøke løst. Eller har du vært ansatt på engasjement med løfter om vurdering om fast stilling etter tre måneder? Da stiller du ikke så sterkt. Anonymkode: fb029...b97
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Jeg søkte på fast stilling, og har hatt 6 mnd prøvetid. Har ikke fått noen tilbakemeldinger, og dette kom virkelig helt ut av det blå. Før jul fikk jeg til og med invitasjon til å bli med på utenlandstur i april. De var da på at jeg måtte ha pass i orden. Anonymkode: 97cbb...790
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Høres ut som de a) ikke har vært fornøyde, men har feiget ut og ikke sagt noe, eller b) de vil kutte stillingen - av kostnadshensyn eller ønske om å bruke ressursene på annet vis Anonymkode: 5cd00...79e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Høres ut som en useriøs arbeidsplass. Hva står i kontrakten din? Fast stilling med prøvetid 6 mnd (det er vel standard)? Når prøvetiden utgår har du i utgangspunktet stillingen videre om du ikke er kalt inn til møte og de har sagt deg opp, skriftlig etter gjeldene lovverk (en del informasjon som kreves her, blant annet retten til å klage osv). Oppsigelse i prøvetiden er også underlagt vanlig vern, dvs at de skal ha begrunnelse for hvorfor. Prøvetid er ikke fripass til å si folk opp som det passer, det er kortere oppsigelsestid for å gi partene mulighet til å vite om dette er en god ordning, men det skal fremdeles følge vanlige regler iht arbeidsmiljøloven. Å si opp en arbeidstaker er en lang og grundig prosess med en del formelle krav, definitivt ikke noe du gjør muntlig siste dagen. Anonymkode: 00589...1fb
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Du skulle ikke sagt noe, men bare fortsatt i jobben. Men det er ikke greit uansett. Anonymkode: adf13...a2f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg søkte på fast stilling, og har hatt 6 mnd prøvetid. Har ikke fått noen tilbakemeldinger, og dette kom virkelig helt ut av det blå. Før jul fikk jeg til og med invitasjon til å bli med på utenlandstur i april. De var da på at jeg måtte ha pass i orden. Anonymkode: 97cbb...790 Du har skrevet under kontrakt med fast ansettelse og prøvetid? Eller du har midlertidig ansettelse med mulighet for fast jobb? hvis du har fast jobb må de si deg opp. Hvis du har midlertidig ansettelse kan se selvfølgelig velge og ikke forlenge kontrakten. Anonymkode: 67a50...5ac
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Hvis prøvetiden utløp idag og de ikke har levert skriftlig oppsigelse er det ulovlig. Du skal også være innkalt til drøftelsesmøte, og det må selvsagt være en god begrunnelse. Masse informasjon her: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/provetid/#oppsigelse-i-provetid Anonymkode: ec209...d3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå