Gå til innhold

Hvorfor du hater andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Maktbehov? Kan du utdype det? 

Jeg tror ikke at uttrykket hat betyr å ønske noen død og pinsler i all evighet. Uttrykket har nok endret litt mening med tiden, og haters er mer det man kaller mobbere og de som hetser.

Anonymkode: f066d...41c

Du kan jo ikke endre ordets betydning etter ditt eget forgodtbefinnende. De såkalte haters de såkalte influenserne snakker om er jo bare mennesker som er kritiske til businessen deres. 

Anonymkode: 94026...c54

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo ikke endre ordets betydning etter ditt eget forgodtbefinnende. De såkalte haters de såkalte influenserne snakker om er jo bare mennesker som er kritiske til businessen deres. 

Nei, de er ofte ikke * bare det, og der ligger et stort problem. At mange faktisk ikke vet forskjellen på kritikk og hets. Det er ihvertfall viktig å klargjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, de er ofte ikke * bare det, og der ligger et stort problem. At mange faktisk ikke vet forskjellen på kritikk og hets. Det er ihvertfall viktig å klargjøre. 

Men hat er et sterkt og alvorlig ord, og ikke noe du kan styre etter ditt eget hode. Det er ikke vanlig å gå rundt og hate folk. 

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje du da kan komme med hva du tror er grunnen til ekskludering og mobbing da? Å motsi noe uten å ha alternative forklaringer er det ingen hensikt med. 

Skepsis, manglende info om den andre, frykt, egne indre mekanismer hos den som gjør det, som atferdsvansker, psykologiske faktorer... lista er endeløs, men den er også velkjent. Jeg regner med at jeg slår inn åpne dører ved å si dette. 

Ingen barn blir mobba på skolen fordi de andre "hater" dem. De blir mobba fordi sosiale transaksjoner og systemer er mye mer komplekse enn bare "hat" eller "elsk".

Gjest Danida
Skrevet

Men hat er et sterkt og alvorlig ord, og ikke noe du kan styre etter ditt eget hode. Det er ikke vanlig å gå rundt og hate folk. 

Vann på gåsa...

Det er heller ikke vanlig å dikte opp nytt innhold i allerede etablerte ord i språket, men Hi  *kremt*, jeg mener, en del folk på forumet her gjør jo nettopp det.

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Uttrykket har nok endret litt mening med tiden, og haters er mer det man kaller mobbere og de som hetser.

At noen kalles noe av noen, er ikke grunn nok til å omdefinere et ord, altså. Om jeg kaller naboen aperæv, betyr ikke det at han er det, eller at aperæv fra nå av betyr "irriterende gubbe i femtiåra".

Skrevet

Men vær snill og les hva jeg skriver. Ord endrer litt mening med tiden, og jeg syns hat fint kan beskrive mobbing og hets. Hvis barnet ditt kom og fortalte at det ble utsatt av hatere, så ville du nok ikke rettet på ordene og sagt at nei, de bare mobber deg. 

Skrevet
Danida skrev (1 minutt siden):

At noen kalles noe av noen, er ikke grunn nok til å omdefinere et ord, altså. Om jeg kaller naboen aperæv, betyr ikke det at han er det, eller at aperæv fra nå av betyr "irriterende gubbe i femtiåra".

Du driver og lager kun forstyrrelser her. Hvis du ikke finner tema interessant så gå til en annen tråd hvor du deltar litt mer konstruktivt.

Nå er det faktisk noen som sier noe om dette på en mer seriøs måte og kommer med bedre innspill. Kanskje du kan prøve å respektere det? 

Skrevet

Jeg har lært at det ikke funker å gi noen råd hvis de ikke ber om det, altså vil du ikke skape endring hos andre bare fordi du vil at de skal forandre seg. 

Selv hater jeg ingen tror jeg, men jeg kan mislike ting andre gjør. Det kan jeg enten ta direkte opp med den det gjelder, eller finne meg i at ikke alt er som jeg ville valgt det. Innhold som i hovedinnlegget her minner meg om mailer og oppslag på skole eller i barnehage. «Vi minner om at det ikke er lov med yoghurt i matpakka» eller «Vi ber dere snakke med barna deres om lekeslåssing i friminuttene». Det funker ikke - snakk direkte med den det gjelder eller overse det. 

Skrevet
Iiiiik skrev (4 minutter siden):

Jeg har lært at det ikke funker å gi noen råd hvis de ikke ber om det, altså vil du ikke skape endring hos andre bare fordi du vil at de skal forandre seg. 

Selv hater jeg ingen tror jeg, men jeg kan mislike ting andre gjør. Det kan jeg enten ta direkte opp med den det gjelder, eller finne meg i at ikke alt er som jeg ville valgt det. Innhold som i hovedinnlegget her minner meg om mailer og oppslag på skole eller i barnehage. «Vi minner om at det ikke er lov med yoghurt i matpakka» eller «Vi ber dere snakke med barna deres om lekeslåssing i friminuttene». Det funker ikke - snakk direkte med den det gjelder eller overse det. 

Men jeg ville jo ikke gi noen råd! Det var derfor jeg formulerte hi på den måten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

og jeg syns hat fint kan beskrive mobbing og hets

Men hva du «syns» er ikke relevant. Hvis du skal kommunisere med voksne mennesker så må du være presis. Som flere har fortalt seg nå: hat og hets/mobbing er helt ulike ting. Skal du være en kverulant og likevel insistere på at hat og hets er det samme fordi du «synes» det, eller skal du akseptere at hat og hets er to ord med hekt ulikt innhold?

Anonymkode: 59fb5...9c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men hva du «syns» er ikke relevant. Hvis du skal kommunisere med voksne mennesker så må du være presis. Som flere har fortalt seg nå: hat og hets/mobbing er helt ulike ting. Skal du være en kverulant og likevel insistere på at hat og hets er det samme fordi du «synes» det, eller skal du akseptere at hat og hets er to ord med hekt ulikt innhold?

Da får du forklare hva du selv betegner som hat, så kanskje jeg skjønner hva du mener. Nå er det flere som protesterer uten å forklare selv hva de mener, så hvis du kan så er det jo fint da. 

Skrevet

Men vær snill og les hva jeg skriver. Ord endrer litt mening med tiden, og jeg syns hat fint kan beskrive mobbing og hets. Hvis barnet ditt kom og fortalte at det ble utsatt av hatere, så ville du nok ikke rettet på ordene og sagt at nei, de bare mobber deg. 

Ord endrer mening med tiden, men å bli utsatt for hatere noe ganske annet enn å bli hatet. 

Hatere er et fjortisbegrep funnet på av sarte rosabloggere og er ikke synonymt med å hate. Forstår jeg det riktig at hi er et slags oppgjør med haters og ikke beregnet på det mye mer alvorlige verbet å hate? Det er vel ikke for alvor mange som mener at for eksempel Sophie Elise blir hatet selv om hun stadig henviser til haters?

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Da får du forklare hva du selv betegner som hat, så kanskje jeg skjønner hva du mener. Nå er det flere som protesterer uten å forklare selv hva de mener, så hvis du kan så er det jo fint da. 

«Hva jeg betegner»… altså, språk fungerer utelukkende når medlemmene av et språksamfunn har en omforent forståelse av hva et ord betyr. Et ord er ikke tomt for innhold, nettopp fordi folk er enige om hva ordet inneholder. 

Slå opp «hat» i ordboka. Da ser du hva hat betyr.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ord endrer mening med tiden, men å bli utsatt for hatere noe ganske annet enn å bli hatet. 

Hatere er et fjortisbegrep funnet på av sarte rosabloggere og er ikke synonymt med å hate. Forstår jeg det riktig at hi er et slags oppgjør med haters og ikke beregnet på det mye mer alvorlige verbet å hate? Det er vel ikke for alvor mange som mener at for eksempel Sophie Elise blir hatet selv om hun stadig henviser til haters?

Er det ingen av dere som ikke kan forklare hva dere da legger i hat? Nå har jeg etterspurt det flere ganger, men dere vet jo ikke hva som ligger i det seiv. Da er det bare rart å benekte at mobbing og hets går under hat uten å komme med annet protest på at jeg betegner det som det. 

Skrevet

«Hva jeg betegner»… altså, språk fungerer utelukkende når medlemmene av et språksamfunn har en omforent forståelse av hva et ord betyr. Et ord er ikke tomt for innhold, nettopp fordi folk er enige om hva ordet inneholder. 

Slå opp «hat» i ordboka. Da ser du hva hat betyr.

Du som benekter burde vel slått opp selv og gitt riktig definisjon?

Skrevet

Er det ingen av dere som ikke kan forklare hva dere da legger i hat? Nå har jeg etterspurt det flere ganger, men dere vet jo ikke hva som ligger i det seiv. Da er det bare rart å benekte at mobbing og hets går under hat uten å komme med annet protest på at jeg betegner det som det. 

Man legger ikke i hva som ligger i et ord? Det har en bestemt mening som verken du eller jeg kan mene noe om. Slå opp ordet i en ordbok så ser du betydningen. 

Skrevet

men dere vet jo ikke hva som ligger i det seiv.

Hvorfor juger du? JEG vet hva har betyr. Jeg prøver å forklare seg at hva du «syns» ikke et relevant for hva et ord betyr.

Hvorfor påstår du at jeg ikke vet hva hat betyr?

Skrevet

Du som benekter burde vel slått opp selv og gitt riktig definisjon?

Hva er det jeg benekter?

Skrevet

Det som skjer er at flere her protesterer på betegnelsen hat som jeg faktisk bruker helt riktig pr definisjon.

Er dette virkelig nødvendig i en tråd hvor voksne mennesker deltar? 

Jeg syns det er pinlig og veldig umodent, og slike ting sitter vi og diskuterer mye med ungdom som kommer med fornuftige innspill og hvor ting blir diskutert. Så dette er foreldres bidrag på et foreldreforum.

Skrevet

Du synes...der ligger jo hele problemet, du definerer etter din egen mening.

Anonymkode: 7b7c6...a20

Skrevet

Du synes...der ligger jo hele problemet, du definerer etter din egen mening.

Anonymkode: 7b7c6...a20

Fortsetter du etter siste opplysning? 

Jeg har forklart at jeg bruker det riktig, og fordi noen mener at jeg oppdrar så lot jeg være å fortelle dere definisjonen og tenkte at det finner dere da ut selv så jeg skal unngå å belære. Det hjelper ingenting. Jeg må si at dere gir et stort inntrykk av kun å drives av ønske om å kverulere og å ta brukere, rett og slett være over måte konfliktsøkende. Det er nesten ikke er eneste fornuftig og reflektert svar i tråden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det som skjer er at flere her protesterer på betegnelsen hat som jeg faktisk bruker helt riktig pr definisjon.

Er dette virkelig nødvendig i en tråd hvor voksne mennesker deltar? 

Jeg syns det er pinlig og veldig umodent, og slike ting sitter vi og diskuterer mye med ungdom som kommer med fornuftige innspill og hvor ting blir diskutert. Så dette er foreldres bidrag på et foreldreforum.

Hele saken er jo at du ‘mener’ at det betyr noe annet enn det pr definisjon er. Du tar feil, rett og slett. 

Skrevet

Her er definisjonen, så vet dere det 

884820248_Screenshot_20230302-1805182.png.f3e7e86a1458026263d97075d28197ee.png

Skrevet

Her er definisjonen, så vet dere det 

884820248_Screenshot_20230302-1805182.png.f3e7e86a1458026263d97075d28197ee.png

Akkurat. Så da lærte du noe i dag også. Bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...