Gå til innhold

Transkjønn og idrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Transaktivisme og deres rettigheter er i vinden for tiden. Tenkte litt på dette med sport og idrett. Det er jo et område som naturlig nok er veldig kjønnsdelt. Vil man komme dit at menn som identifiserer seg med å være kvinner vil kunne delta i kvinneidrett?

Mulig jeg er gammeldags, men dette er jo et område det aldri vil være mulig å oppnå "likestilling" mellom ulike kjønnsidentiteter.

Anonymkode: c4e41...3b5

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Transaktivisme og deres rettigheter er i vinden for tiden. Tenkte litt på dette med sport og idrett. Det er jo et område som naturlig nok er veldig kjønnsdelt. Vil man komme dit at menn som identifiserer seg med å være kvinner vil kunne delta i kvinneidrett?

Mulig jeg er gammeldags, men dette er jo et område det aldri vil være mulig å oppnå "likestilling" mellom ulike kjønnsidentiteter.

Håper det.

Anonymkode: 910d6...481

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Håper det.

Anonymkode: 910d6...481

Håper ikke det 

Anonymkode: ea24d...3a1

Skrevet

Jeg har svært få problemer med tanker om transkjønnede. Bortsett akkurat angående idrett. 

Anonymkode: e1ad7...0c6

Skrevet

Mennesker som har gjennomgått mannlig pubertet synes jeg ikke skal få konkurrere i en ren kvinneklasse. Det vil gjøre at kvinner ikke får konkurrere på rettferdige vilkår. Det er ikke mulig å få til både inkludering av disse og samtidig rettferdig konkurranse for kvinner. Da synes jeg kvinnene bør gå foran. Er det snakk om lagidrett kan man gjøre unntak (som man f.eks. gjør ved at eldre barn kan spille på lag med yngre), men kun på amatørnivå. Det er også fullt mulig å opprette åpne klasser der både menn og kvinner kan stille. 

Anonymkode: 6c524...6ba

Skrevet

Er det noen forskjell på menn og kvinner da? Jeg trodde vi var kommet dit at vi alle var like nå jeg?

Anonymkode: 7d567...89b

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Håper ikke det 

Anonymkode: ea24d...3a1

Ikke jeg heller. Er jo helt idiotisk, og vil ødelegge idretten. 

Anonymkode: 3f162...8f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det noen forskjell på menn og kvinner da? Jeg trodde vi var kommet dit at vi alle var like nå jeg?

Anonymkode: 7d567...89b

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 3f162...8f9

Skrevet

Akkurat når det kommer til idrett kan du ikke som biologisk mann konkurrere som kvinne. Det synes jeg sier seg selv. Ikke alle har fysiske betingelser for å drive konkurranseidrett, og det med kjønn er en slik betingelse. 

Anonymkode: 0def4...ce4

Skrevet

Hvis de kommer dit henn at man medisinsk kan gjøre om en biologisk mann til kvinne, inklusive at kroppen blir mindre og at utbytte av tidligere trening settes ned til det det ville vært uten høyere testosteronprodiksjon i puberteten, hadde det vært greit. I dag er det mer urettferdig enn å tillate de nedt ekstreme formene for doping.

Anonymkode: 116c1...153

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, da må man jo slutte med idrett. Mannskropper er jo fysisk sterkere enn kvinnelige kropper. Selv om mannen mener han er dame.

Anonymkode: fbab3...6aa

Skrevet

Den dagen menn kan konkurrere som dame og motsatt er det spikeren i kisten for idrett slik vi kjenner den. Jada - vi kan snakke om likestilling herfra til evigheten men det er ikke å stikke under en stol at i noen idretter vil en mann alltid være bedre enn en kvinne.

Dette født i feil kropp hysteriet er i ferd med å gå alt alt for langt. 

Anonymkode: bd9b0...12a

Skrevet

Dette skjer jo allerede. 

Anonymkode: 64a45...66a

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vil man komme dit at menn som identifiserer seg med å være kvinner vil kunne delta i kvinneidrett?

Det vil ødelegge hele idretten.

Hvis de ikke kan konkurrere som menn og omvendt må det heller opprettes en ny klasse.  En åpen klasse, transeklasse, hen-klasse, hva som helst.

Kjønnsinndelingen i idretten går på fysikk, ikke på hva en har mellom beina eller hvordan en kler seg.

Skrevet

Jeg er mer skeptisk til motsatt. En kvinne som er blitt mann som skal i bokseringen eller i wrestlingmatch med en mann… menn til kvinner tror jeg ikke er et problem

Anonymkode: fa0ac...bfd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er mer skeptisk til motsatt. En kvinne som er blitt mann som skal i bokseringen eller i wrestlingmatch med en mann… menn til kvinner tror jeg ikke er et problem

du tenker at det ikke det er et problem at en person med medfødt 60 % mer muskelmasse i overkroppen og 30 % mer muskelmasse i underkroppen skal kunne delta "på like vilkår" i en konkurranse? De har jo helt forskjellig biologisk utgangspunkt. 

Jeg synes det er kjempeviktig at vi fortsetter å støtte opp om diskriminering av tran-personer, men ikke på bekostning av kvinner! Vi ser at kvinners trygghet og helse skal ofres på likebehandlingsalteret og at enhver motrøst kveles av Woke generasjonen. Dette gjelder garderobe- og toalettrom, dehunmanisering av kvinner (referer til personer som menstruerer....)  og nå idrett. Jeg er veldig skeptisk til at 50 % av befolkningen (kvinner) skal utsettes for slikt og måtte tåle å fratas rettigheter for en mikroskopisk gruppe mennesker. Hvorfor kan vi ikke heller tilrettelegge for transpersoner via å ha noen avsatte unisex-toaletter/skifterom og evt idrettsplasser?

Anonymkode: b0294...ffd

Skrevet

uff - dette kom HELT feil ut. Jeg mente selvsagt det er viktig at vi fortsetter å BEKJEMPE diskriminering av trans-personer

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

du tenker at det ikke det er et problem at en person med medfødt 60 % mer muskelmasse i overkroppen og 30 % mer muskelmasse i underkroppen skal kunne delta "på like vilkår" i en konkurranse? De har jo helt forskjellig biologisk utgangspunkt. 

Jeg synes det er kjempeviktig at vi fortsetter å støtte opp om diskriminering av tran-personer, men ikke på bekostning av kvinner! Vi ser at kvinners trygghet og helse skal ofres på likebehandlingsalteret og at enhver motrøst kveles av Woke generasjonen. Dette gjelder garderobe- og toalettrom, dehunmanisering av kvinner (referer til personer som menstruerer....)  og nå idrett. Jeg er veldig skeptisk til at 50 % av befolkningen (kvinner) skal utsettes for slikt og måtte tåle å fratas rettigheter for en mikroskopisk gruppe mennesker. Hvorfor kan vi ikke heller tilrettelegge for transpersoner via å ha noen avsatte unisex-toaletter/skifterom og evt idrettsplasser?

Jeg tenker at det er et større problem andre veien. De fleste trans menn er rimelig feminine og ikke akkurat de jeg ser for meg som en stor utfordring for kvinner i idrett

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man kan ikke late som man er et annet kjønn annet enn sosialt, ikke fysisk.

Anonymkode: a6575...dbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker at det er et større problem andre veien. De fleste trans menn er rimelig feminine og ikke akkurat de jeg ser for meg som en stor utfordring for kvinner i idrett

men hva du ser for deg og hva som er biologisk reelt er jo to forskjellige ting! biologiske menn HAR mer muskelmasse enn kvinner, og når de da trener seg opp i samme idrett vil dette være et langt større problem i forhold til å kunne konkurrere på like vilkår...det er derfor vi i det hele tatt har kvinne- og mannsklasser i idrett. Disse transkvinnene vil ha en betydelig fordel i konkurransen

at en biologisk kvinne ønsker å konkurrere i mannsklassen er uproblematisk fordi de ikke har denne fordelen, men tvert imot en ulempe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er du skeptisk et dette?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er du skeptisk et dette?

Det har jeg forklart lenger opp i tråden

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

men hva du ser for deg og hva som er biologisk reelt er jo to forskjellige ting! biologiske menn HAR mer muskelmasse enn kvinner, og når de da trener seg opp i samme idrett vil dette være et langt større problem i forhold til å kunne konkurrere på like vilkår...det er derfor vi i det hele tatt har kvinne- og mannsklasser i idrett. Disse transkvinnene vil ha en betydelig fordel i konkurransen

at en biologisk kvinne ønsker å konkurrere i mannsklassen er uproblematisk fordi de ikke har denne fordelen, men tvert imot en ulempe.

Du ser ikke et problem med å plassere en kvinne i bokseringen med en mann?

Skrevet

Dette kan kanskje løses ved at alle idretter har en kvinneklasse og en åpen klasse. Kvinneklassen er kun for de som er født kvinner og ikke har en testosteronproduksjon over et visst tall, slik en del kvinneklasser begrenses i dag. Alle andre, uavhengig av hva eller hvem de identifiserer seg som, kan stille i åpen klasse. Da må menn, transmenn, transkvinner og kvinner som gjerne vil konkurrere mot menn stille i samme klasse. Det vil i de fleste idretter gi det mest rettferdige utgangspunktet. 

Anonymkode: 64a45...66a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det har jeg forklart lenger opp i tråden

Jeg kan ikke se at du har sagt noe om hvorfor du mener det er problematisk for en mannlig bokser å møte en  motstander som er født som kvinne? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...