Gå til innhold

Vanskelig å få være syk etter at hjemmekontor ble en ting

Anbefalte innlegg

Ingen på min jobb hadde hjemmekontor før pandemien sørget for at vi måtte. Var man syk så jobbet man ikke. Vi er selvsagt tilbake på kontoret for lengst og hjemmekontor brukes av alle i spesielle tilfeller. Problemet er at ledelsen på en måte nå forventer at ingen er helt syke eller har en sykt barn dag der de ikke jobber i det hele tatt. De sier selvsagt at "det er lov å være syk", men om man ringer og gir beskjed om at man er det så kommer alltid spørsmålet "får du til å jobbe litt hjemmefra? Kan du håndtere disse oppgavene? osv", men selv om man da jobber en del den dagen så må vi skrive egenmelding.  Jeg skal gjennom en operasjon neste uke og vet at jeg blir sykemeldt i 2 uker etterpå, at det er smerter og sterke medisiner og behov for hvile. Jobben har selvsagt fått beskjed og kommentaren jeg fikk var at de regnet med at jeg klarte å håndtere et par av oppgavene mine alle dager bortsett fra operasjonsdagen og at jeg gradvis jobbet meg opp slik at jeg kunne yte fullt etter de 14 dagene. Jeg sa at jeg ikke trodde at jeg ville være i stand til det, men at jeg skulle gi tilbakemeldinger underveis. Jeg er ingen unnasluntrer og liker jobben min, men noen ganger må det da være lov til å bare være syk og ikke tenke i det øyeblikket du klarer å sitte oppreist så er det pc i fanget og jobb? Hvordan fungerer dette på deres jobb? Bare så det er sagt så har vi løftet dette til verneombudet. 

Anonymkode: e578f...a24

Fortsetter under...

Dette må du jo ta opp med fagorganisasjonen din. Når man er sykemeldt skal man ikke jobbe, punktum. Det vil til og med gi deg problemer overfor NAV fordi du må føre opp om du har jobbet i sykemeldingsperioden og hvor mye. Uansett så er det lov å være helt syk, og det må jobben din få kraftig beskjed om. 

Anonymkode: 10a22...b2f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

så kommer alltid spørsmålet "får du til å jobbe litt hjemmefra? Kan du håndtere disse oppgavene? osv", men selv om man da jobber en del den dagen så må vi skrive egenmelding.  Jeg skal gjennom en operasjon neste uke og vet at jeg blir sykemeldt i 2 uker etterpå, at det er smerter og sterke medisiner og behov for hvile. Jobben har selvsagt fått beskjed og kommentaren jeg fikk var at de regnet med at jeg klarte å håndtere et par av oppgavene mine alle dager bortsett fra operasjonsdagen og at jeg gradvis jobbet meg opp slik at jeg kunne yte fullt etter de 14 dagene. Jeg sa at jeg ikke trodde at jeg ville være i stand til det, men at jeg skulle gi tilbakemeldinger underveis. Anonymkode: e578f...a24

Jeg ville svart at dette skal jeg snakke med legen om. Det er medisinsk vurdering, ikke arbeidsgivers, om hvor mye eller lite du kan jobbe når du egentlig er syk. Synes du strekker deg for langt - det et ikke nødvendig å si på forhånd at du skal gjennom en operasjon, ville ikke sagt det tidligere enn uka før .. «et lite» dagskirurisk inngrep er fortsatt et kirurgisk inngrep for eksempel, bruk tiden på deg selv og lytt til kroppen 

Anonymkode: 25b3c...037

Arbeidsgiver har lov til å spørre om man har mulighet til å jobbe noe. På lik linje som arbeidstaker da kan si nei. Sykdom er sykdom, så å er man for dårlig til å jobbe skal du jo ikke det. Men noen ganger går det jo an å gjøre litt dersom formen ikke er 100% nede.

Anonymkode: 204d2...2ee

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsgiver har lov til å spørre om man har mulighet til å jobbe noe. På lik linje som arbeidstaker da kan si nei. Sykdom er sykdom, så å er man for dårlig til å jobbe skal du jo ikke det. Men noen ganger går det jo an å gjøre litt dersom formen ikke er 100% nede.

Men er du sykemeldt, så er det nok egne regler der. Så snakk med legen din. Det skal ikke bli en ekstra belastning med dårlig samvittighet ❤️

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hi, helt enig. Det er ganske slitsomt!  Alltid dårlig samvittighet ovenfor jobben. 

Anonymkode: 55237...267

Du jobber på feil sted. Bare sier det..

Anonymkode: ed1de...2e6

Merket det samme selv. Jeg har 2 ledere å forholde meg til, hvor den ene er veldig på og ønsker at man skal jobbe litt for enhver pris. En gang var jeg skikkelig dårlig på jobb og fikk beskjed om å «dra hjem å ha hjemmekontor så jeg ble frisk». Da valgte jeg istedenfor å være på jobb, om jeg likevel måtte jobbe. Kjørte hjem etter endt arbeidsdag og testa positivt for covid. Lå i fosterstilling i 5 døgn. 

Den andre lederen kjenner meg godt og vet at jeg er syk om jeg sier jeg er syk, men det er ikke hun jeg egentlig jobber for så det blir litt vanskelig. 

Jeg har ikke hatt en eneste syk barn dag på flere år nettopp fordi det forventes at jeg er tilgjengelig hjemme 

Anonymkode: dc9f4...229

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har ikke bare lov til å spørre om du kan klare noe, de har plikt til det. Arbeidsgiver skal forsøke å få til ordninger slik at folk kan utnytte den arbeidsevnen de har også når de er for syke til å jobbe fult på kontoret.

Anonymkode: a5c33...699

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette må du jo ta opp med fagorganisasjonen din. Når man er sykemeldt skal man ikke jobbe, punktum. Det vil til og med gi deg problemer overfor NAV fordi du må føre opp om du har jobbet i sykemeldingsperioden og hvor mye. Uansett så er det lov å være helt syk, og det må jobben din få kraftig beskjed om. 

Anonymkode: 10a22...b2f

Det gir overhode ikke problemer ovenfor nav. Det er fullt lov å jobbe mens man er sykemeldt, så lenge man oppgir at hvor mye (enten i timer eller prosent) man jobber. Det er til og med anbefalt at man vurderer restarbeidsevnen og jobber det man kan dersom man har restarbeidsevne. 

Når det er sagt, så skal det ikke være et press og det må være en vurdering som gjøres i samråd med lege. 

Sykemeldingsordningen er veldig fleksibel og man kan fint holde tak i noen oppgaver og jobbe gradert hjemmefra mens man er 100% sykemeldt, dersom man er i stand til dette. Det siste her er selvsagt en forutsetning, og det er det pasient og lege som må vurdere sammen, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 3309c...9f4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De har ikke bare lov til å spørre om du kan klare noe, de har plikt til det. Arbeidsgiver skal forsøke å få til ordninger slik at folk kan utnytte den arbeidsevnen de har også når de er for syke til å jobbe fult på kontoret.

Absolutt. Men terskelen for å si «nei idag er jeg syk» er fryktelig mye større når man har mulighet til å være tilgjengelig. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Absolutt. Men terskelen for å si «nei idag er jeg syk» er fryktelig mye større når man har mulighet til å være tilgjengelig. 

Akkurat dette. Man føler seg uglesett om man er helt syk og ikke tilgjengelig på telefonen en gang, men noen ganger er man helt syk eller har et barn som trenger at man er tilstede og ikke har nesa i pcen. Det hadde vært så mye bedre om det hadde vært motsatt og at når jeg ringer inn og sier at jeg er hjemme med sykt barn i dag så kan jeg være på tilbudssiden og si at jeg kan se om jeg får gjort ditt og datt om barnet sover noen timer. Det oppleves som et press og en forventning når arbeidsgiver spør og jeg må forsvare at jeg ikke får til å jobbe når jeg sitter på do med spybøtta. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette. Man føler seg uglesett om man er helt syk og ikke tilgjengelig på telefonen en gang, men noen ganger er man helt syk eller har et barn som trenger at man er tilstede og ikke har nesa i pcen. Det hadde vært så mye bedre om det hadde vært motsatt og at når jeg ringer inn og sier at jeg er hjemme med sykt barn i dag så kan jeg være på tilbudssiden og si at jeg kan se om jeg får gjort ditt og datt om barnet sover noen timer. Det oppleves som et press og en forventning når arbeidsgiver spør og jeg må forsvare at jeg ikke får til å jobbe når jeg sitter på do med spybøtta. 

Helt enig med deg. Jeg skrev over her og har en sjef som vet at om jeg er syk så er jeg syk, men det er fryktelig vanskelig å få til å være fraværende når man har både pc og mobil hjemme. Jeg har opplevd den andre sjefen min si «oki, ring når det er over» etter jeg lå på gulvet med gallesteinanfall. Jeg vet jeg har ett ansvar selv, men det er ikke lett

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er sykmeldt 100 prosent av en lege, så har legen vurdert det slik at du ikke har arbeidsevne. Det her er ikke snakk om langvarig sykmelding, men to uker, etter en OPERASJON. Det er også veldig merkelig å måtte skrive egenmelding og "ta av" egenmeldingsdagene samtidig som man må jobbe deler av dagen. Jeg er usikker på lovligheten av slik opplegg.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Når du er 100 prosent sykmeldt i to uker, så har legen vurdert at du ikke har arbeidsevne. Da skal ikke arbeidsgiver presse på for at du skal jobbe likevel. Konsekvensen av å presse seg for hardt blir, som kjent, lengre sykmelding. Så hvis arbeidsgiveren vil at TS går for halv maskin i fire uker, i stedet for å jobbe fullt etter to, får han bare fortsette med tullet. For øvrig er det krav til samarbeidsmøte når du har vært sykmeldt i fire uker, ikke to dager eller to uker. 

Luksusdyret skrev (16 timer siden):

Når du er 100 prosent sykmeldt i to uker, så har legen vurdert at du ikke har arbeidsevne. Da skal ikke arbeidsgiver presse på for at du skal jobbe likevel. Konsekvensen av å presse seg for hardt blir, som kjent, lengre sykmelding. Så hvis arbeidsgiveren vil at TS går for halv maskin i fire uker, i stedet for å jobbe fullt etter to, får han bare fortsette med tullet. For øvrig er det krav til samarbeidsmøte når du har vært sykmeldt i fire uker, ikke to dager eller to uker. 

Det er likevel arbeidsgiver som har tilretteleggingsansvaret. De skal derfor snakke med deg om restarbeidsevne. Dessuten er både sykmeldingsgrad og varighet tilnærmet bingo. Legen kan kun vurdere kun tilstand på det konkrete øyeblikket dere treffes. Hva formen din tilsier om 3 dager eller en uke kan legen faktisk ikke predikere. 

Anonymkode: b5258...c8d

Det er likevel arbeidsgiver som har tilretteleggingsansvaret. De skal derfor snakke med deg om restarbeidsevne. Dessuten er både sykmeldingsgrad og varighet tilnærmet bingo. Legen kan kun vurdere kun tilstand på det konkrete øyeblikket dere treffes. Hva formen din tilsier om 3 dager eller en uke kan legen faktisk ikke predikere. 

Så da er det greit at sjefen ringer og maser hver dag, eller "forventer" at man jobber hjemmefra selv om man er 100 prosent sykmeldt? 

Luksusdyret skrev (21 minutter siden):

Så da er det greit at sjefen ringer og maser hver dag, eller "forventer" at man jobber hjemmefra selv om man er 100 prosent sykmeldt? 

De kan faktisk forvente at du kommer på jobb, selv om du ikke jobber. Så ja. Arbeidsgiver kan, men hvor greit det er er jo en annen sak...

Anonym bruker skrev (På 1.3.2023 den 10.03):

Enig

Anonymkode: abb4a...cbf

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

De kan faktisk forvente at du kommer på jobb, selv om du ikke jobber. Så ja. Arbeidsgiver kan, men hvor greit det er er jo en annen sak...

Dette gjelder vel kun ved gradert sykmelding, men ikke full sykmelding.

"Folketrygdloven slår fast at 100% sykmelding betyr at arbeidstaker ikke kan jobbe i det hele tatt i den perioden man er sykmeldt".

Luksusdyret skrev (7 minutter siden):

Dette gjelder vel kun ved gradert sykmelding, men ikke full sykmelding.

"Folketrygdloven slår fast at 100% sykmelding betyr at arbeidstaker ikke kan jobbe i det hele tatt i den perioden man er sykmeldt".

Man trenger ikke jobbe. Men man kan være på jobb. Noe som heldigvis ikke blir brukt så ofte i praksis med mindre sjefen er dust

Da kan i alle fall ikke sjefen predikere det!
Eller anta at det kun er operasjonsdagen du vil være indisponert. 

Anonymkode: 5dcf6...073

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Man trenger ikke jobbe. Men man kan være på jobb. Noe som heldigvis ikke blir brukt så ofte i praksis med mindre sjefen er dust

Hva er poenget med å være der og bare sitte og kope, da? Plage den sykmeldte inn på transportmidler? Utsette ham/henne for de andres virus og bakterier i en tilhelingsperiode? 

Anonymkode: 5dcf6...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...