Gå til innhold

Er konfirmasjon dyrere enn dåp?

Anbefalte innlegg

Jeg har konfirmant neste vår, og er litt stresset fordi jeg ikke har begynt å spare. Men er nå egentlig konfirmasjon noe dyrere enn dåp? Hva er det jeg ikke har tenkt på? Bunaden har jeg kontroll på, og lokale får vi tilnærmet gratis. 

Anonymkode: d3375...567

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438463-er-konfirmasjon-dyrere-enn-d%C3%A5p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei det trenger det ikke være. For vår del er gavene det eneste som var dyrere. 

Anonymkode: 11e5b...a3d

Godt å høre! Gaven er bunad, og den er svindyr, men der har vi altså kontroll. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Godt å høre! Gaven er bunad, og den er svindyr, men der har vi altså kontroll. 

Da er resten det samme :) (selvsagt tatt i beregning at ting generelt er dyrere nå da)

Anonymkode: 11e5b...a3d

Jeg kan ikke svare for dåp fordi vi tror på indivitets egenrett til å selv definere egen religion. Min vi har arrangert flere konfirmasjoner! Pengene har gått til lokale (men det slipper dere!) og til mat, stort sett. Lagt en del penger i maten, at det ikke mangler noe og at alle skal finne nok av noe de liker. Samme med kakene etterpå.

Anonymkode: 6a232...909

Annonse

Det kommer jo an på. I min familie er dåpen en litt enklere feiring, gjerne hjemme hos noen med snitter, suppe og brød eller gryterett og kaker og kanskje ikke hele slekta. Konfirmasjon har man gjerne slått litt mer på stortromma i leid lokale, koldtbord, flere gjester osv. 

Både får og konfirmasjon kan gjøres dyrt og billig, avhengig av hva dere velger. Her koster undervisnigen og seremonien en god del mer hvis det tas gjennom humanetisk forbund enn gjennom kirken. Begge deler er dyrere enn dåp, men om dere har dårlig råd har i hvertfal kirken gode støtteordninger.

Prusrn på selve festen bestemmes i stor grad av hvor mange dere velger å være, leie av lokalet og hvor mye arbeid dere selv vil legge i det. I vår familie pleier vi å ha det hjemme, vi låner stoler, bord, dekketøy ol av hverandre og hjelper hverandre med matlagingen. Da blir det ikke dyrt. Hvis dere bil ha 100 gjester med 3 retters meny, med vin, på en fin restaurant blir prisen fort som for et bryllup.

Anonymkode: 7a4bd...572

Ja, for oss ble det mye dyrere, men det er jo et valg vi har tatt. Man trenger ikke å gjøre det dyrt. Det er avhengig av lokale, antall gjester, type mat osv. Her kan man gå for alt fra fancy hotell, 80 gjester og 4-retters middag, til å ha det hjemme med 10 gjester og sodd. Det sier seg selv at utgiftene blir litt til hva man gjør ut av det.

Anonymkode: d046b...20e

Takk for gode innspill! Vi har altså tilgang til fint lokale, og kommer nok til å bli omtrent like mange gjester som vi var i dåp. Bestiller mat, men det gjorde vi også til yngstes dåp for tre år siden. At undervisning og seremoni er en utgift har jeg ikke tenkt på, skal legge det inn i regnestykket. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for gode innspill! Vi har altså tilgang til fint lokale, og kommer nok til å bli omtrent like mange gjester som vi var i dåp. Bestiller mat, men det gjorde vi også til yngstes dåp for tre år siden. At undervisning og seremoni er en utgift har jeg ikke tenkt på, skal legge det inn i regnestykket. 

Vi betalte vel rundt 2500 kr sist for seremonien og kurs via humanetisk forbund. Da var 7 gjester inkludert til selve seremonien, så vi kjøpte noen billetter til slik at kjernefamilien, besteforeldre og oldeforeldre var med. Resten av familien var ikke med på seremonien, men på festen.

Anonymkode: d046b...20e

Annonse

Har ikke hatt dåp, men tenker meg at konfirmasjon er dyrere. Hadde en konfirmant i 2015 og har en i år. Jeg har også rimelig lokale. Maten og drikke i 2015 kom på ca 8000,- så blir kanskje 10-12 i år. Men blir også flere gjester i år. Jeg fordeler pengebruken over flere mnd. Drar til Sverige og handler inn kjøttdeig, roastbeef og spekemat. Lager til karbonader av kjøttdeig og fryser ned. Samme med kyllingfilet. Kjøper inn mitt hver mnd, lager til og fryser ned. Da merker man det ikke så godt at man må spare.

Anonymkode: 3449c...e0c

Anonym bruker skrev (På 1.3.2023 den 7.07):

Har ikke hatt dåp, men tenker meg at konfirmasjon er dyrere. Hadde en konfirmant i 2015 og har en i år. Jeg har også rimelig lokale. Maten og drikke i 2015 kom på ca 8000,- så blir kanskje 10-12 i år. Men blir også flere gjester i år. Jeg fordeler pengebruken over flere mnd. Drar til Sverige og handler inn kjøttdeig, roastbeef og spekemat. Lager til karbonader av kjøttdeig og fryser ned. Samme med kyllingfilet. Kjøper inn mitt hver mnd, lager til og fryser ned. Da merker man det ikke så godt at man må spare.

Anonymkode: 3449c...e0c

Jeg forstår at prisene er gått opp, jeg lurte mer på om det er noen utgifter jeg ikke hadde oversikt over. Husker at mine foreldre pusset opp huset til min konfirmasjon, det var sikkert dyrt 😅😂

Jeg er egentlig litt beroliget av denne tråden, tror vi har grei oversikt. Har også hatt en forventningsavklaring med konfirmanten selv, som ønsker seg mat, kaker, lokale, pynt, osv. som er helt overkommelig. Bøygen er bunaden, men den har vi altså spart til på eget «budsjett». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...