Gå til innhold

Du som jobber 100%, hvor mye har du i året?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Lege. 800.000,-

For å få unna alle oppgaver jobber jeg 7-8 timer overtid hver uke uten at jeg får skrive overtid. Så egentlig får sykehuset nesten en gratis arbeidsuke av meg per måned. 

Anonymkode: 6e3c7...a52

Har ikke mange av dere leger ganske dårlig arbeidsvern? Merkelig at en så ressurssterk yrkesgruppe ikke har en fagforening som ivaretar dette?
I de fleste andre yrker i det offentlige går du enten hjem når arbeidstiden er over, eller får overtid/avspasering om du må jobbe ekstra. 

Til og med i kommunen med ganske stramme budsjetter fører vi i helsesektoren opp timer til tidbank, og avspaserer ved en senere anledning. Overtid er det ikke rom for å betale ut, så det benyttes kun som kriseløsning.

At det er oppgaver som må løses ut over vanlig arbeidstid på jevnlig basis må vel sykehuset løse ved å enten forlenge vakten eller tilpasse arbeidsoppgavene slik at de kan løses innenfor arbeidstiden? 

(jeg har en mann som jobber i det private, og yter langt ut over vanlig arbeidsuke uten å føre timer. Men han har svært høy inntekt, solid bonusordning, tar fri når han selv ønsker, styrer egen arbeidshverdag mm, så han kompenseres i hvert fall økonomisk for innsatsen. )

I lys av det tenker jeg 800 000 for en lege, som har lang utdanning og et enormt ansvar, og som i praksis jobber 120% stilling, er helt elendig!

Anonymkode: 7f2ab...35b

Fortsetter under...

Nesten 720.000 for sykehuslege, men dette inkluderer 2,5 time pålagt overtid per uke (PUA). Disse overtidstimene er utenom alle ekstra (som regel ubetalte) overtidstimene vi ender opp med for å få arbeidsdagen til å gå noenlunde rundt. Det er ikke lett å bare gå hjem når arbeidstiden egentlig er over når man tross alt jobber med mennesker og har ansvar for liv. Alt vi gjør må dokumenteres, prøvesvar følges opp osv. Tid til dette regnes ikke inn, og der er ingen andre som tar over. Og ja, vi har store unntak fra arbeidsmiljøloven bl.a om antall timer vi har lov å jobbe og hviletid. Noe som er litt paradoksalt når vi har ansvar for liv og helse.

Sykehusene trenger mer ressurser! Men i stedet blir det stadig nye kutt og beskjed om å jobbe smartere. Det er virker umulig å realitetsorientere politikerne.

https://www.nrk.no/osloogviken/ahus-leger-jobber-sa-mye-at-de-blir-utslitt_-_-en-lege-haper-pa-bilulykke-for-a-slippe-nattevakt-1.16280131

Jeg jobber ikke der, men jeg tror de aller fleste leger som jobber klinisk kjenner seg igjen, selv om det ikke er like gale overalt.

Anonymkode: c4c65...79f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har ikke mange av dere leger ganske dårlig arbeidsvern? Merkelig at en så ressurssterk yrkesgruppe ikke har en fagforening som ivaretar dette?
I de fleste andre yrker i det offentlige går du enten hjem når arbeidstiden er over, eller får overtid/avspasering om du må jobbe ekstra. 

Til og med i kommunen med ganske stramme budsjetter fører vi i helsesektoren opp timer til tidbank, og avspaserer ved en senere anledning. Overtid er det ikke rom for å betale ut, så det benyttes kun som kriseløsning.

At det er oppgaver som må løses ut over vanlig arbeidstid på jevnlig basis må vel sykehuset løse ved å enten forlenge vakten eller tilpasse arbeidsoppgavene slik at de kan løses innenfor arbeidstiden? 

(jeg har en mann som jobber i det private, og yter langt ut over vanlig arbeidsuke uten å føre timer. Men han har svært høy inntekt, solid bonusordning, tar fri når han selv ønsker, styrer egen arbeidshverdag mm, så han kompenseres i hvert fall økonomisk for innsatsen. )

I lys av det tenker jeg 800 000 for en lege, som har lang utdanning og et enormt ansvar, og som i praksis jobber 120% stilling, er helt elendig!

Anonymkode: 7f2ab...35b

Takk for støtte. Mange er misfornøyde med legeforeningen og uttrykker dette, men har ingen annen reell fagforening å velge i stedet. Vi har absolutt dårlig arbeidsvern. Problemet er bl.a at det offentlige har monopol på spesialiseringen til legene, og at sykehusene driftes som en bedrift mtp inntjening og utgifter. Vi trenger flere leger på jobb, men vi blir heller bedt om å jobbe smartere siden pengene ikke stekker til. I mellomtiden står mange nyutdannete uten jobb mens de venter på turnusplass før de kan begynne på spesialiseringen sin. Avspasering blir bare en ond sirkel siden overtiden jo oppstår pga mangel på folk.

Selv om vi ikke tjener direkte dårlig, er jeg helt enig i at lønnen ikke står i stil med utdanningsnivået, det enorme ansvaret og arbeidstimene. Inntrykket jeg dessverre får utad er dog at leger ikke «har rett» til å klage da vi visstnok tjener så rått og har valgt dette selv. Sykepleiere er engler i hvitt, mens vi er arrogante som ikke tar seg tid til pasientene.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for støtte. Mange er misfornøyde med legeforeningen og uttrykker dette, men har ingen annen reell fagforening å velge i stedet. Vi har absolutt dårlig arbeidsvern. Problemet er bl.a at det offentlige har monopol på spesialiseringen til legene, og at sykehusene driftes som en bedrift mtp inntjening og utgifter. Vi trenger flere leger på jobb, men vi blir heller bedt om å jobbe smartere siden pengene ikke stekker til. I mellomtiden står mange nyutdannete uten jobb mens de venter på turnusplass før de kan begynne på spesialiseringen sin. Avspasering blir bare en ond sirkel siden overtiden jo oppstår pga mangel på folk.

Selv om vi ikke tjener direkte dårlig, er jeg helt enig i at lønnen ikke står i stil med utdanningsnivået, det enorme ansvaret og arbeidstimene. Inntrykket jeg dessverre får utad er dog at leger ikke «har rett» til å klage da vi visstnok tjener så rått og har valgt dette selv. Sykepleiere er engler i hvitt, mens vi er arrogante som ikke tar seg tid til pasientene.

Jeg er i alle fall veldig takknemlig for jobben dere gjør! Vet at det ikke er lett. Som sosionom (jeg svarte på første side her) jobber jeg tett på mange leger. Dere står virkelig på og jeg mener dere fortjener bedre lønn og ikke minst færre timer!

Anonymkode: cd4c7...bd8

Annonse

Anonym bruker skrev (På 28.2.2023 den 19.48):

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 9cb7a...43c

Tjener du et tau i året? Det er ikke stort å skryte av akkurat. For du leste vel at TS spurte om hva hver og en av oss tjener i året?

Anonymkode: 56bf1...8b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...