Gå til innhold

Er det så krise å ikke ha matlyst når man er innlagt på sykehus?

Anbefalte innlegg

Er innlagt med komplikasjoner etter lungebetennelse og luftveisplager. Ingenting farlig men skal behandles medisinsk. Har på disse dagene ikke fått i meg mat(mye kvalme) men har drukket litt næringsdrikker. Burde ikke dette være greit nok? Man er jo bare innlagt kun midlertidig og kvalmen og matlysten forsvinner jo garantert når behandlingen er over. Hvorfor er sykehuset så opptatt av mat? Man kan vel fint leve på næringsdrikker for en kortere periode. En pasient på naborommet måtte få sonde og vedkommende hadde ikke fastet lenger enn meg heller. Er dette virkelig vanlig å hoppe rett på sonde når man faktisk får i seg næringsdrikker?

Anonymkode: b918b...efe

Fortsetter under...

Det kommer an på så mangt.

Er du dehydrert hjelper jo ikke det på tilfriskningen og da må det sannsynligvis tilføres ihvertfall væske. Da jeg var lagt inn med lungebetennelse fikk jeg både væske og "sukkervann" intravenøst, for kroppen var jo helt uttørket.

Om du er undervektig fra før vil jeg også tro tilførselen av næring er viktigere enn om du har litt å gå på.

Anonymkode: e87d9...14a

Kvalmen kan kanskje komme av antibiotika? Min erfaring er at da hjelper det faktisk å spise litt. Prøv med noen små biter med frukt. Det er viktig å komme i gang med litt spising og det er ikke sikkert at de vil slippe deg ut før de ser at du orker litt mat. Har en slektning som lå på sykehus av samme grunn som deg for noen måneder siden og hen drakk også næringsdrikke, men de ville se at hen kom i gang med å spise, så hen smågnagde på oppskåret frukt. 

Anonymkode: f522d...d4e

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Er innlagt med komplikasjoner etter lungebetennelse og luftveisplager. Ingenting farlig men skal behandles medisinsk. Har på disse dagene ikke fått i meg mat(mye kvalme) men har drukket litt næringsdrikker. Burde ikke dette være greit nok? Man er jo bare innlagt kun midlertidig og kvalmen og matlysten forsvinner jo garantert når behandlingen er over. Hvorfor er sykehuset så opptatt av mat? Man kan vel fint leve på næringsdrikker for en kortere periode. En pasient på naborommet måtte få sonde og vedkommende hadde ikke fastet lenger enn meg heller. Er dette virkelig vanlig å hoppe rett på sonde når man faktisk får i seg næringsdrikker?

Anonymkode: b918b...efe

Det samme opplevde jeg da jeg var innlagt på ortopedisk pga brudd i rygg og nakke. Det var veldig smertefullt og jeg ble veldig kvalm av morfinen og orket derfor lite mat. Jeg spiste litt og fikk i meg drikke, og det var bare snakk om få dager, men de var veldig opptatt av det med maten og kom med mat i ett sett og mente jeg måtte spise mer. Tenker man må se situasjonen og helheten litt og ikke være så redd for at pasienter har litt dårlig matlyst, det er helt naturlig. 

Anonymkode: 32cf5...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...