Gå til innhold

Konfirmasjon og kaker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo nettopp marsipankake som er typisk kjøpekake. Den typen kake har vi aldri, for ingen spiser det.  

Anonymkode: 0e579...4fb

Det bryr da meg midt der sola ikke skinner hva dere liker. Vi liker åpenbart marsipankake 🙄

Anonymkode: d61cb...1fd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg håper virkelig jeg ikke skulle slumpe til å invitere deg på fest for så å bedømmes utelukkende på antall kaker. For min familie er IKKE kakene festen. Tro det eller ei. Du får snike med deg muffins i vesken om kaker må til for at du hygger deg. For meg er det viktigere med folk og skikkelig mat - ikke sukker, sjokolade, fett og krem.

Anonymkode: c32d8...baa

...og DER kom selve greia frem: "skikkelig mat, kontra sukker, sjokolade, fett og krem" For det er DET som ER greia: man ønsker å fremstå som skikkelig sunn og "riktig" og forakte f eks kake. Å så proklamerer man at hele familien kun spiser sunn mat laget fra bunnen, som når jeg etterspør hvordan det er laget, vet vedkommende ikke engang at det hun tror er skikkelige råvarer, er halvfabrikata! 😄 

Å så er det noe med å forstå at sunt kosthold OGSÅ har plass til feiringer og selskap med masse kaker. 

Og så handler det nok også om mangel på kunnskap, både mht selve bakingen og skikk og bruk ifht å holde selskap.

Anonymkode: 5aa59...cf1

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

...og DER kom selve greia frem: "skikkelig mat, kontra sukker, sjokolade, fett og krem" For det er DET som ER greia: man ønsker å fremstå som skikkelig sunn og "riktig" og forakte f eks kake. Å så proklamerer man at hele familien kun spiser sunn mat laget fra bunnen, som når jeg etterspør hvordan det er laget, vet vedkommende ikke engang at det hun tror er skikkelige råvarer, er halvfabrikata! 😄 

Å så er det noe med å forstå at sunt kosthold OGSÅ har plass til feiringer og selskap med masse kaker. 

Og så handler det nok også om mangel på kunnskap, både mht selve bakingen og skikk og bruk ifht å holde selskap.

Legger merke til at INGEN i tråden sier de IKKE skal servere kaker. Da regner jeg med at de kjenner sine gjester og anpasser antall kaker etter dette. Helt uten å ha mangel på kunnskap om noe som helst.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva er forskjellen om jeg får min lokale baker til å bake Kvæfjordkake, suksesterte, kringle, ostekake, gulrotkake, brownies mm eller om jeg eller en i familien/venn/nabo baker disse kakene? Min lokale baker er bedre til å bake disse kakene da dette er hennes profesjon (vi har aldri kjøpt marsipankake), men kun fordi jeg har kjøpt de så er de dårligere enn om jeg bakte de selv ifølge mange her inne.

Anonymkode: 9da9b...273

Da er du heldig med baker. Jeg har ikke smakt gode kjøpekaker, de blir litt samlebånd uansett. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Legger merke til at INGEN i tråden sier de IKKE skal servere kaker. Da regner jeg med at de kjenner sine gjester og anpasser antall kaker etter dette. Helt uten å ha mangel på kunnskap om noe som helst.

Nå ja, det er nå en sannhet med modifikasjoner. 2 kaker = ingen kaker

Skal man lage bugnende kakebord for 5 av 30 gjester for så å kaste masse kakerester? De 5 som elsker kake liker vel da de 5 kakene som er servert. Siden resten av selskapet pliktskyldigst spiser noen få små stykker kan kakeelskerne likevel meske seg i det som blir igjen.

Jeg lager ikke 12 kaker for så å kaste 70%. Det er sløsing og jeg liker ikke å kaste mat (noe jeg endte opp med å gjøre i vår første dåp). Jeg kan heller ikke ta det med på jobb - jeg tar kollektivt til jobb og klarer ikke bære med meg x antall mer eller mindre urørte kaker. Ikke er det vanlig med etterlag her vi bor.

Jeg skjønner at kaker er så viktig for mange at det er vanskelig å forstå at noen av oss rett og slett ikke liker det særlig godt. Jeg tror aldri jeg har spist et kakestykke og tenkt «det var godt, jeg vil ha mer». Jeg har i mange sosiale settinger presset i meg kake fordi det forventes.

Poenget vårt er vel at ditt syn gjelder def, og neppe mange andre. Men det virker som du tror drt gjelder alle siden du ikke liker kake. Det er virkelig veldig få mennesker som ikke liker kake altså. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da er du heldig med baker. Jeg har ikke smakt gode kjøpekaker, de blir litt samlebånd uansett. 

Sååå enig! Har faktisk aldri smakt en kjøpekake, selv fra de mest anerkjente konditori, som slår skikkelig gode hjemmebakte kaker. Å jeg har spist MANGE kaker 😄

Jeg håper virkelig jeg ikke skulle slumpe til å invitere deg på fest for så å bedømmes utelukkende på antall kaker. For min familie er IKKE kakene festen. Tro det eller ei. Du får snike med deg muffins i vesken om kaker må til for at du hygger deg. For meg er det viktigere med folk og skikkelig mat - ikke sukker, sjokolade, fett og krem.

Haha, sukker, fett, sjokolade og krem hører fest til. Men noen er jo livredd sånt, selv til fest. Trist! Heldigvis kjenner jeg ingen som er som deg😊

Da finnes det ikke usunn mat heller da vil jeg tro? Ikke noe fet mat, eller noe med mye karbohydrater? Mest salat? Litt fisk? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Mange her som mangler kunnskap gitt. Og mange som tror de tilfredsstiller alle gjester ved å gjøre det på sin måte. Akkurat som gjester ville sagt fra at de synes det var kjipt med lite kaker feks. Hele familien liker ikke kaker... yeah right 🤣

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her må jeg si meg uenig, altså! Ingen kjøpekake i verden slår hjemmebakt. Om den som har bakt kan bake, da!

Alle utdannete konditorer baker dårligere enn alle husmødre? Knis.

Anonymkode: 77b87...57b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det blir ikke hjemmebakt smak av sånne "samlebånd" produkter. Og nei, på langt nær alle husmødre er gode til å bake. Men de baker vel neppe til fest heller. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Da får vi enes om å være uenig. Jeg spiser mye heller kaker laget av min lokale baker enn av svigermor, mor, nabo, venninne uansett hvor flinke de er. Jeg har smakt mange hjemmebakte kaker og ikke en kan måle seg med de jeg kjøper hos min lokale baker. Selv de som påstår at hjembakte kaker er mye bedre enn kjøpekaker (og jeg har en del av disse i min omgangskrets som forøvrig også er gode bakere) spør meg om oppskrift på mine kaker da jeg alltid har så gode kaker. De blir en smule betuttet når de forstår at kakene er kjøpt hos min lokale baker.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det blir ikke hjemmebakt smak av sånne "samlebånd" produkter. Og nei, på langt nær alle husmødre er gode til å bake. Men de baker vel neppe til fest heller. 

Men alle konditorer jobber jo ikke på samlebånd. Det er snakk om mel, egg og smør, så enorm forskjell er det ikke altså. Det viktigste med kakebaking er gode råvarer og godt håndlag.

Jeg får inntrykk av at det er litt sånn snobberi ute og går, jeg nekter faktisk å tro at det er så mange som aldri har fått en god kake som ikke er bakt ved kjøkkenbenk i privat kjøkken 😅det er kake det er snakk om

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da får vi enes om å være uenig. Jeg spiser mye heller kaker laget av min lokale baker enn av svigermor, mor, nabo, venninne uansett hvor flinke de er. Jeg har smakt mange hjemmebakte kaker og ikke en kan måle seg med de jeg kjøper hos min lokale baker. Selv de som påstår at hjembakte kaker er mye bedre enn kjøpekaker (og jeg har en del av disse i min omgangskrets som forøvrig også er gode bakere) spør meg om oppskrift på mine kaker da jeg alltid har så gode kaker. De blir en smule betuttet når de forstår at kakene er kjøpt hos min lokale baker.

Det finnes helt sikkert noen sånne steder. Jeg vet om et sted jeg kan få veldig god kransekake, men i hvertfall her jeg bor, rett ved Oslo, er de veldig sjeldne. Her må bi ta til takke med Pascal ol.

Anonymkode: 5a95a...93d

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Konditorkaker er ikke det samme som hjemmelagde kaker og er ikke laget for å spises på samme måte. De har gjerne svært sterk smak, veldig søte eller veldig mørk sjokolade. Man tar et lite stykke sammen med en kopp kaffe, og det er nok.

Jeg foretrekker hjemmelaget. Jeg foretrekker kokekaffe også, og hvis jeg kjøper kaffe på kaffebar spiller det ingen rolle hvor flink baristaen er, det blir fortsatt en espressodrikk.

Anonymkode: eef1f...d2c

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men alle konditorer jobber jo ikke på samlebånd. Det er snakk om mel, egg og smør, så enorm forskjell er det ikke altså. Det viktigste med kakebaking er gode råvarer og godt håndlag.

Jeg får inntrykk av at det er litt sånn snobberi ute og går, jeg nekter faktisk å tro at det er så mange som aldri har fått en god kake som ikke er bakt ved kjøkkenbenk i privat kjøkken 😅det er kake det er snakk om

Snobberi? Det ville jo isåfall vært motsatt da, at det er stas å kjøpe fordi man da har mye penger, for det koster jo skjorta å kjøpe🤣

Du får nekte så mye du vil, men det sier nok mest om dine bakeferdigheter og alle du kjenner sine🤣 Eller så har du rare smaksløker.

Det finnes jo "husmødre" som selger hjemmebakst, da kan jeg nok tro det blir godt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt motsatt erfaring, gitt! Overalt hvor jeg har ferdes har det værtSTOR interesse for kakerester.

Og bare en liten oppklaring: at det er mye kake igjen etter et selskap, betyr IKKE at det er for mye kake, eller at folk ikke liker. Det betyr at det har vært nok kake, det SKAL være masse rester. Om alle fat var skrapet, ville det vært det samme som at det var for lite. For meg som vertinne ville det vært en katastrofe, og jeg hadde følt på dyp skam. Nok kaker og mat betyr gjestfrihet, kunnskap om skikk og bruk og at man trakterer sine gjester etter alle kunstens regler. Det motsatte vitner om kjiphet, at man er gjerrig, ikke forstår hvordan et selskap skal være, og at man driter i de av gjestene som har gledet seg til å spise kake. Og DEM er det mange av: hører stadig folk snakke om at de gleder seg til alle kakene når de skal i selskap. TENK for en skuffelse å komme i en konfirmasjon med to kaker!

Samme her! Vi hadde mye igjen men det ble også spist mye! Mange kakeglsde 

Anonymkode: f5483...ea5

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Snobberi? Det ville jo isåfall vært motsatt da, at det er stas å kjøpe fordi man da har mye penger, for det koster jo skjorta å kjøpe🤣

Du får nekte så mye du vil, men det sier nok mest om dine bakeferdigheter og alle du kjenner sine🤣 Eller så har du rare smaksløker.

Det finnes jo "husmødre" som selger hjemmebakst, da kan jeg nok tro det blir godt. 

Snobberi som at det verker i husmorhjertene deres hvis noen liker kjøpekaker best. 

Ja, det er nok slik at alle jeg kjenner er dårligere bakere enn alle andre. Fordi siden du ikke har opplevd virkelig gode konditorkaker så finnes de nok ikke. Sånn er det nok. 

Endret av Rhodiola
delryddet - Rhodiola, mod.

Jeg har vært i både bryllup og konfirmasjon på Østlandet med en stor kake. Jeg surret rundt og lette diskre etter kakebordet, selvsagt uten å si noe. Møtte på en annen vestlending som og surret rundt og vi lo godt begge to av oss selv. 

det skal være et stort kakebord i dåp, konfirmasjon og bryllup. Man kaster da ikke kaker. Man inviterer venner til konfirmanten, naboer og foreldres venner på etterselskap hjemme. Som er en enkel greie der kaker står på bordet og man setter seg der det er plass.

Anonymkode: 92c47...a63

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

det skal være et stort kakebord i dåp, konfirmasjon og bryllup. 

Anonymkode: 92c47...a63

Jeg, og ingen andre, «skal» noe som helst. Jeg arrangerer mitt og/eller konfirmantens selskap akkurat slik jeg/konfirmanten vil, og jeg kan love deg at alle gjestene går hjem både mette og fornøyde - selv uten å ha stappa i seg x antall kakestykker.

Er det ikke fint med mangfold og ulike måter å gjøre ting på?

Anonymkode: 46c07...d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...