Gå til innhold

Konfirmasjon og kaker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mer fokus på mat enn kake?? Altså ja takk begge deler. Maten er også i fokus for oss som har mye kaker. Begge deler er viktig! Gjestene må da bli sultne om de kun får middag og så bare en liten kakebit. Eller serverer dere mat to ganger istedenfor? Et sånt lag varer jo i mange timer. 

Anonymkode: 0e579...4fb

👏

Anonymkode: f5483...ea5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Oj, snakk om å ta helt av ang kaker da😅hvorfor være negativ til de som kanskje ikke har en kake til hver og hvorfor være negativ til de som har en kake til hver? Ender nok opp med 10-11 kaker. Tror det holder. 

Kjenner jeg blir mer stressa over dere som skriver at det går flere timer mellom mat og kake, masse leker innemellom og kake til midnatt, hjelpes, er det sånn en komfirmasjon er? Blir ikke sånn hos oss...

Hi

Anonymkode: 5d22d...06b

Hehe! Blir ikke sånn her heller. Hos oss blir det et nedpå selskap i motsetning til mye man leser. Hageselskap , gode venner, god mat og en eneste tale. Ikke kommer vi til å holde på til midnatt heller😊

Dette handler vel egentlig om kultur. Vi har konfirmasjon nå i mai, ca 60 gjester med smått og stort, koldtbord og rundt 20 kaker. Det er nok ganske vanlig her i Tromsø. Kjenner veldig mange som har hatt eller har konfirmasjon nå disse årene, og hører at det er omtrent likt. I bygda jeg kommer fra er det nok vanlig med flere gjester, men tror det har moderert seg der også. Alle konfirmasjoner jeg har vært i, slutter ganske tidlig, rundt kl 20 er det iallefall over.

Anonymkode: 5aa59...cf1

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Vi er ikke kake spisere og vi blir kun nær familie. Konfirmanten ønsker seg mer forskjellig mat enn kaker så da har vi det. Det vil serveres tapas, gryteretter, helstekt lam og det vil være mye forskjellige salater og frukt. Maten lager vi selv og det vil være muligheter til å forsyne seg selv gjennom hele selskapet. Tenker det må være lov å ha mange kaker og det å ha få kaker. Helt uten at noe av det blir feil. Vi gidder i alle fall ikke ha haugevis av kaker når kaker ikke er vår greie😊

Det jeg lurer på er hva dere serverer etter middagen. Selv om folk spiser godt til middag ønsker jo de fleste noe mer etter 3-5 timer. Kjører dere da en runde til med tapas?

Anonymkode: 5a95a...93d

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Oj, snakk om å ta helt av ang kaker da😅hvorfor være negativ til de som kanskje ikke har en kake til hver og hvorfor være negativ til de som har en kake til hver? Ender nok opp med 10-11 kaker. Tror det holder. 

Kjenner jeg blir mer stressa over dere som skriver at det går flere timer mellom mat og kake, masse leker innemellom og kake til midnatt, hjelpes, er det sånn en komfirmasjon er? Blir ikke sånn hos oss...

Hi

Anonymkode: 5d22d...06b

Hehe, jeg leste den hvor du skal ha mange kaker slik at gjestene føler seg velkomne og blir lenge. Min første tanke, Gud, da skal jeg ikke overdrive 😂 Jeg vil ikke ha gjester til langt utpå en sånn dag, sist var jeg helt ødelagt etter dagen. 

Uansett, vi var over 40 i selskapet til eldste, mener vi endte med 11 kaker. Nå er jeg heldig med noen tanter som baker og da kan du også sende restene hjem med den som bakte hvis ikke du har arenaer å dele de dagene etter. Veldig kjekt, river litt i kroppen hvis en må kaste det. Fylte på med gjærbakst, frukt og salte chips, for det kan fryses ned og spises de neste dagene uansett. Var mye rester her. Selve hovedkaken ble bakt ut fra antall gjester. Bedre med store kaker av de populære slagene fremfor mange små. 

Anonymkode: d87c9...9fe

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det jeg lurer på er hva dere serverer etter middagen. Selv om folk spiser godt til middag ønsker jo de fleste noe mer etter 3-5 timer. Kjører dere da en runde til med tapas?

Det blir mer enn nok mat og ingen vil gå sultne😊.

Hehe, jeg leste den hvor du skal ha mange kaker slik at gjestene føler seg velkomne og blir lenge. Min første tanke, Gud, da skal jeg ikke overdrive 😂 Jeg vil ikke ha gjester til langt utpå en sånn dag, sist var jeg helt ødelagt etter dagen. 

Uansett, vi var over 40 i selskapet til eldste, mener vi endte med 11 kaker. Nå er jeg heldig med noen tanter som baker og da kan du også sende restene hjem med den som bakte hvis ikke du har arenaer å dele de dagene etter. Veldig kjekt, river litt i kroppen hvis en må kaste det. Fylte på med gjærbakst, frukt og salte chips, for det kan fryses ned og spises de neste dagene uansett. Var mye rester her. Selve hovedkaken ble bakt ut fra antall gjester. Bedre med store kaker av de populære slagene fremfor mange små. 

Anonymkode: d87c9...9fe

Der er vi forskjellige. Når jeg har gjester vil jeg at de skal ha det så hyggelig at de har lyst til å bli lenge.

mamma til adhd gutt<3 skrev (25 minutter siden):

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg dpurte om hvordan dere gjorde det. Serverer dere tapas en gang til utpå kvelden? Har dere åpent for at gjestene "sniker" til seg rester når de blir sultne igjenn? Går gjestene hjem når de blir sultne igjenn eller hvordan gjør dere det.

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg dpurte om hvordan dere gjorde det. Serverer dere tapas en gang til utpå kvelden? Har dere åpent for at gjestene "sniker" til seg rester når de blir sultne igjenn? Går gjestene hjem når de blir sultne igjenn eller hvordan gjør dere det.

Mye av maten vil være tilgjengelig for gjestene under hele selskapet. Tenker det vil bli satt frem ting som må holdes kjølig flere ganger. Har ikke noe konkret her og tar det som det kommer. Mamma er super på å holde selskap så dette vil helt sikkert bli uproblematisk.

Me blir 25 stk og eg kjem til å lage ca 10 -12kaker . Synst det skal være endel å velge mellom . Veit det blir endel igjen men det kan gjester osv ta med heim på eit fat .

Men har og vore i konfirmasjon der det er eit kake stykke til kvar.heilt i orden det også.

Men eg foretrekker eit bugnende kakebord 🤩

Anonymkode: 39383...845

Me blir 25 stk og eg kjem til å lage ca 10 -12kaker . Synst det skal være endel å velge mellom . Veit det blir endel igjen men det kan gjester osv ta med heim på eit fat .

Men har og vore i konfirmasjon der det er eit kake stykke til kvar.heilt i orden det også.

Men eg foretrekker eit bugnende kakebord 🤩

Ett stykke? Da hadde jeg tenkt de ikke Eide folkeskikk.. men har aldri til dags dato opplevd det 

Annonse

Hjelpes. Hun har sagt de skal være nærmeste familie og at de skal lage masse mat. Hadde du virkelig hatt behov for en konkret plan og strategi for hvordan du skulle unngått at gjestene døde av sult? Hvordan er det mulig å problematisere noe som er så intenst enkelt?

Anonymkode: 46c07...d7e

Ett stykke? Da hadde jeg tenkt de ikke Eide folkeskikk.. men har aldri til dags dato opplevd det 

Jeg har vært på flotte bursdagsmiddager på hotell og restauranter. Ofte har desserten vært et kakestykke. Hvorfor er det så krise, og hvorfor er det mer krise i en konfirmasjon? Hvor mye kake må man dytte i seg før man er fornøyd egentlig?

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har vært på flotte bursdagsmiddager på hotell og restauranter. Ofte har desserten vært et kakestykke. Hvorfor er det så krise, og hvorfor er det mer krise i en konfirmasjon? Hvor mye kake må man dytte i seg før man er fornøyd egentlig?

Det er ikke krise, men det er litt stusselig og passer best å beskrive som at man feirer med en bedre middag enn å kalle det et selskap eller en fest.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men det er jo ganske smålig og virker veldig gjerrig om det settes fram en kake liksom. Ofte en kjøpt som da ikke er spesielt god. Det vil jo ikke så mange ha. I sånne lag skal man jo kunne velge i mye og riktig kose seg. Ingen koser seg med en kjøpekake. 

Hva er det du surrer med? En kjøpekake som er bestilt hos bakeren er like god eller bedre enn kaker som er hjemmelaget da det faktisk er profesjonelle som lager kaker hos en baker.

Anonymkode: 9da9b...273

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Hjelpes. Hun har sagt de skal være nærmeste familie og at de skal lage masse mat. Hadde du virkelig hatt behov for en konkret plan og strategi for hvordan du skulle unngått at gjestene døde av sult? Hvordan er det mulig å problematisere noe som er så intenst enkelt?

Nå fikk jeg jo svar på det. De tenker å la tapasen stå fremme slik at folk kan fortsette å forsyne seg av den. Det er jo også en god løsning som reduserer kakebehovet betraktelig.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det du surrer med? En kjøpekake som er bestilt hos bakeren er like god eller bedre enn kaker som er hjemmelaget da det faktisk er profesjonelle som lager kaker hos en baker.

Anonymkode: 9da9b...273

Det kommer an på hvem som baker og egen smak. Jeg har sjelden fått kjøpekaker som har vært på høyde med en god hjemmelaget, men de er jo bestandig ok. Variasjonen er større på hjemmebakst. Ikke alt er like vellykket.

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Men er det ikke litt kjipt å gå å småspise på samme mat over flere timer? Alle blir jo sultne igjen noen timer etter mat og da kommer jo kakebordet til sin rett. 

Vi også har mer enn nok mat, men det endrer jo ikke det ar man faktisk blir sulten igjen. Spiser dere vanligvis kun ett måltid per dag? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Mye av maten vil være tilgjengelig for gjestene under hele selskapet. Tenker det vil bli satt frem ting som må holdes kjølig flere ganger. Har ikke noe konkret her og tar det som det kommer. Mamma er super på å holde selskap så dette vil helt sikkert bli uproblematisk.

Merkelig opplegg. Man blir jo litt lei mat, hvertfall samme mat, og da vil man jo ha kaker og dessert, ikke enda mer tapes liksom. 

Det er jo kakene og maten som er viktigst!

Det eg ville frem til er at det er store variasjoner blandt folk og det er ok . Nokon lager så det er ein porsjon til kvar . Me like å ha rikeleg så alle kan ete det dei vil . Men det finnes ingen fasit . Eg har opplevd å komme til konfirmasjon der det knapt litt mat til alle og eit kakestykke.  

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det eg ville frem til er at det er store variasjoner blandt folk og det er ok . Nokon lager så det er ein porsjon til kvar . Me like å ha rikeleg så alle kan ete det dei vil . Men det finnes ingen fasit . Eg har opplevd å komme til konfirmasjon der det knapt litt mat til alle og eit kakestykke.  

Det må ko bære pinlig å ha alt for lite mat? Jeg har ikke opplevd det i konfirmasjon, men i bryllup. Vertskapet virket ganske flaue da folk bestilte pizza etter middagen. Det ble en morsom historie da 😅

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det må ko bære pinlig å ha alt for lite mat? Jeg har ikke opplevd det i konfirmasjon, men i bryllup. Vertskapet virket ganske flaue da folk bestilte pizza etter middagen. Det ble en morsom historie da 😅

Jeg hadde dødd av skam om det ikke var nok mat og masse kaker😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...