Gå til innhold

Dere som har store sønner. Hvordan ville du ha reagert om dette skjedde?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig en telefon fra en bekjent, med spørsmål om jeg hadde hørt om det gikk rykter angående sønnen hennes. Ryktet sa at han hadde voldtatt bestevenninnen til min datter. Hun vet godt at de to er gode venner, var nok derfor hun ringte meg. Hun spurte om jeg trodde det var sant. Svarte at jeg ikke hadde noen forutsetning for å vite noe som helst, men at jeg trodde på venninnen til min datter. Hun virket brått sur, og sa at denne jenta ikke var til å stole på i det hele tatt. Svarte igjen at jeg ikke visste noe sikkert, og at det heller ikke var min sak. 

Jeg har hørt at denne gutten (som er 20 år) ikke er noen snill fyr. Dette sa jeg ikke til damen som ringte, men jeg hadde nesten litt lyst til det. Hun var 100% sikker på at dette var tull. 

Hvordan ville dere taklet en slik situasjon? 

Anonymkode: cfc93...9a4

Fortsetter under...

Ingen vil vel tro noe sånn om sin egen sønn.     Men jeg hadde nok svart at det kunne jeg ikke svare på,var ikke til stede når det skjedde.      Mine egne meninger holder jeg for meg selv.       Kan ikke gå rundt og si at han har nok gjort det,på samme måte om han hun lyver nok.        Så lenge jeg ikke har sett det selv.     

Anonymkode: 3bcf9...8de

Er han anmeldt?

Jeg har to sønner på 19 og 21 år, og kan vanskelig se for meg at noen av dem skulle voldta noen. Men om en av dem ble beskyldt for det måtte jeg jo ha hørt på hva de har å si.

Det du skisserer er altså at hun sier hun har blitt voldtatt, han sier han ikke har gjort det, og det er ikke noen anmeldelse eller straffesak i bildet?

Da er det nok naturlig at en mamma velger å tro på sønnen sin, men jeg ville aldri beskyldt jenta for å lyve, svertet henne og snakket stygt om henne. Som deg ville jeg stilt meg ganske nøytral, sagt at jeg var ikke der så jeg vet ikke hva som skjedde, jeg vet bare hva sønnen min sier og da kan ikke jeg annet enn å tro han.

Anonymkode: 7e68b...473

Det er vanskelig å si hva jeg hadde svart sånn konkret. Hva som har skjedd, og hvordan det skjedde, kan vi jo ikke vite. At det er en belastning for både henne og han, med pårørende, er helt sikkert!

For en del år siden var min store (mindreårige) tenåring hos en kamerat. De to og en til kamerat, skulle være hjemme alene og se film. Kun de tre. Ut på ettermiddagen ringte ei jente fra klassen, hun ville være med dem. De sa nei, men hun ga seg ikke. Hun ringte opp igjen, denne gang med lovnad om å ta med alkohol. Da sa de ja.

Jenta kom, alle fire ble fulle. Jenta og gutten som bodde i huset endte opp til sengs. Hun anmeldte han for voldtekt.

Sønnen min sa i ettertid at jenta hang over kompisen hele kvelden. Hun dro han med inn på soverommet. De to andre lo av det hele, for kompisen var fullest av alle. Hvordan skulle han greie å gjennomføre sex? Han som ble anmeldt husker ingenting.

Denne saken ødela mye for både jenta og han som ble anmeldt. Jeg vil påstå at det også ødela mye for de to kompisene, bla min sønn, som ble dratt inn i det. Saken ble henlagt over et år etter anmeldelse. Jenta gikk tilsynelatende videre med sitt liv. Gutten greide ikke fullføre vgs.

Voldtekt er aldri greit. Samtidig er grensen noen ganger hårfin. Hva er voldtekt, hva er frivillig? Vi må få en samtykkelov på plass!!

Anonymkode: 35484...75a

Annonse

Jeg klarer ikke helt få tak i følgende. Kommer det fra jenta som skal ha blitt voldtatt? Eller er det rykter uten at en kjenner hvor det kommer fra? 

Ville i det minste fått det avklart før jeg i det hele tatt gikk inn i samtale om hvem som snakker sant, eller er tilbøyelig til å ikke gjøre det. Siste kan en ikke vite. Men det er ingen grunn til å lure på engang hvis dette bare er rykter, ikke påstand.  

Jeg har sett noen stygge eksempler på rykter, moren er nok ikke sur på deg, men hun er nok svært stresset og da er det ikke alltid man er rasjonell eller reagerer helt som en burde. 

Anonymkode: 9f2ae...18f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk nylig en telefon fra en bekjent, med spørsmål om jeg hadde hørt om det gikk rykter angående sønnen hennes. Ryktet sa at han hadde voldtatt bestevenninnen til min datter. Hun vet godt at de to er gode venner, var nok derfor hun ringte meg. Hun spurte om jeg trodde det var sant. Svarte at jeg ikke hadde noen forutsetning for å vite noe som helst, men at jeg trodde på venninnen til min datter. Hun virket brått sur, og sa at denne jenta ikke var til å stole på i det hele tatt. Svarte igjen at jeg ikke visste noe sikkert, og at det heller ikke var min sak. 

Jeg har hørt at denne gutten (som er 20 år) ikke er noen snill fyr. Dette sa jeg ikke til damen som ringte, men jeg hadde nesten litt lyst til det. Hun var 100% sikker på at dette var tull. 

Hvordan ville dere taklet en slik situasjon? 

Anonymkode: cfc93...9a4

Du svarte at du trodde på jenta? Samtidig som du sa at du ikke hadde noen forutsetninger for å vite noe som helst?

sønnen til min venninne anklaget for voldtekt av ei jente. Som ikke anmeldte. Heldigvis hadde han en mor som satt seg ned med han og ba han forklare. Han påsto at ingenting hadde skjedd. 

Sammen gikk de til politiet. Forklarte seg om anklagene. Politiet kalte inn jenta til samtale. Hun fikk tilbud om full medisinsk undersøkelse. Det ville hun ikke, Og det endte med at hun innrømmet at anklagene var falske!

En voldtekt er en forferdelig handling. De som blir utsatt for dette skal tas på absolutte alvor. Dessverre er det noen som slenger om seg med uriktige voldtektsanklager. Og det er SÅ ødeleggende både for de som blir utsatt for dette og for de som faktisk blir utsatt for slike handlinger. 

Anonymkode: f74a0...c50

Når det kommer til rykter, så må man 1: finne ut om det er et rykte. Har denne jenta sagt at han har voldtatt henne? Hvis ja- hvorfor forteller hun det til bygda i stedet for politiet? Du sier dette ryktet ikke er din sak, men du har hørt rykter om at han ikke er snill. Så 2: Hva fører til at du tror på alle rykter du hører? Hvordan velger du troverdige kilder? 

Anonymkode: 75e54...f01

Annonse

Du starter innlegget med å si at det er et rykte. Ingen av dere vet egentlig noe som helst.

Enten jeg har en datter eller en sønn; så ville jeg aldri ha deltatt i en sånn samtale som du skisserer over her. Dere gjør jo vondt verre for alle parter, uansett hva som egentlig er sannheten.

Anonymkode: 06c00...037

Du sier til en mor at du tror på jenta som har sagt at sønnen hennes har voldtatt henne, og så reagerer du på at hun *brått blir sur? Ja, der var pussig.

Men hvilken mor ringer til en bekjent og spør om noe sånt, og hvem svarer på slikt? 

Hadde jeg fått en sånn telefon så hadde jeg sagt at det var både upassende og ubehagelig og lagt på. Mye rart det er rundt omkring.

Anonymkode: 5cc68...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...