Gå til innhold

Tar det virkelig 5 måneder for NAV å behandle søknad om barnebidrag? Noen med erfaringer? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått utbetaling før 5 mnd? Ser at all info er hentet inn nå etter 1,5 mnd, så jeg lurer på hva de skal bruke resten av tiden til 🙂

Anonymkode: c947f...98f

Fortsetter under...

Skrevet

Det tar litt tid.. de brukte 8 uker på å behandle søknaden min om arbeidsledighet. I tillegg fant de ikke igjen søknaden min og jeg mistet da 3 uker med betaling. Har klaget, og det tar et år å behandle, så det tar tid

Anonymkode: 516f6...e3c

Skrevet

Det kan du si... her tok det hhv 7 og 14 mnd...

Anonymkode: e1e59...693

Skrevet

Bidrag her tok lang tid. Husker ikke hvor lenge. 

Anonymkode: 28ddd...724

Skrevet

Her tok det fem før de fattet vedtak ja. 

Anonymkode: 1751d...f8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her tok det fem før de fattet vedtak ja. 

Fem mnd

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Noen som har fått utbetaling før 5 mnd? Ser at all info er hentet inn nå etter 1,5 mnd, så jeg lurer på hva de skal bruke resten av tiden til 🙂

Dette spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom på dette forumet og andre steder. Jeg skjønner at det ikke er lett å forstå at det tar x antall uker eller måneder å behandle akkurat din søknad. Sannheten er jo at det ikke tar uker eller måneder å faktisk behandle saken og fatte et vedtak. Det som tar tid er å innhente opplysninger, kontrollere opplysninger, kanskje måtte innhente noe mer eller på nytt, etterlyse dokumentasjon, drøfte om det er en spesiell sak osv. Også er det det da at når din søknad kommer inn, så kommer den inn underst i en bunke der det er en haug av andre som har søkt før deg. Akkurat som når du venter på en operasjon på sykehuset. Det er jo ikke det at det tar tre måneder å operere akkurat deg, men det er folk i kø foran deg.

Jeg jobber ikke med barnebidrag, men en annen ytelse. På en god dag, uten forstyrrelser og der jeg har alt av dokumentasjon, de jeg ringer tar telefonen, sender det de skal osv så klarer jeg kanskje 20 saker. Så kommer alt det andre man også skal på en jobb: møter, kurs, bistå kolleger, svare i telefonen osv. Vi har færre ressurser på akkurat mitt felt enn vi hadde for noen år siden og sånn er det de fleste steder i NAV. Vi kommer alltid i mål, men vi sitter absolutt ikke med hendene i fanget og ser på at en sak som kan ferdigstilles ligger og venter til siste frist mens vi tvinner tommeltotter og kikker på været. Jeg vet at det er frustrerende å vente, men vi trenerer ikke for å være vrange. Vi har bare mye å gjøre. 

Anonymkode: 8b018...06c

Skrevet

Det spørs på forskjellige ting. Nr 1 det er køsystem. Det er flere saker før din. 2 Nav har utredningsplikt før de kan fatte vedtak. Bidrag er jo en 2 parts sak. Hvis den ene kommer med nye opplysninger i varslingsperioden, må dette oversendes den andre parten for uttalelse med nye frister ect. Noen ganger sender folk inn mangelfulle opplysninger som da gjør at NAV må innhente mer.

3.. Nav setter en frist til bruker, men saken behandles ikke før 3 uker etter det igjen, dette for å sikre forsinkelse i postgang ect. Er jo kjedelig hvis det fattes vedtak på feil grunnlag også kommer plutselig opplysningene som var etterspurt 2 dager etter osv.😅

Sånn jeg fikk forklart det hvertfall. 

Anonymkode: dc0ed...ee8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dette spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom på dette forumet og andre steder. Jeg skjønner at det ikke er lett å forstå at det tar x antall uker eller måneder å behandle akkurat din søknad. Sannheten er jo at det ikke tar uker eller måneder å faktisk behandle saken og fatte et vedtak. Det som tar tid er å innhente opplysninger, kontrollere opplysninger, kanskje måtte innhente noe mer eller på nytt, etterlyse dokumentasjon, drøfte om det er en spesiell sak osv. Også er det det da at når din søknad kommer inn, så kommer den inn underst i en bunke der det er en haug av andre som har søkt før deg. Akkurat som når du venter på en operasjon på sykehuset. Det er jo ikke det at det tar tre måneder å operere akkurat deg, men det er folk i kø foran deg.

Jeg jobber ikke med barnebidrag, men en annen ytelse. På en god dag, uten forstyrrelser og der jeg har alt av dokumentasjon, de jeg ringer tar telefonen, sender det de skal osv så klarer jeg kanskje 20 saker. Så kommer alt det andre man også skal på en jobb: møter, kurs, bistå kolleger, svare i telefonen osv. Vi har færre ressurser på akkurat mitt felt enn vi hadde for noen år siden og sånn er det de fleste steder i NAV. Vi kommer alltid i mål, men vi sitter absolutt ikke med hendene i fanget og ser på at en sak som kan ferdigstilles ligger og venter til siste frist mens vi tvinner tommeltotter og kikker på været. Jeg vet at det er frustrerende å vente, men vi trenerer ikke for å være vrange. Vi har bare mye å gjøre. 

Anonymkode: 8b018...06c

Jeg kritiserer ikke ansatte i NAV, jeg stiller bare et spørsmål. Jeg tror heller ikke at saker blir liggende til siste frist for moro skyld. Her er alt av informasjon hentet inn digitalt, dvs. lønn, så det trenger ikke å etterkontrollereres. Alt er klart etter 1,5 måned, som for øvrig er helt grei behandlingstid. Det er snakk om 6000 kr per måned, så jeg har selvfølgelig bruk for pengene. Men jeg synes også synd på de som skal betale bidrag som starter med en faktura på 30 000 kr.. Det er ikke alle som er like flinke til å sette av penger eller som får med seg at det gjelder fra søknadsdato.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kritiserer ikke ansatte i NAV, jeg stiller bare et spørsmål. Jeg tror heller ikke at saker blir liggende til siste frist for moro skyld. Her er alt av informasjon hentet inn digitalt, dvs. lønn, så det trenger ikke å etterkontrollereres. Alt er klart etter 1,5 måned, som for øvrig er helt grei behandlingstid. Det er snakk om 6000 kr per måned, så jeg har selvfølgelig bruk for pengene. Men jeg synes også synd på de som skal betale bidrag som starter med en faktura på 30 000 kr.. Det er ikke alle som er like flinke til å sette av penger eller som får med seg at det gjelder fra søknadsdato.

Anonym ee8 forklarte det egentlig veldig godt; når alle opplysninger er innhentet og søknaden egentlig er klar til behandling, så ligger den jo ikke øverst i bunken. Der offentlige har lang saksbehandlingstid blant annet pga for lite ressurser. 

Anonymkode: cff56...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...