Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #51 Skrevet 28. februar 2023 Luksusdyret skrev (1 time siden): Og hadde offeret sluppet å høre masse dritt om sin klesstil, tidligere partnere og annet piss som ikke har noe med saken å gjøre, foran alle i en rettssal, ville flere ha anmeldt. Det er helt vanvittig at det er tillatt med bevis for offerets seksuelle vandel i voldtektssaker, blant annet hvor mange man har ligget med før, mens det ikke føres bevis i tyverisaker for hvor ofte offeret har glemt ting på butikken, hos venner osv. I flere saker den siste tiden har tiltalte blitt frikjent både ved tilståelse og bevis. Den juridiske dommeren ønsker å domfelle, da han/hun mener at beviskrav er oppfylt, mens lekdommere frikjenner over lav sko. Og siden de ikke-juridiske dommere er i flertall, blir det ingen dom. Enig der. I tillegg brude det være letter å kreve erstatning for de som etter en anmeldelse mobber offeret. Hvor mange historier har vi ikke lest eller hørt om der ei har anmeldt en for voldtekt også blitt kalt "Hore" +++ Anonymkode: 47edd...597
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #52 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ikke meg du spør, men at det er ulovlig å begå drap, er vel ett eksempel. Ikke veldig mange dreper i Norge, ikke veldig mange blir drept. Skal vi avkriminalisere drap også da, for med det du argumenterer for så er det jo bare følelser som bestemmer om det er galt eller ikke. Du mener jo at voldtektsmenn flest mener det ikke er feil å voldta, og det går også for en del drapsmenn(kvinner) - så med din logikk bør vi avkriminalisere drap også. Men det var kanskje ikke de følgene du ønsket deg i det varmere samfunnet du mener løsningen er? Jeg tror du argumenterer bare for argumentenes skyld, men du kan ikke greie å skape et varmere og mer empatisk samfunn hvis du samtidig gjør det lovlig etter loven å utføre vold. Anonymkode: 1db67...3cd Hvor har jeg mente at voldtekt skal avkriminaliseres? Logikk er bare logisk. Det begrepet du leter etter er premisser. Premisser kan være logiske eller ikke logiske. Men ja, du har rett i det. Hvis moral bare er tilfeldige og flyktige følelser så er det noen som vil føle at mord er moralsk. Hvis moral bare er flyktige følelser. Er det det? Hvis jeg ikke mener at voldtekt skal avkriminaliseres så er det ikke logisk å se for seg at jeg ser for meg et samfunn der voldtekt er lov. Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #53 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Disse to er motsetninger. Det at noe skal være "best mulig for flest mulig" avhenger av hvor mange det er best for. Er det flere voldtektsmenn enn det er -ofre så er det best for flest mulig at de går fri. JAnonymkode: 795b0...a9d Nei. "Best mulig for flest mulig" handler ikke om et enkelt regnestykke om f.eks. antallet voldtektsmenn. I vurderingen av hva som er best for flest må man selvsagt også ta hensyn til forbrytelsens størrelse, og det er naturligvis ikke hyppigheten av kriminelle handlinger som avgjør om noe er forbudt eller ei. Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg vil se beviser på at lover innføres og avskaffes avhengig av hva som er "best mulig for flest mulig". Jeg har aldri sagt at det BLIR best for flest, men at det er FORSØK på dette. La meg omformulere meg. De politiske partiene vil, hver på sin måte, skape et best mulig samfunn (samfunnet er altså alle, oss, de mange, "flest"). De er ikke enige om hvordan det skal foregå nøyaktig, og det finnes jo i liten grad et fasitsvar på løsningen. Men dette gjør de blant annen gjennom å revidere, vedta eller avskaffe lover. Her kan du lese hva Stortinget selv skriver: https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/videregaende-skole/hva-gjor-stortinget/slik-er-saksgangen-i-stortinget/ Det er for øvrig uklart for meg hvorfor dette skal være en kontroversiell påstand? Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Kanskje du tar feil? I hva? Anonymkode: b8863...ce3
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #54 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Voldtekt bør ikke avkriminalisering, men skammen ved å ha blitt voldtatt og tabuet rundt å angre på sex og at det finnes gråsoner rundt hva som bør være regnet som straffbar voldtekt bør fjernes. Anonymkode: d7720...76f Gråsoner rundt hva som bør være en straffbar voldtekt bør fjernes? Hva i all verden er en ikke straffbar voldtekt? Anonymkode: fcd4e...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå