Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg er egentlig for lov og dom her, men synes det hele er en vist så lenge så få blir dømt. Ut i fra denne rapporten så bli for få anmeldt (hovedgrunnen som blir oppgitt er at det er for omfattende og påkjenningen blir for stor). Av de 893 som ble anmeldt i fjor ble kun 36 dømt, kun 4% av de anmeldte. Det hevdes i tillegg at hele 4465 ble voldtatt i fjor siden politet kun mener å ha kjennskap til 1 av 5 voldtekter. Så om alle hadde anmeldt så ville 4286 voldtekter brytere gått fri og kun 179 blitt dømt. Dette er så enorme tall at det kanskje burde vært bedre å legge penger på forebyggende og behandling i stede for at politet fikk penger til dette. Så klart om man får juling i tillegg til voldtekten så kunne man anmeldt for vold på lik linje som om man blir slått ned på byen. Ja jeg vet jeg sikkert provosert en del nå, men tallene snakker jo for seg selv, det er allerede i dag nesten ingen konsekvenser for voldtekt og slik har det vært i mange mange år. Så hvorfor kjempe imot lenger? Hadde jeg anmeldt voldtekt? Nei jeg tror ikke det. Anmeldte en blotter en gang og det var ubehagelig nok. Hadde man heller kunne tatt en undersøkelse for å bevise skadene for forsikringselskap så hadde jeg kanskje gjort det. Anonymkode: 47edd...597
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Samtidig er det jo bra at noen dømmes? Og når det anmeldes, så kan man søke voldsoffererstatning. De har lavere krav enn retten. I tillegg får man jo behandling for det psykiske om man ønsker det Anonymkode: 0ef2a...7e0
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Voldtekt ER vold. Nei, det bør ikke avkriminaliseres. Foreldre bør oppdra sønnene sine bedre - så de ikke begår voldtekt. I tillegg bør vi få en samtykkelov. Anonymkode: a04cc...b21
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Hvordan og hvorfor tror du det vil hjelpe å avkriminalisere voldtekt? Anonymkode: fcd4e...1ae
the amazing spidermamma Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Det ville jo oppfattes som en stille aksept av voldtekt hvis det skulle bli avkriminalisert. Selv om det er altfor få som blir anmeldt, tatt og dømt for voldtekt, sender det tross alt et viktig signal om at det faktisk er straffbart.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Er det moralsk galt å voldta? I så fall burde det være ulovlig. Hvis ikke trenger det ikke være ulovlig. Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Dette er vel noe av det minst gjennomtenke jeg noen gang har lest. Voldtekt skal avkriminaliseres, men vold skal man fremdeles kunne anmelde? Jeg tenkte at trykket selvsagt heller må legges på at flere blir dømt enn å gi fribillett til overgrep. Anonymkode: 576e7...e62
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Men per i dag er jo voldtekt så og si avkriminalisert, den samme debatten hadde man i 2015 og flere ganger før. Og se hvor mye som har skjedd: Nada. Hadde flere blitt dømt så hadde flere blitt anmeldt. Anonymkode: 47edd...597
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er det moralsk galt å voldta? I så fall burde det være ulovlig. Hvis ikke trenger det ikke være ulovlig. Anonymkode: 795b0...a9d Det ligger vel i ordet vold-ta at det er moralsk galt? Hverken vold eller å ta er moralsk riktig. Anonymkode: 576e7...e62
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det ligger vel i ordet vold-ta at det er moralsk galt? Hverken vold eller å ta er moralsk riktig. Anonymkode: 576e7...e62 Da må vi begynne i en helt annen ende. Er det moralsk galt fordi det føles galt? I så fall er det jo ikke moralsk galt for den som utfører voldtekten. For den personen føles det ikke galt. Så hvorfor skal den enes moral veie tyngre enn en annens? Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er vel noe av det minst gjennomtenke jeg noen gang har lest. Voldtekt skal avkriminaliseres, men vold skal man fremdeles kunne anmelde? Jeg tenkte at trykket selvsagt heller må legges på at flere blir dømt enn å gi fribillett til overgrep. Anonymkode: 576e7...e62 Jeg er ikke uenig med deg, men det skjer jo ikke. Har man ikke videobevis, store skader og løpt rett inn på politistasjonen etter en voldtekt er det svært lite sannsynlig at vedkommende blir dømt. Så lenge jeg kan huske har så har den diskusjon foregått om at for få blir etterforsket og dømt for voldtekt. Så hvorfor ikke heller legge pengene på andre steder? Hadde politikere og politi ønsket å få flere dømt for voldtekt så hadde de lagt ressurser på dette for lenge siden. Anonymkode: 47edd...597
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da må vi begynne i en helt annen ende. Er det moralsk galt fordi det føles galt? I så fall er det jo ikke moralsk galt for den som utfører voldtekten. For den personen føles det ikke galt. Så hvorfor skal den enes moral veie tyngre enn en annens? Anonymkode: 795b0...a9d Det er juridisk galt, så premisset ditt for diskusjonen strander på oppløpet. Anonymkode: 576e7...e62
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke uenig med deg, men det skjer jo ikke. Har man ikke videobevis, store skader og løpt rett inn på politistasjonen etter en voldtekt er det svært lite sannsynlig at vedkommende blir dømt. Så lenge jeg kan huske har så har den diskusjon foregått om at for få blir etterforsket og dømt for voldtekt. Så hvorfor ikke heller legge pengene på andre steder? Hadde politikere og politi ønsket å få flere dømt for voldtekt så hadde de lagt ressurser på dette for lenge siden. Anonymkode: 47edd...597 Er du seriøs? Man skal tillate det fordi det er så stress å opprettholde forbudet? Anonymkode: 576e7...e62
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg er ikke uenig med deg, men det skjer jo ikke. Har man ikke videobevis, store skader og løpt rett inn på politistasjonen etter en voldtekt er det svært lite sannsynlig at vedkommende blir dømt. Så lenge jeg kan huske har så har den diskusjon foregått om at for få blir etterforsket og dømt for voldtekt. Så hvorfor ikke heller legge pengene på andre steder? Hadde politikere og politi ønsket å få flere dømt for voldtekt så hadde de lagt ressurser på dette for lenge siden. Anonymkode: 47edd...597 Så du vil det skal være fritt frem for å voldta. Anonymkode: fcd4e...1ae
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er juridisk galt, så premisset ditt for diskusjonen strander på oppløpet. Anonymkode: 576e7...e62 Er alt som er forbudt umoralsk? Det er ulovlig å si f.eks. "hvis du sleiker meg så suger jeg deg etterpå". Det faller under loven om seksuell byttehandel. Penger trenger ikke være involvert, det er nok at en gjenytelse er involvert så er det ulovlig. Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så du vil det skal være fritt frem for å voldta. Anonymkode: fcd4e...1ae Men det er jo det allerede. Når bare 4% blir dømt er det stor sjanse for å have i den gruppen av de 96% som ikke blir dømt. Anonymkode: 47edd...597
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men det er jo det allerede. Når bare 4% blir dømt er det stor sjanse for å have i den gruppen av de 96% som ikke blir dømt. Anonymkode: 47edd...597 Det er litt misvisende tall. Det er altså snakk om 4% av de som blir anmeldt. Ikke alle som er anmeldt er skyldige i voldtekt (det er derfor det er gått så langt som å innføres en lov mot falsk anmeldelse, for de finnes de som lyver på seg slikt). Nå er det garantert ikke store tallet av de anmeldte som er uskyldige, men likevel. Så har vi mørketall, alle de som aldri blir anmeldt fordi offeret opplever det håpløst å anmelde. Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Er alt som er forbudt umoralsk? Det er ulovlig å si f.eks. "hvis du sleiker meg så suger jeg deg etterpå". Det faller under loven om seksuell byttehandel. Penger trenger ikke være involvert, det er nok at en gjenytelse er involvert så er det ulovlig. Anonymkode: 795b0...a9d Ja. Anonymkode: 576e7...e62
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det er litt misvisende tall. Det er altså snakk om 4% av de som blir anmeldt. Ikke alle som er anmeldt er skyldige i voldtekt (det er derfor det er gått så langt som å innføres en lov mot falsk anmeldelse, for de finnes de som lyver på seg slikt). Nå er det garantert ikke store tallet av de anmeldte som er uskyldige, men likevel. Så har vi mørketall, alle de som aldri blir anmeldt fordi offeret opplever det håpløst å anmelde. Anonymkode: 795b0...a9d Mørketallet er i følge rapporten at politet får kjennskap til 1 av 5 voldtekter. Så om alle anmeldte så ville 4286 voltekstforbryter gått fri mens 179 ville blitt dømt. Om 10% er falske anmeldelser så er tallene altfor høy til å si at vi i dag har en lov som beskytter mot voldtekt. Helt forkastilig med falsk anmeldelse, men også i de tilfellene hvor overgripen går fri kan offeret risikere å bli anmeldt og dømt for falsk anmeldese, noe som ikke styrker ønsket om å anmelde. Anonymkode: 47edd...597
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja. Anonymkode: 576e7...e62 Utdyp. "Fordi at...". Loven blir til fordi politikere føler at noe burde være galt. De bygger lovene på sin subjektivitet. Selv om der er god forskning i bunn for å få støtte for og vedtatt en lov, så er det fortsatt en følelsesmessig overbevisning til grunn. Hvis det er følelser som styrer så er vi tilbake ved at den som begår handlingen ikke føler det er galt. Så da må det argumenteres for at følelsene til den ene skal ses bort fra men ikke følelsene til den andre. Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #21 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Utdyp. "Fordi at...". Loven blir til fordi politikere føler at noe burde være galt. De bygger lovene på sin subjektivitet. Selv om der er god forskning i bunn for å få støtte for og vedtatt en lov, så er det fortsatt en følelsesmessig overbevisning til grunn. Hvis det er følelser som styrer så er vi tilbake ved at den som begår handlingen ikke føler det er galt. Så da må det argumenteres for at følelsene til den ene skal ses bort fra men ikke følelsene til den andre. Anonymkode: 795b0...a9d Nei. Anonymkode: 576e7...e62
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #22 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Mørketallet er i følge rapporten at politet får kjennskap til 1 av 5 voldtekter. Så om alle anmeldte så ville 4286 voltekstforbryter gått fri mens 179 ville blitt dømt. Om 10% er falske anmeldelser så er tallene altfor høy til å si at vi i dag har en lov som beskytter mot voldtekt. Helt forkastilig med falsk anmeldelse, men også i de tilfellene hvor overgripen går fri kan offeret risikere å bli anmeldt og dømt for falsk anmeldese, noe som ikke styrker ønsket om å anmelde. Anonymkode: 47edd...597 22 prosent av alle kvinner er tallet som er avdekket. Hele 22 prosent av norske kvinner har blitt utsatt for voldtekt, ifølge ny rapport. Halvparten var under 18 år da overgrepet skjedde. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKO1d/ny-rapport-en-av-fem-norske-kvinner-har-blitt-voldtatt Norge består i dag av 2 182 446 kvinner, pluss 541 068 mindreårige jenter. Kilde SSB: Det er til sammen 2 723 514 personer. 22% (0.22 ggr) dette utgjør 599 173 personer. Det er et ufattelig stort tall. Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #23 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Anonymkode: 576e7...e62 Nei, da har du heller ingen grunn til å si at det er umoralsk ut fra, annet enn "fordi det føles galt". Det føles ikke galt for den som er gjerningsperson for da hadde vedkommende aldri gjort det. Så hvorfor skal den enes følelser legges vekt på men ikke den andres? Anonymkode: 795b0...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2023 #24 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Nei, da har du heller ingen grunn til å si at det er umoralsk ut fra, annet enn "fordi det føles galt". Det føles ikke galt for den som er gjerningsperson for da hadde vedkommende aldri gjort det. Så hvorfor skal den enes følelser legges vekt på men ikke den andres? Anonymkode: 795b0...a9d Det er selvsagt galt å bruke vold mot andre, jeg skjønner ikke hvilke premisser du vil legge diskusjonen på? Mener du det samme om mord? Seksuelle overgrep mot barn? Tortur i krig? Anonymkode: 576e7...e62
Luksusdyret Skrevet 28. februar 2023 #25 Skrevet 28. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men per i dag er jo voldtekt så og si avkriminalisert, den samme debatten hadde man i 2015 og flere ganger før. Og se hvor mye som har skjedd: Nada. Hadde flere blitt dømt så hadde flere blitt anmeldt. Anonymkode: 47edd...597 Og hadde offeret sluppet å høre masse dritt om sin klesstil, tidligere partnere og annet piss som ikke har noe med saken å gjøre, foran alle i en rettssal, ville flere ha anmeldt. Det er helt vanvittig at det er tillatt med bevis for offerets seksuelle vandel i voldtektssaker, blant annet hvor mange man har ligget med før, mens det ikke føres bevis i tyverisaker for hvor ofte offeret har glemt ting på butikken, hos venner osv. I flere saker den siste tiden har tiltalte blitt frikjent både ved tilståelse og bevis. Den juridiske dommeren ønsker å domfelle, da han/hun mener at beviskrav er oppfylt, mens lekdommere frikjenner over lav sko. Og siden de ikke-juridiske dommere er i flertall, blir det ingen dom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå