Gå til innhold

Jeg med "dusjing er vanskelig"-tråden

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde et innlegg her for et par måneder siden om at dusjing var veldig vanskelig for 14-åringen min pga. vansker hun har (TS, ADHD, angst og sensorisk overfølsomhet). Det kom så utrolig mange fine svar, både fra noen som bare ville gi en klem, og mange som kom med gode råd. Noen av dem så selvfølgelige at jeg etterpå måtte sukke oppgitt over meg selv for å ikke ha tenkt på det selv, men jeg tror kanskje jeg var for opphengt i alderen hennes og følelsen av hva hun burde få til selv til å tenke alternativt nok.

Uansett, jeg vil gjerne komme med en oppdatering. Jeg begynte med å gå et skritt tilbake og innse at hun må ha hjelp selv om hun er stor. Så vi snakket sammen og ble enige om noen tiltak. Jeg vasker håret hennes over badekaret først, så går hun i dusjen hvor dusjhodet senkes så det kun treffer fra skuldrene og nedover. Dette hjalp, men fortsatt føltes det litt vanskelig med lyden, så da kom hun selv med forslag om earbuds og musikk. Vi kjøpte inn badehette til å ha over hodet og earbudsene, for å være sikker på at det ikke kommer vann på dem. Og nå går dusjingen stort sett bra. Hun gjør det de avtalte dagene og uten masing og krangling. Det er en enorm lettelse, rett og slett! Så får jeg bare håpe at hun på et eller annet tidspunkt, når hun selv er klar for det, vil takle hele prosessen alene igjen. Så tusen takk for alle råd og tips, det var til stor hjelp!

Anonymkode: a1cb4...4a2

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hei! Jeg hadde et innlegg her for et par måneder siden om at dusjing var veldig vanskelig for 14-åringen min pga. vansker hun har (TS, ADHD, angst og sensorisk overfølsomhet). Det kom så utrolig mange fine svar, både fra noen som bare ville gi en klem, og mange som kom med gode råd. Noen av dem så selvfølgelige at jeg etterpå måtte sukke oppgitt over meg selv for å ikke ha tenkt på det selv, men jeg tror kanskje jeg var for opphengt i alderen hennes og følelsen av hva hun burde få til selv til å tenke alternativt nok.

Uansett, jeg vil gjerne komme med en oppdatering. Jeg begynte med å gå et skritt tilbake og innse at hun må ha hjelp selv om hun er stor. Så vi snakket sammen og ble enige om noen tiltak. Jeg vasker håret hennes over badekaret først, så går hun i dusjen hvor dusjhodet senkes så det kun treffer fra skuldrene og nedover. Dette hjalp, men fortsatt føltes det litt vanskelig med lyden, så da kom hun selv med forslag om earbuds og musikk. Vi kjøpte inn badehette til å ha over hodet og earbudsene, for å være sikker på at det ikke kommer vann på dem. Og nå går dusjingen stort sett bra. Hun gjør det de avtalte dagene og uten masing og krangling. Det er en enorm lettelse, rett og slett! Så får jeg bare håpe at hun på et eller annet tidspunkt, når hun selv er klar for det, vil takle hele prosessen alene igjen. Så tusen takk for alle råd og tips, det var til stor hjelp!

Jeg leste ikke den opprinnelige tråden din, så fint om du kan dele den (siden det kom så mange gode tips).

Jeg blir oppriktig glad når leser slike tilbakemeldinger, at du har fått gode råd og at de har virket! Og ikke minst at du deler det! Takk ❤️ 

Anonymkode: 1c632...90e

Så fint, glad for å høre om den gode utviklingen! Jeg har en fjerdeklassing som også trenger hjelp med veldig grunnleggende ting, og det hjelper å skifte perspektiv og godta at noen barn trenger mer hjelp enn man skulle tro. Møter ham med forståelse (som kan være utrolig vanskelig, noen ganger har jeg bare lyst å skrike!) og praktiske løsninger, og det fungerer bedre enn kjefting og beskjeder om dette må han bare klare. Å bli bedt om å "bare klare noe" man faktisk ikke klarer, det er en vond følelse. 

Lykke til videre til datteren din og deg - hun er heldig som har en så god mor. 🙂

Anonymkode: 982ef...e68

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg leste ikke den opprinnelige tråden din, så fint om du kan dele den (siden det kom så mange gode tips).

Jeg blir oppriktig glad når leser slike tilbakemeldinger, at du har fått gode råd og at de har virket! Og ikke minst at du deler det! Takk ❤️ 

Anonymkode: 1c632...90e

Her den opprinnelige tråden: 

Tusen takk for fine tilbakemeldinger på denne tråden også, jeg setter pris på det ❤️

HI

Husker dere godt, og ble rørt over oppdateringen din.

Veldig glad at dere fant en sånn fin ordning. Også enig med sug lut som påpeker at hun ved å foreslå earbuds har tatt eierskap til dette - det er så viktig.

Siden hun nå dusjer på avtalte dager uten problemer tenker jeg at hun trolig både føler det er godt selv og at hun kanskje har følt på at hun ikke dusjet tidligere.

Du og datteren din er et fint lag, Hi, hun er heldig som har deg ❤️

Anonymkode: d9ef0...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...