Gå til innhold

Samtykkekompetent og vergemål

Anbefalte innlegg

Pga sykdom er jeg verge for min far. Han er vurdert til å være samtykkekompetent, og vergemålet er også frivillig. I forhold til bolig så er ønsket hans at den overføres oss barna. Jeg kan selvsagt ikke gjøre dette siden jeg er for nær og det er til fordel for meg selv så jeg vet at det da må søkes om midlertidig verge for dette. Er det noen som har gjort dette eller vet prosessen i det? Han betaler nå for boligen ved fast sykehjemsplass, og jeg ser også at det ikke er hensiktsmessig økonomisk for han å beholde boligen. Han ønsker at vi kan ha boligen i familien og ikke selge den. Jeg vil anta at dette ikke hadde vært mulig hvis han var vurdert til å ikke være samtykkekompetent, men ved samtykkekompetent må vel personens ønsker vektlegges? Leit å sette i gang prosessen så velger midlertidig verge å heller selge.

Anonymkode: 62f1f...812

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438427-samtykkekompetent-og-vergem%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar :)

Bare hyggelig. Statsforvalteren kan også gi deg informasjon om du lurer på noe. Dere bør tenke på fremtidsfullmakt. ALLE bør tenke på fremtidsfullmakt.

Anonymkode: a5537...e2b

Anonym bruker skrev (På 1.3.2023 den 20.09):

Bare hyggelig. Statsforvalteren kan også gi deg informasjon om du lurer på noe. Dere bør tenke på fremtidsfullmakt. ALLE bør tenke på fremtidsfullmakt.

Jeg er allerede verge, men da ble det samtykket til vergemål 

Anonym bruker skrev (På 1.3.2023 den 20.09):

Og kunne ikke vært mer enig angående fremtidsfullmakt. Sånn sett angrer vi også på at vi valgte verge fremfor å skrive det. Da kunne vi brukt fullmakt siden personen er samtykkekompetent til det jeg nå gjør som verge. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...