Gå til innhold

Pressen og media har mistet makt og river seg i håret!

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til å kritisere Sophie Elise her. Ikke forsvare heller. Poenget er at NRK har inngått samarbeid med henne, og det må de stå for. Ikke feige ut og avbryte det fordi det blir kritisert. 

De må stå for valget de tok om å inngå samarbeid, men det er fullt lovlig å revurdere en avgjørelse som et tatt og innse at det var et lite gjennomtenkt valg, for deretter å avbryte samarbeidet. Det går an å ombestemme seg.

Anonymkode: 262c9...dc6

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De må stå for valget de tok om å inngå samarbeid, men det er fullt lovlig å revurdere en avgjørelse som et tatt og innse at det var et lite gjennomtenkt valg, for deretter å avbryte samarbeidet. Det går an å ombestemme seg.

Anonymkode: 262c9...dc6

De har en kontrakt. Tror du det er så enkelt som å bare bryte den? Noe av det mest uskyldige Sophie Elise har gjort er vel å knipse bilde av en venninne med en brukerdose i pose. 

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til å kritisere Sophie Elise her. Ikke forsvare heller. Poenget er at NRK har inngått samarbeid med henne, og det må de stå for. Ikke feige ut og avbryte det fordi det blir kritisert. 

Det er jo klart de kan bryte samarbeidet når en av partene ikke holder standarden de har satt. Det kalles ikke å feige ut, men å ta ansvar. Jeg regner med det i utgangspunktet var en del meninger på NRK om dette samarbeidet var riktig å inngå. Nå viste det seg at hun fortsatt sterkt fronter verdier NRK ikke kan stå for.  Jeg synes det da er helt naturlig at NRK kan bryter samarbeidet. Foreløpig har de valgt å ha samtaler og prøve å vente det ut. Regner med Sofie Elise enten må vekte litt høyere sin jobb i NRK og holde standard etter den eller fortsette med sine publisitetsstunt og miste jobben i NRK.

Selv om man gjør ting på fritiden kan man miste jobben om det man gjør ødelegger omdømme til bedriften. Det gjelder alle arbeidstakere. 

Anonymkode: 7786f...d5e

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo klart de kan bryte samarbeidet når en av partene ikke holder standarden de har satt. Det kalles ikke å feige ut, men å ta ansvar. Jeg regner med det i utgangspunktet var en del meninger på NRK om dette samarbeidet var riktig å inngå. Nå viste det seg at hun fortsatt sterkt fronter verdier NRK ikke kan stå for.  Jeg synes det da er helt naturlig at NRK kan bryter samarbeidet. Foreløpig har de valgt å ha samtaler og prøve å vente det ut. Regner med Sofie Elise enten må vekte litt høyere sin jobb i NRK og holde standard etter den eller fortsette med sine publisitetsstunt og miste jobben i NRK.

Selv om man gjør ting på fritiden kan man miste jobben om det man gjør ødelegger omdømme til bedriften. Det gjelder alle arbeidstakere. 

Nå ble Sophie Elise for et par år siden  årets Gullbarbie. NRK tok et valg å inngå samarbeid med en bedrift som altså fikk unge til å føle seg verst. For å trekke til seg unge. I så måte burde ingenting komme som noe sjokk, og det er åpenbart ingen betingelser i kontrakten om å fremstå som noe annet.

Det som har skjedd er at vaktbikkje Mats Hansen har et samarbeid med en viss avis om jeg er rett informert. Han legger ut et bilde som han vet vil skape overskrifter. Og presse/media går av skaftet. Alle mener noe og alle uttaler seg,og de legger ut artikler med åpent kommentarfelt. Alt gikk over alle støvleskaft. Det var et av de mest omtalte temaer om personer/bedrift ever.

Så er det en luring som tenker at dette er jo litt for gæli. Alle må besinne seg.

Og etter at "dyktige journakister" ( de ble beskrevet sånn ) står utenfor NRK i god paparazzistil for å kreve svar av SP så overser hun dem. Og dermed går de amok igjen! For etter å ha startet og bedrevet rene hetsekampanjen mot henne ( subjektiv oppfatning ) så må hun jo nå for svingende svare på "oppfølgingsspørsmål". Right.  Jeg håper virkelig at dette vil bli diskutert når alle får kjølt ned hodene sine. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (29 minutter siden):

Nrk må stå for avtalen de har inngått, men de står jo fritt til å avbryte samarbeidet da det viser seg at SE ikke overholder kanalens regler. Det er få som kritiserer SE, hun er bare seg selv og leverer på det hun skal, det er nrk som har drete på draget og som må komme seg ut av samarbeidet. 

Anonymkode: 867a0...e25

Gjest NotNaomi

Nrk må stå for avtalen de har inngått, men de står jo fritt til å avbryte samarbeidet da det viser seg at SE ikke overholder kanalens regler. Det er få som kritiserer SE, hun er bare seg selv og leverer på det hun skal, det er nrk som har drete på draget og som må komme seg ut av samarbeidet. 

Hva er kanalens regler som er blitt brutt? 

Annonse

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Hva er kanalens regler som er blitt brutt? 

Vi vet ikke hva som konkret står i hennes kontrakt så dette kan vi ikke svare på. Likevel vil de fleste arbeids- og samarbeidskontrakter inneholde noe om å ødelegge bedriftens omdømme. Det er ikke slik at man er fritt til å gjøre som man vil bare man er kreativ nok slik at det ikke står direkte i kontrakten. 

Selv om SE fjernet bildet rask og andre plukket det opp og drev det videre, så er det likevel SE som la dette ut og innholdet i dette bildet er nå ødeleggende for NRK sitt omdømme. Det er ødeleggende for NRK sitt forhold til seerne, politikerne og til sine egne ansatte osv.. Det blir litt som i den andre tråden om utestengelse. Det hjelper ikke å skylle på at andre provoserte, man må selv stå til ansvar for sine valg. Det må også SE gjøre. Om det var noen andre som økte publisiteten rundt bildet hennes var det likevel hun som valgte å legge det ut. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (På 27.2.2023 den 11.10):

Vi vet ikke hva som konkret står i hennes kontrakt så dette kan vi ikke svare på. Likevel vil de fleste arbeids- og samarbeidskontrakter inneholde noe om å ødelegge bedriftens omdømme. Det er ikke slik at man er fritt til å gjøre som man vil bare man er kreativ nok slik at det ikke står direkte i kontrakten. 

Selv om SE fjernet bildet rask og andre plukket det opp og drev det videre, så er det likevel SE som la dette ut og innholdet i dette bildet er nå ødeleggende for NRK sitt omdømme. Det er ødeleggende for NRK sitt forhold til seerne, politikerne og til sine egne ansatte osv.. Det blir litt som i den andre tråden om utestengelse. Det hjelper ikke å skylle på at andre provoserte, man må selv stå til ansvar for sine valg. Det må også SE gjøre. Om det var noen andre som økte publisiteten rundt bildet hennes var det likevel hun som valgte å legge det ut. 

Det er ikke alle som bryr seg om denne saken i det hele tatt som i at de mener det har ødelagt NRK sitt omdømme. Hvem tror du har klaget? 

Det jeg bryr meg om er hvor galt det er at presse/media tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Og jeg er glad for at de ikke kan det lengre. At folk faktisk helt selv kan velge hvor og når de uttaler seg i slike saker. 

Anonym bruker skrev (På 27.2.2023 den 11.13):

At man avstår fra brudd på norsk lov gjelder vel på alle arbeidsplasser. 

Anonymkode: 61193...6e2

Hvilken lov har SP brutt? 

NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Hvilken lov har SP brutt? 

Det har lite å si om hun har brutt loven. Er hun ødeleggende for bedriftens omdømme er det nok i seg selv. Det å bryte loven går innunder dette, men man kan fint ødelegge for en bedrift uten å bryte en lov. Det gjelder alle arbeidsplasser og alle arbeidstakere.

Gjest NotNaomi

Det har lite å si om hun har brutt loven. Er hun ødeleggende for bedriftens omdømme er det nok i seg selv. Det å bryte loven går innunder dette, men man kan fint ødelegge for en bedrift uten å bryte en lov. Det gjelder alle arbeidsplasser og alle arbeidstakere.

Vel, det kommer an på øyet som ser. Jeg mister mer respekt for NRK om de faktisk lar seg presse til å avslutte samarbeidet. Jeg er neppe alene om det.

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Vel, det kommer an på øyet som ser. Jeg mister mer respekt for NRK om de faktisk lar seg presse til å avslutte samarbeidet. Jeg er neppe alene om det.

"Lar seg presse"? 
Hva med "innser at Sophie Elise ikke fyller oppdraget sitt"?

Annonse

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Nei, det kommer ikke an på øyet som ser. Det kommer an på hva NRK selv opplever. De har sikkert også egne ansatte som jobber med markedet og det å måle strømninger og reaksjoner. 
Om du var ansatt i politiet og la ut et bildet av deg og en venninne der venninnen holder en pose med et hvitt pulver kan det godt være at alle vennene dine i X-gjengen hadde synes det var kjempekult og at det ga deg økt anseelse. Det kunne også være at de synes politiet ble kulere etter dette bildet. Jeg regner med at politiet her hadde ment at du ødela deres omdømme og at ansettelsen din hadde hengt i en tynn tråd.  

Jeg vil tro at SE mente at hun ville få økt status og oppmerksomhet av dette bilde. Nå som hun har kontrakt med NRK må hun også passe på deres omdømme. Kommer disse ønskene i konflikt må hun velge hva som er viktigst. Mulig hun nå har fått en sjanse til hos NRK, men hun får neppe så mange flere.  

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (På 27.2.2023 den 11.42):

Nei, det kommer ikke an på øyet som ser. Det kommer an på hva NRK selv opplever. De har sikkert også egne ansatte som jobber med markedet og det å måle strømninger og reaksjoner. 
Om du var ansatt i politiet og la ut et bildet av deg og en venninne der venninnen holder en pose med et hvitt pulver kan det godt være at alle vennene dine i X-gjengen hadde synes det var kjempekult og at det ga deg økt anseelse. Det kunne også være at de synes politiet ble kulere etter dette bildet. Jeg regner med at politiet her hadde ment at du ødela deres omdømme og at ansettelsen din hadde hengt i en tynn tråd.  

Jeg vil tro at SE mente at hun ville få økt status og oppmerksomhet av dette bilde. Nå som hun har kontrakt med NRK må hun også passe på deres omdømme. Kommer disse ønskene i konflikt må hun velge hva som er viktigst. Mulig hun nå har fått en sjanse til hos NRK, men hun får neppe så mange flere.  

Det var et fryktelig dårlig eksempel å dra politiet inn i dette da kokain er forbudt. Politiet håndhever loven,  og det gjør heldigvis ikke NRK.

NotNaomi skrev (På 27.2.2023 den 11.48):

Det var et fryktelig dårlig eksempel å dra politiet inn i dette da kokain er forbudt. Politiet håndhever loven,  og det gjør heldigvis ikke NRK.

Men ordet "omdømme" sier deg ingenting?
Er det like vanskelig som "umusikalsk"?

Gjest NotNaomi

Men ordet "omdømme" sier deg ingenting?
Er det like vanskelig som "umusikalsk"?

Og omdømme handler om hvem som vurderer. NRK sitt omdømme vil i mitt syn bli svekket om de lar seg presse til å avslutte samarbeidet. 

NotNaomi skrev (På 27.2.2023 den 11.48):

Det var ikke et dårlig eksempel, det var et tydelig eksempel. 
Uansett hvordan du snur og vender på det er det bedriften selv som bestemmer om den mister omdømme og hvordan den håndterer dette. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke et dårlig eksempel, det var et tydelig eksempel. 
Uansett hvordan du snur og vender på det er det bedriften selv som bestemmer om den mister omdømme og hvordan den håndterer dette. 

Jo det var et fryktelig dårlig eksempel. Presse og media kan ikke håndheve loven. Heldigvis og takk for det. SÅ mye makt har de heldigvis aldri hatt 🙂

NotNaomi skrev (På 27.2.2023 den 11.51):

Og omdømme handler om hvem som vurderer. NRK sitt omdømme vil i mitt syn bli svekket om de lar seg presse til å avslutte samarbeidet. 

Du representerer vel neppe brukergruppen til en allmennkringkaster. 
Som mediakonsument velger du jo influensere, SoMe og annen useriøs underholdning.

NotNaomi skrev (På 27.2.2023 den 11.53):

Jo det var et fryktelig dårlig eksempel. Presse og media kan ikke håndheve loven. Heldigvis og takk for det. SÅ mye makt har de heldigvis aldri hatt 🙂

Men personen nevnte omdømme. Ikke å håndheve loven, men hvilket omdømme man får når man samarbeider med noen som bryter den.

Gjest NotNaomi

Du representerer vel neppe brukergruppen til en allmennkringkaster. 
Som mediakonsument velger du jo influensere, SoMe og annen useriøs underholdning.

Jeg har null respekt for mange av uttalelsene som kom i denne saken. Jeg så knapt én ung person, men veldig mange voksne. Og en som skrev : jeg hadde heller ikke såkalt gode forbilder som ung. Når trakk gode forbilder yngre mennesker? Det er voksne som vil ha dem. Og likevel, de aller fleste av oss vokste opp og lever helt rusfri i dag. De som ble narkomane skylder ikke på forbilder.

Han hadde et godt poeng. "Forbilder" skal gjenspeile unge. De skal tråkke over noen grenser  og vise fingeren til generasjonen over. Løsrive seg og oppnonere. 

Det går over 🙂

NotNaomi skrev (På 27.2.2023 den 11.14):

Det er ikke alle som bryr seg om denne saken i det hele tatt som i at de mener det har ødelagt NRK sitt omdømme. Hvem tror du har klaget? 

Det jeg bryr meg om er hvor galt det er at presse/media tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Og jeg er glad for at de ikke kan det lengre. At folk faktisk helt selv kan velge hvor og når de uttaler seg i slike saker. 

Pressen har ikke tapt noe som helst i denne saken. At en influenser nekter å kommentere er så vanlig at om det skulle provosere hadde det ikke vært en journalist med et hårstrå igjen på hodet. Å avstå fra å kommentere er også et statement (beklager, det norske ordet står helt stille her). 

NRK må selvsagt avbryte samarbeidet med en rusmisbruker som bruker plattformen sin til å fremme narkotiske stoffer, det er det jo ingen tvil om. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

At man avstår fra brudd på norsk lov gjelder vel på alle arbeidsplasser. 

Jeg tror nok helst at ikke så mange vil ha kriminelle som arbeidstakere. Men de aller fleste har brutt en lov en eller annen gang. De mister ikke jobben for det altså.

Enda mindre om det er venner, familie eller partnere som gjør noe ulovlig. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Jeg tror nok helst at ikke så mange vil ha kriminelle som arbeidstakere. Men de aller fleste har brutt en lov en eller annen gang. De mister ikke jobben for det altså.

Enda mindre om det er venner, familie eller parkere som gjør noe ulovlig. 

Hvis man tar bilde av lovbruddet og publiserer det for hele verden hadde nok de fleste blitt kalt inn på teppet.

Skjønner du ikke helt hva som har skjedd i denne saken? 

Gjest NotNaomi

Hvis man tar bilde av lovbruddet og publiserer det for hele verden hadde nok de fleste blitt kalt inn på teppet.

Skjønner du ikke helt hva som har skjedd i denne saken? 

Så hvis du la ut et bilde fra en fest hvor to snorter kokain i bakgrunnen,  og bildet ble fjernet etter tre min. Da ville du bli kalt inn på teppet hos sjefen? Såfremt du ikke er politi så er nok det veldig usannsynlig. Da ville nok heller sjefen din blitt en aldri så liten overskrift om du gikk til media 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...