Gå til innhold

Engelsk "livsstil"

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Nei den var jo ikke subjektiv 🙂 ja, jeg banner iblant. Blir du støtt?  Det er min måte å understreke ting på bare. 

Ikke støtt, men det blir litt patetisk når du beskylder andre for å klikke. 

Anonymkode: f3f7f...040

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ikke støtt, men det blir litt patetisk når du beskylder andre for å klikke. 

Som jeg ga helt tydelige eksempler på. Og det har overhodet ikke noe med min tendens til å banne og gjøre. 

NotNaomi skrev (43 minutter siden):

Som jeg ga helt tydelige eksempler på. Og det har overhodet ikke noe med min tendens til å banne og gjøre. 

Det har det jo. Du klikker over at folk er ‘dumme’ aka ikke enig med deg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig i at dette ikke er super hverdagsmat, men jeg ville foretrukket at barnet mitt fikk alt dette framfor loff med potetgull til. Hvordan er loff med potetgull bedre enn tomatsuppe, yoghurt eller pannekaker? 

Anonymkode: d1f5d...31d

Jeg sammenlignet dette med skolematen som serveres i England. Det ble delt link til retningslinjene. 

Uansett syns jeg ikke dette blir noe verre enn maten som serveres på Sfo på skolen vår. Det var loff med peanøttsmør, ikke bare loff. Man blir mett av det, og det inneholder i det minste ikke sukker. 

Anonymkode: 21d8f...cfb

Annonse

NotNaomi skrev (11 timer siden):

Det er flere som reagerer på norsk mat 🙂 kan nevne fårikål som går igjen og som ikke er spesielt sunt heller, og leverpostei,  tubepålegg som ihverfall ikke er sunt. Sausene vi bruker med mel, smør og melk/vann. Brunost og syltetøy som er typisk norsk. Tradisjonelt å bruke smør og margarin istedenfor olje. Det er så mange ting 🙂 for ikke overdreven kaffedrikking og alkohol. 

Og så hyler folk opp om loff som skolemat  😄

Det er enda mer bemerkelsesverdig at vi har mye bedre levevilkår enn mange i Storbritannia der fattigdom og alkoholkonsum er enda større i mange miljø. Og likevel har vi omtrent samme gjennomsnitt levealder. 

Jævli rart. Om jeg må si det. 

Det er direkte flaut å lese det du skriver, er det mulig å være så lite opplyst.

Anonymkode: 81a04...85c

NotNaomi skrev (10 timer siden):

Javel. Men her klikker jo noen i tråden fordi barn får loff med på skolen 🙂 og det er jo veldig snålt. To skifer med loff og makrell i tomat eller salat og skinke. Eller to skiver grovt brød med honning eller syltetøy. Do the math.

Folk er så jævla enkle noen ganger. 

Ja, det er jo du et perfekt eksempel på. 

NotNaomi skrev (9 timer siden):

Du vet da altså heller ikke hva det vil si å klikke... eneste som har klikket her er jo du.

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ingen har sagt at barna fryser eller er feilernærte. De er bare ikke kledd slik HI skulle ønske de var kledd, og spiser ikke slik HI skulle ønske de spiste. Broren hennes har lagt på seg, noe som ikke er uvanlig for menn når de får samboer eller kone og har det bra.

Jeg mener helt ærlig at ansatte i barnevernet ikke skal snakke om jobben sin på nett. På samme måte skal ikke ansatte i politiet snakke om kriminalsaker på nett. 

Anonymkode: 22fa8...b6e

Personen nevnte da ingen konkrete saker. Det er faktisk ikke noen regler eller etiske retningslinjer mot å snakke generelt.

Anonymkode: 32322...e2e

NotNaomi skrev (12 timer siden):

Relatert til ett måltid med loff med sunt pålegg til skolemat eller? 

"Ett måltid med loff med sunt pålegg?"
Dette er et nytt premiss du bringer inn. HI har ikke sagt noe om "ett måltid" eller "sunt pålegg". Det er loff som eneste brødvare, og påleggene som ble nevnt var ikke sunne. 

Nå er jeg engelsk. Bor i Norge , men min granny har egen grønnsakshage og hun spiser store mengder hver dag. Ja brødet er hvitt, men de spiser minimalt med brød. De spiser mye mere varmmat enn det vi gjør Norge . Å ang klær de er ikke ute sånn som vi er her. Barna er inne hele dagen storsett på skole og bhg. Sånn er det i mange land. I Danmark er heler ikke bhg ute, om de er det er det minimalt 

Anonymkode: 50fa3...c06

Det er minst en times utetid på engelsk skole. Ikke friminutt, men "playtime". Gjerne i en langpause midt på dagen. Og så kortere "break times" mellom skoletimene. I løpet av playtime er de ute og leker, gjerne på en gressbane eller lignende.

Det spiller ingen rolle. Når man har en jobb som ansatt i barnevern, politi, lege, sykepleier, advokat, barnehage, og andre yrker der man har med mennesker i sårbare situasjoner å gjøre, så skal man ikke legge ut noe om det på nett. Har du noen gang lest innlegg her inne der en ansatt i politiet snakker om en sak de deltok i, eller en lege fortelle om en operasjon de har gjort? Ansatte i barnehage, skole og barnevern er vel de som har minst sperrer for å legge ut slikt på nett. Selv om det ikke er gjenkjennbart, så bør de holde seg for gode til det.

Barnevernet er ikke en instans jeg mener skal bort. Jeg er pro barnevern, men jeg ser at de ikle har så nye sperrer for å fortelle om jobben sin på nett, og det er en av grunnene til at de blir mislikt

Anonymkode: 22fa8...b6e

Hvilken "sak" mener du personen "la ut om"? Hun snakket jo helt generelt om hva slags type bekymringer som kommer inn! Mener du det burde være hemmelig...? Da får man i alle fall mye rar ryktespreding om BV! 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er direkte flaut å lese det du skriver, er det mulig å være så lite opplyst.

Det er helt riktig som hun skriver. Alle eksemplene hun kom med er både usunn og beryktet norsk mat. 

Trådens tema er engelsk livsstil som ts syns er bekymringsverdig. Jeg skjønner ikke hva som er bekymringsverdig med at barna ikke får typisk norsk mat eller ikke kler seg på typisk norsk måte. Vi må slutte å være så selvgode og overbevist om at vår måte å leve på og vårt kosthold er det beste for at alle og enhver, for det er helt feil og også altfor lite reflektert tankegang. Det er en artikkel i VG as we speak om et indisk par som ble fratatt barna sine der alt startet med nettopp ernæring og mat. Det er en tråd om det her på forumet nå. 

ReneRene skrev (36 minutter siden):

Det er helt riktig som hun skriver. Alle eksemplene hun kom med er både usunn og beryktet norsk mat. 

Trådens tema er engelsk livsstil som ts syns er bekymringsverdig. Jeg skjønner ikke hva som er bekymringsverdig med at barna ikke får typisk norsk mat eller ikke kler seg på typisk norsk måte. Vi må slutte å være så selvgode og overbevist om at vår måte å leve på og vårt kosthold er det beste for at alle og enhver, for det er helt feil og også altfor lite reflektert tankegang. Det er en artikkel i VG as we speak om et indisk par som ble fratatt barna sine der alt startet med nettopp ernæring og mat. Det er en tråd om det her på forumet nå. 

Og den tråden, den har masse inside information om hva det var som egentlig gjorde at de barna endte opp hos noen andre...? Eller er det kanskje sånn at et filmmanus ikke nødvendigvis skrives for å gjenspeile virkeligheten?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og den tråden, den har masse inside information om hva det var som egentlig gjorde at de barna endte opp hos noen andre...? Eller er det kanskje sånn at et filmmanus ikke nødvendigvis skrives for å gjenspeile virkeligheten?

Kommenter heller i den aktuelle tråden. 

NotNaomi skrev (14 timer siden):

Det er flere som reagerer på norsk mat 🙂 kan nevne fårikål som går igjen og som ikke er spesielt sunt heller, og leverpostei,  tubepålegg som ihverfall ikke er sunt. Sausene vi bruker med mel, smør og melk/vann. Brunost og syltetøy som er typisk norsk. Tradisjonelt å bruke smør og margarin istedenfor olje. Det er så mange ting 🙂 for ikke overdreven kaffedrikking og alkohol. 

Og så hyler folk opp om loff som skolemat  😄

Det er enda mer bemerkelsesverdig at vi har mye bedre levevilkår enn mange i Storbritannia der fattigdom og alkoholkonsum er enda større i mange miljø. Og likevel har vi omtrent samme gjennomsnitt levealder. 

Jævli rart. Om jeg må si det. 

Fårikål er sunt. Det inneholder veldig mye vanlig hodekål, brassica, som er en såkalt "supermat". Sauekjøtt er heller ikke usunt, det er lettfordøyelige proteiner av gressforede drøvtyggere. I tillegg bruker man salt og pepper på, og serverer med poteter - en glimrende kilde til kostfiber, karbohydrater og vitamin C.

Leverpostei er sunt. Folk spiser generelt for lite innmat, og lever inneholder mye jern og lite fett. 

"Tubepålegg" var en rar definisjon, på tuber får du jo alt fra tannkrem til makrell. Blant annet kommer flere sorter fiskepålegg på tube, det er sunt. Mye omega 3. 

Sauser med mel, smør og melk eller kraft er heller ikke usunne. Det er veldig lite fett i disse, sammenlignet med tradisjonelle smørbaserte sauser som f eks béarnaise. Og siden du mener at hvitt mel er ok i brød, så er det jo veldig rart om du skulle kritisere en spiseskje hvetemel i en saus?

Smør er ikke usunt i seg selv, det kommer an på mengden, og det samme gjelder margarin - med forbehold om at det ikke er mye av de såkalte transfettsyrene i det. Man kan fint erstatte olje med smør. Myten om at smør ga tette blodårer er debunked forlengst.

Når det gjelder kaffe, så er den full av antioksydanter, og hvis du vil kritisere overdreven alkoholbruk blir det bare komisk å dra fram dette i en tråd om ENGELSK livsstil! :fnise: Denne artikkelen forteller litt mer om akkurat dette: "Det er i Irland folk drikker mest, samlet sett. Samtidig er stupfylla, altså at folk drikker mye på kort tid, mest utbredt i Portugal – med Storbritannia på andreplass." - Hvem i Europa drikker mest? (gemini.no)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...