Gå til innhold

Engelsk "livsstil"

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Spaghetti med ketchup, tomatsuppe (fra pose), vaniljeyoghurt med ekstra syltetøy og pannekaker med sukker. Sånn helsekost som det.

Anonymkode: 21d8f...cfb

Ikke på SFO her! Ungene mine har fått kokt laks med potet og hollandaisesaus, ostesmørbrød, havregrynsgrøt og betasuppe. Pannekaker og yoghurt har vi ikke sett snurten av.

(Tomatsuppe fra pose ble testet av Forbrukerinspektørene. Den er like sunn som tomatsuppe av friske eller hermetiske tomater.)

Fortsetter under...

Danida skrev (1 minutt siden):

Ikke på SFO her! Ungene mine har fått kokt laks med potet og hollandaisesaus, ostesmørbrød, havregrynsgrøt og betasuppe. Pannekaker og yoghurt har vi ikke sett snurten av.

(Tomatsuppe fra pose ble testet av Forbrukerinspektørene. Den er like sunn som tomatsuppe av friske eller hermetiske tomater.)

Heldige dere! Tomatsuppe er ikke det verste de har, og liker ikke barna maten får de knekkebrød med smør.

Sfo-maten her er nok av den dårligere i Norge, men det er slik andre steder også. Jeg har skrevet innlegg om dette før...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mitt innrykk er at mange i arbeiderklassen i England har et mer usunt kosthold.

Min engelske familie spiser sunnere enn de fleste jeg kjenner i Norge. Mye råvarer, lite prosessert. Mange grønnsaker fra egen allotment (en egen grønnsakshage mange i England har, som ligger i gangavstand fra der man bor). Økologiske ting.

Anonymkode: 85fcb...4ce

Mitt inntrykk er nok dessverre at den generelle kunnskapen og bevisstheten om bl.a. hva barn trenger i kostholdet ikke er så høy - heller ikke nødvendigvis hos dem med mer penger. Også ressurssterke folk ser på potetgull som "mat" der.

Anonymkode: 32322...e2e

Gjest NotNaomi
Danida skrev (Akkurat nå):

Det er ikke meningsløst å si at både kosthold og ernæring kan gi grunn til bekymring. 

Jeg ser på dette som skrives i tråden av mange som tegn på forstyrrelser når det gjelder mat. Dette er rett og slett hysteri og som noen brukere her i det siste har skrevet om hva spiseforstyrrelser er. Hvis folk er såå opptatt av at ett måltid om dagen kan bli katastrofe så må de realitetsorienteres. Og nei, jeg er hverken ironisk eller spøker. 

NotNaomi skrev (20 minutter siden):

Nei 🙂 det er nok helt feil. Det er når en som har hatt barnevernssaker skriver at man må be om veiledning fordi maten ikke er typisk norsk, og at barn går med klær av "feil" stoff. Ikke ull og utebukse, men dongeri og hette med fuskepels. Sånt får BV dårlig rykte av. 

Og det er egentlig ganske kjipt så lenge mange skriver innlegg på forum hvor de er redd BV. Faktisk.

En barnevernssak jeg har vært borti handlet om en mor som var veldig varm av seg. Hun gikk i skjørt, cardigan og flipflops når det var minusgrader ute. Hun mente det var noe feil med ungene (under 3 år) som sutret når de satt i vogn på vei til barnehagen i sommertøy. Hun tok ikke veiledning fra noen og der måtte tilslutt barnevernet inn. Hvis

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Tror du de overlever på ett slikt måltid om dagen? 😱

Hvis målestokken er "å overleve" så kan man sende ungene til å leke på E6. Det er god sjanse for at de overlever. Det batyr ikke at det er godt foreldreskap. 

Anonymkode: daedf...3ff

Annonse

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Tror du de overlever på ett slikt måltid om dagen? 😱

Sfo-maten er ikke ment å være et fullverdig måltid, men hvis man kommer fra et sted (som England) der barna får ordentlig mat på skolen blir man fort sjokkert over denne maten. Det er mye dårlig mat i Norge også som vi ikke tenker over fordi vi er vant til det.

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Jeg ser på dette som skrives i tråden av mange som tegn på forstyrrelser når det gjelder mat. Dette er rett og slett hysteri og som noen brukere her i det siste har skrevet om hva spiseforstyrrelser er. Hvis folk er såå opptatt av at ett måltid om dagen kan bli katastrofe så må de realitetsorienteres. Og nei, jeg er hverken ironisk eller spøker. 

Nei, du bare koker suppe på en spiker. Personen nevnte de to nøytrale benevnelsene "ernæring" og "påkledning". Begge deler er begreper som kan fylles med veldig mye ulikt innhold, og det er 100 millioner måter å gi barn adekvat ernæring og påkledning.

Men likevel: det er vel nokså basalt for alle som skal bli foreldre, at begge disse må være til stede for å kunne kalle seg en god forelder. Og da må ernæringen og påkledningen dekke barnas basale behov, som f eks å ikke fryse eller bli våt på vinteren.

Gjest NotNaomi
Danida skrev (1 minutt siden):

Nei, du bare koker suppe på en spiker. Personen nevnte de to nøytrale benevnelsene "ernæring" og "påkledning". Begge deler er begreper som kan fylles med veldig mye ulikt innhold, og det er 100 millioner måter å gi barn adekvat ernæring og påkledning.

Men likevel: det er vel nokså basalt for alle som skal bli foreldre, at begge disse må være til stede for å kunne kalle seg en god forelder. Og da må ernæringen og påkledningen dekke barnas basale behov, som f eks å ikke fryse eller bli våt på vinteren.

God forelder også nå. 

Milde måne. Dere tar av så jævli. 

Les hi på nytt. 

Min mann er engelsk og jeg kjenner igjen det med påkledning i hverdagen i svigerfamilien min i England. Men de er sporty og liker hiking og slalom så har også klær til utendørsaktiviteter. De er nok også mer opptatt av kosthold og frukt/ grønt enn mange briter selv om det også går i take-away og enkle løsninger innimellom. De går på treningsstudio hver uke, reiser mye. Tilhører øvre middelklasse vil jeg si.

Anonymkode: 09295...cd5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sfo-maten er ikke ment å være et fullverdig måltid, men hvis man kommer fra et sted (som England) der barna får ordentlig mat på skolen blir man fort sjokkert over denne maten. Det er mye dårlig mat i Norge også som vi ikke tenker over fordi vi er vant til det.

Tiden er selvsagt gått siden jeg var barn, men skolemåltidene i England var sjelden det jeg ville kalle "ordentlig mat". 

Potetene var alltid servert i form av enten "chips" dvs det vi i Norge kaller pommes frites; eller som "crisps" - dvs varmt potetgull. To-tre ganger i året unne vi ha flaks og få "mashed potatoes". 

Ved siden av chipsene kom fiskepinner, curry, speilegg eller en sjelden pølse. Desserten var enten is, "sponge cake" med vanilkesaus, eller en puddinggreie. Frisk frukt var utopi, og grønnsaker opptrådte i form av kokte erter. 

Men jeg har registrert at mye er pusset opp. Ikke minst har Jamie Oliver en del av æra.

Annonse

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Neida. Men jeg tror ikke at jeg orker denne diskusjonen lenger. Har sagt mitt, så diskuter videre dere 🙂

Jeg registrerer at du har sagt ditt. 
Det hadde bare vært mer relevant dersom du sa "ditt" relatert til noe du leste rett i forveien, og at "ditt" forholdt seg om så bare vagt til dem du siterte. 

Tror du skal la være å frelse svigerinnen din.

Tenk om du flyttet til England, og så satte svigerfamilien din igang verdens største omvendelsesprosjekt, der alle de britiske verdiene skulle bankes inn i deg.

Dette er først og fremst identitet og kultur, ikke kunnskapsmangel. La det ligge. 

Anonymkode: eaf7b...268

De kler ikke på ungene på samme måte som oss. Har vært utallige ganger i England og de jeg kjenner som har vært der like mye, sier det samme. Ungene er dårlig kledd. Om det er fuskepels og materialer vi ikke bruker er det en ting. Tar man på nok lag så fryser man ikke, men de er ikke nok kledd. Skoleuniform med kort foldeskjørt/shorts med knestrømper uten noe tykkere under er også vanlig. Har konkludert med at bleke briter, er bleke pga tæle, ikke pga lav pigmentering.

prekæs skrev (2 minutter siden):

De kler ikke på ungene på samme måte som oss. Har vært utallige ganger i England og de jeg kjenner som har vært der like mye, sier det samme. Ungene er dårlig kledd. Om det er fuskepels og materialer vi ikke bruker er det en ting. Tar man på nok lag så fryser man ikke, men de er ikke nok kledd. Skoleuniform med kort foldeskjørt/shorts med knestrømper uten noe tykkere under er også vanlig. Har konkludert med at bleke briter, er bleke pga tæle, ikke pga lav pigmentering.

Enig! På min skole var det ikke lov å ha bukser før høstferien... vi gikk derfor i foldeskjørt og knestrømper fram til medio oktober. Det var surt og kaldt, kan jeg love deg. Så uansett hvor mange lag jeg hadde hatt på meg, ville det kommet luft opp under skjørtet.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tenk om du flyttet til England, og så satte svigerfamilien din igang verdens største omvendelsesprosjekt, der alle de britiske verdiene skulle bankes inn i deg.

Dette er først og fremst identitet og kultur, ikke kunnskapsmangel. La det ligge. 

Når jeg besøker engelske venner som har barn, ber de om at jeg tar med bobledresser og parkdresser, altså. Så det er ikke nødvendigvis kultur for å la barn fryse. Men butikkene der fører virkelig ikke hensiktsmessig barnetøy!

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er nok ganske vanlig. Jeg bodde hos en familie i London et år, og ungene fikk toast (loff) enten med syltetøy eller smør til frokost , og enten en liten kake eller en liten pose potetgull i matboksen,i tillegg til mer loff med et eller annet pålegg. Og gjerne en flaske saft også. 

Det var også ganske velstående, så man kunne kanskje tenke at de kunne tatt seg råd til sunnere mat, men det var ikke noe tema. 

Og ungene spiste "tea" og de voksne "supper" etter at ungene hadde lagt seg. 

Anonymkode: 1beae...892

Jeg har bodd i et skikkelig posht strøk i en større engelsk by. Nyfødte babyer iført merkeklær i tynt bomullsstoff med store gliper mellom sokk og bukseben satt i sammenleggbare triller beregnet på barn som kunne sitte selv med et tynt bomullsteppe slengt over i surt høst og vintervær. Joda, klimaet er litt mildere enn i Tromsø, men det er ganske sammenlignbart med vestlandet sør for stadt. Kulden her er sur og fuktig, effektiv temperatur er oftest langt lavere enn den måkte temperaturen.

Også syns de synd på norske barn som sover ute i gode poser.

Anonymkode: efc80...31d

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Typisk britisk å la barna fryse og bli feilernært altså.

Anonymkode: b0547...1f2

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Du tenker folk er syke og hysteriske om de mener at barn burde ha sunn mat i matpakka istedenfor loff og chips? Altså, så uvitende er det skummelt at folk kan være. I Norge har folk lært dette, kosthold her kan folk. Dvs oppegående velfungerende folk da. 

Anonymkode: 81a04...85c

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ull er fortrinnsvis et norsk fenomen. Du skal ikke lenger enn over grensa til Sverige før ull på barn er nærmest fraværende - til tross for at det er kaldt og surt. 

Jeg fikk barn i Sverige. Og jordmor himlet med øynene da vi snakket om at barn i Norge er vant til å sove ute i vogn🤪

Anonymkode: e78fd...df8

Antakelig himlet hun med øynene fordi de sover ute i sverge også. Og i Finland. Og Danmark og på Island. Det er ikke typisk norsk det altså.

Anonymkode: 22fa8...b6e

mamma til adhd gutt<3 skrev (14 timer siden):

Hva var det å si? Altså ; kler du barna dine til stadighet i feks for små, skitne, upraktiske eller upassende klær så er det fint med litt veiledning. Det ligger gjerne bakenforliggende årsaker i slike saker. 

Tar du bort skitten og for små, så har du mange norske kvinner.av og til kan man inkludere for små også…

Det er ikke en barnevernssak at folk med engelsk bakgrunn ikke kler barna sine med det nordmenn gjør etter gir de den maten den norske familien skulle ønske de fikk. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tar du bort skitten og for små, så har du mange norske kvinner.av og til kan man inkludere for små også…

Det er ikke en barnevernssak at folk med engelsk bakgrunn ikke kler barna sine med det nordmenn gjør etter gir de den maten den norske familien skulle ønske de fikk. 

Selvsagt er det ikke det. Det var litt av poenget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...