Gå til innhold

Engelsk "livsstil"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan går det ann å ha så lite kunnskap om ernæring og kosthold? Er du britisk?

Anonymkode: 81a04...85c

Loff er ikke krise altså. Ikke verdens sunneste mat heller, men ingen dør av å spise loff. I England er brød brød, uavhengig om det er hvitt eller brunt, og de ser nok ikke noe problem i å sende med loff på skolen. Jeg er enig i at det ikke er verdens beste kosthold, men det går faktisk helt fint å spise!

Anonymkode: de46f...f50

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Loff er ikke krise altså. Ikke verdens sunneste mat heller, men ingen dør av å spise loff. I England er brød brød, uavhengig om det er hvitt eller brunt, og de ser nok ikke noe problem i å sende med loff på skolen. Jeg er enig i at det ikke er verdens beste kosthold, men det går faktisk helt fint å spise!

Anonymkode: de46f...f50

Det går jo ikke an å diskutere saklig med noen som kommer med argumenter som "ingen dør av å spise loff". Da mangler for mye elementær kunnskap. Alle vet jo at det ikke er giftig og en dør av en skive, men man burde jo også vite at dette ikke er noe man spiser ofte. Spesielt uheldig for barn på skolen. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan går det ann å ha så lite kunnskap om ernæring og kosthold? Er du britisk?

Jeg vil heller snu dette og spørre hvordan du kan tro at folk har lite kunnskap om ernæring og kosthold generelt fordi man stiller et helt legalt spørsmål om det ikke er lov til å ha med loff på skolen. Ellers kan jeg informere deg om at det heller ikke er vanlig med annet enn hvitt brød i mange land. Til sist nå jeg spørre om du alltid er så frekk mot folk generelt? Og også helt uvitende på det som er vanlig utenfor Norges grenser. Nå svarte jeg en av tre som tydeligvis ble rystet over spørsmålet mitt. Det sier mer om dere enn meg altså. 

Over og ut. 

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Jeg vil heller snu dette og spørre hvordan du kan tro at folk har lite kunnskap om ernæring og kosthold generelt fordi man stiller et helt legalt spørsmål om det ikke er lov til å ha med loff på skolen. Ellers kan jeg informere deg om at det heller ikke er vanlig med annet enn hvitt brød i mange land. Til sist nå jeg spørre om du alltid er så frekk mot folk generelt? Og også helt uvitende på det som er vanlig utenfor Norges grenser. Nå svarte jeg en av tre som tydeligvis ble rystet over spørsmålet mitt. Det sier mer om dere enn meg altså. 

Over og ut. 

Haha, ja det mener nok du. For å ta til seg i formasjon, det er utelukket. Over og ut. 

Annonse

Ja, det er nok ganske vanlig. Jeg bodde hos en familie i London et år, og ungene fikk toast (loff) enten med syltetøy eller smør til frokost , og enten en liten kake eller en liten pose potetgull i matboksen,i tillegg til mer loff med et eller annet pålegg. Og gjerne en flaske saft også. 

Det var også ganske velstående, så man kunne kanskje tenke at de kunne tatt seg råd til sunnere mat, men det var ikke noe tema. 

Og ungene spiste "tea" og de voksne "supper" etter at ungene hadde lagt seg. 

Anonymkode: 1beae...892

Kjenner jeg blir litt irritert av det hatet mot loff, det er faktisk veldig vanlig i mange land å spise loff, eller hvitt brød altså. Behøver ikke å ha et dårlig kosthold for det, er ikke alle som spiser brødmat til alle måltider heller🤨

Anonymkode: 782eb...fb6

Hvis barna er vant til å få varm lunsj hver dag og ikke har pleid å spise så mye brød (av noe slag), kan det være en utfordring å få matpakke til å fungere. Da må man kanskje akseptere at den ikke blir helt optimal i starten. Du kan jo foreslå annet de kan ha med som er sunnere.

Selv om engelsk skolelunsj nok ikke er supersunn, har de strammet inn reglene for hva den må inneholde ernæringsmessig, så det er ikke så ille som det var. (Uansett er det milevidt bedre enn det skvipet som serveres på norsk SFO...)

Anonymkode: 21d8f...cfb

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis barna er vant til å få varm lunsj hver dag og ikke har pleid å spise så mye brød (av noe slag), kan det være en utfordring å få matpakke til å fungere. Da må man kanskje akseptere at den ikke blir helt optimal i starten. Du kan jo foreslå annet de kan ha med som er sunnere.

Selv om engelsk skolelunsj nok ikke er supersunn, har de strammet inn reglene for hva den må inneholde ernæringsmessig, så det er ikke så ille som det var. (Uansett er det milevidt bedre enn det skvipet som serveres på norsk SFO...)

Virkelig? Loff og chips? Hva i alle dager serverer de på Sfo? 

Anonymkode: d1f5d...31d

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Og sånn får barnevernet i Norge dårlig rykte. Just saying. 

Barnevernet i Norge får et dårlig rykte kun blant folk som blir overrasket over at det ikke er lov å drive omsorgssvikt mot barn. Og det er helt greit.

Anonymkode: b0547...1f2

Annonse

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Og det syns jeg er feil tankegang. Kanskje vi tar oss mer friheter fordi vi ikke er så redde for å bli avvist ovenfor dem vi kjenner, men å fortelle hvilke feil andre gjør er ikke bedre i en familie. Det er utidig innblanding som råd og meninger ingen har bedt om = fryktelig irriterende og krevende.

Det blir noe annet hvis man har en samtale om tema, spør om råd eller hvis det er omsorgssvikt i bildet. 

Det er langt ifra "feil tankegang". En dyp relasjon tåler flere diskusjoner og konfliktområder enn en grunn relasjon. Så dermed er det mye lettere å både gi og motta kritikk hvis man har en dyp relasjon. Da har man jo også en grunnleggende tillit og har mer tilbøyelighet til å "lese" hverandre med de beste intensjoner.
Dette er ellers ikke noe jeg finner på; det er det samme som psykologene sier. Å motta kritikk fra noen du kjenner godt, kan dessuten anspore til endring; mens å motta kritikk fra en tilfeldig forbipasserende stort sett møtes med "hvem faen er nå liksom du?"

Anonymkode: 32322...e2e

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Barnevernet i Norge får et dårlig rykte kun blant folk som blir overrasket over at det ikke er lov å drive omsorgssvikt mot barn. Og det er helt greit.

Anonymkode: b0547...1f2

Nei 🙂 det er nok helt feil. Det er når en som har hatt barnevernssaker skriver at man må be om veiledning fordi maten ikke er typisk norsk, og at barn går med klær av "feil" stoff. Ikke ull og utebukse, men dongeri og hette med fuskepels. Sånt får BV dårlig rykte av. 

Og det er egentlig ganske kjipt så lenge mange skriver innlegg på forum hvor de er redd BV. Faktisk.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg blir litt irritert av det hatet mot loff, det er faktisk veldig vanlig i mange land å spise loff, eller hvitt brød altså. Behøver ikke å ha et dårlig kosthold for det, er ikke alle som spiser brødmat til alle måltider heller🤨

Anonymkode: 782eb...fb6

Å ikke spise brødmat til alle måltider er jo helt OK. Men i England spises det faktisk veldig mye sandwiches og toast, og hvis den eneste brødmaten man får er loff, så har man jo litt man bør jobbe med, altså.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er langt ifra "feil tankegang". En dyp relasjon tåler flere diskusjoner og konfliktområder enn en grunn relasjon. Så dermed er det mye lettere å både gi og motta kritikk hvis man har en dyp relasjon. Da har man jo også en grunnleggende tillit og har mer tilbøyelighet til å "lese" hverandre med de beste intensjoner.
Dette er ellers ikke noe jeg finner på; det er det samme som psykologene sier. Å motta kritikk fra noen du kjenner godt, kan dessuten anspore til endring; mens å motta kritikk fra en tilfeldig forbipasserende stort sett møtes med "hvem faen er nå liksom du?"

Så fortsett og fortelle hvilke feil søsteren din gjør da. Det du ikke ville drømme om å si til naboen. Ditt valg det. 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Nei 🙂 det er nok helt feil. Det er når en som har hatt barnevernssaker skriver at man må be om veiledning fordi maten ikke er typisk norsk, og at barn går med klær av "feil" stoff. Ikke ull og utebukse, men dongeri og hette med fuskepels. Sånt får BV dårlig rykte av. 

Og det er egentlig ganske kjipt så lenge mange skriver innlegg på forum hvor de er redd BV. Faktisk.

Hvis folk er så tette i nøtta at de faktisk TROR på foreldre som påstår at barna ble tatt bort fra dem på grunn av bagateller, så er det jo ikke BV sin skyld. Da er det jo de folka som lyver om BV sin skyld.

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Så fortsett og fortelle hvilke feil søsteren din gjør da. Det du ikke ville drømme om å si til naboen. Ditt valg det. 

Jeg har ingen søster.
Etter et halvår her, av og på, så bør du kanskje begynne å skjønne fenomenet "anonymkode"?

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Dette skriver hun som nevnte bV; 

Jeg har hatt barnevernssaker som omhandler påkledning og ernæring. Dette er nok langt fra det verste jeg har vært ute for. Men ta en prat med broren din HI, og oppfordre ham til å jobbe for bedre kosthold og klær tilpasset vær og temperatur. Det vil bare være positivt for barna å få sunnere mat og bedre klær. 

Eventuelt kan helsesykepleier på skolen eller i kommunen bidra med veiledning. Hjelp broren din å komme i kontakt med noen som kan hjelpe dem. 

slik jeg leser dette er det et tilsvar til kommentarer om omsorgssvikt og at det hun leser i hi ikke er i nærheten av noe slikt. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Dette skriver hun som nevnte bV; 

Jeg har hatt barnevernssaker som omhandler påkledning og ernæring. Dette er nok langt fra det verste jeg har vært ute for. Men ta en prat med broren din HI, og oppfordre ham til å jobbe for bedre kosthold og klær tilpasset vær og temperatur. Det vil bare være positivt for barna å få sunnere mat og bedre klær. 

Eventuelt kan helsesykepleier på skolen eller i kommunen bidra med veiledning. Hjelp broren din å komme i kontakt med noen som kan hjelpe dem. 

slik jeg leser dette er det et tilsvar til kommentarer om omsorgssvikt og at det hun leser i hi ikke er i nærheten av noe slikt. 

Nettopp. Så enda mer meningsløst å skrive det i denne tråden. 

Jeg er halvt engelsk, og har onkler, tanter og søskenbarn i England. Besøker dem en gang i året. 

De er 100% engelske og spiser veldig sunt. Mye frukt og grønnsaker, lette måltider. Ikke søte ting for ofte.

De er oppegående og ressurssterke da. Flere av dem (men ikke alle) har høyere utdanning.

Mitt innrykk er at mange i arbeiderklassen i England har et mer usunt kosthold.

Min engelske familie spiser sunnere enn de fleste jeg kjenner i Norge. Mye råvarer, lite prosessert. Mange grønnsaker fra egen allotment (en egen grønnsakshage mange i England har, som ligger i gangavstand fra der man bor). Økologiske ting.

Anonymkode: 85fcb...4ce

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Min bror møtte en engelsk dame for 14 år siden, de giftet seg, har bodd i London inntil for et par år siden. Men for snart 2 år siden flyttet de hit, og det er selvsagt stor stas å få dem "hjem". Ikke minst pga barna på 8 og 4 år. Min svigersøster er ei flott dame, som vi alle sammen setter stor pris på. 

Men måten de lever på gjør meg litt....betenkt. Spesielt matvaner og påkledning av barna. Barna lever på mac'n cheese, loff med syltetøy eller peanøttsmør, pai og noe "piroger" med kjøttfyll, laget av butterdeig, i matpakken er det hver dag store muffins, salte små kjeks, Tom og Jerry kjeks, og alltid en liten pakke juice. De har aldri vanlige brød, kun loff. Middag spises når barna er lagt. 

De har alltid "snack" på ettermiddagen/kveld, veldig typisk noe kake. Min bror har faktisk lagt på seg over 30 kg de siste 10 årene!! 

Da de flyttet hit prøvde vi å gi råd mht vinterklær, gir ulltøy og skikkelige vinterklær og sko i gaver osv. Hun takker og er veldig takknemlig og søt, men disse klærne brukes ikke. Barna går i små voksenklær, f eks damejakke med leopardmønster og fuskepels på hetta, votter og lue er slike kunstige fluffye luer eller hatter, alt syntetisk, gjerne rosa fuskepels. Sjelden utebukse og sko, men dongeri og rare sko av stoff. I snøen!! 

Er dette veldig engelsk, eller hva er greia? Vi prøver å forklare med kulde og kosthold, men det er nesten som om hun ikke tar det alvorlig. Broren min sier at "alle" i England gjør det slik. Er det faktisk slik?

Anonymkode: afe6a...9e9

Ja da! 
Dette låter kjent... jeg tilbrakte store deler av min barndom på de britiske øyer. Vi er ikke engelske selv, men faren min hadde en jobb som førte oss dit. Kjenner igjen alt sammen, både klærne, matvanene og hvordan de forholder seg til været. 

Helt kort fortalt så er dette grunnen til at Amundsen nådde polpunktet først: han var villig til å prøve å bli venn med de ugjestmilde omgivelsene. Mens Scott, derimot, forholdt seg til verden slik han syntes den burde være - ikke slik den er. Han drasset med seg te og porselenskopper og hvite skjorter med mansjettknapper over Antarktis, og nektet å ta inn at det stedet han befant seg ikke var som Devonshire. Upraktisk, stivt og uhensiktsmessig - akkurat som tøysko i snøen og elegante små voksenplagg på barn.

Men broren din kan ikke godt argumentere med at alle i England gjør som hans kone, han bor ikke der lenger, og den klimatiske sonen han er i nå, er ikke England.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Virkelig? Loff og chips? Hva i alle dager serverer de på Sfo? 

Anonymkode: d1f5d...31d

Spaghetti med ketchup, tomatsuppe (fra pose), vaniljeyoghurt med ekstra syltetøy og pannekaker med sukker. Sånn helsekost som det.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Spaghetti med ketchup, tomatsuppe (fra pose), vaniljeyoghurt med ekstra syltetøy og pannekaker med sukker. Sånn helsekost som det.

Tror du de overlever på ett slikt måltid om dagen? 😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...