Gå til innhold

Engelsk "livsstil"

Anbefalte innlegg

Min bror møtte en engelsk dame for 14 år siden, de giftet seg, har bodd i London inntil for et par år siden. Men for snart 2 år siden flyttet de hit, og det er selvsagt stor stas å få dem "hjem". Ikke minst pga barna på 8 og 4 år. Min svigersøster er ei flott dame, som vi alle sammen setter stor pris på. 

Men måten de lever på gjør meg litt....betenkt. Spesielt matvaner og påkledning av barna. Barna lever på mac'n cheese, loff med syltetøy eller peanøttsmør, pai og noe "piroger" med kjøttfyll, laget av butterdeig, i matpakken er det hver dag store muffins, salte små kjeks, Tom og Jerry kjeks, og alltid en liten pakke juice. De har aldri vanlige brød, kun loff. Middag spises når barna er lagt. 

De har alltid "snack" på ettermiddagen/kveld, veldig typisk noe kake. Min bror har faktisk lagt på seg over 30 kg de siste 10 årene!! 

Da de flyttet hit prøvde vi å gi råd mht vinterklær, gir ulltøy og skikkelige vinterklær og sko i gaver osv. Hun takker og er veldig takknemlig og søt, men disse klærne brukes ikke. Barna går i små voksenklær, f eks damejakke med leopardmønster og fuskepels på hetta, votter og lue er slike kunstige fluffye luer eller hatter, alt syntetisk, gjerne rosa fuskepels. Sjelden utebukse og sko, men dongeri og rare sko av stoff. I snøen!! 

Er dette veldig engelsk, eller hva er greia? Vi prøver å forklare med kulde og kosthold, men det er nesten som om hun ikke tar det alvorlig. Broren min sier at "alle" i England gjør det slik. Er det faktisk slik?

Anonymkode: afe6a...9e9

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438314-engelsk-livsstil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er slik. Da jeg besøkte datteren min i England første gangen var det ca tre-fire varmegrader, og barna gikk i tynne jakker uten lue eller passende sko. Babyer lå i tynne tepper uten lue eller jakker og så egentlig blåfrosne ut.

Datteren min slet veldig med å finne noe som lignet et grovbrød, og selv ikke hos bakeren fant hun noe som tilsvarte vårt kornbrød. Men det er store muligheter for å spise riktig hvis man har råd til det for utvalget innen mat er gedigent.

At "alle" i England gjør det slik er nok å ta i, men det er mye lav sosioøkonomisk status i UK som gjør at riktig mat og påkledning ikke er noe man kan ta seg råd til. Ullklær er ikke noe de anser som viktig, og jeg kan på en måte forstå det siden det sjelden er mer enn et par minusgrader. Når man må velge mellom mat og riktig klær blir jo valget lett.

Men nå er de i Norge og da må broren din ta tak. Barna må få passende vinterklær og et kosthold som ikke består av tomme karbohydrater. De risikerer en bekymringsmelding hvis barna ikke kommer i passende klær for årstiden. 

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Min bror møtte en engelsk dame for 14 år siden, de giftet seg, har bodd i London inntil for et par år siden. Men for snart 2 år siden flyttet de hit, og det er selvsagt stor stas å få dem "hjem". Ikke minst pga barna på 8 og 4 år. Min svigersøster er ei flott dame, som vi alle sammen setter stor pris på. 

Men måten de lever på gjør meg litt....betenkt. Spesielt matvaner og påkledning av barna. Barna lever på mac'n cheese, loff med syltetøy eller peanøttsmør, pai og noe "piroger" med kjøttfyll, laget av butterdeig, i matpakken er det hver dag store muffins, salte små kjeks, Tom og Jerry kjeks, og alltid en liten pakke juice. De har aldri vanlige brød, kun loff. Middag spises når barna er lagt. 

De har alltid "snack" på ettermiddagen/kveld, veldig typisk noe kake. Min bror har faktisk lagt på seg over 30 kg de siste 10 årene!! 

Da de flyttet hit prøvde vi å gi råd mht vinterklær, gir ulltøy og skikkelige vinterklær og sko i gaver osv. Hun takker og er veldig takknemlig og søt, men disse klærne brukes ikke. Barna går i små voksenklær, f eks damejakke med leopardmønster og fuskepels på hetta, votter og lue er slike kunstige fluffye luer eller hatter, alt syntetisk, gjerne rosa fuskepels. Sjelden utebukse og sko, men dongeri og rare sko av stoff. I snøen!! 

Er dette veldig engelsk, eller hva er greia? Vi prøver å forklare med kulde og kosthold, men det er nesten som om hun ikke tar det alvorlig. Broren min sier at "alle" i England gjør det slik. Er det faktisk slik?

Ja 🙈 det er vanlig med varm mat på skolen, det er ofte frityrstekt og de får dessert hver dag. De som har med egen mat har gjerne med en liten pose potetgull og noe søtt som dessert. Dette er standard på kafe også, jeg tror aldri jeg har opplevd å bestille en sandwich og ikke få potetgull til. Loff er definitivt det vanligste brødet. Der har de ikke et eget navn på loff sånn som vi har, det er "white bread" og "brown bread". Engelsk kosthold er faktisk så dårlig, selvom det selvfølgelig er mange der også som er opptatt av å spise sunt. 

Det med klær er også vanlig. De er ikke vant til snø og vinter sånn som vi har det, selv om det blir kaldere på vinteren er det ikke mer enn en lett høst her. Der kan sauene og kuene gå ute på gresset hele året! De gjør bare det de er vant med, og selvom jeg er enig i at det er tullete og at de i alle fall på kle barna skikkelig må du nok bare finne deg i det 😅 

Anonymkode: de46f...f50

Merkelig det der med klær altså, for de gangene jeg har vært i England så har det vært på vinterstid. Og da er det skikkelig kaldt! Kostholdet er dårlig, så det stemmer nok ja. Men det er jo litt rart at de ikke bruker ull på barna når de har fått det. 

Jeg skjønner heller ikke forklaringen om at de ikke har ordentlige klær fordi det ikke er kaldt om vinteren. Jeg har vært i London både i november og februar og det var kaldt! To-tre varmgrader og regn krever både ull og vanntett, men de få man så i dunkåper var uten unntak norske. De innfødte trippet avgårde i slaps på høye hæler og barna satt tynnkledd og blåfrosne i vognene. 

En venninne av meg har barnebarn som går i barnehage og de barna er de eneste med vann- og vindtette utedresser og ullundertøy. De bor i et av de bedre strøkene utenfor London så det er ikke økonomien som setter begrensning for utstyret. Man ser det også i barneklesforretningene, det er kun syntetisk å finne. 

Anonymkode: f3f7f...040

Gjest NotNaomi

Jeg syns ikke at du skal legge deg bort i det, sånn at du sier noe. Tenk om noen kom og fortalte deg hva de anså som best å gjøre? Det slår ikke godt an for å si det sånn, men reagere kan du jo selvfølgelig uten å uttrykke det ovenfor dem.

Her er det naboer som gjør mye annerledes, og jeg er opplært til helt andre ting jeg selv har funnet fornuftig. Jeg ser bare at det er ulike kulturer og ulike syn på ting. Alle i Norge må ikke gjøre det som anses for riktig her. Vi må la folk få oppdra barna som de vil, med mindre det dreier seg om omsorgssvikt selvfølgelig. 

Annonse

Resten av familien "legger oss ikke oppi" på den måten at vi kommenterer eller maser, var mer sånn at jeg som har barn på omtrent samme alder, har fortalt hvilke klær som regnes som gode uteklær. Og foreldrene våre og vi andre har kjøpt skikkelig tøy og skikkelige kvalitetssko i gaver. Men hun foretrekker å bruke det tøyet hun nok er vant med på barna. Det med kostholdet syns jeg faktisk er mye mer alvorlig, for jeg tenker det kan være skadelig. De spiser slik mat hver eneste dag. Hun forstår heller ikke dette med at barn skal være ute, det syns hun er fryktelig stress her i Norge.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Resten av familien "legger oss ikke oppi" på den måten at vi kommenterer eller maser, var mer sånn at jeg som har barn på omtrent samme alder, har fortalt hvilke klær som regnes som gode uteklær. Og foreldrene våre og vi andre har kjøpt skikkelig tøy og skikkelige kvalitetssko i gaver. Men hun foretrekker å bruke det tøyet hun nok er vant med på barna. Det med kostholdet syns jeg faktisk er mye mer alvorlig, for jeg tenker det kan være skadelig. De spiser slik mat hver eneste dag. Hun forstår heller ikke dette med at barn skal være ute, det syns hun er fryktelig stress her i Norge.

Jeg tror ikke kostholdet er så alvorlig og skummelt, men ganske typisk engelsk. Gjennomsnittsalderen er riktignok 4 år lavere enn i Norge, hvis det skulle være et argument for å gruble over kostholdet deres. 

Kjæresten til datteren min er engelsk, og da han var i Norge i julen, så synes han maten var uvant. Han hadde ikke særlig led vinterklær heller. Men så har de mildere vintre der.

Alle rådene og snik-innføring av deres meninger er nok irriterende for dem. De finner ut av dette etterhvert. La det være er mitt råd

Anonymkode: 22fa8...b6e

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke at du skal legge deg bort i det, sånn at du sier noe. Tenk om noen kom og fortalte deg hva de anså som best å gjøre? Det slår ikke godt an for å si det sånn, men reagere kan du jo selvfølgelig uten å uttrykke det ovenfor dem.

Her er det naboer som gjør mye annerledes, og jeg er opplært til helt andre ting jeg selv har funnet fornuftig. Jeg ser bare at det er ulike kulturer og ulike syn på ting. Alle i Norge må ikke gjøre det som anses for riktig her. Vi må la folk få oppdra barna som de vil, med mindre det dreier seg om omsorgssvikt selvfølgelig. 

Nå er det vel stor forskjell på å legge seg borti det naboen gjør vs det bror/svigerinne gjør.

Jeg har sagt mye til min søster som det ikke kunne falle meg inn å si til naboen. 

Anonymkode: 047b2...750

Ull er fortrinnsvis et norsk fenomen. Du skal ikke lenger enn over grensa til Sverige før ull på barn er nærmest fraværende - til tross for at det er kaldt og surt. 

Jeg fikk barn i Sverige. Og jordmor himlet med øynene da vi snakket om at barn i Norge er vant til å sove ute i vogn🤪

Anonymkode: e78fd...df8

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nå er det vel stor forskjell på å legge seg borti det naboen gjør vs det bror/svigerinne gjør.

Jeg har sagt mye til min søster som det ikke kunne falle meg inn å si til naboen. 

Anonymkode: 047b2...750

Og det syns jeg er feil tankegang. Kanskje vi tar oss mer friheter fordi vi ikke er så redde for å bli avvist ovenfor dem vi kjenner, men å fortelle hvilke feil andre gjør er ikke bedre i en familie. Det er utidig innblanding som råd og meninger ingen har bedt om = fryktelig irriterende og krevende.

Det blir noe annet hvis man har en samtale om tema, spør om råd eller hvis det er omsorgssvikt i bildet. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jepp, men hun har ko lov å tilpasse seg norsk klima og samfunn for det da. Briter er usunne og lever et litt sånn rart liv i mine øyne. 

Anonymkode: 81a04...85c

Annonse

Jeg har hatt barnevernssaker som omhandler påkledning og ernæring. Dette er nok langt fra det verste jeg har vært ute for. Men ta en prat med broren din HI, og oppfordre ham til å jobbe for bedre kosthold og klær tilpasset vær og temperatur. Det vil bare være positivt for barna å få sunnere mat og bedre klær. 

Eventuelt kan helsesykepleier på skolen eller i kommunen bidra med veiledning. Hjelp broren din å komme i kontakt med noen som kan hjelpe dem. 

Anonymkode: 80cfa...39d

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt barnevernssaker som omhandler påkledning og ernæring. Dette er nok langt fra det verste jeg har vært ute for. Men ta en prat med broren din HI, og oppfordre ham til å jobbe for bedre kosthold og klær tilpasset vær og temperatur. Det vil bare være positivt for barna å få sunnere mat og bedre klær. 

Eventuelt kan helsesykepleier på skolen eller i kommunen bidra med veiledning. Hjelp broren din å komme i kontakt med noen som kan hjelpe dem. 

Anonymkode: 80cfa...39d

Og sånn får barnevernet i Norge dårlig rykte. Just saying. 

NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Og sånn får barnevernet i Norge dårlig rykte. Just saying. 

Hva var det å si? Altså ; kler du barna dine til stadighet i feks for små, skitne, upraktiske eller upassende klær så er det fint med litt veiledning. Det ligger gjerne bakenforliggende årsaker i slike saker. 

På skolen hos oss tas det opp i foreldremøte hvis barn dukker opp med loff, boller, kake, kjeks i matpakka. Skolen ber også om at det ikke sendes med sjokolademelk eller saft. Men det er kanskje ikke vanlig? (Vi bor i Oslo på østkanten, så her bor det mange foreldre som ikke har et forhold til matpakke eller har andre matvaner enn de som har vokst opp i Norge).

Men ull tror jeg alle innvandrerforeldrene har fått med seg er lurt. Kanskje fordi de lærer det både på helsestasjonen og i barnehagen? 

Anonymkode: 4c250...796

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hva var det å si? Altså ; kler du barna dine til stadighet i feks for små, skitne, upraktiske eller upassende klær så er det fint med litt veiledning. Det ligger gjerne bakenforliggende årsaker i slike saker. 

Det var å si at det er en fordom mot de som har en kultur som ikke ser poenget med å innrette seg i det nordmenn anser som best, og hvis de ikke gjør det så kommer respektløsheten fram med å foreslå "veiledning". Nå har hi gitt vinterklær,  men svigerinnen bruker dem ikke. Ta et hint liksom. Barna hennes går ikke rundt og fryser, da ville hun kledd på dem mer.

Kostholdet ER typisk engelsk, og verre kan det være også. Det er da dermed ikke sagt at de driver med omsorgssvikt på generell basis. Eller tenker du det? Som sagt har de like høy levealder som oss minus 4 år, så veldig farlig er det nok ikke. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

På skolen hos oss tas det opp i foreldremøte hvis barn dukker opp med loff, boller, kake, kjeks i matpakka. Skolen ber også om at det ikke sendes med sjokolademelk eller saft. Men det er kanskje ikke vanlig? (Vi bor i Oslo på østkanten, så her bor det mange foreldre som ikke har et forhold til matpakke eller har andre matvaner enn de som har vokst opp i Norge).

Men ull tror jeg alle innvandrerforeldrene har fått med seg er lurt. Kanskje fordi de lærer det både på helsestasjonen og i barnehagen? 

Er det ikke lov med loff??

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Er det ikke lov med loff??

Nei, fordi loff består av raske karbohydrater hvor blodsukkeret dras fort opp, men så faller det ganske raskt igjen. Utfordringen er jo da at ungene får fir lute næring til å holde konsentrasjonen resten av skoledagen. Og de blir raskt sultne igjen.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, fordi loff består av raske karbohydrater hvor blodsukkeret dras fort opp, men så faller det ganske raskt igjen. Utfordringen er jo da at ungene får fir lute næring til å holde konsentrasjonen resten av skoledagen. Og de blir raskt sultne igjen.

Ok...

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Det var å si at det er en fordom mot de som har en kultur som ikke ser poenget med å innrette seg i det nordmenn anser som best, og hvis de ikke gjør det så kommer respektløsheten fram med å foreslå "veiledning". Nå har hi gitt vinterklær,  men svigerinnen bruker dem ikke. Ta et hint liksom. Barna hennes går ikke rundt og fryser, da ville hun kledd på dem mer.

Kostholdet ER typisk engelsk, og verre kan det være også. Det er da dermed ikke sagt at de driver med omsorgssvikt på generell basis. Eller tenker du det? Som sagt har de like høy levealder som oss minus 4 år, så veldig farlig er det nok ikke. 

Jeg tenker at kommentaren din jeg kommenterte på var ute. Der er det jeg mener.

NotNaomi skrev (36 minutter siden):

Den siste setningen din, om du mener det du skriver der må du inneha svært lite kunnskap om mye..  

Anonymkode: 81a04...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...