Gå til innhold

Hva gjør man med en manipulerende ungdom som overhodet ikke ønsker hjelp?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

ADHD, autisme og tourettes har en link alle sammen. Det kommer an på hvor i «sirkelen» man befinner seg. Og ADHD har flere typer. Feks det som før het ADD, som nå heter ADHD uoppmerksom type. Men mange tror at ADHD kun er konsentrasjonsproblemer. For enkelte kan det være et hav av andre ting som gir diagnosen 

Anonymkode: ee59f...60b

Ja, det er jeg klar over :) Men det er mye fra tidligere som kunne tyde på adhd (eller en av de andre) og forsåvit enda også. Ukonsentrert, uoppmerksom, rastløs, tusen tanker i hodet samtidig, ekstremt kontrollbehov, ikke mulig å holde på med ting mer enn 5-10 minutter osv. Fra hun var liten har hun hatt en helt egen energi. Om hun ville kose og la seg på fanget kjente jeg hun dirra i kroppen, som at hun aldri noen sinne helt fant roen. Anspent. Sov en hel natt første gang da hun var 7 år. Sliter med å sove nå, men det er vel mest snapchat som har skylda... (men skal ikke legge vekk mobilen for "jeg får ikke sove så da må jeg se på den")

Anonymkode: 958ed...5dd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ingen råd, men vil bare si lykke til og skjønner frustrasjonen. Håper dere finner en løsning! 

Anonymkode: a23fc...7fe

Takk❤️ Det håper virkelig jeg og for dette er ikke gøy 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Takk❤️ Det håper virkelig jeg og for dette er ikke gøy 

Full forståelse for det ❤️

Anonymkode: a23fc...7fe

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk for alle svar!

Hun lyver ikke om noe til meg, så jeg tenker ikke borderline. (Hun kan kanskje lyve om at hun har møtt en gutt på en fest, for all del, men ikke noe jeg ser på som kritikkverdig) Hun løy om kjærsten sin, for å få oppmerksomhet. Og det tok jeg henne på med en eneste gang. Jeg tolererer ikke løgn.
Hun gjør som hun får beskjed om, gjør ikke ting jeg sier nei til feks. Så hun er ikke en "typisk" bortskjemt drittunge. Hun passer søsken om jeg spør, (helst om jeg betaler). Hun er ikke en "ufordragelig" unge, MEN hun tror verden kretser rundt hennes akse. Hun ser ikke selv at hun er skyld i ting, eller har ansvar for at dårlige ting skjer. Hun mener det er lærerens feil at hun ikke får gode karakterer, fordi hun selv mener det holder å lese stikkord og rundt 10 min i forkant av hver prøve. Hun mener sjefen er ansvarlig for at hun kommer fyllesyk på jobb "for det er jo dust å sette opp vakter fredag og lørdag i en ferie". Det er kjørelæreren sitt ansvar at hun ikke kan alle skiltene. Og lista er laaaaang...

Den yngste sønnen min forguder henne, de har ett helt fint bånd og har det fint sammen. Han mellomste kan ikke fordra henne, men er smart nok til å skjønne at hun sliter og henger seg ikke nødvendigvis så opp i det. 

Hun er fæl med alle kjærster, snakker de ned, kjefter på de og er ikke noe grei. Alt er dems feil, alltid. 

Jeg har gått i mange mange år og følt at jeg gjør noe feil, så jeg har forsøkt å gjøre alt riktig. Og jeg har forsøkt _alt_. Men, jeg vil ikke kaste henne ut så lenge hun går på skole. Det er min plikt å forsørge henne, og sørge for at hun har det så bra som hun kan. Når hun er ferdig på skolen derimot er det en annen sak. 

Løgn er ikke et symptom på borderline altså. 

Anonymkode: 59a29...cb9

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Løgn er ikke et symptom på borderline altså. 

Mente ikke det heller. Ville bare poengtere at hun ikke lyver jevnt over. 

Annonse

Jeg tenkte med en gang ubehandlet ADHD og eller innen spekteret. Hvor hun da har slitt så mye at dette har eskualert til å bli andre psykiske vanske i tilegg. Hun har nok hatt så dårlig selvtillit og følt at hun ikke streker til så hun har utviklet en personlighetsforstyrelse. Ikke psykolog så kan ikke sette diagnoser på andre, men har mye kjennskap til ADHD i nær krets. Og har opplevd noe av dette som du beskriver. Og har flere barn med ADHD og vet hvor mye et barn kan slite. 

Anonymkode: dd8aa...be1

Anonym bruker skrev (På 28.2.2023 den 18.56):

Hun lyver ikke om noe til meg, så jeg tenker ikke borderline. (Hun kan kanskje lyve om at hun har møtt en gutt på en fest, for all del, men ikke noe jeg ser på som kritikkverdig) Hun løy om kjærsten sin, for å få oppmerksomhet. Og det tok jeg henne på med en eneste gang. Jeg tolererer ikke løgn.

Dette er så selvmotsigende at jeg ikke engang forstår hva du mener.

Anonymkode: a64a3...08e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er så selvmotsigende at jeg ikke engang forstår hva du mener.

Anonymkode: a64a3...08e

Nei, det er det ikke. Det jeg mener er at hun lyver ikke om alt mulig rart. Hun sier ikke til meg at hun drar til ei venninne og så drar hun til en gutt feks. Men hun forteller meg ikke nødvendigvis at hun har møtt en gutt på fest og klina med han. Hun lyver til kjærsten sin for å true han, for å få han til å beholde henne. Hun lyver ikke som en del av hverdagen. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Kan du kjenne deg igjen i dette?

Hva i all verden er PDA? – Autismeforeningen

Anonymkode: 21146...22b

Ja, litt. Samtidig ser jeg jo at det ikke er utbredt nok til å favne alt, om det gir mening... 

Jeg skal melde meg inn i gruppa på facebook og se der :)

Anonym bruker skrev (På 28.2.2023 den 21.08):

Jeg tenkte med en gang ubehandlet ADHD og eller innen spekteret. Hvor hun da har slitt så mye at dette har eskualert til å bli andre psykiske vanske i tilegg. Hun har nok hatt så dårlig selvtillit og følt at hun ikke streker til så hun har utviklet en personlighetsforstyrelse. Ikke psykolog så kan ikke sette diagnoser på andre, men har mye kjennskap til ADHD i nær krets. Og har opplevd noe av dette som du beskriver. Og har flere barn med ADHD og vet hvor mye et barn kan slite. 

Anonymkode: dd8aa...be1

Hm, der sa du noe som ga mening... denne adferden over tid, som hun ikke har blitt sett for (for alle sa jo jeg tok feil) kan jo selvsagt resultere i det hun nå baler med. Men jeg får ikke hjulpet henne, det er det som er så frustrerende :(

Føler du at hun kan være veldig svart/hvit? Altså at det ikke finnes gråsoner? At hun er enten med deg eller mot deg? Har hun voldsomme raseriutbrudd?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hm, der sa du noe som ga mening... denne adferden over tid, som hun ikke har blitt sett for (for alle sa jo jeg tok feil) kan jo selvsagt resultere i det hun nå baler med. Men jeg får ikke hjulpet henne, det er det som er så frustrerende :(

Du kan be om time på familievernkontor for dere begge. Kanskje hun der vil åpne seg opp og snakke om problemene hun har, og at du kanskje også lettere vil forstå hva som ligger bak alt dette? 

Anonymkode: 6eef5...98b

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Føler du at hun kan være veldig svart/hvit? Altså at det ikke finnes gråsoner? At hun er enten med deg eller mot deg? Har hun voldsomme raseriutbrudd?

Ja til begge deler. Det er aldri noe nyanser og det har det heller aldri vært... Og raseriutbrudd kommer når man minst aner det. Jeg kan ikke si noe feil før det svartner helt

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du kan be om time på familievernkontor for dere begge. Kanskje hun der vil åpne seg opp og snakke om problemene hun har, og at du kanskje også lettere vil forstå hva som ligger bak alt dette? 

Anonymkode: 6eef5...98b

Det ønsker hun ikke. Hun ville ha meg med på bupa, så følte hun seg ikke forstått der og da var det plutselig min feil at hun måtte gå dit fordi jeg var helt grusom å leve med...

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja til begge deler. Det er aldri noe nyanser og det har det heller aldri vært... Og raseriutbrudd kommer når man minst aner det. Jeg kan ikke si noe feil før det svartner helt

Og for deg så føles det du sier fornuftig ut, men hun tar det på helt feil måte? Føler du at du går på eggeskall og at selv den minste ting setter henne ut av spill? Dette med at det ikke er noen nyanser.. er hun slik mot andre også? Kan hun forgude noen og så si at de er helt forferdelige og kutte kontakten? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og for deg så føles det du sier fornuftig ut, men hun tar det på helt feil måte? Føler du at du går på eggeskall og at selv den minste ting setter henne ut av spill? Dette med at det ikke er noen nyanser.. er hun slik mot andre også? Kan hun forgude noen og så si at de er helt forferdelige og kutte kontakten? 

Helt korrekt! Skremmende korrekt, faktisk! Som nevnt over her sa jeg "den gangen her da? Den var ikke spesielt ren eller?" når hun hadde hatt fest. Klikka helt. (hun hadde skrytt av at alt var heeeelt strøkent) 
Hun er slik mot andre, mest de som er aller aller nærmest (kjærsten og meg) men også tendenser til den aller nærmeste venninna. Det er vel derfor hun ikke har noen...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Helt korrekt! Skremmende korrekt, faktisk! Som nevnt over her sa jeg "den gangen her da? Den var ikke spesielt ren eller?" når hun hadde hatt fest. Klikka helt. (hun hadde skrytt av at alt var heeeelt strøkent) 
Hun er slik mot andre, mest de som er aller aller nærmest (kjærsten og meg) men også tendenser til den aller nærmeste venninna. Det er vel derfor hun ikke har noen...

Jeg forstår deg så godt. Mannen min er også sånn. Det var jeg som anbefalte den boka. Dette er de mest sentrale tegnene på borderline. Det finnes en del ungdom/voksne med bpd profil på Instagram. Jeg har nytte av å følge dem, for å forstå hvordan de tenker. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår deg så godt. Mannen min er også sånn. Det var jeg som anbefalte den boka. Dette er de mest sentrale tegnene på borderline. Det finnes en del ungdom/voksne med bpd profil på Instagram. Jeg har nytte av å følge dem, for å forstå hvordan de tenker. 

Mannen din? Hvordan holder du ut det? Spør ikke for å være frekk, men fryktelig nysgjerrig! Partner kan man jo liksom velge 😕  Har du noen profiler å tipse om? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...