Gå til innhold

Dere med god erfaring med movicol/movicol junior

Anbefalte innlegg

Bruker movicol junior pga forstoppelse, og ser at man må følge legens anbefaling. Men er dette et "farlig, skadelig" legemiddel? 

Vi skal bruke en pose per dag, men nå synes jeg at det fungerer såpass bra i perioder uten at jeg lurer på om vi bare kan gi litt hver dag i stedet for en hel pose hver dag? Det er vel ikke noe om veien for å gi MINDRE, forstår godt maks dose per døgn, men nå går det jo andre veien.

Kan jeg gi litt movicol junior hver dag en periode eller er det noe jeg ikke vet som krever samråd med lege når det kommer til dette legemiddelet?

Nå er det snakk om en forebyggende dose i stedet for ren behandling av forstoppelse. 

Er movicol og movicol junior nøyaktig det samme, bare mindre pulver per pose i junior varianten?

Anonymkode: 7cdbb...94b

Fortsetter under...

Vi justerte det til annenhver dag etterhvert, og så hver tredje dag, også ned til 1 gang i uken for vedlikehold. Til slutt trengte vi ikke bruke det. Her var det bruk pga kraftig forstoppelse over lang tid, og der barnet nektet å presse bæsjen ut pga store smerter. Når barnet fikk over tid merke at dette går bedre så løsnet det for oss. Tror det er det samme, må nesten sjekke bakpå pakkene. Men bruk junior sin til barnet, ikke vanlig movicol. Den hjelper til å binde med seg væske ned i tykktarmen slik at avføringen blir mykere trodde jeg? Ikke direkte farlig, men må holde seg til Max dosering uansett, men mindre dosering styrer dere litt tenker jeg. 

Anonymkode: fadfa...7f1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi justerte det til annenhver dag etterhvert, og så hver tredje dag, også ned til 1 gang i uken for vedlikehold. Til slutt trengte vi ikke bruke det. Her var det bruk pga kraftig forstoppelse over lang tid, og der barnet nektet å presse bæsjen ut pga store smerter. Når barnet fikk over tid merke at dette går bedre så løsnet det for oss. Tror det er det samme, må nesten sjekke bakpå pakkene. Men bruk junior sin til barnet, ikke vanlig movicol. Den hjelper til å binde med seg væske ned i tykktarmen slik at avføringen blir mykere trodde jeg? Ikke direkte farlig, men må holde seg til Max dosering uansett, men mindre dosering styrer dere litt tenker jeg. 

Anonymkode: fadfa...7f1

Takk for at du deler erfaring 😊 er noe sånt jeg også ser for meg. Merker st en pose hver dag er for mye nå, og å trappe rolig ned må jo være greit uten å ha en legetime 😊

Ja maksdose er noe annet, aldri vært oppe i maksdose og skal ikke eksperimentere selv den veien 👍

Trappet ned og brukte ved behov på egenhånd. Det endte med ny og verre forstoppelse etter noen mnd, og masse prøver og leger etc. Så nå hører vi på legens anbefaling om en pose hver dag.

Anonymkode: 96e6f...99a

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Trappet ned og brukte ved behov på egenhånd. Det endte med ny og verre forstoppelse etter noen mnd, og masse prøver og leger etc. Så nå hører vi på legens anbefaling om en pose hver dag.

Anonymkode: 96e6f...99a

Men når én pose hver dag resulterer i diaré?

Annonse

Movicol påvirker tarmens innhold og ikke tarmen. 
St.Olavs har forsket på dette ig konklusjon av langvarig bruk. (Årevis) ikke skaper avhengighet eller skader tarm. Start dose er viktig og få løst opp forstoppelse. Videre er en vedlikeholddose ekstremt individuelt. 
Min sønn har kronisk forstoppelse. (Har diagnose og er derfor lett sammenlignbar med andre barn med samme diagnose) Annefalt bruk er to poser daglig for vedlikehold. Min sønn klarer seg med en pose annenhver dag. 
Han har brukt dette i 8 år. 

Anonymkode: b3cc9...865

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...