Gå til innhold

Hvordan ta det når man finner ut at 14 åringen har sex?

Anbefalte innlegg

Hun blir 15 om et par mnd. Har kjæreste som blir 17 i år. Vi har snakket mye om sex og grenser osv, så det skal hun ha fått med seg. Viser seg nå at de har hatt sex. Tror far syns det er verst, han mister liksom litt "kontrollen" på sine døttre og de begynner å bli "store". Jeg syns ikke det er greit, men hva får man gjort? Vi har snakket og snakket, får vel ikke gjort så mye mer. Burde vi ta det opp igjen og si at vi vet hun har hatt det, eller skal man la det gå? Hva gjorde du når du oppdaget det? Dere som har ungdom under den seksuelle lavalder riktignok. 

Vi så det da mobilen lå på bordet og det tikket inn en melding ang det.

Hilsen førstegangstenåringsmor som er litt rådvill.

Anonymkode: 26eac...2cf

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Det er ikke lurt å si at dere har sett noe om det på telefonen ihvertfall. Det er heller ikke unormalt at de har sex rett før de fyller 15 år,og dere har jo snakket mye om det som er viktig. Jeg syns ikke at dere skal si noe, de har rett på privatliv. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Det er ikke lurt å si at dere har sett noe om det på telefonen ihvertfall. Det er heller ikke unormalt at de har sex rett før de fyller 15 år,og dere har jo snakket mye om det som er viktig. Jeg syns ikke at dere skal si noe, de har rett på privatliv. 

Det er ikke greit å ha sex med en som er under den seksuelle lavalder. 

Anonymkode: 08106...e14

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du får mene hva du vil du, og så har jeg mitt syn på dette. Som jeg har formidlet her. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde forklart at kjæresten faktisk risikerer fengsel for å ha sex med en mindreårig. Det er rett og slett ulovlig for han å ha sex med henne. 

Det har vi snakket om 100 ganger allerede. Men hva får vi gjort?

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det syns jo ikke vi heller, men hva skal vi gjøre?

Hi

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Du får mene hva du vil du, og så har jeg mitt syn på dette. Som jeg har formidlet her. 

Det er jo ikke noe man kan synse rundt. Det er ulovlig. 

Anonymkode: 61240...39a

Du ber både datteren din og kjæresten om å lese denne saken. Hele. Fordi det viser seg at det ikke hjelper om dere aksepterer at datteren deres har sex, kjæresten kan bli straffedømt uansett. Og det er skikkelig kjipt for en 17-åring å få på rullebladet
https://www.nrk.no/trondelag/xl/unge-menn-dommes-for-a-ha-sex-med-en-kjaereste-under-16-ar-1.15428284

Anonymkode: 3fc92...9ba

NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Nei, vil nok ikke si det, da blir hun nok rasende. Men syns dette er vanskelig.

Hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når hadde du og venninnene dine sex første gang?

Anonymkode: 16f3b...939

Spør du meg? Jeg var 16 år. De andre venninnene mine kom etter meg.

Hi

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, vil nok ikke si det, da blir hun nok rasende. Men syns dette er vanskelig.

Hi

Ja, det tror jeg det er for foreldre når de går over den terskelen, men som sagt så har dere gjort det viktigste, så de må nok få ha sitt privatliv i fred 🙂

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De er jo ikke like i alder. 3 år skiller dem

Anonymkode: 7a567...784

Nei. To år skiller dem. De er nok ganske jevnaldrende og ikke minst like modne. Jenter blir fortere modne enn gutter, så det er helt sprøtt å tenke på anmeldelse her altså. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De er jo ikke like i alder. 3 år skiller dem

Anonymkode: 7a567...784

2 år skiller dem, hun blir 15 nå i mai, han 17 i november. Ikke at det er greit for det.

Hi

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Nei. To år skiller dem. De er nok ganske jevnaldrende og ikke minst like modne. Jenter blir fortere modne enn gutter, så det er helt sprøtt å tenke på anmeldelse her altså. 

Jeg har ikke tenkt anmeldelse i det hele tatt, det vil jeg ikke finne på. Men syns jo ikke det er greit. Men hva mer kan man gjøre?

Hi

Så lenge det er frivillig og ønsket fra begge parter bør dere ikke "gjøre" noe med det. Sørg for at hun bruker p-piller og kondom så er det ikke så mye mer dere trenger tenke på.

Anonymkode: b497a...74b

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke tenkt anmeldelse i det hele tatt, det vil jeg ikke finne på. Men syns jo ikke det er greit. Men hva mer kan man gjøre?

Hi

Nei, det er bra 🙂 og du har jo snakket om sex og grenser. Og prevensjon tenker jeg. Det går jo an å ta opp tema igjen da, men sånn at det virker mer tilfeldig, hvis det er noe spesielt du er bekymret for. 

Min datter hadde sex 2 uker før hun ble 15 år, hadde da sex med kjæresten sin som var 1 år eldre, og de hadde vært sammen i 6 mnd. Men her fortalte hun meg at de snart kom til å ha sex, før de hadde det. Så hun og jeg dro til legen sammen, for å få resept på p-piller. Og første gang de hadde sex, så fortalte hun meg det 30 min etterpå. Selvfølgelig skulle jeg ønske det hadde skjedd senere. Men samtidig så gjorde hun det med en hun elsket, og var trygg på. Og det var det viktigste.

Anonymkode: 845dc...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...