Gjest NotNaomi Skrevet 22. februar 2023 #26 Skrevet 22. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ganske fordomsfullt og kategoriserende å mene. Nordmenn er like ulike som alle andre nasjonaliteter. Eller mener du på generelt grunnlag at enkeltpersoner kan tilskrives bestemte egenskaper kun ut fra hvilket land de er vokst opp i? Anonymkode: b9dbc...da4 Jada, det er sikkert fordomsfullt, eller at det er riktig og tenke på det med selvironi og humor. Men har ikke tenkt til å diskutere akkurat det videre 🙂
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2023 #27 Skrevet 22. februar 2023 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jada, det er sikkert fordomsfullt, eller at det er riktig og tenke på det med selvironi og humor. Men har ikke tenkt til å diskutere akkurat det videre 🙂 Ok. Da konkluderer jeg med at du mener mennesker kan tilskrives bestemte egenskaper ut i fra hvilken nasjonalitet de har. Anonymkode: b9dbc...da4
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2023 #28 Skrevet 22. februar 2023 NotNaomi skrev (1 time siden): Tja. Jeg trodde det var ganske kjent at nordmenn ikke er så glad i å snakke med fremmede. Det er iallefall det mange utlendinger reagerer på. Og vitsen etter at vi kunne slutte å holde én meter avstand når pandemien ble mindre truende, og at en kunne gå tilbake til å holde fem meters avstand 🙂 Tja, du har både rett og feil. En utenlandsk venn av familien skulle reise til Norge og reise litt rundt på egenhånd. Han lurte på om alle nordmenn var like enkle å komme i kontakt med som oss. (Vi møttes utenlands) Da svarte jeg at nordmenn generelt var dårlige på å snakke med ukjente, i motsetning til der vi bodde hvor folk snakket med hverandre overalt. Men så sa jeg også at om han selv tok kontakt på et ikke altfor brautende måte, så kunne de nok overraske. Og det gjorde han - sa hei, presenterte seg, stilte noen spørsmål og vips så hadde han selskap enten det var en halvtimes prat på en benk, en kveld på pub, spille fotball "på løkka", bli vist rundt i området og til og med invitert på middag eller fest. Og det gjaldt folk i flere aldre, ikke bare jevnaldrende. Så når vi bare kommer over den første bøygen, så er vi ganske hyggelige. Jeg er sjøl en som kan prate med hvem som helst hvor som helst, måtte lære meg det da jeg bodde i utlandet og ikke kjente noen og bare MÅTTE ha noen å snakke med. Og jeg har hatt mange fine samtaler på bussen eller andre steder er i Norge, selv om folk er litt skeptiske i begynnelsen. Anonymkode: 7d558...c2e
Gjest NotNaomi Skrevet 22. februar 2023 #29 Skrevet 22. februar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Tja, du har både rett og feil. En utenlandsk venn av familien skulle reise til Norge og reise litt rundt på egenhånd. Han lurte på om alle nordmenn var like enkle å komme i kontakt med som oss. (Vi møttes utenlands) Da svarte jeg at nordmenn generelt var dårlige på å snakke med ukjente, i motsetning til der vi bodde hvor folk snakket med hverandre overalt. Men så sa jeg også at om han selv tok kontakt på et ikke altfor brautende måte, så kunne de nok overraske. Og det gjorde han - sa hei, presenterte seg, stilte noen spørsmål og vips så hadde han selskap enten det var en halvtimes prat på en benk, en kveld på pub, spille fotball "på løkka", bli vist rundt i området og til og med invitert på middag eller fest. Og det gjaldt folk i flere aldre, ikke bare jevnaldrende. Så når vi bare kommer over den første bøygen, så er vi ganske hyggelige. Jeg er sjøl en som kan prate med hvem som helst hvor som helst, måtte lære meg det da jeg bodde i utlandet og ikke kjente noen og bare MÅTTE ha noen å snakke med. Og jeg har hatt mange fine samtaler på bussen eller andre steder er i Norge, selv om folk er litt skeptiske i begynnelsen. Anonymkode: 7d558...c2e Ja, jeg mener ikke at nordmenn er uvennlige. Jeg har alltid sagt at det er tvert om når man kommer litt innpå dem. Folk stiller også lett opp for andre når noen trenger hjelp. Så nordmenn er jo hyggelige 🙂 bare mer reserverte enn mange andre. Syns det er veldig koselig med folk som prater med fremmede da, men er mest vant til at det skjer på tog hvis man må sitte på seter mot hverandre 🙂
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2023 #30 Skrevet 22. februar 2023 NotNaomi skrev (35 minutter siden): Ja, jeg mener ikke at nordmenn er uvennlige. Jeg har alltid sagt at det er tvert om når man kommer litt innpå dem. Folk stiller også lett opp for andre når noen trenger hjelp. Så nordmenn er jo hyggelige 🙂 bare mer reserverte enn mange andre. Syns det er veldig koselig med folk som prater med fremmede da, men er mest vant til at det skjer på tog hvis man må sitte på seter mot hverandre 🙂 Nordmenn «er» ingenting. Vi er like ulike som russere, italienere, pakistanere og folk fra Litauen. Det er mange lite hyggelige nordmenn, og det er mange nordmenn som liker å snakke med fremmede. Slutt med denne dumme kategoriseringen. Anonymkode: b9dbc...da4
Gjest NotNaomi Skrevet 22. februar 2023 #31 Skrevet 22. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nordmenn «er» ingenting. Vi er like ulike som russere, italienere, pakistanere og folk fra Litauen. Det er mange lite hyggelige nordmenn, og det er mange nordmenn som liker å snakke med fremmede. Slutt med denne dumme kategoriseringen. Anonymkode: b9dbc...da4 Nå er det noe som heter kultur. Det er liksom ikke mulig å se bort fra den, da det er den som er forskjellig alt ettersom hvor du befinner deg. Mennesker er like på den måten at vi alle har stort sett de samme følelsene, men hva vi gjør med dem og hvordan vi viser det er nok ikke helt likt. Forskjellen er enda større jo mer ulik kulturen er.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #32 Skrevet 23. februar 2023 Du mener du er blitt "typisk norsk" fordi du er mistenksom og tror at en dame er lesbisk?? Det er ikke noe veldig norsk med å være sånn... Anonymkode: 5c0db...dcf
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #33 Skrevet 23. februar 2023 NotNaomi skrev (1 time siden): Nå er det noe som heter kultur. Det er liksom ikke mulig å se bort fra den, da det er den som er forskjellig alt ettersom hvor du befinner deg. Mennesker er like på den måten at vi alle har stort sett de samme følelsene, men hva vi gjør med dem og hvordan vi viser det er nok ikke helt likt. Forskjellen er enda større jo mer ulik kulturen er. Men kulturen i Norge har ikke i seg noe element av at man tror en tilfeldig forbipasserende er kriminell, altså. Norge er ett av de landene med størst tillit i verden.... Og det fins det faktisk statistikk på! Anonymkode: 5c0db...dcf
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #34 Skrevet 23. februar 2023 Senest i går kveld, ble jeg så rørt og lykkelig da en fremmed tok kontakt. Jeg kom ut fra en butikk i en gågate, sammen med de to barna mine. Hadde ikke gått mer enn ett skritt før ei ung jente ( ca. 20 år kanskje.) kom bort til oss. "Unnskyld" , begynte hun. Hun kom gående med en eske i hånden. Det første jeg tenke var :"Uff. Ikke nå. Orker ikke snakke med noen. Er ikke i humør. Jeg føler meg så dritt. Vil være usynlig. Tenkte kanskje at hun skulle spørre om veien. Panikken slo inn, var i en annen by. Eller om hun skulle selge noe. Komme med spørsmål jeg ikke kunne svare på. :"Jeg lurte på om dere ville ha denne esken med doughnuts?" Barna ble i ekstase. Jeg ble veldig rørt. Hun hadde med seg esken hjem fra jobb, og ville gi de til noen. Vi snakket i kanskje 5 minutter. Mye smil og mange fine ord ble utdelt begge veier. Jeg hadde tårer i øynene da vi gikk videre. Hadde hatt en fin dag med barna, men sliter mye med sykdom. Føler meg ensom. Små deprimert. Så at ett hyggelig menneske tok kontakt, smilte, snakket og var så snill, gjorde meg veldig glad og rørt. Betydde så utrolig mye. Anonymkode: fd3af...678
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #35 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Senest i går kveld, ble jeg så rørt og lykkelig da en fremmed tok kontakt. Jeg kom ut fra en butikk i en gågate, sammen med de to barna mine. Hadde ikke gått mer enn ett skritt før ei ung jente ( ca. 20 år kanskje.) kom bort til oss. "Unnskyld" , begynte hun. Hun kom gående med en eske i hånden. Det første jeg tenke var :"Uff. Ikke nå. Orker ikke snakke med noen. Er ikke i humør. Jeg føler meg så dritt. Vil være usynlig. Tenkte kanskje at hun skulle spørre om veien. Panikken slo inn, var i en annen by. Eller om hun skulle selge noe. Komme med spørsmål jeg ikke kunne svare på. :"Jeg lurte på om dere ville ha denne esken med doughnuts?" Barna ble i ekstase. Jeg ble veldig rørt. Hun hadde med seg esken hjem fra jobb, og ville gi de til noen. Vi snakket i kanskje 5 minutter. Mye smil og mange fine ord ble utdelt begge veier. Jeg hadde tårer i øynene da vi gikk videre. Hadde hatt en fin dag med barna, men sliter mye med sykdom. Føler meg ensom. Små deprimert. Så at ett hyggelig menneske tok kontakt, smilte, snakket og var så snill, gjorde meg veldig glad og rørt. Betydde så utrolig mye. Anonymkode: fd3af...678 Så hyggelig! Ja, de små ting teller så veldig stort. Anonymkode: c53b2...ff3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #36 Skrevet 23. februar 2023 NotNaomi skrev (6 timer siden): Nå er det noe som heter kultur. Det er liksom ikke mulig å se bort fra den, da det er den som er forskjellig alt ettersom hvor du befinner deg. Mennesker er like på den måten at vi alle har stort sett de samme følelsene, men hva vi gjør med dem og hvordan vi viser det er nok ikke helt likt. Forskjellen er enda større jo mer ulik kulturen er. Åpenheten for fremmede mennesker har ikke noe med kultur å gjøre, det handler om menneskelige egenskaper. Det er fordummende å si at nordmenn «er» noe som helst. Denne tråden viser jo at noen liker å prate med fremmede, mens andre ikke liker det. Bare ut fra denne tråden kan vi jo konkludere med at nordmenn (og andre) er ulike når det kommer til hvorvidt man liker å prate med fremmede. Hvorfor insisterer du på å tillegge mennesker egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet? Trodde vi slutta med det for maaange år siden. Men du kommer kanskje fra et land der folk er fordomsfulle og har et ekstremt forenklet menneskesyn? Anonymkode: b9dbc...da4
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #37 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Senest i går kveld, ble jeg så rørt og lykkelig da en fremmed tok kontakt. Jeg kom ut fra en butikk i en gågate, sammen med de to barna mine. Hadde ikke gått mer enn ett skritt før ei ung jente ( ca. 20 år kanskje.) kom bort til oss. "Unnskyld" , begynte hun. Hun kom gående med en eske i hånden. Det første jeg tenke var :"Uff. Ikke nå. Orker ikke snakke med noen. Er ikke i humør. Jeg føler meg så dritt. Vil være usynlig. Tenkte kanskje at hun skulle spørre om veien. Panikken slo inn, var i en annen by. Eller om hun skulle selge noe. Komme med spørsmål jeg ikke kunne svare på. :"Jeg lurte på om dere ville ha denne esken med doughnuts?" Barna ble i ekstase. Jeg ble veldig rørt. Hun hadde med seg esken hjem fra jobb, og ville gi de til noen. Vi snakket i kanskje 5 minutter. Mye smil og mange fine ord ble utdelt begge veier. Jeg hadde tårer i øynene da vi gikk videre. Hadde hatt en fin dag med barna, men sliter mye med sykdom. Føler meg ensom. Små deprimert. Så at ett hyggelig menneske tok kontakt, smilte, snakket og var så snill, gjorde meg veldig glad og rørt. Betydde så utrolig mye. Anonymkode: fd3af...678 Så koselig ❤️ Styrkeklem til deg Anonymkode: 0df95...51e
ostepop123 Skrevet 23. februar 2023 #38 Skrevet 23. februar 2023 (endret) Anonym bruker skrev (2 timer siden): Åpenheten for fremmede mennesker har ikke noe med kultur å gjøre, det handler om menneskelige egenskaper. Det er fordummende å si at nordmenn «er» noe som helst. Denne tråden viser jo at noen liker å prate med fremmede, mens andre ikke liker det. Bare ut fra denne tråden kan vi jo konkludere med at nordmenn (og andre) er ulike når det kommer til hvorvidt man liker å prate med fremmede. Hvorfor insisterer du på å tillegge mennesker egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet? Trodde vi slutta med det for maaange år siden. Men du kommer kanskje fra et land der folk er fordomsfulle og har et ekstremt forenklet menneskesyn? Anonymkode: b9dbc...da4 Du er jo mye mer generaliserende og fordomsfull enn du anklager andre for å være? Og nei, det er ikke personlige egenskaper vi snakker om her. Det er kultur. Det er ikke akkurat noen bombe at nordmenn generelt er reserverte overfor fremmede, det er, slik det står i forskning.no-artikkelen over, vår måte å være høflige på, eller ønske om å ikke være til bry. Det handler ikke om hvilke evner eller hva slags personlighet vi har, det handler om hva vi (selvsagt med unntak) er opplært til gjennom kulturen vår. https://www.nrk.no/rogaland/vi-snakker-enna-ikke-med-fremmede-1.8298748 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/onogR/nordmenn-hoeflighet-og-kunsten-aa-omgaas-fremmede https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2018/06/18/195406942/nordmenn-pa-ferie-snakker-ikke-med-nordmenn Synes du det er like ille å si at amerikanere er gode på smalltalk, eller at japanere er svært høflige? Endret 23. februar 2023 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #39 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Åpenheten for fremmede mennesker har ikke noe med kultur å gjøre, det handler om menneskelige egenskaper. Det er fordummende å si at nordmenn «er» noe som helst. Denne tråden viser jo at noen liker å prate med fremmede, mens andre ikke liker det. Bare ut fra denne tråden kan vi jo konkludere med at nordmenn (og andre) er ulike når det kommer til hvorvidt man liker å prate med fremmede. Hvorfor insisterer du på å tillegge mennesker egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet? Trodde vi slutta med det for maaange år siden. Men du kommer kanskje fra et land der folk er fordomsfulle og har et ekstremt forenklet menneskesyn? Anonymkode: b9dbc...da4 Selvfølgelig handler det om kultur. Nordmenn er kjent for å være litt reserverte og vanskelig å bli kjent med. Anonymkode: 69cf7...d50
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #40 Skrevet 23. februar 2023 Tenker at man heller kan snu på det å si at nordmenn er et så utrolig høflig folkeslag at de aldri trenger seg på eller forstyrrer fremmede. JEG tenker at "utlendinger" som begynner å snakke uten at jeg kjenner dem, roper og støyer i munnen på hverandre, høylytte telefonsamtaler osv, DET er både uhøflig, påtrengende og frekt! Anonymkode: 765f0...69c
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. februar 2023 #41 Skrevet 23. februar 2023 (endret) Jeg hater når fremmede folk kommer for å prate med meg uten at jeg har invitert til det. Har en jobb jeg må være veldig sosial i, og er så og si aldri alene på privaten heller, så det å sette seg på kafe helt alene eller en benk er bare nydelig. Det som er så irriterende, er at det alltid er folk som prater til meg dersom jeg sitter alene på kafe. Hvorfor tror folk at jeg trenger selskap? Jeg får stadig vekk høre at jeg ser så snill ut, derfor antar jeg at jeg drar til meg kontaktsøkende mennesker nettopp pga det. Men jeg ønsker bare å sitte i fred og drikke kaffen min alene. Har aldri sagt til noen at de må fjerne seg eller vært ufin, det klarer jeg ikke.... Endret 23. februar 2023 av Sommerkroppen 2029
Gjest NotNaomi Skrevet 23. februar 2023 #42 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Tenker at man heller kan snu på det å si at nordmenn er et så utrolig høflig folkeslag at de aldri trenger seg på eller forstyrrer fremmede. JEG tenker at "utlendinger" som begynner å snakke uten at jeg kjenner dem, roper og støyer i munnen på hverandre, høylytte telefonsamtaler osv, DET er både uhøflig, påtrengende og frekt! Anonymkode: 765f0...69c Ja, som det kom fram av det jeg la ut fra forskning.no. Det handler jo om kulturforskjeller. Ellers er det også oppdaget at nordmenn er blitt annerledes etter pandemien, at man mye lettere snakker med andre 🙂
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. februar 2023 #43 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig handler det om kultur. Nordmenn er kjent for å være litt reserverte og vanskelig å bli kjent med. Anonymkode: 69cf7...d50 Det kan jo hende at man ikke har noen ønske om å bli kjent med fremmede mennesker?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #44 Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (2 timer siden): Du er jo mye mer generaliserende og fordomsfull enn du anklager andre for å være? Og nei, det er ikke personlige egenskaper vi snakker om her. Det er kultur. Det er ikke akkurat noen bombe at nordmenn generelt er reserverte overfor fremmede, det er, slik det står i forskning.no-artikkelen over, vår måte å være høflige på, eller ønske om å ikke være til bry. Det handler ikke om hvilke evner eller hva slags personlighet vi har, det handler om hva vi (selvsagt med unntak) er opplært til gjennom kulturen vår. https://www.nrk.no/rogaland/vi-snakker-enna-ikke-med-fremmede-1.8298748 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/onogR/nordmenn-hoeflighet-og-kunsten-aa-omgaas-fremmede https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2018/06/18/195406942/nordmenn-pa-ferie-snakker-ikke-med-nordmenn Synes du det er like ille å si at amerikanere er gode på smalltalk, eller at japanere er svært høflige? På hvilken måte er jeg generaliserende og fordomsfull? Vær gjerne konkret. Du har lagt ut linker til to kronikker (subjektive). Jeg blir veldig forvirra. Jeg trodde helt oppriktig at det i 2023 var ugreit å tillegge folk egenskaper med utgangspunkt i hvilken nasjonalitet de har. Eller for å utvide da: ut i fra hvilken kultur de tilhører. Hvor åpen man er for fremmede er en personlig egenskap. Anonymkode: b9dbc...da4
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #45 Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (2 timer siden): Synes du det er like ille å si at amerikanere er gode på smalltalk, eller at japanere er svært høflige? Endret 2 timer siden av ostepop123 Jeg syns personlig det er feil å si begge deler, ja. Amerikanere er ikke spesielt gode på small talk. De forveksler veldig ofte formatene, og går rett i "big talk". Det er veldig mye "love, love, love" i deres small talk, upassende komplimenter og overdrevne adjektiver. De selv føler dette som en naturlig måte å snakke på, men for en nordmann er det oppblåst og kleint, og omgangsformen insisterer på en intimitet som ikke fins der. Jeg syns heller ikke japanere er spesielt høflige. De er høflige, men "svært høflige" etter norsk målestokk er de ikke. Bl a ville det vært helt krise å drive og bukke til folk i Norge på den måten japanere gjør. En norsk samtalepartner ville blitt skikkelig flau over at noen bukket for ham/henne. For oss er det fremmedgjørende, og mange ville bli ille berørt. (Men atferden er selvsagt helt adekvat i Japan.) Så ... uansett hvilket begrep man bruker, kan man ikke isolere det fra konteksten det skal opptre i. Ordet "høflig" betyr én ting i USA, en annen ting i Japan og en tredje ting i Norge. En amerikaner kan komme inn i et rom fullt av mennesker, og stoppe i døra for å introdusere seg selv med høy stemme. Han vil sikkert tenke at dette er det høflige å gjøre, å hilse er jo høflig. For meg, som er norsk fra et miljø av "tause bønder" er dette en totalt feil innfallsvinkel. Kom gjerne inn i rommet, hils på hvem du vil, men ikke krev alles oppmerksomhet på deg og ikke bryt inn i en samtale som allerede er i gang. Det kan jo også forsvares som høflighet - viljen til ikke å bry andre. Anonymkode: 5c0db...dcf
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #46 Skrevet 23. februar 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden): Jeg hater når fremmede folk kommer for å prate med meg uten at jeg har invitert til det. Har en jobb jeg må være veldig sosial i, og er så og si aldri alene på privaten heller, så det å sette seg på kafe helt alene eller en benk er bare nydelig. Det som er så irriterende, er at det alltid er folk som prater til meg dersom jeg sitter alene på kafe. Hvorfor tror folk at jeg trenger selskap? Jeg får stadig vekk høre at jeg ser så snill ut, derfor antar jeg at jeg drar til meg kontaktsøkende mennesker nettopp pga det. Men jeg ønsker bare å sitte i fred og drikke kaffen min alene. Har aldri sagt til noen at de må fjerne seg eller vært ufin, det klarer jeg ikke.... De som er kontaktsøkende går jo rett på den som sitter alene, tenker jeg. Enten hun ser snill ut eller ikke. Sikkert lettere hvis du ser snill ut, men de har jo antakelig en målsetting uavhengig av akkurat det. De finner det vanskeligere å prate med folk som er i gruppe, der ser man jo at de andre er opptatt av hverandre, og det kan bli rart å bryte inn som den eneste ukjente i gruppa. Mens en enslig dame, det er mat for mons... Selv har jeg bedt folk gå. Ikke ofte, men når det kommer en drita full mann på en pub eller kafé og skal "redde meg" fra å sitte der så ensom og ynkelig, da har jeg faktisk sagt "gå vekk" en sjelden gang. Det er lov å tenke gjennom 2 ganger før man setter seg med en som sitter aleine - f eks kan man jo lure litt på om man har noe å tilby vedkommende som vil gjøre dagen hennes bedre. Dersom man kun har fylleprat å by på - snu og gå et annet sted! Anonymkode: 5c0db...dcf
ostepop123 Skrevet 23. februar 2023 #47 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): På hvilken måte er jeg generaliserende og fordomsfull? Vær gjerne konkret. Anonymkode: b9dbc...da4 Her: Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men du kommer kanskje fra et land der folk er fordomsfulle og har et ekstremt forenklet menneskesyn? Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du har lagt ut linker til to kronikker (subjektive). Anonymkode: b9dbc...da4 Ja, det var ikke ment som ugjendrivelige bevis for at noe er på den ene eller den andre måten, men eksempler på at det er ganske ukontroversielt å oppfatte nordmenns generelle væremåte i møte med fremmede som reservert. Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg blir veldig forvirra. Jeg trodde helt oppriktig at det i 2023 var ugreit å tillegge folk egenskaper med utgangspunkt i hvilken nasjonalitet de har. Eller for å utvide da: ut i fra hvilken kultur de tilhører. Hvor åpen man er for fremmede er en personlig egenskap. Anonymkode: b9dbc...da4 Ja, men igjen: det er ikke oppfattet som uttrykk for personlige egenskaper når vi snakker om nordmenn slik eller nordmenn sånn, men som karakteristika ved en kultur. Åpenhet i seg selv er en personlig egenskap OGSÅ, men kulturen styrer i store trekk hva vi anser som høflig og riktig atferd. Også opererer vi innenfor der med våre personlige egenskaper.
ostepop123 Skrevet 23. februar 2023 #48 Skrevet 23. februar 2023 (endret) Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg syns personlig det er feil å si begge deler, ja. Amerikanere er ikke spesielt gode på small talk. De forveksler veldig ofte formatene, og går rett i "big talk". Det er veldig mye "love, love, love" i deres small talk, upassende komplimenter og overdrevne adjektiver. De selv føler dette som en naturlig måte å snakke på, men for en nordmann er det oppblåst og kleint, og omgangsformen insisterer på en intimitet som ikke fins der. Jeg syns heller ikke japanere er spesielt høflige. De er høflige, men "svært høflige" etter norsk målestokk er de ikke. Bl a ville det vært helt krise å drive og bukke til folk i Norge på den måten japanere gjør. En norsk samtalepartner ville blitt skikkelig flau over at noen bukket for ham/henne. For oss er det fremmedgjørende, og mange ville bli ille berørt. (Men atferden er selvsagt helt adekvat i Japan.) Så ... uansett hvilket begrep man bruker, kan man ikke isolere det fra konteksten det skal opptre i. Ordet "høflig" betyr én ting i USA, en annen ting i Japan og en tredje ting i Norge. En amerikaner kan komme inn i et rom fullt av mennesker, og stoppe i døra for å introdusere seg selv med høy stemme. Han vil sikkert tenke at dette er det høflige å gjøre, å hilse er jo høflig. For meg, som er norsk fra et miljø av "tause bønder" er dette en totalt feil innfallsvinkel. Kom gjerne inn i rommet, hils på hvem du vil, men ikke krev alles oppmerksomhet på deg og ikke bryt inn i en samtale som allerede er i gang. Det kan jo også forsvares som høflighet - viljen til ikke å bry andre. Anonymkode: 5c0db...dcf Det var ikke viktig for meg å poengtere hvorvidt amerikanerne er gode på small talk eller ei, men om det er greit å si at "amerikanere er....". Du kan være enig eller uenig om dette med small talk, men du gjør jo akkurat det samme - og som jeg mener er helt innafor - å diskutere a) hvordan en kultur helt generelt fremstår og b) hvordan en annen kultur oppfatter det. Endret 23. februar 2023 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #49 Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (14 minutter siden): Det var ikke viktig for meg å poengtere hvorvidt amerikanerne er gode på small talk eller ei, men om det er greit å si at "amerikanere er....". Du kan være enig eller uenig om dette med small talk, men du gjør jo akkurat det samme - og som jeg mener er helt innafor - å diskutere a) hvordan en kultur helt generelt fremstår og b) hvordan en annen kultur oppfatter det. Ja, og at en handling som er adekvat, høflig og innafor ett sted, kan være kleint, rart eller upassende et annet sted. Anonymkode: 5c0db...dcf
Sommerkroppen 2029 Skrevet 23. februar 2023 #50 Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): De som er kontaktsøkende går jo rett på den som sitter alene, tenker jeg. Enten hun ser snill ut eller ikke. Sikkert lettere hvis du ser snill ut, men de har jo antakelig en målsetting uavhengig av akkurat det. De finner det vanskeligere å prate med folk som er i gruppe, der ser man jo at de andre er opptatt av hverandre, og det kan bli rart å bryte inn som den eneste ukjente i gruppa. Mens en enslig dame, det er mat for mons... Selv har jeg bedt folk gå. Ikke ofte, men når det kommer en drita full mann på en pub eller kafé og skal "redde meg" fra å sitte der så ensom og ynkelig, da har jeg faktisk sagt "gå vekk" en sjelden gang. Det er lov å tenke gjennom 2 ganger før man setter seg med en som sitter aleine - f eks kan man jo lure litt på om man har noe å tilby vedkommende som vil gjøre dagen hennes bedre. Dersom man kun har fylleprat å by på - snu og gå et annet sted! Anonymkode: 5c0db...dcf Ja fulle folk er en ting, de kan jeg også fint avfeie. Er verre med eldre mennesker eller andre voksne folk på kafeer eller restauranter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå