Gå til innhold

Hvilken yrkesgruppe syter mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Bare lurer, får de alt overtid ut i lønn da 🙂 ? Jobber i barnehage selv, og vi får avspasering. 

Anonymkode: 1f6ff...e59

Ja de får det i lønn. Men er ikke så mye overtid da noe av overtiden ligger i en arbeidsplan og taes ut som fritid julaften,nyttårsaften og onsdagen i påska..  

Anonymkode: 6e986...af3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja de får det i lønn. Men er ikke så mye overtid da noe av overtiden ligger i en arbeidsplan og taes ut som fritid julaften,nyttårsaften og onsdagen i påska..  

Anonymkode: 6e986...af3

Og DET kalles avspasering - man jobber mer i noen perioder for å jobbe mindre/ha fri i andre perioder! 

Anonymkode: b16d3...122

Skrevet

Lærere - uten tvil!

det er et evig mas om lønn! Hadde de nå enda jobbet for og streiket for bedre arbeidsvilkår så skulle jeg støttet de helhjertet. Men lønna i seg selv er faktisk ikke så elendig som de predikerer. 

Skrevet

Klager mest gjør lærere og sykepleiere - med god grunn.

Men klage og syte er ikke synonymer. Å klage på ting det er berettiget å klage på er ikke å syte. Det er å komme med berettiget kritikk.

Å klage over ting det ikke er berettiget å klage over, som "buhuuu, jeg er mangemilliardær og har bare noen mange milliarder igjen etter å ha betalt skatt, buhuuu, stakkals meg!", er å syte.

Det er det de rikeste som gjør. Det er å syte. Det er å syte over å være rik.

Noen ganger ønsker jeg vi kunne hjelpe dem slik at de ikke lenger trengte å syte. Når det er så fælt å være mangemilliardær så er det tydelig at de trenger litt hjelp.

Anonymkode: 58ee9...b14

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sykepleiere og lærere, med barnehageansatte hakk i hæl

Er mange yrkesgrupper som jobber med sårbare og utsatte mennesker uten å klage så sinnsykt mye jevnt og trutt 

Anonymkode: 55349...962

…og vi nevner i fleng? Prinsippet om at foretak som skal ivareta folk skal styres på en kostnadseffektiv måte er høyst problematisk. Det gjelder sykehus, skole, eldreomsorg, barnevern, barnehage, og ulike pleieinstitusjoner. Og alle gir beskjed. Høyt. Det er ikke å syte. 

Anonymkode: fc1a7...5af

Skrevet

Den dissonansen som ligger i å på den ene siden klage på at lærere og sykepleiere syter, samtidig som man forventer topp kvalitet når du har barn i skolen eller havner på sykehus. Idiotien har ingen grenser.

Skrevet

Det er jammen rart at dere som påstår at lærere eller sykepleiere syter, hvordan vet dere at det ikke er klager som kommer av gode grunner?

Så lenge dere ikke selv jobber i yrkene, vet dere heller ingenting om hvordan hverdagen i disse yrkene er, dermed har dere heller ingen grunnlag whatsoever til å påstå at noen av disse syter.

Og jeg skjønner jo hvorfor unger oppfører seg som apekatter i fri dressur på skolen, når de blir foret med negative holdninger hjemmefra....

Skrevet

De fleste kvinner syter uansett hva det måtte gjelde. Jobb, oppgaver i hjemmet, you name ut. 

Anonymkode: 639f9...1cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

De fleste kvinner syter uansett hva det måtte gjelde. Jobb, oppgaver i hjemmet, you name ut. 

Og de fleste menn syter kun over en ting, og det er at ingen kvinner vil ha dem. Det kan de ikke forstå selv om forklaringen er helt åpenbar 😊

Anonymkode: ea043...39b

Skrevet

De som alltid skriver «krevende jobb/stilling» når de skal fortelle hva de driver med. 

Anonymkode: 6d15d...60b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Lærere uten tvil. Fri halve året men likevel klager de mest. 

Anonymkode: d4d39...492

Fri halve året? Hvilken skole har disse betingelsene, og er det ledige stillinger der??

Anonymkode: 679fe...6ae

Skrevet
Østerdølen skrev (1 time siden):

Det er jammen rart at dere som påstår at lærere eller sykepleiere syter, hvordan vet dere at det ikke er klager som kommer av gode grunner?

Så lenge dere ikke selv jobber i yrkene, vet dere heller ingenting om hvordan hverdagen i disse yrkene er, dermed har dere heller ingen grunnlag whatsoever til å påstå at noen av disse syter.

Og jeg skjønner jo hvorfor unger oppfører seg som apekatter i fri dressur på skolen, når de blir foret med negative holdninger hjemmefra....

fordi den store hopen av klager går på LØNN. Lønnen til både lærere og sykepleiere er offentlig informasjon, det er ikke synsing. Feks: begynnerlønna til en lektor er 563.800 kr. Dvs lønn med null ansiennitet. med 16 års ansiennitet er lønna minimum 691.000.

Så kan man gjerne diskutere om det er dårlig eller ikke. Jeg synes ikke det er dårlig - jeg synes de syter over lav lønn.

Om de virkelig hadde streiket for bedre arbeidsbetingelser skulle jeg helhjertet støttet det. Men hverken lærernes arbeidsbetingelser eller elevenes situasjon og kvaliteten på undervisningen blir nødvendigvis bedre av at lærerne får et høyere lønnspålegg. Tror du virkelig at elevene får bedre undervisning, at lærertettheten øker, at man får flere miljøarbeidere inn i skolen, at helsesøsterdekningen blir bedre, at måten å vurdere elevene på osv blir bedre av at lektoren tjener 715 000 framfor 690 000?

Skrevet

Før man påstår at noen syter, bør man se til reelle fakta. Om noe ikke fungerer, må man si fra. Da er det ikke syting, men berettiget varsling. Mtp lærere er de faktisk yrkesgruppen som har tapt mest mht reallønnsvekst. Tallene ble nettopp publisert og ligger åpent for alle. 

Anonymkode: 679fe...6ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

fordi den store hopen av klager går på LØNN. Lønnen til både lærere og sykepleiere er offentlig informasjon, det er ikke synsing. Feks: begynnerlønna til en lektor er 563.800 kr. Dvs lønn med null ansiennitet. med 16 års ansiennitet er lønna minimum 691.000.

Så kan man gjerne diskutere om det er dårlig eller ikke. Jeg synes ikke det er dårlig - jeg synes de syter over lav lønn.

Om de virkelig hadde streiket for bedre arbeidsbetingelser skulle jeg helhjertet støttet det. Men hverken lærernes arbeidsbetingelser eller elevenes situasjon og kvaliteten på undervisningen blir nødvendigvis bedre av at lærerne får et høyere lønnspålegg. Tror du virkelig at elevene får bedre undervisning, at lærertettheten øker, at man får flere miljøarbeidere inn i skolen, at helsesøsterdekningen blir bedre, at måten å vurdere elevene på osv blir bedre av at lektoren tjener 715 000 framfor 690 000?

Det handler om rekruttering til framtiden. Det er ikke nok søkere, rett og slett, og da er lønn en viktig faktor for å gjøre yrket mer attraktivt. Du må heller ikke glemme at alle nyutdannede lærere har 5 års høyere utdanning, og mange i skolen, spesielt vgs, har 6-8 års høyere utdanning. Når man bruker så mange år på utdanning, med tilsvarende høyt studielån, er det ikke urimelig å ha høyere forventinger til lønn enn de med 3-årig utdanning. Det, sammen med at lærere utallige ganger har gitt klar og tydelig beskjed om alt som er galt i skolen uten å noensinne bli hørt, gir ikke akkurat grobunn for at unge mennesker velger lærerutdanningen. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg vil gjerne ha flink og fornøyde lærere til mine barn, og det burde rike Norge ha råd til å få på plass. 

Anonymkode: 57875...1d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og de fleste menn syter kun over en ting, og det er at ingen kvinner vil ha dem. Det kan de ikke forstå selv om forklaringen er helt åpenbar 😊

Anonymkode: ea043...39b

Mye mulig😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Eh JA! Øker lønnen vil det bli mer attraktivt å utdanne seg som lærer, og ikke minst bli i yrket. Jo flere lærere det er å ta av, jo tettere lærerdekning vil elevene oppnå. Flere kvalifiserte lærere vil gjøre at bruken av ikke-kvalifiserte lærere blir mindre (bare på skolen til mine barn er det fire uten pedagogisk utdanning som går på disp, fordi det ikke finnes andre lærere å ta av). 

Behovet for helsesøsterdekning og miljøarbeidere er noe annet, uansett kan ingen av disse gruppene ta det pedagogiske ansvaret, kan de vel?

Så hva ønsker du for dine barn?At helsesøster skal undervise i matematikk, norsk eller samfunnsfag?Kanskje assistenten?

Eller ønsker du folk som brenner for yrket, som er stolt over at de er lærere fordi de føler de blir verdsatt og hørt? Og som er godt kvalifiserte etter fem år på høyere utdanning?

Eller er det ikke så nøye om det er vaskepersonellet eller kantinedama som underviser poden i Pydagoras setninger?

Skrevet

Lærerene.   

Anonymkode: bfac8...8d3

Skrevet

De jeg syns klager mest er de som jobber turnus. Når man hører på dem skulle man tro at de alltid hadde jobbehelger og lange skift. At de ofte har fri mens andre er på jobb blir forbigått i stillhet. 

Anonymkode: 74f90...032

Skrevet
Østerdølen skrev (2 timer siden):

Eh JA! Øker lønnen vil det bli mer attraktivt å utdanne seg som lærer, og ikke minst bli i yrket. Jo flere lærere det er å ta av, jo tettere lærerdekning vil elevene oppnå. Flere kvalifiserte lærere vil gjøre at bruken av ikke-kvalifiserte lærere blir mindre (bare på skolen til mine barn er det fire uten pedagogisk utdanning som går på disp, fordi det ikke finnes andre lærere å ta av). 

Behovet for helsesøsterdekning og miljøarbeidere er noe annet, uansett kan ingen av disse gruppene ta det pedagogiske ansvaret, kan de vel?

Så hva ønsker du for dine barn?At helsesøster skal undervise i matematikk, norsk eller samfunnsfag?Kanskje assistenten?

Eller ønsker du folk som brenner for yrket, som er stolt over at de er lærere fordi de føler de blir verdsatt og hørt? Og som er godt kvalifiserte etter fem år på høyere utdanning?

Eller er det ikke så nøye om det er vaskepersonellet eller kantinedama som underviser poden i Pydagoras setninger?

Man får ikke bedre lærertetthet av at det utdannes flere lærere. Lærertettheten er politisk bestemt. Det man kan oppnå er at man får flere faglærte lærere isteden for ufaglærte. Faglærte lærere er selvfølgelig fryktelig viktig i teoretiske fag. I estetiske og praktiske fag er ennen utdanning og erfaring vel så viktig. på yrkesfag er arbeidserfaring og livserfaring egentlig mye viktigere enn om læreren har yrkesskolelærerutdanning.

Lærere tjener ikke dårlig sammenliknet med andre med samme utdanningsnivå i det offentlige. Lønn er en viktig faktor for motivasjon og jobbtilfredshet, men ikke den absolutt viktiste. og det gir ikke bedre læringutbygge for elevene om lærerne får bedre lønn med arbeidsbetingelsene er like elendige. 

Så ja, både vaskepersonellet, miljøarbeiderne, assistentene og helsepersonellet er svært viktig for både læringsutbytte til elevene og for arbeidsbelastningen for lærerne. hvis lærer faktisk fikk bruke tiden sin på undervisning og ikke på f.eks helserelatert oppfølging, vil hverdagen både for de ansatte og for elevene bli bedre.

Skrevet

Det er et symptom i hele det statlige og kommunale apparatet. Uansett om man er ansatt i skole, sykehus, sykehjem, barneverntjeneste eller andre steder. 

Man er for få ansatte til å løse oppgavene på en god måte, man har vansker med å gi forsvarlig hjelp, og de knappe personalressursene medfører fristbrudd, brudd på lovkrav, og mangelfulle tjenester til brukerene.
(brukere definert som alle som benytter seg av tjenestene, fra skoleelever til eldre og alle andre). 

Skal ikke lærere, sykepleiere og andre yrkesgrupper si ifra at de ikke har ressurser til å løse oppgavene de er pålagt? 
Nå er ikke jeg så opptatt av lønn, men desto mer opptatt av å få opp bemanningen, men begge deler er helt nødvendig for å snu den negative utviklingen samfunnet har hatt de siste årene når helsehjelp, utdanning og sosiale tjenester drives etter samme modell som privat næringsliv.

Anonymkode: 860c4...1f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Lærere uten tvil. Fri halve året men likevel klager de mest. 

Anonymkode: d4d39...492

Jeg vil bare informere deg om at lærere ikke har mer fri enn andre yrkesgrupper. De jobber flere timer uka og avspaserer når elevene har ferie. 
Og vinterferie som egentlig er avspasering må for mange brukes til å ta igjen arbeid som henger. 

Anonymkode: 3bed6...95e

Skrevet

Pr nå er det sykepleiere som syter mest, delvis med god grunn. MEN det de syter mest over, er hvor mye de har å gjøre. Slipp helsefagarbeiderne til i mye større grad, så blir ikke arbeidsbyrden så stor. 

Lærere klager, med god grunn. De har hatt reallønnsnedgang i årevis, og i mye større grad enn sammenlignbare grupper. 

Og nei, man kan ikke sammenligne sykepleiere og lærere. Lærere i dag er i hovedsak lektorer med og uten tilleggsutdanning, det vil si minimum fem års utdanning. Lønna bør være deretter. 

Og til deg som sier at lærerne har fri halve året: Kan du være så snill og fortelle meg hvilke eller hvilken skole dette gjelder? Jeg vil søke meg dit! 

Anonymkode: 7c96c...023

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Ingen syter, men mange er oppgitte fordi det ikke er nok ressurser tilgjengelig. Sykepleiere fordi de knapt rekker noe fordi de er underbemannet, lærere fordi de er for få og har fått for mange oppgaver osv. Det er bare trist og nedlatende å påstå at en yrkesgruppe syter, da mangler man både empati og kunnskap. 

Anonymkode: 57875...1d3

Kanskje de ikke skulle dyttet hjelpepleiere og andre helsefagarbeidere ut av b.l.a sykehus da.

Anonymkode: 372d6...f9e

Skrevet

Laksemilliardærer. Uten tvil. 

Skrevet

De store sytepavene er rikingene som flytter til Sveits fordi de er så gniene at de ikke vil betale skatt og bidra til samfunnet de kommer fra. Laksemilliardærene faller så klart inn i samme gruppe av gniere. 

Anonymkode: 043e9...23f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...