Gå til innhold

Kan jeg si opp leiligheten nå uten kostnader? Vær så snill og se her!

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et kollektiv med tre andre jenter. Det har vært veldig mye uro og nå orker jeg ikke mer. Jeg har sagt opp mitt rom fra dags dato. Problemet er bare at vi har skrevet under på en kontrakt som sier at det er bindingstid på leiligheten. Så jeg må altså strengt tatt betale husleie i tre måneder til hvis jeg har forstått det riktig. 

Jeg synes ikke dette er rettferdig, da jeg er nødt til å flytte for å ikke bukke under for psykisk stress fra den ene jeg bor sammen med. Kan jeg komme noen vei her? Engasjere advokat? 

Anonymkode: 6d1e9...30f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du må betale eller finne en som kan overta dine forpliktelser 

Anonymkode: 497ab...1a6

Selv om jeg må si opp grunnet mobbing fra den ene samboeren i kollektivet? Er det ingen formildende omstendigheter? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selv om jeg må si opp grunnet mobbing fra den ene samboeren i kollektivet? Er det ingen formildende omstendigheter? 

Nei.

Anonymkode: 6211b...098

Nei. Det er jo ikke utleier sin feil at det er sånn. Du kan så klart spørre utleier om å slippe, men sier denne nei, så må du betale ut perioden

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bor i et kollektiv med tre andre jenter. Det har vært veldig mye uro og nå orker jeg ikke mer. Jeg har sagt opp mitt rom fra dags dato. Problemet er bare at vi har skrevet under på en kontrakt som sier at det er bindingstid på leiligheten. Så jeg må altså strengt tatt betale husleie i tre måneder til hvis jeg har forstått det riktig. 

Jeg synes ikke dette er rettferdig, da jeg er nødt til å flytte for å ikke bukke under for psykisk stress fra den ene jeg bor sammen med. Kan jeg komme noen vei her? Engasjere advokat? 

Med dagens utleiemarked så er det vel ikke vanskelig å finne noen som kan overta ditt rom raskt? Hold visninger. 

Anonymkode: d52e1...5c6

Annonse

Du må forholde deg til den kontrakten du har signert. Hva står det i den om oppløsing av kollektivet? Hvor lang oppsigelsestid har du? Kan den forkortes om noen tar over din del osv. Det er ikke vanlig i voksenverdenen med fritak fra forpliktelser fordi man ikke trives eller noen har vært ekle. 

Anonymkode: e230a...7d6

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du må forholde deg til den kontrakten du har signert. Hva står det i den om oppløsing av kollektivet? Hvor lang oppsigelsestid har du? Kan den forkortes om noen tar over din del osv. Det er ikke vanlig i voksenverdenen med fritak fra forpliktelser fordi man ikke trives eller noen har vært ekle. 

Det står at det er en gjensidig bindingstid på 9 måneder. Etter det er det tre måneders oppsigelsestid. Det er mulig man kan få noen inn i stedet for meg, men det er kanskje ikke så lett nå midt i studieåret. Og så sier resten av kollektivet at de gjerne vil ha en medbestemmelse over hvem som eventuelt skal flytte inn. 

Det står at det er en gjensidig bindingstid på 9 måneder. Etter det er det tre måneders oppsigelsestid. Det er mulig man kan få noen inn i stedet for meg, men det er kanskje ikke så lett nå midt i studieåret. Og så sier resten av kollektivet at de gjerne vil ha en medbestemmelse over hvem som eventuelt skal flytte inn. 

Det får de ikke. De kunne ikke velge da de skrev kontrakten, de kan ikke velge nå. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det får de ikke. De kunne ikke velge da de skrev kontrakten, de kan ikke velge nå. 

Resten må jo kunne ha et ord med i laget. Dersom HI får inn et menneske som overhode ikke passer inn sammen med resten, så må jo de andre som bor der også være enige. Man får ikke inn en kriminell fyr for eksempel i et kollektiv sammen med bare jenter. Det skal jo føles trygt og greit for de andre også å omgås hverandre. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvem har du kontrakt med? Har du direkte kontrakt med huseier eller har du en avtale med kollektivet?

Anonymkode: 1299e...4b1

Jeg har signert kontrakten sammen med resten av kollektivet. 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Resten må jo kunne ha et ord med i laget. Dersom HI får inn et menneske som overhode ikke passer inn sammen med resten, så må jo de andre som bor der også være enige. Man får ikke inn en kriminell fyr for eksempel i et kollektiv sammen med bare jenter. Det skal jo føles trygt og greit for de andre også å omgås hverandre. 

Det er utleier som bestemmer hvem som får leie. Ingen av de som bor der nå fikk et ord med i laget da perioden startet, hvorfor skal de plutselig handler nå? Voksne/halv-voksne folk lærer seg ofte å leve sammen

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er utleier som bestemmer hvem som får leie. Ingen av de som bor der nå fikk et ord med i laget da perioden startet, hvorfor skal de plutselig handler nå? Voksne/halv-voksne folk lærer seg ofte å leve sammen

Det kan jo tenkes at de gjorde. Om de var f. eks. fire venner/bekjente som ble enige om å leie en leilighet sammen og så inngikk felles kontrakt, så er det et helt annet leieforhold enn om utleier har et kollektiv der han eller hun leier ut enkeltrom med tilgang til fellesområder. Om det er det siste, så hadde HI hatt en kontrakt med utleier og kunne forholdt seg kun til det. Det høres mer ut som dette er en kontrakt de har signert på felle, og er gjensidig ansvarlige for å betale leie og da må antagelig den nye som kommer inn tre inn i den kontrakten sammen med de andre. Det er klart at de da ønsker noe å si om hvem dette er. De vil jo ikke ha inn en som ikke er til å stole på og som driter i å betale sin del slik at de selv må betale mer. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det kan jo godt være at dette kollektivet var satt sammen før perioden startet. Det vet vi jo ikke noe om. Det kan jo også hende at de har regler på dette inad i kollektivet. Men sånn juridisk er det kanskje ikke bindende. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi var en felles gjeng som leide sammen. 

hi

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi var en felles gjeng som leide sammen. 

hi

Det kan jo hende at utleier har noen på hånda som trenger rom. Ikke diskuter det eller legg skylden på noen men vær saklig og kort, og spør om du bør finne ny leietager selv. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har signert kontrakten sammen med resten av kollektivet. 

Da er du ansvarlig sammen med dem. Avhengig av hvordan kontrakten er utformet må du nl enig med de andre om hvordan dere løser det. Enten må avtalen sies opp, for alle, med 3 mnd varsel regnet fra den første i måneden, eller så må du få utleiers og de andre i kollektivet til å godta at en annen rar over dine forpliktelser  rlker då må huseier og de andre i kollektivet godta at du flytter ut og de andre i kollektivet betaler din del av husleien.

Sønnen min står oppi samme greia nå faktisk.

Ikke mobbing da, men ene gutten sluttet på skolen og flyttet hjem, så da ble det plutselig et ledig rom i kollektivet.

Han som flyttet må betale. Egentlig måtte jo han ha funnet noen andre til å flytte inn, men han bare dro, så de andre har søkt etter folk for han og hatt noen visninger.

Huseier bryr deg pokker, han har kontrakt og skal ha pengene. Ingen empati å spore derfra, det er de som har skrevet under sitt ansvar at leien blir betalt. Han som flyttet ut sier han ikke vil betale fra neste måned, og da står de andre der litt usikre på hva som skjer om de ikke får inn en ny, for huseier vil bare ha pengene sine og driter i hvem av dem som ikke betaler, så kanskje blir de tre andre ansvarlige for pengene som ikke kommer inn?

Det er ikke så lett å finne en ny leietager midt i skoleåret i byen de studerer ihvertfall. Flere som har sluttet, og ikke så mange som ønsker bolig nå.

Anonymkode: f6723...0a3

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke mobbing da, men ene gutten sluttet på skolen og flyttet hjem, så da ble det plutselig et ledig rom i kollektivet.

Han som flyttet må betale. Egentlig måtte jo han ha funnet noen andre til å flytte inn, men han bare dro, så de andre har søkt etter folk for han og hatt noen visninger.

Huseier bryr deg pokker, han har kontrakt og skal ha pengene. Ingen empati å spore derfra, det er de som har skrevet under sitt ansvar at leien blir betalt. Han som flyttet ut sier han ikke vil betale fra neste måned, og da står de andre der litt usikre på hva som skjer om de ikke får inn en ny, for huseier vil bare ha pengene sine og driter i hvem av dem som ikke betaler, så kanskje blir de tre andre ansvarlige for pengene som ikke kommer inn?

Det er ikke så lett å finne en ny leietager midt i skoleåret i byen de studerer ihvertfall. Flere som har sluttet, og ikke så mange som ønsker bolig nå.

Men hvis han har skrevet under på kontrakt sammen med de andre i kollektivet, så kan han jo ikke bare unnlate å betale? Da må jo utleier kreve inn pengene på en måte? Ellers blir det jo advokatmat, det er jo også en mulighet. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det samme gjelder jo for HI og for han i kollektivet til sønnen din. Begge har inngått en kontrakt, og står ansvarlige for å betale i det tidsrommet som kontrakten løpet. Sier de opp kontrakten må de betale i oppsigelsestiden.

Unntak kommer kun inn hvis leiligheten av en eller annen grunn er ubeboelig, og huseier ikke utbedrer mugg/vannskade/skadedyr eller lignende. 

Anonymkode: 7e550...c85

Sommerkroppen 2029 skrev (18 minutter siden):

Men hvis han har skrevet under på kontrakt sammen med de andre i kollektivet, så kan han jo ikke bare unnlate å betale? Da må jo utleier kreve inn pengene på en måte? Ellers blir det jo advokatmat, det er jo også en mulighet. 

Nei, sansyneligvis er kontrakten utformet sånn at de er gjensidig forpliktet til å betale. Det har ikke noe å si hvem av dem som skaffer pengebe. Det blir omtrent som hvis et ektepar leier sammen. Hvis en av dem flytter ut er det ikke huseiere oppgave å finne ny samboer til den som blir igjenn og husleien blir heller ikke halvert.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, sansyneligvis er kontrakten utformet sånn at de er gjensidig forpliktet til å betale. Det har ikke noe å si hvem av dem som skaffer pengebe. Det blir omtrent som hvis et ektepar leier sammen. Hvis en av dem flytter ut er det ikke huseiere oppgave å finne ny samboer til den som blir igjenn og husleien blir heller ikke halvert.

Uavhengig av det er det jo vanlig med 3 måneders depositum, så det kan vel ganske enkelt trekkes derfra?

Anonymkode: 81f19...b23

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men i hi sitt tilfelle har alle skrevet under på en bindingstid. Dersom hun vil frigjøre seg fra den, så kan hun bare unnlate å betale mener du? Det virker jo ikke helt lovlig. 

Uavhengig av det er det jo vanlig med 3 måneders depositum, så det kan vel ganske enkelt trekkes derfra?

Anonymkode: 81f19...b23

Det kan ikke trekkes fra depositumet. Det er jo en garanti husleier skal ha slik at vedkommende kan hente penger her om leietaker f.eks. ødelegger noe. Man kan ikke bruke depositumkonto på å betale husleien midt i leieperioden (de andre fortsetter jo leien).

Har dere leiet sammen er dere solidarisk ansvarlig for husleien. Huseier kan gå på hvem som helst av dere for å få dette inn. Har dere tre måneders oppsigelse kan man nok argumentere for at man er løst av kontrakten etter disse tre månedene selv om de andre bor igjen. Da er det de gjenboende som alene blir ansvarlig for husleien. Man står sterkere om dette går tydelig frem. Det er ikke uvanlig at studenthybler leies ut for ett år av gangen og at de som bor der blir ansvarlig for hele dette året. Dette slik at huseier ikke skal stå uten leietager midt i et skoleår. 

Betaler ikke den som flytter ut sin del av leien som den skal er det de andre som må finne ut hvilket skritt de skal ta for å drive dette inn, men huseier skal uansett ha sitt.  

Anonymkode: 1e0e6...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...