Gå til innhold

Når du er i middagsbesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se for deg følgende scenario:

Du er på besøk hos en venninne sammen med 5-6 andre venner. Dere går og mingler og prater litt mens vertinnen gjør ferdig maten eller man venter på de siste gjestende. Så sier vertinnen at det bare er til å sette seg. På bordet står litt av maten, men ikke alt. Vertinnen holder fortsatt på å bære inn de siste rettene. Hva er naturlig for deg å gjøre nå? (Du har allerede tilbudt deg å hjelpe til, men fått beskjed om at det ikke er nødvendig, så nå sitter du ved bordet).

1. Vente til vertinnen er er ferdig med å bære inn alt, har satt seg ned selv og sagt en eller annen form for værsågod. 

2. Begynne å forsyne seg av det som allerede er på bordet og sende det rundt, å bli bedt til bords er tross alt det samme som et værsågod. 

Jeg spør bare fordi i min venninnegjeng er dette litt ulikt, så jeg lurer på hva som er mest vanlig. Selv er jeg oppdratt til et av punktene over og ble overrasket over at ikke alle fulgte samme norm da jeg hadde inntrykk av at det var det vanlige. 

Anonymkode: f2483...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for nummer 1. Man sitter og venter til vertinnen har fått alt på bordet og sier værsågod og forsyn dere. 

Skrevet

Jeg hadde nok tilbydd meg igjen og hjelpe til og bære inn maten.    Men om jeg ikke fikk hadde jeg ikke forsynt meg før alle hadde satt seg ned.       

Anonymkode: 693bc...760

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde nok tilbydd meg igjen og hjelpe til og bære inn maten.    Men om jeg ikke fikk hadde jeg ikke forsynt meg før alle hadde satt seg ned.       

Anonymkode: 693bc...760

Lol særlig. 

Anonymkode: c4915...049

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Se for deg følgende scenario:

Du er på besøk hos en venninne sammen med 5-6 andre venner. Dere går og mingler og prater litt mens vertinnen gjør ferdig maten eller man venter på de siste gjestende. Så sier vertinnen at det bare er til å sette seg. På bordet står litt av maten, men ikke alt. Vertinnen holder fortsatt på å bære inn de siste rettene. Hva er naturlig for deg å gjøre nå? (Du har allerede tilbudt deg å hjelpe til, men fått beskjed om at det ikke er nødvendig, så nå sitter du ved bordet).

1. Vente til vertinnen er er ferdig med å bære inn alt, har satt seg ned selv og sagt en eller annen form for værsågod. 

2. Begynne å forsyne seg av det som allerede er på bordet og sende det rundt, å bli bedt til bords er tross alt det samme som et værsågod. 

Jeg spør bare fordi i min venninnegjeng er dette litt ulikt, så jeg lurer på hva som er mest vanlig. Selv er jeg oppdratt til et av punktene over og ble overrasket over at ikke alle fulgte samme norm da jeg hadde inntrykk av at det var det vanlige. 

Ville gått for nummer en. Men jeg har også opplevd din problemstilling så deg er nok ganske vanlig både en og to. Rare de som er nummer to..😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lol særlig. 

Er vanlig normal folkeskikk et fremmedord for deg?

Anonymkode: 86227...f63

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er vanlig normal folkeskikk et fremmedord for deg?

Å forsyne seg før alle andre er ikke vanlig folkeskikk. 

Skrevet

5-6 gjester er såpass få at jeg ser for meg en veldig uformell setting. I utgangspunktet ville jeg nok ventet, men om noe av det som var satt frem var ting vi pleier å spise av før selve måltidet, som litt godt brød og smør eller potetgull hadde det nok vært naturlig å forsyne seg av det.

I et større eller mer formelt selskap ville jeg nok vært mer nøye på å vente til vertinnen eller verten hadde satt seg og sakt "versegod".

Anonymkode: 086e7...608

Skrevet

3. hjelper til selv om vertinnen sier det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 3f757...f79

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det oppfatter jeg som ekstremt frekt og invaderende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det oppfatter jeg som ekstremt frekt og invaderende.

Ok. Men jeg kjenner venninnene mine godt nok til at jeg vet de ikke oppfatter det sånn

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå var ikke dette et alternativ, vertinnen har tydelig sagt i fra at hun ikke vil ha hjelp, så hva da?

HI

Skrevet

Hjelper til med det sette ut siste rest (helt vanlig hos oss), men hvis dette ikke er aktuelt så venter jeg selvsagt til alle er tilbords. 

Skrevet

Man venter alltid med å forsyne seg til alle er på plass, så sant ikke vertinnen sier noe annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun sier jo at hun IKKE ville forsynt seg før alle hadde satt seg ned.

Skrevet

Jeg venter til alle har satt seg, med mindre vertinnen sier noe annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du lese? Hun du svarer først sier hun vil vente til alle har satt seg. Lol.

Anonymkode: 4536a...476

Skrevet

Hvis middagen ble servert posjonsvis, så ville jeg ha ventet. Hvis det er som i eksempelet i hi ville jeg fint begynt å forsyne meg av det som ble sendt rundt. Jeg skjønner ikke poenget med å sitte og se på at andre går fram og tilbake med retter. Da burde vertinnen bedt gjestene sette seg ved bordet når hun var ferdig og satt alt fram. Det er en uting å se andre gjøre noe uten å kunne hjelpe til- da føler jeg meg bare dum. 

Anonymkode: 1d57e...ef3

Skrevet

Det kommer helt an på. Om dette er mat som må sendes rundt (poteter, grønnsaker, fisk, saus el) og det helt klart ikke er meningen at fatene skal stå på bordet under måltidet, så starter jeg med å forsyne meg når alle unntatt vertinnen har satt seg. Ellers blir det jo trafikkork i serveringen og lengre tid til vertinnen også kan sette seg. Om det derimot er mat som skal stå på bordet under hele måltidet (pizza, ost og kjeks, tapas el), så venter jeg til alle, inkl. vertinnen har satt seg.

Skrevet

Sette seg. Vente til det blir sagt værsågod. Å forsyne seg før alle sitter er totalt faux-pas.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ville gått for nummer en. Men jeg har også opplevd din problemstilling så deg er nok ganske vanlig både en og to. Rare de som er nummer to..😁

Min egen bror er som nummer 2 her. Han kan ikke få forsynt seg fort nok... men det er udannet, noe jeg ikke helt skjønner at han ikke ser. Vi er oppdratt i samme familie!

Skrevet

Jeg ville ventet, bortsett fra hos en familie jeg kjenner. De pleier å insistere på at vi begynner å forsyne oss før all maten er på bordet og før vertskapet har satt seg, og da må man jo bare gjøre det, selv om det føles rart.

Anonymkode: 32dde...aa8

Skrevet

Det heter seg at varm mat skal man ikke vente med. Men hadde nok ventet til alle var tilbords. 

Anonymkode: eef93...16d

Skrevet

Man venter jo til alle har satt seg.

I mellomtiden kan man jo skjenke litt drikke og skravle litt, man behøver jo ikke å sitte taus og stirre på venninnen som bærer inn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det heter seg at varm mat skal man ikke vente med. Men hadde nok ventet til alle var tilbords. 

Anonymkode: eef93...16d

Dersom det er flere enn 8 til bords, kan man begynne å spise med en gang, før alle har forsynt seg. Men man kan likevel ikke forsyne seg før vertskapet sier vær så god.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...