Gå til innhold

inspirert av «Skal alle med»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva finnes av tilbud til barn med fysiske, psykiske handikap på ditt hjemsted? 

Vi har fotball, kor, bandy, turn, Jumpa,

det er det jeg kommer på. 

Anonymkode: 280da...cc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke helt oversikt. Mange idrettslag har tilbud som kan passe for en del.judoklubben har for eksempel hatt egne tilbud til psykisk utviklingshemmede  og gar hatt en som var døv på vanlig parti  men de har ikke tilbud til rullestolbrukere. Gruppen "fysiske og psykiske handikap" er så stor og variert at nesten alle organisasjoner kan ta imot niende, men ingen har tilbud for alle.

Anonymkode: b9f6f...2c7

Skrevet

Alle aktiviteter hos oss kan benyttes av alle barn, bare det tilrettelegges. Og da med foreldrene som aktiv part.

Anonymkode: ba605...069

Skrevet

Turnforeningen har en egen gruppe for psykisk utviklingshemmede, den er veldig populær.

De har også et eget fotballag for de med psykiske handicap, type downs o.l

Det er flere grupper for de med fysiske handicap, bl.a innebandy i sånne små elektriske rullestoler.

Når de er helt små kan selvfølgelig alle være med, da blir det tilrettelagt på barneidrett o.l. Men når de blir litt opp i skolealder og spiller i serien er det ingen med store handicap igjen. 

Jeg har selv en datter med bare en arm, hun spiller fotball i den vanlige serien. 

Anonymkode: 5f405...5c3

Skrevet

De spesielt tilrettelagte treningene er først fra ungene er litt større. Da er det fotball og håndball, fritidsklubb og ulike opplegg i kirken og KUF. Ellers er unger med utfordringer med på vanlige partier i idrettsforeningene, i kor og korps. Det er heldigvis en langt større romslighet rundt omkring enn det den andre tråden skulle tilsi. Forskjellighet settes pris på, unger med utfordringer heies fram på samme vis som andre unger og det lages rom for alle. I mange tilfeller er det slett ikke så vanskelig å få med alle. Heldigvis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Alle aktiviteter hos oss kan benyttes av alle barn, bare det tilrettelegges. Og da med foreldrene som aktiv part.

Anonymkode: ba605...069

Det er jo ikke alle barn som har foreldre som kan eller vil stille opp. Skal de ekskluderes?

Og selv om foreldrene stiller opp. Klarer dere faktisk å legge til rette for alle? Barn med angst og som må ha ro rundt seg for eksempel. Hvordan tilrettelegger dere for dem?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke alle barn som har foreldre som kan eller vil stille opp. Skal de ekskluderes?

Og selv om foreldrene stiller opp. Klarer dere faktisk å legge til rette for alle? Barn med angst og som må ha ro rundt seg for eksempel. Hvordan tilrettelegger dere for dem?

Hvor vanlig tenker du det er at et barn med angst som må ha ro ønsker å f. eks. spille fotball? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tilrettelegger for de som har lyst til å bli med slik at de kan, verre er det ikke. Et barn med angst som må ha ro finner en aktivitet som det har lyst til og så tilrettelegger man. Eller som på min sønns fotballag, der er det en spiller med alvorlig handicap, de er nå 16 år og han er med fremdeles. Med på trening med i garderoben, med til kamper men spiller ikke kampene. Det er en god løsning som ivaretar spilleren som person og som kamerat men som også beskytter ham. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Hvor vanlig tenker du det er at et barn med angst som må ha ro ønsker å f. eks. spille fotball? 

Ikke så uvanlig, men det er nok ikke så mange steder de tilrettelegger så mye at det er mulig.

Skrevet

Jeg sier meg helt enig med @Himmel og havher. Romsligheten er mye større og mye mer vanlig enn hva som kommer til uttrykk i den andre tråden denne er inspirert av. Jeg kjenner ikke igjen de lite tolerante synspunktene der i det hele tatt kontra hvordan realiteten virkelig er. 

Anonymkode: 2ff60...78d

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 timer siden):

Det kan jeg garantere deg at barnet vil. Barnet vil, men klarer det ikke.

Anonymkode: e0be7...616

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg sier meg helt enig med @Himmel og havher. Romsligheten er mye større og mye mer vanlig enn hva som kommer til uttrykk i den andre tråden denne er inspirert av. Jeg kjenner ikke igjen de lite tolerante synspunktene der i det hele tatt kontra hvordan realiteten virkelig er. 

Det er fordi folk flest er for høflige til å si hva de egentlig mener.

Anonymkode: 84eff...cba

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er fordi folk flest er for høflige til å si hva de egentlig mener.

Anonymkode: 84eff...cba

Det tror jeg ikke av flere grunner, men hvis noen lar være på grunn av høflighet, så flott! Det er tross alt barna som er det viktigste her. Også for de barna uten utfordringer og funksjonshemninger som jo lærer seg å inkludere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det kan jeg garantere deg at barnet vil. Barnet vil, men klarer det ikke.

Anonymkode: e0be7...616

Da håper jeg de møter romslige mennesker som ser etter muligheter og ikke potensielle problemer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det tror jeg ikke av flere grunner, men hvis noen lar være på grunn av høflighet, så flott! Det er tross alt barna som er det viktigste her. Også for de barna uten utfordringer og funksjonshemninger som jo lærer seg å inkludere. 

Problemet er at det fører til at det nlir canskelig å få Moen til å bidra i det heletatt. I klassen til min dattervar det for eksempel ingen som godtok å bli  valgt til arrangementskomiteen. Klassen hadde to elever det var veldig vanskelig å tilrettelegge for, men på grunn av "alle-skal-med-presset" var det ingen som sa noe om hva som var grunnen til at ingen stilte. Dermed ble det ingen arrangementer sånn som det var for de andre klassene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Problemet er at det fører til at det nlir canskelig å få Moen til å bidra i det heletatt. I klassen til min dattervar det for eksempel ingen som godtok å bli  valgt til arrangementskomiteen. Klassen hadde to elever det var veldig vanskelig å tilrettelegge for, men på grunn av "alle-skal-med-presset" var det ingen som sa noe om hva som var grunnen til at ingen stilte. Dermed ble det ingen arrangementer sånn som det var for de andre klassene.

Og slike enkelthendelser kan skje. Straff like godt alle barna! 🙄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...